Gå til innhold

Fotografer over 18 her inne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alder: 20

Bosted: Stavanger

Kamera: Nikon D3

Hvor lenge har du holdt på: Ca. 4år. Fikk mitt første kamera (D70) i 2004

Hvilken andre kameraer har du: D2x, F5 og D70

Hvordan kom du på denne interessen: Fotointeressen kom nok delvis da jeg syklet terrengsykling og delvis etter Far. Knipset mye sykkelbilder i starten, men det ble også en del annet forskjellig. Etterhvert har interessen bare økt.

Lenke til kommentar

Alder: 28

Bosted: Trondheim

Kamera: Canon 40D med Tamron 17-50.

Hvor lenge har du holdt på: kjøpt utstyr i dag, men har tatt litt bilder før (mest point n shoot).

Hvordan begynte det: Dama har et slr som eg har prøvd litt. Det har dessverre nesten ikkje vore ibruk den siste tida, fordi det er mykje enklare og billigare med digitalt. Har hatt 2 digitale kompaktkamera. Siste var et Olympus C-8080wz, som no skal pensjonerast.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

- 21

- Tønsberg

- Canon EOS 400D

- Fikk kameraet til jul. Før det har jeg aldri vært spesielt interessert i å ta bilder.

- Ett gammelt kompaktkamera, mobilkamera :wee:

- Etter jeg fikk meg hund hadde jeg lyst til å få tatt bedre bilder og ønsket meg speilrefleks. Det fikk jeg og jeg jobber meg oppover i forståelse. Går sakte, men sikkert, for jeg liker å prøve ut ting selv.

Lenke til kommentar

-Alder: 20år

-Bosted: Bergen

-Kamera: EOS 1Ds MK2

-Hvor lenge har du holdt på: For gøy i 5-6 år, for levebrød i ett år.

-Hvilken andre kameraer har du: Olympus OM1. Har ingen andre digitale kamera atm, har hatt Nikon D70, D40, Canon EOS 350D, EOS 30D, et par Ixus og et Fuji S5500

-Hvordan kom du på denne interessen: Fikk låne OM''en til faderen når eg var mindre, kjempegøy.

Lenke til kommentar

-Alder : 21år

-Bosted: Mandal i Vest-agder

-Kamera: Nikon D40

-Hvor lenge har du holdt på: i ca 2mnd

-Hvilken andre kameraer har du: Nikon coolpix s200

-Hvordan kom du på denne interessen: alltid likt bilder, og kjøpte meg et kompaktkamera, men når jeg skulle til tunisia, fant jeg ut at

jeg ville ha et bedre og "gøyere" kamera.

angrer ikke

Lenke til kommentar

Alder: 24 (23 da denne tråden ble startet)

 

Bosted: Oslo (fra Bodø/Bergen en salig blanding?)

 

Kamera: Nikon D300 (par uker gammelt)

 

Hvilken andre kameraer har du:

til pynt, Kodak Brownie kamera fra rundt 1910.

Kodak P880 (brukes for det meste til video nå) og inntil jeg fikk mitt D300 så var det Nikon D50 som jeg lånte av min søster som var tingen.

 

Holdt siden: om vi skal telle "point and shoot" fra både mobiler fotoaparat of video så kan jeg ikke si når. Men holdt på med litt bedre enn "point and shoot" i noe over ett år.

 

Hvordan kom du på denne interessen: Interessen i det å lage noe har vell alltid vert der, bestemte meg tidligere i år for å skifte karriære. (eller kaste bort større mengder med penger på skole og bedre kamerautstyr.) Starter på Norges Kreative Fagskole i Oslo om noen måneder.

 

Edit: Første post, "by the way".

Bilder: http://www.flickr.com/jimdidriksen

Endret av jimdidr
Lenke til kommentar

Alder: 20

Bosted: Stavanger

Kamera: Nikon D70s 18-70 og 55-200

Hvor lenge har du holdt på: To år med DSLR, tatt bilder siden jeg klarte å holde engangskameraet nogenlunde rett.

Hvordan begynte det: Engangskamera på turer, før jeg tok mor og far sitt Canon Ixus II. Alltid vært den som har tatt bildene isteden for å bli tatt bilde av. Hadde litt penger igjen på slutten av ferien for noen år siden, og brukte alt på D70en. Har tenkt en stund på å oppgradere, men pengene blir gjerne borte i prioriteringslista.

Lenke til kommentar

Alder: 19

Bosted: Stavanger

Kamera: Pentax k100d med 18-55 kit-linse.

Hvor lenge har du holdt på: Et par måneder med speilrefleks, ellers bare periodisk dill med diverse kompaktamera.

Hvordan begynte det: Digital bildemanipulasjon tidlig i tenårene som vedvarte og befestet seg som en interessant hobby. Etter flere års læring på bekostning av andres bilder kom det til et punkt hvor det ble på tide å lære om prosessen før selve bildet blir tatt. Et billig speilrefleks ble løsningen som et ypperlig nybegynnerkamera for læring og lek.

Lenke til kommentar

Alder: 26

Bosted: Bergen

Kamera: Nikon D60

Hvor lenge har du holdt på: Aner ikke...

Hvilken andre kameraer har du: D70, og 3-4 kompaktkameraer. Og noen gamle arvede saker.

Hvordan kom du på denne interessen: Kom helt av seg selv når jeg var rundt 11-12 år sånn ca.

Er en "sucker" for black&white bilder :)

Lenke til kommentar

Alder: 26

Bosted: Malvik

Kamera: Nikon D80

Hvor lenge har du holdt på: 1 år med dSlr.. P&S siden ungdommen..

Hvordan begynte det: Startet med P&S etter konfirsmasjonen og var fornøyd med det, helt til jeg fikk prøve en D80 hos en bekjent.. Kan vel si intressen har skutt i været siden den gang.

 

 

Stefan

Lenke til kommentar

Alder: 20

Bosted: Stavanger

Kamera: Nikon d200

Når startet jeg: 1 år siden på en folkehøgskole, etter det har interessen vokst til å bli en besettelse. Har oppnådd en god del med mine fotografier, så mine ambisjoner har gått til himmelen med alt det jeg vil oppnå.

En dag skal jeg å bli med i magnum.

Lenke til kommentar

- Alder Blir 21 i november.

- Bosted Namsos, Nord-Trøndelag

-Kamera Nikon D40

-Hvor lenge har du holdt på Tja.. Et halvår?

-Hvilken andre kameraer har du Jeg har et Canon Ixus 75 som jeg bruker å ha med meg på steder hvor jeg ikke kan dra frem SLR (les:fest)

-Hvordan kom du på denne interessen Det begynte vel med at jeg tok endel bilder av hesten min, det var raskt gøy å utforske innstillinger og vinkler. Så begynte jeg å ta bilder av andre ekvipasjer, så whoops ble jeg fast trenings-og stevnefotograf i rideklubben her oppe.

Lenke til kommentar

-Alder

Over 18 ;)

-Bosted

Stavanger

-Kamera

Nikon D80

-Hvor lenge har du holdt på

Med D80'en? En uke.

-Hvilken andre kameraer har du

Ingen andre.

Jeg hadde et P&S Pentax en gang i tiden, et Canon EOS 300, Canon Ixus II (hvis jeg husker riktig). Jeg er usikker på hvor Pentax'en er blitt av, EOS 300'en ga jeg til min søster og Ixus'en tok kvelden.

-Hvordan kom du på denne interessen

Jeg fikk Pentax P&S da jeg var rundt 15 år og har vel siden den gang hatt en svært moderat interesse for foto. Da jeg kjøpte EOS 300 i rundt 98-99 ville jeg lære meg fotografering, men mistet interessen pga det tok for lang tid fra jeg hadde knipset ferdig en film til jeg fikk sett resultatet.

Jeg knipset i godt og vel 1-2 år med det.

Husker ikke riktig hva jeg gjorde, men det ble mye i P etterhver som jeg ikke fikk gode nok resultater med blender/lukker prioritet og manuell.

Når jeg tenker tilbake lurer jeg på hvorfor jeg ikke lånte bøker på biblioteket om fotografering :hmm:

Så i 2002 kjøpte jeg Canon digitalt P&S, som jeg har hatt og brukt fram til nå nylig.

 

Jeg har alltid foretrukket å ta bilder av folk framfor ting, og stort sett har både jeg og de jeg har tatt bilder av vært fornøyd med resultatene.

 

Nå har jeg lyst å lære meg dette, nok en gang, og er mer bestemt på å få det til.

Det hjelper selvsagt at jeg kan se resultatet med det samme og kan justere innstillingene deretter.

Dog vet jeg at målet, å kunne kalle meg en fotograf, er et godt stykke til.

 

Det blir nesten som da jeg var på marsj i millitæret. 20 mil er et godt stykke, spesielt med full utrusting, men man kommer ikke nærmere målet om man står stille. Et skritt er tross alt et skritt nærmere målet.

Derfor mener jeg at for hvert bilde jeg tar jo nærmere kommer jeg målet.

Og på samme måte som det er mange skritt å gå for å legge bak seg 20 mil er det mange eksponeringer som må til. Så lenge jeg går (tar bilder) vil jeg nå målet.

Lenke til kommentar

Alder: 26

Bosted: Ramnes, Vestfold

Kamera: Sony A350

Hvor lenge har du holdt på: et par måneder med speilrefleks, er vel først da jeg begynte å tenke meg om før jeg tok bilder.

Hvordan begynte det: Blei vel litt påvirket av en arbeidskollega. Først var ikke interessen til stede i det hele tatt, men har fort utviklet seg en ny og spennende hobby etter at jeg kjøpte mitt første "skikkelige" kamera.

Lenke til kommentar

Alder: 39

Bosted: Notodden

Kamera: Nikon D300

Hvor lenge har du holdt på: Siden 1985 til ca 1990, tok det opp igjen for noen mnd siden.

Hvilken andre kameraer har du:

Hvordan kom du på denne interessen: Begynte med valgfag i 8 klasse, i 9 klasse hadde de ingen lærere som kunne lære mer, så jeg og 2 til hadde valgfaget alene ! og lagde bla en skoleguide.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest Slettet+6132

Alder: 22 (1986)

Bosted: Karmøy

Kamera: Nikon D300

Hvor lenge har du holdt på: Kjøpte mitt første DSLR november 2008.

Hvordan kom du på denne interessen:

Jeg har i mange år blitt fasinert av gode fotografier og mulige motiver, men tok ikke steget til å kjøpe meg mitt eget DSLR før i slutten av 2008. Etter jeg fikk kjøpt meg DSLR har jeg også brukt enormt mye tid på å lese om fotografering og photoshop på nett, bøker og videoer på nettet

Selve interessen for foto har jeg nokk arvet fra familien på mor sin side.

Besteforeldrene mine drev fotobutikk i mange år, og onkelen min og morfaren min jobbet derfor også som fotografer(bryllup, barnebilder, konfirmasjon etc)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Alder: 22

Bosted: Stavanger

Kamera: Nikon D50 (snart D300)

Hvor lenge har du holdt på: 5 år

Hvordan kom du på denne interessen:

Har hatet at fremkalling før, med analoge kameraer kostet penger og at man ikke kunne leke like mye med kamera som i dag, (med tanke på at filmene skulle brukes til "riktige" bilder) min familie hadde ikke så mye penger da.

 

Etter å ha fått min første digital kompakt kamera begynte jeg straks og ta bilder av alt slags. Etterhvert kjøpte jeg speilrefleks og ble frelst.

Lenke til kommentar

Alder: 50 (dvs godt over snittet)

Bosted: Tanum / Bærums Verk / Gjettum

Kamera: D80

Hvor lenge har du holdt på: Ca 35 år men bare 14mndr med dslr

Hvilken andre kameraer har du: Ixus 40, Ixus 860IS og en Lumix DMC FZ3

Hvordan kom du på denne interessen: Jeg har alltid vært hekta på det magiske ved fotografering. Det tok et stort steg da jeg kjøpte mitt første dslr høsten 2007. Overgangen fra kompaktkamera har vært enorm. Har fremdeles masse å lære men føler nå at jeg begynner å få litt tak på det. Sluker alt jeg kommer over av stoff og det er vel noe av drivkraften ved fotografering; man blir aldri utlært. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...