Gå til innhold

65-åring fikk to år for voldtekt av niåring


Anbefalte innlegg

Denne provoserte meg kraftig. 65-åringen har tydelig brukt makt og gjort det med overlegg ettersom han holdt en hånd over munnen hennes og holdt henne fast for å hindre motstand mens hans voldtok henne. Aktors påstand var tre år og to måneder. Argumentasjon for lavere straff er fordi voldtekten skjedde for 10 år siden. Man har altså latt forbryteren få rabatt i stede for å fokusere på at jenta kanskje har levd i frykt for mannen i 10 år. Er dette virkelig greit? Har vi ikke snart lært at voldtekt ikke er et mislykka samleie men et grovt overtrapp av et annet menneskes liv som i mange tilfeller kan kan nesten likestilles med drap fordi offeret sliter resten av livet (og i noen tilfeller tar selvmord)?

 

Gjenspeiler dette meningene til folk flest ettersom vi gang på gang ser det som i mine øyne er latterlige straffer for voldtekter og seksuelle misbruk? Betyr virkelig en niårings liv og helse mindre enn en svindel på et par millioner? Jeg tenker da på at vi ofte ser at økonomsike forbrytelser blir straffet hardere enn forbrytelser som dette. Hva mener dere, er to år i fengsel en helt grei straff for at en godt voksen mann voldtar ei forsvarsløs lita jente?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis voldtekt har en strafferamme på 6 år, i hvilke tilfeller skal vi da bruke den øvre straffen, hvis ikke i dette tilfellet?

8919018[/snapback]

 

 

Strafferamme as in max straff? :dontgetit:

 

Nå ble jeg skuffa.

 

 

Håper 65-åringen får mye ufine blikk vendt mot seg i hjembygda.

3 år for dette er altfor lavt.

Lenke til kommentar
jeg blir så oppgitt når jeg leser slikt!

 

Hvis voldtekt har en strafferamme på 6 år, i hvilke tilfeller skal vi da bruke den øvre straffen, hvis ikke i dette tilfellet?

 

Skjær pikken og ballene av grisen!

8919018[/snapback]

Jeg er (i prinsippet) imot fysisk avstraffelse. Når det er sagt, hadde han neppe vært i live i dag om han hadde gjort dette mot en av mine lillesøstre, og avgjørelsen hadde vært opp til meg. Derfor har vi et rettsvesen som skal dømme objektivt og rettferdig.

 

Men jeg synes rettsystemet har feilet totalt her. Jeg kan vanskelig se for meg en stort grovere voldtektssak. Det dreier seg om en niåring her Hva er grovt nok for å makse ut strafferammen? En bondage-voldtekt av en toåring? Nå må det jo sies at jeg ikke kjenner alle omstendighetene rundt dette overgrepet, men uansett... I mine øyne er denne mannen verre en Toska, selv om han nok ikke er en like stor trussel mot samfunnet. Dessverre er det dét straffenivået i Norge tar hensyn til.

Lenke til kommentar

Dette er bare sykt. Jenta kommer nesten 100% garantert til å slite med denne voldtekten resten av livet. Enig med deg over her, det toska gjorde er ikke på langt nær like ille som dette. Foruten politimannen som ble skutt, men hvis vi ser bort ifra det.

 

At det skjedde for 10 år siden bør være knekkende likegyldig. Siden det skjedde for så lenge siden, så er det ikke så nøye? Hva i helvette er det for en tankegang? Jeg blir oppgitt og irritert over såpass idiotiske utsagn, og ihvertfall når det er vårt rettsvesen som presterer å si det. Er det rart folk tar saker i egne hender?

Lenke til kommentar

En mulig grunn til at straffen ikke ble høyere, kan være at gjerningsmannen har fått strafferabatt for å tilstå? I slike saker er vel oppfatningen at for offeret er en tilståelse viktig. Generelt er det jo ofte vanskelig å få dømt noen i voldtektssaker fordi det ikke er vitner, man har "kun" offerets forklaring. Legger vi til at saken er 10 år gammel er det enda et moment som gjør det hele vanskelig/umulig å bevise.

Lenke til kommentar
En mulig grunn til at straffen ikke ble høyere, kan være at gjerningsmannen har fått strafferabatt for å tilstå? I slike saker er vel oppfatningen at for offeret er en tilståelse viktig. Generelt er det jo ofte vanskelig å få dømt noen i voldtektssaker fordi det ikke er vitner, man har "kun" offerets forklaring. Legger vi til at saken er 10 år gammel er det enda et moment som gjør det hele vanskelig/umulig å bevise.

8925176[/snapback]

 

Greit nok, men dette bør ikke ha betydning i det hele tatt fordi voldtekt er et såpass grovt overgrep mot et annet menneske. Når jenta i tillegg er 9 år da overgrepet skjer, bør slike ting ha nada betydning. Straffen bør ha relevans i forhold til lovbruddet, og ikke til masse annet piss. Fokuset bør være på selve overgrepet, ikke når og hvor det skjedde, hvor gammel overgriperen er, om været var bra når det skjedde osv. Dette er irrelevant syntes jeg.

 

Hvis han ikke hadde tilstått kunne disse faktorene ha spillt inn med tanke på bevis for saken, men mannen har faktisk tilstått, og da er det bare å kjøre på med straffen som han fortjener, og bør være fullt klar over at han kommer til å få når han gjør noe såpass sykt.

 

For å sette dette litt på spissen: Blir man tatt for fildeling i USA får man gjerne 10 ganger så høy straff enn om man voldtar ei niårig jente i Norge. Hvor er logikken i det?

Endret av theck1
Lenke til kommentar
Greit nok, men dette bør ikke ha betydning i det hele tatt fordi voldtekt er et såpass grovt overgrep mot et annet menneske.

8925236[/snapback]

Men husk at uten en tilståelse er det ikke gitt at mannen hadde blitt funnet skyldig i rettsaken. Basert på det vi tidvis leser om lignende saker er det stor sannsynlighet at han hadde gått fri! Man har ingen vitner, kun en forklaring fra jenta, og det er jo ikke slik at man automatisk kan/skal dømme noen, selv i slike saker.

 

HVIS det er slik jeg skisserte i forrige innlegg, så kan man si "alle har fått sitt". Gjerningsmannen (som KUNNET blånekte og sannsynligvis gått fri) har fått en straff midt på treet, jenta har fått en innrømmelse, gjerningsmannen i fengsel, og en økonomisk oppreising, og staten har fått utdømt en ubetinget fengselstraff.

 

Er ikke dette trossalt en bedre løsning enn å risikere en frifinnelse?

Lenke til kommentar

Dette er herlig å høre.

 

Jenta har levd et fryktfengsel i 10 år og mannen slipper unna om to år og kan da finne seg ei ny jente å ha 10 minutters nytelse på, mens hun igjen lever i 10 års fengsel for dette.

 

Jævla tilbakestående drittland vi lever i når det gjelder slike lover.

Endret av salah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...