Gå til innhold

Hva er vitsen med et forum hvor man ikke kan prate


Anbefalte innlegg

har merket en liten trend på dette forumet her. en hel haug med tråder blir stengt/slettet/flyttet/osv. og da lurer jeg litt på om det bare er jeg som har misforstått meningen bak "diskusjons-forum". mulig det bare er meg, men jeg er i hvertfall i den tro at et diskusjonsforum skal brukes til å diskutere. dvs at folk skriver sine meninger/tanker/følelser og andre kan deretter skrive sine meninger/tanker/følelser. når denne kommunikasjonen har gått frem og tilbake et parr ganger så har man klart og lage en diskusjon.

 

men her er haken. jeg vet ikke hvor mange moderatorer det er på dette forumet, men jeg vil tro det er en god del. og jeg vil tro at kravene for å bli moderator er ganske lave. da den mentale gjennomsnittsalder på moderatorer på dette forumet er noe i nærheten av en middels stor gråstein.

 

hvorfor kan ikke trådstarter være moderator for sin egen tråd? det er jo tross alt han/henne som har valgt å starte diskusjonen og da må det vel være denne personen som er mest skikket til å vite hva som passer inn i diskusjonen eller ikke.

 

jeg kan skjønne enkelte moderatorer som fjerner spam, reklame, og ting som er forbudt i henhold til norsk lov. men til alle dere andre...slutt. gå ut, få sol på kroppen, ring en venn og finn på noe konstruktivt, men hva enn du gjør: SLUTT OG SYT!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har merket en liten trend på dette forumet her. en hel haug med tråder blir stengt/slettet/flyttet/osv. ... men hva enn du gjør: SLUTT OG SYT!!

9065129[/snapback]

Nå er det vel du som syter?

tråder blir flyttet hvis de er i gal del av forumet. dette fordi andre brukere skal finne tråden der den naturlig hører hjemme. Tulletråder/trolltråder blir av helt naturlige årsaker slettet. At tråder stenges skyldes at de utarter helt, diskuterer ting som ikke er ønsket på forumet (i henhold til regelverket) eller bryter norsk lov. Med osv mener du kanskje at det reageres på dårlige emnetitler? Husk at andre skal kunne forstå hva en tråd dreier seg om ut fra emnet.

 

I det hele. Moderatorene gjør en kjempejobb. De sørger for at forumet fungerer og ikke ender opp som en verdiløs chattekanal.

Lenke til kommentar
har merket en liten trend på dette forumet her. en hel haug med tråder blir stengt/slettet/flyttet/osv. og da lurer jeg litt på om det bare er jeg som har misforstått meningen bak "diskusjons-forum". mulig det bare er meg, men jeg er i hvertfall i den tro at et diskusjonsforum skal brukes til å diskutere. dvs at folk skriver sine meninger/tanker/følelser og andre kan deretter skrive sine meninger/tanker/følelser. når denne kommunikasjonen har gått frem og tilbake et parr ganger så har man klart og lage en diskusjon.

Det er klart du kan diskutere på forumet, det er jo heile hensikten. Ein tråd blir flytta fordi den er feilposta, synest du me bør la ein tråd om kjøp av ny PC ligge i Off-Topic -> Annet når me har ein eigen kategori for kjøp av PC?

 

Blir ein tråd stengt så er det ein grunn til det. I dei fleste tilfellene kjem det greit fram i posten til moderator om årsaken til at den blir stengt. Kjem du over tilfeller der dette ikkje stemmer så tar du kontakt, me er ikkje supermenn.

men her er haken. jeg vet ikke hvor mange moderatorer det er på dette forumet, men jeg vil tro det er en god del. og jeg vil tro at kravene for å bli moderator er ganske lave. da den mentale gjennomsnittsalder på moderatorer på dette forumet er noe i nærheten av en middels stor gråstein.

Eg vil tru det er rundt 30-40 moderatorer og brukermoderatorer på forumet, kva du trur er ikkje så veldig relevant, det er slett ikkje tilfeldig kven som blir moderator, det skal eg love deg. Eg har vondt for å ta deg seriøst når du byrjar å samanlikne den mentale alderen på moderatorene med ein stein, men har du problemer med enkelte moderatorer så ta direkte kontakt. Å sitte og syte fordi du er uenig med korleis me modererer forumet fører ikkje til noko som helst. Første punkt når du er uenig i ei avgjersle er å opprette ein dialog med den aktuelle moderator. Saken kan få fleire utfall, du kan innsjå at du tok feil, eller kanskje moderatoren tok feil. I retningslinjene står det at me kan moderere ut over forumets retningslinjer, det er vondt å liste opp alt som er uønska på forumet i retnigslinjene og samtidig halde dei så korte og enkle for brukarane å lese som mogleg.

hvorfor kan ikke trådstarter være moderator for sin egen tråd? det er jo tross alt han/henne som har valgt å starte diskusjonen og da må det vel være denne personen som er mest skikket til å vite hva som passer inn i diskusjonen eller ikke.

Det hadde blitt kaos om alle brukarane hadde fullmakt til å redigere, slette, flytte og stenge. Rapporteringsknappen finn du på kvart einaste innlegg, det tar ikkje lange tida å sende ein rapport om uønska innlegg. Alle brukarane på forumet må følge retningslinjene, ein stor del av vår jobb er å handheve dette. Det er lettare å ha ei gruppe personar som modererer og må kunne retningslinjene enn 100 000.

jeg kan skjønne enkelte moderatorer som fjerner spam, reklame, og ting som er forbudt i henhold til norsk lov. men til alle dere andre...slutt. gå ut, få sol på kroppen, ring en venn og finn på noe konstruktivt, men hva enn du gjør: SLUTT OG SYT!!

Eg vil påstå at det er du som syter her, ein moderator gjer jobben sin, det er masse som er forbudt på dette forumet, men ikkje strider med norsk lov. Ha norsk lov i bakhovudet, men først og fremst er det retningslinjene og nettiketten du skal bekymre deg for. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liker at det er orden her jeg. Du ville nok fort blitt irritert vist alle moderatorene tok seg noen ukers ferie. Det hadde ikke sett ut her og mange ville ha funnet et annet sted å henge. Selfølgelig er det moderatorer som overdriver og er litt for overivrige i sitt arbeid, men de er jo mennesker de å, alle gjør feil.

 

Vist du syntes det er for mye orden og ro her så kan jo du alltids finne deg et annet forum å tilbringe din tid på. For slik det virker for meg så har diskusjon.no ingen planer om å droppe idealet om et ordenlig og ryddig forum med det første.

Lenke til kommentar

hvorfor kan ikke trådstarter være moderator for sin egen tråd? det er jo tross alt han/henne som har valgt å starte diskusjonen og da må det vel være denne personen som er mest skikket til å vite hva som passer inn i diskusjonen eller ikke.

 

9065129[/snapback]

I en perfekt verden hadde kanskje dette gått; alle hadde vært i stand til å se saker fra alle sider og behandle argumenter og motargumenter likt uavhengig av eget ståsted. Vent litt, da hadde vi kanskje ikke hatt bruk for moderatorer heller. Eller diskusjon.no for den saks skyld. Hu!

Lenke til kommentar
har merket en liten trend på dette forumet her. en hel haug med tråder blir stengt/slettet/flyttet/osv. og da lurer jeg litt på om det bare er jeg som har misforstått meningen bak "diskusjons-forum". mulig det bare er meg, men jeg er i hvertfall i den tro at et diskusjonsforum skal brukes til å diskutere. dvs at folk skriver sine meninger/tanker/følelser og andre kan deretter skrive sine meninger/tanker/følelser. når denne kommunikasjonen har gått frem og tilbake et parr ganger så har man klart og lage en diskusjon.

Det er fullt mulig å ha diskusjoner her på forumet. Vi har kategorier for alt fra politikk til seksualitet. Jeg er i den tro at brukerne her på forumet kan diskutere fritt, så lenge de følger retningslinjene, netikette og norsk lov. Jeg håper du ikke oppfatter retningslinjene som så strenge at de hemmer din mulighet for diskusjon rundt forskjellige tema. Hvis du synes dette kan du jo lage en tråd om nettopp retningslinjene og peke på de reglene du synes er gale.

 

Du nevner også at du har sett en trend der tråder blir flyttet, stengt og/eller slettet. Hvis en tråd blir flyttet skyldes det som regel at trådstarter hadde feilpostet den. Isåfall ble den flyttet til en kategori den passet bedre i. Zeph kom med et glimrende eksempel der. Når det gjelder stegning eller sletting praktiseres dette kun om trpden bryter med retningslinjene. Hvis du har noen konkrete eksempler på stengninger du mener ble utført på feil grunnlag kan du sende en mail til [email protected] og tipse forumstyret om dette.

 

men her er haken. jeg vet ikke hvor mange moderatorer det er på dette forumet, men jeg vil tro det er en god del. og jeg vil tro at kravene for å bli moderator er ganske lave. da den mentale gjennomsnittsalder på moderatorer på dette forumet er noe i nærheten av en middels stor gråstein.

 

Ikke for å være frekk eller slem, men hva du tror har lite å si. Faktum er at det ikke er hvem som helst som blir moderator. Man må være over 18 år for å bli brukermoderator for eksempel. Flertallet av brukermoderatorene i moderatorteamet har blitt nøye plukket ut, og har ikke en gang søkt om å bli moderator. De er helelr blitt plukket ut for deres seriøsitet, engasjement, vilje til å gjøre forumet til et bedre sted og så videre. Seriøsiteten din trekker jeg derimot i tvil når du så lett sammenligner den mentale gjennomsnittsalderen på hele moderatorteamet med en gråstein. Hva vet du egentlig om den mentale alderen min? Om du ønsker å bli tatt seriøst burde du kanskje unngå å fremme urelevante og sågar frekke personkarakteristikker.

 

hvorfor kan ikke trådstarter være moderator for sin egen tråd? det er jo tross alt han/henne som har valgt å starte diskusjonen og da må det vel være denne personen som er mest skikket til å vite hva som passer inn i diskusjonen eller ikke.

 

I en utopisk verden ville den løsningen sikkert fungert godt. Men den fungerer altså ikke like godt i det virkelige liv. Moderering krever en grad av nøytralitet en trådstarter ikke ville klare å inneha. Som du selv sa er jo meningen med et diskusjonsforum å diskutere. Mange emner/tråder på dette forumet har relativt hete diskusjoner, der brukerne har sterke meninger og følelser om et tema. En trådstarter ønsker å formidle sitt budskap og sin mening vil mest sannsynlig, i så måte aldri være nøytral nok til å kunne moderere sin egen tråd. Joda, det finnes kanskje noen med viljestyrke nok til å klare å være nøytral selv i sine egne diskusjoner. Brukermoderatorer modererer aldri i diskusjoner de selv har vært med i. Det er en grunn til at vi ikke gjør det.

 

jeg kan skjønne enkelte moderatorer som fjerner spam, reklame, og ting som er forbudt i henhold til norsk lov. men til alle dere andre...slutt. gå ut, få sol på kroppen, ring en venn og finn på noe konstruktivt, men hva enn du gjør: SLUTT OG SYT!!

 

Hva i all verden har dette med saken å gjøre? Først betviler du moderatorteamets mentale alder, deretter insinuerer du at alle moderatorene som du mener at modererer på feil grunnlag sitter for mye inne og må komme seg ut og treffe venner. Hvis du ønsker å bli tatt seriøs må du for all del unngå personkarakteristikker. Du kommer ingen vei ved å være usaklig. Det har aldri fungert, og kommer aldri til å fungere i fremtiden heller.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar
Hvordan kan en gjennomsnittsalder være på høyde med en gråstein? :hmm:

9185901[/snapback]

Han snakket om den mentale alder. Siden det til nå ikke er kjent at noen gråstein faktisk har en mentalitet insinuerer trådstarter at den mentale alder til moderatorteamet er på noe mellom -1 og 0. Jeg vet igrunnen ikke når mennesket begynner å tenke jeg, og enda mindre når man begynner å få en mentalitet.

Lenke til kommentar

Det skal jo sies at det ryktes at enkelte makter å kunne irritere på seg en gråstein. Om det sagnet stemmer så er det muligens at gråstein har en mentalitet? Det ville vært litt av en oppdagelse :wee:

 

Men, fra gråstein til alvor (eller spøk til alvor), aktiviteten på forumet i seg selv viser at det i aller høyeste grad diskuteres. Mer enn noensinne. Så konklusjonen er nok at dette forumet er et sted hvor man kan prate :)

Lenke til kommentar

Størrelsen på diskusjon.no tilsier absolutt at det er mye som gjøres riktig, også innenfor modereringen. Men jeg er helt enig i at pirkingen til moderatorene her har gått alt for langt. Spesielt med tanke på stenging av tråder, men også en del andre ting.

Vi bombarderes av regler i livet, regler i skolen, arbeidslivet, og det blir sikkert regler på gamlehjemmet også. Men jeg hadde likt å kunne drepe litt tid på forumet uten å ta hensyn til en uhemmet mengde regler og rettningslinjer hver gang jeg vil si noe.

Selfølgelig, spam, rasisme, personing angrep og alt som faller i slike kategorier må fjernes. Men en del av moddene tar for stort hensyn til personlig synsing i modereringen sin. Altså ikke hva som er rett og galt men hva de synes "passer best" på forumet.

Jeg klarer ikke unngå å irritere meg over unødvendig eller feil modereing, og de er det mange av her til sjøs.

Mange moderatorer ligger på smertegrensen mellom å være en hjelp for forumet, og et irritasjonsmoment.

 

Men selfølgelig, dette er min mening. Mange er helt sikkert uenige.

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke unngå å irritere meg over unødvendig eller feil modereing, og de er det mange av her til sjøs.

Då er det fint om du tek deg tid til å kome med konkrete tilbakemeldingar til kva som kan gjerast betre. Anten her i kategorien, eller på ein PM til aktuelle moderatorer. Eg vil tru alle blir glad for konstruktive tilbakemeldingar. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker diskusjon.no som det eneste offentlige forum jeg poster i, nettopp på grunn av den strenge modereringen.

 

Ser du på andre store norske forum vil du merke at det er en enorm mengde off-topic i tråder og mye drittslenging.

 

Tusen takk til moderatorene her som passer på å holdet det hele ryddig og fint XD

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...