Gå til innhold

TEST: ATI Radeon HD 2600 XT og HD 2400 XT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg snuser på et et vifteløst 400 kroners' HD 2400 Pro kort til media pc'en min som utelukkende skal brukes til avspilling av media (null dataspill). Kommer til å slenge inn en Toshiba SD-H802A HD-DVD rom også, som kun koster 1500 kr.

 

Men! Hvordan er det med Vista-driverne til disse nye Ati kortene ? Jeg sliter max med nVidia driverne til mitt Geforce6 kort på Vista Ultimate Media Center.

HD 2400 Pro kortet skal sende bilde til en 40" LCD (720p / 1080i) via dvi --> HDMI, evt. HDMI --> HDMI.

Lenke til kommentar
Det siste skjermbildet får jeg ikke vist. (2600 med AA/AF)

 

Jeg antar at HDMI gjennom DVI ikke er mulig med lyd.

 

Testet dere HD-video gjennom komposittkabel (analog) på skjermkortene? Min erfaring er at bildet blir veldig forstyrret på skjermkort der alle pinnene sitter så tett som i TV-out.

9090180[/snapback]

 

 

Både 2400 og 2600 kjører lyd via DVI'en og ut på et medfølgende (avhengig av leverandør) DVI->HDMI adapter. Dette skjer med en egen brikke på skjermkortet og er uavhengig av et eventuellt annet lydkort du har i PCen.

 

 

 

Men! Hvordan er det med Vista-driverne til disse nye Ati kortene ? Jeg sliter max med nVidia driverne til mitt Geforce6 kort på Vista Ultimate Media Center.

HD 2400 Pro kortet skal sende bilde til en 40" LCD (720p / 1080i) via dvi --> HDMI, evt. HDMI --> HDMI.

 

 

ATI er kjent for å ha bedre Vista-støtte enn nVidia. Når det er sagt har jeg hverken hatt problemer med mitt 7800GT eller X1950pro i Vista.

 

HD2400 vil glatt kjøre lyd og bilde fra DVI via et DVI-HDMI adapter og så på HDMI kabel til din TV.

 

 

Eneste grunnen til at disse kortene er interessant er MPEG-4-dekodingen. Er det noen som har testet x264-enkodet video i 720p eller høyere på disse kortene? Kommer til å bestille et vifteløst HD 2400 Pro nå snart, til HTPC-en.

 

Kortene er laget spesiellt med tanke på dekoding av video og er de eneste kortene på planeten som dekoder VC-1 fullstendig på GPU. De vil nok kjøre 1080p materiale uten å svette, inget problem.

Lenke til kommentar

Kjøpte Sapphire Radeon HD 2400 Pro 256 MB til min media pc.

Ved avspilling av 1080p blue-ray via powerdvd så ligger cpu på 30-40% last.

Dette er med en c2d e6300 cpu.

 

Eneste minuset jeg har med dette vifteløse kortet er at de blir veldig varmt ved HD avspilling.

Faktisk så varmt at jeg vurderer vifte som suger inn luft på det, men mister jo noe av vitsen da:(

 

Digitize: Som jeg husker så følger det vista driver med kortet;)

 

Fin test som viser at med HD2400 og HD2600 trenger du kun en AMD 2800+ for og spille av 1080p :D

Er jo ganske rått:)

Link: http://www.hardspell.com/english/doc/showc...=622&pageid=650

Endret av Itw
Lenke til kommentar
ATI er kjent for å ha bedre Vista-støtte enn nVidia. Når det er sagt har jeg hverken hatt problemer med mitt 7800GT eller X1950pro i Vista.

Tror nok det er omtrent det samme... Driverene til HD2x00 serien er jo ganske buggy (det er iallefall det de bruker som unskyldning til 2900XT sin dårlige ytelse)

 

Kortene er laget spesiellt med tanke på dekoding av video og er de eneste kortene på planeten som dekoder VC-1 fullstendig på GPU. De vil nok kjøre 1080p materiale uten å svette, inget problem.

9091667[/snapback]

Ja, men jeg vil gjerne se tester av H.264. Jeg tror H.264 kommer til å bli mye mer utbredt enn VC-1

 

Gjelder dette begge DVI-portene eller kun en?

9092203[/snapback]

Kun igjennom 1 av de,

Lenke til kommentar

HD2400 vil glatt kjøre lyd og bilde fra DVI via et DVI-HDMI adapter og så på HDMI kabel til din TV.

 

 

Gjelder dette begge DVI-portene eller kun en?

9092203[/snapback]

 

Two integrated dual-link DVI display outputs

Each supports 18-, 24-, and 30-bit digital displays at all resolutions up to 1920x1200 (single-link DVI) or 2560x1600 (dual-link DVI)1

Each includes a dual-link HDCP encoder with on-chip key storage for high resolution playback of protected content2

Lenke til kommentar

kjedelig at ATI har mistet grepet på ytelsesfronten etter at de var så suverene med DX9-kortene sine (med varianter av X1950 i spissen). På ytelse har ikke nVidia hatt noen reell konkurranse siden de lanserte 8800 GTX, og nå ser vi at ATI heller ikke når opp i de lavere klassene. Klart ATI må prise kortene sine lavt når dette er det eneste de kan konkurrere på (jada, såklart setter HTPC-entusiastene pris på lavt effektforbruk og dekoding av HD-video), men hos gamerne som skal ha det beste er det bare Geforce som gjelder - og nVidia kan ta den prisen de vil - ikke akkurat heldig for forbrukerne.

Lenke til kommentar
Kjøpte Sapphire Radeon HD 2400 Pro 256 MB til min media pc.

Ved avspilling av 1080p blue-ray via powerdvd så ligger cpu på 30-40% last.

Dette er med en c2d e6300 cpu.

9091676[/snapback]

Hmmm... Det var høyt.

Jeg har et passivt GeForce 8500GT i min HTPC. Med Blu-ray filmer, kodet i H.264 og PowerDVD 7.3 Ultra har jeg en CPU-bruk på mellom 15% og 20%. Det er på 1080p

 

Edit: Testet ett 1080p klipp kodet med VC-1 nå. Ligger på rundt 30%

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Gjelder dette begge DVI-portene eller kun en?

9092203[/snapback]

Kun igjennom 1 av de,

9092537[/snapback]

 

 

HD2400 vil glatt kjøre lyd og bilde fra DVI via et DVI-HDMI adapter og så på HDMI kabel til din TV.

 

 

Gjelder dette begge DVI-portene eller kun en?

9092203[/snapback]

 

Two integrated dual-link DVI display outputs

Each supports 18-, 24-, and 30-bit digital displays at all resolutions up to 1920x1200 (single-link DVI) or 2560x1600 (dual-link DVI)1

Each includes a dual-link HDCP encoder with on-chip key storage for high resolution playback of protected content2

9092921[/snapback]

 

Det var igrunn bilde OG lyd jeg lurte på. Men man får altså kun lyd over HDMI på en av portene?

Lenke til kommentar
Jeg lurer veldig på om kortet klarer å kjøre full ukomprimert lyd over HDMI eller om man bare får komprimert lyd (DD5.1 plus etc). Dette ved avspilling av blu-ray/HD-DVD altså. Noen som har prøvd?

9094322[/snapback]

Hva tenker du på da?

 

De har bare HDMI versjon 1.2, så de støtter ikke Dolby TrueHD og DTS-HD Audio nei...

 

Det var igrunn bilde OG lyd jeg lurte på. Men man får altså kun lyd over HDMI på en av portene?

Ja, det HD2600XT kortet jeg har testet kan man bare sende ut HDMI med lyd på en port (følger også bare med en adapter)... Trenger man egentlif to?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...