Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har noen her inne innvendinger mot å bryte opp denne tråden i to? En tråd med før og etter-bilder og en tråd hvor dere kan diskutere bilpleieprodukter, anbefalinger o.l.?

9402920[/snapback]

 

Det tror jeg ikke ville fungert særlig godt. Denne tråden ville ikke fått noe aktivitet i det heletatt om det ikke var for diskusjonen rundt produkter o.l. Da blir det slik vi så i starten av tråden, før reglen om null diskusjon ble opphevet, altså null aktivitet.

9402962[/snapback]

 

Jeg prøvde akkurat dette i begynnelsen. Fungerte ikke.

Lenke til kommentar
Hejy ;)

 

Kan godt hende dette spm er stilt en million ganger før, men kan noen anbefale meg noen gode vaskemiddel til bilen? :)

 

Har ikke tenkt å bruke så mye penger, men vil ha noe til interiøret, noe til rutene, og noe til eksteriøret, finnes det noe brukbart til under 1000,- lappen?

9406492[/snapback]

 

Heisann.

 

Til vaskemiddel er Meguiar's NXT Car Wash garantert er produkt du vil bli fornøyd med. 200kr for 2L.

 

Til interiør ville jeg gått for Autoglym Interior Shampoo. Denne lukter furunål, men det forsvinner heldigvis når du sprayer på. 100kr for 0.6(?)

Meguiar's NXT Glass Cleaner er fin til vinduene. Tror denne koster ca 125kr.

For å toppe dette, Meguiar's Natural Vinyl And Rubber shine. Denne gir plasten nytt liv. Brukes også på dekkene. 140kr.

 

Har du riper eller swirls, bruker Meguiar's Scratch X. Koster ca 120kr for en tube.

 

Meguiar's NXT Tech Wax er en "alt i et" voks som er veldig lett å jobbe med. Krever ikke mye anstrengelse og gir et flott resultat som varer lenge. Denne koster 270kr.

 

Resten av pengene bruker du på vaskevott, diverse microfiber og påføringspads.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Dette er en 2004 Ford Focus med en grønn/sølv aktig farge...

Den har kjørt ca 30 000km og har ikke blitt ordentlig vasket på 1.5år.

 

Jeg hentet bilen sent på kvelden og dro innom selvvaske anlegget på vei hjem. Det ble dårlige før bilder, og det er litt av grunnen.

Glemte før bilder av interiør... Glemte også etterbilder av motor.

 

Planen var: Vask - Paintcleaner - Polish - Seal.

Etterhvet fant jeg ut at det gikk greit å skippe polish.

 

Vask:

-Billig avfetting fra Statoil

-Meguiar's NXT Car Wash

-Meguiar's Quick Clay

 

Hjul:

-Meguiar's All Wheel Cleaner

-Meguiar's Insane Tire Shine

 

Lakk:

-Meguiar's Clear Coat Body Scrub med gule pads.

-Wolfgang Deep Gloss Sealant

-Meguiar's Natural Rubber Shine for sort plastikk.

 

 

 

FØR

 

04092007044.jpg

 

04092007043.jpg

 

04092007042.jpg

 

04092007046.jpg

 

04092007047.jpg

 

 

 

Etter avfetting og høytrykk ved selvvaske anlegg.

 

IMG_2401.jpg

 

IMG_2402.jpg

 

IMG_2403.jpg

 

IMG_2404.jpg

 

IMG_2406.jpg

 

IMG_2407.jpg

 

IMG_2409.jpg

 

IMG_2408.jpg

 

IMG_2410.jpg

 

 

Etterpå...

 

IMG_2417.jpg

 

IMG_2412.jpg

 

IMG_2416.jpg

 

IMG_2421.jpg

 

IMG_2427.jpg

 

IMG_2429.jpg

 

IMG_2430.jpg

 

IMG_2431.jpg

 

IMG_2425.jpg

 

IMG_2438.jpg

 

IMG_2433.jpg

 

IMG_2434.jpg

 

Ikke bare gir denne lakken en fantastisk glans... Den lukter også deilig av banan... :D

IMG_2413.jpg

 

Hemmligheten min til høyre i bildet... :p

IMG_2437.jpg

Lenke til kommentar

Fixes straks

 

02092007280am1.jpg

 

+

 

02092007272tc6.jpg

 

+

 

02092007268gj9.jpg

 

+ Stålskrubb fra Rema 1000 :!:

 

=

 

04092007297lm9.jpg

 

Nå fungerte det fint, bildr.no køddet med størrelsen på de.

 

1: La motoren kjøle seg ned (så kald at du kan ta på den og holde hånda der

2: Spray på avfetting.

3: La virke en 5-10 min

4: Skrubb godt på metalldeler.

5: Spyl godt av, unngå å spyl direkte på elektriske deler, dynamo etc.

6: Tørk av (hadde kun selv papir for hånden men det fungerte fint).

7: Ta på en dæsj med gummi \ plastfornyer.

8: Nyt synet.

 

:thumbup:

 

Betalte 55 kroner for avfettingen (ca 1l) på en lokal Mekonomen-butikk, ble anbefalt den fordi den var noe kraftigere enn vanlig avfetting og passet bra til motorvask.

Betalte 10 kroner for stålskrubben, noe som fungerte utrolig bra med avfettingen for å skure av den værste møkka.

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

Lite med liv i denna tråden...

 

Har tenkt til å kjøpe inn shampo, wax, og noe til å få bort riper og skader som på det bilde hvor en brukte ScratchX eller noe..

Har 1000 kr til rådighet.

 

Hvilket merket anbefaler dere?? Har tittet en del på Meguiars sine produkter.. Og sett resultater av dem her på tråden.. Veldig imponert..

Har før brukt polish og shampo ifra thurtel greiene eller hva det heter.. =P Men Meguiars høres og ser ut som et 10 ganger bedre produkt.. Riktig? =)

Lenke til kommentar
Lite med liv i denna tråden...

 

Har tenkt til å kjøpe inn shampo, wax, og noe til å få bort riper og skader som på det bilde hvor en brukte ScratchX eller noe..

Har 1000 kr til rådighet.

 

Hvilket merket anbefaler dere?? Har tittet en del på Meguiars sine produkter.. Og sett resultater av dem her på tråden.. Veldig imponert..

Har før brukt polish og shampo ifra thurtel greiene eller hva det heter.. =P Men Meguiars høres og ser ut som et 10 ganger bedre produkt.. Riktig? =)

9482186[/snapback]

 

Hei, blir nok Meguiar's på deg også ja! :p

 

MÅ HA LISTE:

-NXT Car Wash - Gjør bilen glittrende ren!

-Quick Clay - Gjør bilen enda renere. Fjerner skitt du ikke kan se engang.

 

Så til korrigeringen.

-Clear Coat Body Scrub. Får du ikke tak i den, bruk Deep Crystal Paint Cleaner.

-NXT Tech Wax

 

Andre viktige ting å tenke på er: Vaskevott, Påføringspads, Water Magnet (tørkehåndkle) og Microfiber. Man får ALDRI nok microfiber.

Lenke til kommentar
Lite med liv i denna tråden...

 

Har tenkt til å kjøpe inn shampo, wax, og noe til å få bort riper og skader som på det bilde hvor en brukte ScratchX eller noe..

Har 1000 kr til rådighet.

 

Hvilket merket anbefaler dere?? Har tittet en del på Meguiars sine produkter.. Og sett resultater av dem her på tråden.. Veldig imponert..

Har før brukt polish og shampo ifra thurtel greiene eller hva det heter.. =P Men Meguiars høres og ser ut som et 10 ganger bedre produkt.. Riktig? =)

9482186[/snapback]

 

Hei, blir nok Meguiar's på deg også ja! :p

 

MÅ HA LISTE:

-NXT Car Wash - Gjør bilen glittrende ren!

-Quick Clay - Gjør bilen enda renere. Fjerner skitt du ikke kan se engang.

 

Så til korrigeringen.

-Clear Coat Body Scrub. Får du ikke tak i den, bruk Deep Crystal Paint Cleaner.

-NXT Tech Wax

 

Andre viktige ting å tenke på er: Vaskevott, Påføringspads, Water Magnet (tørkehåndkle) og Microfiber. Man får ALDRI nok microfiber.

9482737[/snapback]

 

Hva skjer med at man aldri får nok microfiber, er det engangs bruk?? =P

 

Edit: Hva er forskjellen på Quick Clay og den Quick Clay Detaljert greia?? Fjerner de riper?

Endret av _Daniel_
Lenke til kommentar

Microfiber kan du bruke om og om igjen.. Men man får aldri nok av det fordet.. Hver sin mf til hvert sitt bruk.

Her er min MF-samling:P

11092007084.jpg

 

Pakken Quick Clay inneholder Clay og Quick Detailer.

Quick Detailer brukes som "glidemiddel" for Clay. Quick Detailer gir også en nypolert look.

 

Clay fjerner ikke riper, men skitt og forurensninger som du ikke får vekk i vask.

Lenke til kommentar

Har hatt bilen inne til lakking nå, fikk beskjed om ikke å vaske den før 14 dager, og kunne legge på voks etter 4 uker på de lakkerte områdene...

 

Noen andre ting eg må tenke på i denne sammenheng? Vil kjøre bilen gjennom en "høstpuss", men kanskje eg skal konsentrere meg om de områdene som ikke nettopp er lakkert, ikke noe clay eller deep clean på de nylakkerte områdene?

 

Kom med tips!

Lenke til kommentar
Har hatt bilen inne til lakking nå, fikk beskjed om ikke å vaske den før 14 dager, og kunne legge på voks etter 4 uker på de lakkerte områdene...

 

Noen andre ting eg må tenke på i denne sammenheng? Vil kjøre bilen gjennom en "høstpuss", men kanskje eg skal konsentrere meg om de områdene som ikke nettopp er lakkert, ikke noe clay eller deep clean på de nylakkerte områdene?

 

Kom med tips!

9497104[/snapback]

 

 

Hvis du ikke kan vaske bilen på 14dager, hadde jeg stillt spørsmålstegn ved lakkjobben. Moderne lakk skal være klar til vask når bilen ruller ut av lakkverkstedet.

 

Men det er sant at man bør vente 4uker med polering og voks.

 

Men jeg ville absolutt vokset bilen så fort som bare mulig. Du har nå fin og ren lakk, og denne er viktlig å ta vare på. Du kan selvfølgelig bruke clay, rens, polish, seal og voks på de områdene som ikke er nylakkert. De områdene som er nylakkert skal heller ikke være nødvendige å claye eller rense, men etter 14dager blir det fort litt dritt, så jeg hadde tatt clay og voks etter de 4ukene hadde gått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...