Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De ripene var ikke pene! Jobbet du Body Scruben skikkelig inn med maskin?

9325165[/snapback]

 

Nei, jeg klina det på med en pad og tørka vekk. Lite fristende å jobbe det særlig inn når den var full i olje og dritt.

 

Hele bilen var en halvtimes jobb, og det løfta inntrykket av bilen drastisk. Får gnikke litt grundigere når det blir finvær.

Lenke til kommentar

En ting som er viktig når du skal rense lakken er at du bruker varme (oppnås ved å få litt turtall på maskin), men ikke for mye da du kan fjerne all lakk ved for mye varme, du sliter tross alt på lakken (noe som kan sees på puta til maskinen når du er i gang..)

Bruk hånda for å kjenne etter at det blir bra temperatur på lakken, men du skal kunne holde hånda der, hvis ikke la det bli kaldt før du fortsetter..

 

Dette med rens er noe som sagt sliter litt på lakken, så skal ikke gjøres for ofte (snakker da om 1 gang hvert år, evt litt oftere om du har en krevende lakk)

 

Det er viktigere å polere og vokse bilen oftere, opptil 12 ganger i året, men minst 4 ganger per år :)

 

 

Kommer tilbake med mer info etterhvert, men må springe nå ;)

Lenke til kommentar
En ting som er viktig når du skal rense lakken er at du bruker varme (oppnås ved å få litt turtall på maskin), men ikke for mye da du kan fjerne all lakk ved for mye varme, du sliter tross alt på lakken (noe som kan sees på puta til maskinen når du er i gang..)

Bruk hånda for å kjenne etter at det blir bra temperatur på lakken, men du skal kunne holde hånda der, hvis ikke la det bli kaldt før du fortsetter..

 

Dette med rens er noe som sagt sliter litt på lakken, så skal ikke gjøres for ofte (snakker da om 1 gang hvert år, evt litt oftere om du har en krevende lakk)

 

Det er viktigere å polere og vokse bilen oftere, opptil 12 ganger i året, men minst 4 ganger per år :)

 

 

Kommer tilbake med mer info etterhvert, men må springe nå ;)

9332058[/snapback]

 

Det du beskriver her er vel en roterende maskin, og det kan du bare glemme å bruke sammen med meguiars sin forbrukerserie.

 

Forbrukerserien er laga for håndgnikking eller DA.

 

Når det gjelder lakkrensing, kan jeg ikke tenke meg at man får bort mer forrurensing med maskin og lakkrens enn jeg gjør med lakkrens for hånd og claybar.

Clay må man uansett bruke for å få tatt alt.

 

Når det gjelder voks, blir bilene mine voksa 40-50 ganger i året, og siden det er rens i nxt voksen, burde ikke forrurensing i lakken være noe problem.

 

Maskin blir ikke kjøpt inn før jeg får UDM i 220V utgave.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
Vi har en Polish på jobben, usikker på merke.

 

Skal jeg først vaske, deretter polere og så til slutt smøre den inn med voks?

Hvor får jeg kjøpt slik voks?

9332642[/snapback]

 

Rekkefølgen er vask-lakkrens-polish-voks

 

Produktene som omtales her er nok det beste du får kjøpt her til lands, og de fleste BilXtra-avdelingene skal ha et greit utvalg. Har du ikke BilXtra i nærheten kan du bestille hos www.godkjemi.com

Lenke til kommentar

NXT Wash.

Bruker Soft Wash 2-3uker etter jeg har vokset.

 

Nå begynner det å bli kaldt i lufta, og da dabber virkelig bilpleie sesongen av.. Hvertfall for min, garasjeløse del.

Dermed står det noen biler i kø for en skikkelig behandling før vinteren, inkl min egen.

Har også en stor bestilling på vei fra Autogeek. Skal bli moro å få satt i gang! :)

Lenke til kommentar

Auch! Poleringsnetting? Høres ut som polergarn? Dette er litt for grovt på lakken, og skaper endel swirls.

Fyll heller opp lageret med microfiber kluter. Disse kan du også bruke igjen, og jo mer du gnir, jo blankere blir bilen, dessuten er de skånsomme.

Ville vurdert å prøve NXT Wax.. Den er enklere å jobbe med enn GC Wax, de har også litt rens i seg.

Lenke til kommentar

Bare sånn hvis noen tviler, så er lakkrensproduktene fra Meguiars noe helt annet enn den rensen som er i shampoo'en..

Den rensen som er i shampoo'en er kun ment for å ta trafikkfilm og dritt som gjerne sitter litt godt, og kan ikke brukes til å rense bilen (hente fram farge) på samme måte som en skikkelig lakkrens :)

 

 

Edit: De produktene vi bruker er mye ment for maskin, deriblant både rens og polering, selvom jeg helst pleier å polere for hånd (går like fint med den polishen vi har :) )

 

Vi bruker litt av det nye multisystemet fra Meguiar's som heter Solo, der putene du bruker styrer hva slags jobb du gjør, fra grov til fin rens, og heftig og ikke fullt så heftig polering ;)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Når jeg får brukt AG orderen min kommer det garantert 3bildeserier!

Her er en smakebit:

 

EZ Detail Brush (for cars)

Duragloss Aquawax (AW) #951

Duragloss Ultimate Orange (UO) #461

Duragloss Glass Cleaner #761

Duragloss Rain Repel (RR) #751

DP Tire & Wheel Combo

Pinnacle Ultra Poly Clay PLUS Special

Menzerna Intensive Polish PO 91E

Free Bonus!

Menzerna Nano Polish

PO 106

Free Bonus!

P21S Polishing Soap

P21S Wheel Cleaner-*Gel 500ml. (16.9 oz.)

Poorboy's World Super Slick & Suds Concentrated Car Wash 1 gal. Refill

Poorboy's World Natty’s Paste Wax – BLUE

Cobra Cotton Chenille Wash Mitt 3 Pack

Surf City Garage Nano-Detail Washing Mitt

The Original California™ Speed Mitt

2 Grit Guard Insert – Yellow

Duragloss Paste Wax (PW) #104

Duragloss Plastic Polish #681

Cobra Edgeless Microfiber Polishing Triple Pack

Klasse ALL-IN-ONE Polish 16.9 oz.

Menzerna Top Inspection

Meguiars Mirror Glaze #21 Synthetic Sealant

Meguiars Mirror Glaze #83 Dual Action Cleaner/Polish

Duragloss Vinyl & Leather Dressing (UD) #201

Duragloss All Purpose Cleaner (APC) #401

Wolfgang Carpet & Upholstery Restorer

Wolfgang Spot Eliminator

Meguiars Quik Interior Detailer

Meguiars SCRATCH X

Meguiars Car Odor Eliminator

Lenke til kommentar
Har noen her inne innvendinger mot å bryte opp denne tråden i to? En tråd med før og etter-bilder og en tråd hvor dere kan diskutere bilpleieprodukter, anbefalinger o.l.?

9402920[/snapback]

 

Det tror jeg ikke ville fungert særlig godt. Denne tråden ville ikke fått noe aktivitet i det heletatt om det ikke var for diskusjonen rundt produkter o.l. Da blir det slik vi så i starten av tråden, før reglen om null diskusjon ble opphevet, altså null aktivitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...