Gå til innhold

Transformers: har du sett den? gi din mening her


Spirre

Hva lander terningen på for din del?  

242 stemmer

  1. 1. Hva lander terningen på for din del?

    • 1
      15
    • 2
      6
    • 3
      23
    • 4
      27
    • 5
      75
    • 6
      96


Anbefalte innlegg

Transformers var tydelig lagd som en typisk box-office film, der formålet er å spille inn så mye penger som mulig, uten å kanskje tenke helt på hva som ville vært riktig for å lage en 'bra' film. Har aldri vært veldig opptatt av Transformers før, og jeg blir neppe det etter denne filmen heller. Selve konseptet med roboter som transformerer seg til forskjellige mekaniske modeller er ganske tilfredsstillende, men dessverre ble filmet laget som en ......"barne/ungdomsfilm", istedet for så mye mer. CGI effektene er noe av det råeste som er laget på et lerret, dessverre blir dette mer eller mindre overskygget av et veldig hullete manus som både er veldig klisjéfylt og mer "barnevennlig". Kampscenene var det eneste tidspunktet man følte seg med i filmen på, og resten av det som foregikk i mellom, ble til tider veldig langtrukket og overflødig. Appåtil det at man både følger utviklingen til Shia LaBeouf og hans 'nyervervelse' Megan Fox (som midt opp i det hele utvikler et kjærlighetsforhold) samt foreldre, militærmenneskene i Qatar (som plutselig befinner seg midt i ilden i USA igjen), Forsvarsministeren (spilt av en ganske blek Jon Voight) pluss kompaniet med en usansynlig vakker "Datahacker", samt hennes følgesvenn med god apetitt, og i tillegg Autobotene og Decepticonsene, har vi kanskje en pilot til en ny serie i stedet for en film på 2+ timer.

Dette ble dessverre en altfor rotete affære der vi fikk et bedre forhold til de personene nede på jorda som egentlig betyr veldig lite, i stedet for transformersene som ville vært mye mer interresant. Må si meg veldig skuffet, og skulle ønske at man hadde vinklet denne filmen litt anderledes, og kanskje prioritert det som var viktig, transformerne. Absolutt en film verdt å se for det, men den æren skal effektmakerne ha :)

9009155[/snapback]

 

Så kort oppsummert. Du ville at filmen skulle ha kun action-scener?

 

En film, action eller ikke, fungerer ikke uten vanlig dialog-scener. Rambo, Die Hard, og Terminator er gode eksempler på filmer som har så godt som kun action, men likevel har den scener med vanlig dialog. Slaktes filmene for det? Nei. Hvorfor skulle det være annerledes på Transformers? Det med at den er laget kun for å tjene penger er bare tull, Michael Bay laget den fordi han hadde lyst til å lage en Transformers film.

 

Nå til slutt legger jeg til et smilefjes for å vise at uansett hvor mye dritt jeg slengte mot din review av filmen er jeg fortsatt snill mot deg.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier ikke at jeg bare ville ha action, men det ble for mange unødvendige historier samtidig, og for lite fokus på kanskje mer dialog og karakterforståelse av Transformerne. Så klart en film må inneholde mer enn ville scener, men det er viktig at de scenene som går på dialog står i ett med resten av filmen, og ikke er bare dårlig pauseunderholdning. :(

Merk at jeg har en deppa smiley etter kommentaren min for å uttrykke at jeg tok meg nær av det du sa.

Lenke til kommentar
Sier ikke at jeg bare ville ha action, men det ble for mange unødvendige historier samtidig, og for lite fokus på kanskje mer dialog og karakterforståelse av Transformerne.

9012167[/snapback]

 

Dette kan de forhåpentligvis servere oss i en oppfølger :)

 

Akkurat som vi ble litt mer kjent med Aragorn i To Tårn.

 

Det fine med Transformers er at den gir rom for mye bra i en oppfølger. Mer bakgrunnshistorie, mer myte, enda mer action (siden den nok vil få litt større budsjett) osv. Er jo lov å håpe :)

Lenke til kommentar
Er dette det beste du har sett har du/dere gått glipp av veldig mye :(

 

9012765[/snapback]

 

Du får stemme og si dette til de 75% som ga den terningkast 5 eller 6 her;

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=790383. Og ikke glem å gå inn på IMDB og gi 2'ern, slik at du kan dra ned snittet på 8.3 litt ;)

 

Jeg bryr meg pent lite om hva andre mener for å være ærlig. At folk gir denne filmen terningkast 5 eller 6, er KUN for spesialeffektene og de fantastiske transformersene.

 

Dette er ikke en bra film, den leverer lite av Transformers, altså hva filmen (egentlig skulle) handler om. Man får ingen (null, 0) bakgrunnshistorie om robotene, uten om at det er en ting som de ikke vet hvor kommer fra som er et sted på jorden. WOW! Sinnsykt bra grunnlag for en story!

 

Filmen spiller utelukkende på dårlig humor og/eller klisjè'er når den handler om menneskene, noe som utgjør minst 50% av filmen. Noe som er ALT FOR MYE!

 

Hadde filmen gitt transformersene en personlighet og en bakgrunn, hadde mye vært gjort.

Samtidig latt dette i hovedsak være en kamp mellom gode og onde transformers, ikke mennesket, som i "realiteten" ikke har en halv dritt å si i denne "kampen".

 

Tenk heller på dette, hvor mange av de som stemte tror du er enten 10-15 år eller ihugga transformers fans som gir pent F! i hvordan filmen er, for det er jo sinnsykt kule robots med! ;)

Endret av bandreas
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg pent lite om hva andre mener for å være ærlig. At folk gir denne filmen terningkast 5 eller 6, er KUN for spesialeffektene og de fantastiske transformersene.

 

Vel siden jeg ga den 6'er på langt mer grunnlag av det så kan man konkludere med at den påstanden var feil :)

 

Dette er ikke en bra film, den leverer lite av Transformers, altså hva filmen (egentlig skulle) handler om. Man får ingen (null, 0) bakgrunnshistorie om robotene, uten om at det er en ting som de ikke vet hvor kommer fra som er et sted på jorden.

 

Ja det irriterte meg også i ET hvordan man får vite null om han. For en møkkafilm. For ikke å snakke om War of the Worlds, hva pokker var de romvesene? Og hvor i all verden kom Herbie fra egentlig? Og hvorfor lærte vi ingenting om Darth Vader og Obi Wan i Star Wars IV? :wee:

 

La det være et mysterium. Nå finnes det et eget tegneserieblad som tok for seg forhistorien, men personlig så håper jeg de også benytter oppfølger til å gå mer inn i mytene og personalitetene til robotene.

 

Filmen spiller utelukkende på dårlig humor og/eller klisjè'er når den handler om menneskene, noe som utgjør minst 50% av filmen.

 

Dette blir individuelt. Jeg elsket humoren, men så elsker jeg også å le av det meste. Men jeg kan se at humoren kan bli vanskelig for noen, men så er ens sans for humor enormt varierende. Jeg hadde ondt i musklene av latter etter en time og savnet egentlig humoren litt den siste halvtimen. Men smaken er som baken :)

 

 

Tenk heller på dette, hvor mange av de som stemte tror du er enten 10-15 år eller ihugga transformers fans som gir pent F! i hvordan filmen er, for det er jo sinnsykt kule robots med! ;)

9013088[/snapback]

 

Jeg vet ikke jeg. Jeg kjenner personlig 8 som har sett den og alle elsket den. Yngste av dem er madammen min på 26 år. Personlig er jeg 27 og den eneste av oss som er TF fan. Eldste jeg kjenner som elsket den er 47. Men jeg håper selvfølgelig 10-15åringer kan elske denne filmen på lik linje med oss eldre. :)

Lenke til kommentar

Du er tydeligvis en TF fan, og det er helt greit. Selv er jeg litt idiot etter spiderman/supermann.

 

Men dette er en film. SKulle vi analysert den som mange andre, hadde den ikke kommet ut bra. Jeg er desverre slik at jeg tenker litt for mye på det mens jeg ser på film. Men da filmene innfrir til mine forventninger og krav til filmskapning, gir det meg en mye bedre følelse, enn hva det gjorde da jeg ikke tenkte slik.

 

Men nok om det, smaken er vel som baken da. Fint at mange liker den, jeg ville gjerne sett at masse var gjort annerledes.

 

Men, det at jeg klager på når jeg sier at vi får ca 0 bakgrunnshistorie, ikke noe grunnlag, er fordi vi faktisk ikke får noe som helst! Filmen gir veldig lite i starten (tenk at det er folk som ikke kan hele historien) og utover i filmen blir det bare klønete slossing i mine øyne, langt fra så spektakulær og overlegen som den kunne ha blitt.

Star Wars, ET osv gir det litt story som filmene går, altså, forer seeren med små svar som så enkelt kan "irritere". Men TF gir alt for lite her, og det er ikke mye som skal til.

 

Men vil si at de traff Optimus Prime veldig godt, eneste jeg vil si føltes helt riktig med filmen.

Lenke til kommentar

Jeg personlig elsket denne filmen, og gir den en sterk 5er (av 6).

 

Og selvom jeg er av typen som blir underholt av de fleste filmer, og dermed ikke klarer å si at noen av de er dårlige (fordi alt jeg ber om er å bli underholt), så klarer jeg faktisk ikke å skjønne enkelte's oppfatning av at denne filmen skal være så dårlig..

 

Det blir klaget på for lite bakrundshistorie, cheesy humor, at den er for lang og at han fra Las Vegas (Som imo er en god skuespiller) har en fremtredene rolle i den.. Alikevel sies det; "Jeg hadde ingen forventinger til denne filmen"..

 

Verden er rar, og jeg er perfekt.. Eneste sluttningen jeg kan trekke fra dette ;) (Dotten er også høyt på lista da)

 

Ellers leste jeg en anmeldelese i aftenposten, og ikke nok med at de sender en 'godt opp i åra'-dame til å anmelde en gutte/manne-film, hun har jo ingen argumenter for at filmen fortjener en 2er, bortsett fra at hun synes plottet var litt for lettvint, og at dette var for barnslige menn..

 

igjen: Verden er rar.

Lenke til kommentar

har heller aldri sett en eneste transformers episode før og jeg ga den 6 uten tvil :D

(er 21 år forresten)

 

jeg mener at om jeg vil ha en god historie så går jeg ikke inn i en film som handler om enorme roboter fra verdensrommet som kommer til gjorda forr å banke gørra av hverandre. og mange mener at det er dårlig gjort mot orginal serien at storyen er så simpel men det skjønner jeg ikke helt for orginal serien var jo ikke akkurat shakespeare da :p

ALT i den serien var jo one liners :p

 

synes det er litt synd at en regissør hele tiden må ha noe å si i dette visuelle mediumet isteden forr å rett å slett bare kan vis oss noe kult som vi ikke har sett før.

 

selv ELSKER jeg filmer med gode historier, da er jeg helt solgt og mange av mine favoritt filmer har de fleste elementene på plass. men ikke alle, det som oftest mangler er enorme roboter som sloss! fks Children of men som hadde en drit bra historie og skuespill men ingen enorme roboter :/

så folk klager på manglende historie en film om roboter som sloss men ingen klager på film med bra historie som IKKE har roboter som sloss, get it? :p

 

(og ja logikken min er FEILFRI her)

Lenke til kommentar

Terningkast 5/6

 

Beste underholdningen jeg har sett, og er siden Matrix den første filmen jeg vurdere å se flere ganger på Kino. Den er så rikt på innhold at man må nesten se den flere ganger for å få med seg alt.

 

Det positive:

- Roboter, store roboter som kan bli til biler og fly. Store roboter som blir til biler og fly og som har karakter, humor og som man genuint føler er der sammen med menneskene.

- Humor, fantastisk brilijant humor som gir filmen bredde til mange målgrupper.

- Vinkelen på historien. "A boy and his Car". Man kunne så lett glemt menneskene og karakterer her, men man holdt på det og det gjør at man som publikum kan identifisere seg med handlingen og man blir dratt inn i filmen.

- Effektene. Se dene ene og alene for dette. Mark my words, denne filmen vinner Oscar for special effects (Kanskje også for animasjon). Det betyr at du ser på det ypperste av håndverk som filmbransjen kan oppdrive. Gode håndtverker fortjener din respekt!

- 100% ren WOW faktor scener. Man kjente adrenalinet pumpe og omfanget av hva du så var nesten ubegripelig. Man skulle ønske man hadde en tidsmaskin så man kunne ta med filmen tilbake til den personen som fant opp filmkamera og si til han "Se hva du fant opp nå kan lede til, du er f**n i meg genial" Og ta han i hånda.

 

Det som kunne vært bedre:

- Megatron kunne vært litt "mer".

- Det virket innimellom som om det var "pause" midt i kampene for å drive historien videre. Det virket litt ulogisk da man vet at en fiende stopper ikke opp for å se på....de angriper...konstant!

- Litt klisjefylt slutt med monologen til Optimus, men det legger opp til flere filmer og var nok mest et "homage" til oss fans av den orginale tegnefilm serien.

 

 

Alt i alt en fantastisk film opplevelse. Om man skal definere film som ett underholdningsmedium og kino som ett sted man går for å glemme omverden og bli dratt inn i en fantasi og underholdes, så er dette noe av det ypperste som er laget på lenge. Man kan si hva man vil om papirtynn historie (hallo, det er store roboter i den, leave reality at home) men man blir underhold fra ende til ende og kvaliteten på det man ser...rent håndverksmessig er unikt og enestående. Ringenes Herre er vel den eneste som kan måle seg med ett rikere skapt miljø på film.

 

Anbefales og må sees mer enn engang og jeg kan nesten ikke vente på DVDen med alt "behind the scenes" materialet!!

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Eg vaks opp med Optimus Prime -- og synes filmen var kanongod. Det er ein dum action film -- med ingen som helst politisk beskjed (herlig)!

 

Det eg lurar på, kven er det som lagar det orginale soundtracket til filmen.

Gjennom heile filmen følte eg det var Hans Zimmer som stod bak musikken.

Correct me if I'm wrong.

 

Eg meiner IKKJE dette albumet:

http://www.transformersalbum.com/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...