Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sjekketråden - En guide og fortellinger fra siste dagers horeri


Anbefalte innlegg

Burde være en tjeneste som en person er glad for å gjøre. Som f.eks. at du spør en som leser mye om du kan låne en bok.

Står en del om det og hvordan det kan brukes i dagliglivet i "How to Win Friends and Influence People".

 

E: Ser at det var samme eksempel som på wikipedia-sida :p

Endret av Haawy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er det slemt og f.eks å bruke tid på å svare da?

 

Jeg f.eks har nett så lenge jeg har dekning, så når noen skriver noe osv til meg ser jeg det med engang. Og med mindre jeg har skoletimer eller andre ting som det ikke passer seg å dra frem tlf pleier jeg svare folk med engang.

 

Jeg veit jo selv hvor mye jeg hater at folk bruker tid på å svare selvom de er på osv og de svarte for 10 sek siden.

For min del er det ikke noe galt i at venner bruker lang tid på å svare, forventer(og håper jo egentlig ikke) at de sitter klistret til data- eller mobilskjermen 24/7..Er det viktig og noe du må ha svar på kjapt er det jo bare å plukke opp telefonen og ringe(sykt oldschool, I know).

Så spør du meg er det ikke slemt å bruke litt tid på å svare.

Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=oGV_sXG89Ec

 

Fra 3 min og ut, spes fra 3:40 ca.. Fy faen jeg lo ved et par anledninger der.

 

Uansett, det han snakker om er å ikke være prippen og å tørre å snakke åpent om sex, selv de mest grisete ting. Jeg vil si det er en win/lose situasjon som er sterkt avhengig av om mottakeren er åpen for nettop det. Jeg er ofte veldig åpenhjertig når jeg har drukket, og dette har virkelig slått begge veier. Alt fra å omtrent ha satt dødsangsten inn i den jeg snakker med, til at de regelrett har kastet seg over meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del er det ikke noe galt i at venner bruker lang tid på å svare, forventer(og håper jo egentlig ikke) at de sitter klistret til data- eller mobilskjermen 24/7..Er det viktig og noe du må ha svar på kjapt er det jo bare å plukke opp telefonen og ringe(sykt oldschool, I know).

Så spør du meg er det ikke slemt å bruke litt tid på å svare.

Neinei, herregud. Såklart forventer jeg ikke det. Veit jo at folk har ett liv og :)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte en liten greie her.

 

En hund lærer man opp ved å gi den candy hver gang den gjør rett. Hva om jeg bruker samme teknikk på meg selv?

 

____________________________________

 

Det er ganske sykt hvor lett det er å tenke "jeg skal gjøre det i morgen".

 

Det er en krig mellom hva som er rett og hva som er lett. Hæren til lett er faen meg helt gerilja.

 

____________________________________

 

Når jeg ikke har noe å tape, vinner jeg. Når jeg vinner, får jeg noe å tape. Om jeg ikke setter pris på noe som jeg kan miste, blir ikke det litt som å ikke ha noe å tape?

Endret av Because I need change!
Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=oGV_sXG89Ec

 

Fra 3 min og ut, spes fra 3:40 ca.. Fy faen jeg lo ved et par anledninger der.

 

Uansett, det han snakker om er å ikke være prippen og å tørre å snakke åpent om sex, selv de mest grisete ting. Jeg vil si det er en win/lose situasjon som er sterkt avhengig av om mottakeren er åpen for nettop det. Jeg er ofte veldig åpenhjertig når jeg har drukket, og dette har virkelig slått begge veier. Alt fra å omtrent ha satt dødsangsten inn i den jeg snakker med, til at de regelrett har kastet seg over meg.

Litt off-topic, men jeg synes ikke at RSD-videoene er noe særlig nyttige for folk flest. De snakker mye om hva man skal gjøre og hva man skal tenke, ikke hvordan man skal komme seg til det nivået hvor man kan begynne å få til det de snakker om.

 

Det høres veldig bra ut intellektuelt sett, men etter min mening blir det bare sirkelrunking. Ofte har det liten effekt å høre hva en god person mener han selv gjør, med mindre han gir gode og konkrete tips.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenkte en liten greie her.

 

En hund lærer man opp ved å gi den candy hver gang den gjør rett. Hva om jeg bruker samme teknikk på meg selv?

 

____________________________________

 

Det er ganske sykt hvor lett det er å tenke "jeg skal gjøre det i morgen".

 

Det er en krig mellom hva som er rett og hva som er lett. Hæren til lett er faen meg helt gerilja.

 

____________________________________

 

Når jeg ikke har noe å tape, vinner jeg. Når jeg vinner, får jeg noe å tape. Om jeg ikke setter pris på noe som jeg kan miste, blir ikke det litt som å ikke ha noe å tape?

 

Litt sånn halvtrøtt morrasfilosofering ...

 

1 - Det kan funke, men min erfaring er at hvis du gjør det for ofte så mister det den ønskede effekten da det blir "vanlig" å få belønning. Dessuten krever det en del selvdisiplin å gjennomføre, så man ikke rasjonaliserer seg fram til at en belønning er ok når man egentlig ikke skulle hatt det.

 

2 - Ta en titt på den her. Essensen er at det ikke nødvendigvis handler om å velge det som er "lett", men at man slåss mot seg selv når man forsøker å piske seg selv til å gjøre ting. Det ender opp med å skape motstand og motvilje mot å gjøre det man "må", og man ender opp med å utsette det i all evighet eller ta et skippertak natta før deadline.

 

3 - Interessant ide, men hvis du ikke setter pris på noe, hva motiverer deg da til å jobbe mot å få det i første omgang? Strekke seg mot noe man i beste fall er likegyldig til høres ut som en fin motivasjonsdreper for min del ...

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men jeg synes ikke at RSD-videoene er noe særlig nyttige for folk flest. De snakker mye om hva man skal gjøre og hva man skal tenke, ikke hvordan man skal komme seg til det nivået hvor man kan begynne å få til det de snakker om.

 

Det høres veldig bra ut intellektuelt sett, men etter min mening blir det bare sirkelrunking. Ofte har det liten effekt å høre hva en god person mener han selv gjør, med mindre han gir gode og konkrete tips.

Selv elsker jeg Tyler sine videoer, og ja, man kan spørre seg hvor mye man faktisk lærer av dem, og noen ganger tenker jeg det bare er bullshit å se på dem (når jeg gjør det som best tar jeg ikke til meg noe læring for jeg tenker vel jeg er "perfekt"). Men, jeg har kommet langt de siste 2 årene, og jeg tror RSD skal ha mye av æren, om enn bare fordi de har fått meg til å gå ut. For det å dra ut å åpne jenter er faen meg "the shit" i forhold til å lære seg disse greiene.

Slik jeg ser det, er det bare å gjøre flest mulig feil, så man vet hva man ikke skal gjøre :) .

Lenke til kommentar

Litt sånn halvtrøtt morrasfilosofering ...

 

1 - Det kan funke, men min erfaring er at hvis du gjør det for ofte så mister det den ønskede effekten da det blir "vanlig" å få belønning. Dessuten krever det en del selvdisiplin å gjennomføre, så man ikke rasjonaliserer seg fram til at en belønning er ok når man egentlig ikke skulle hatt det.

Rasjonalisering er faen meg sykt. Jeg har funnet ut at uansett hva jeg kommer fram til, så greier jeg å bruke det som en unnskyldning om jeg vil.

 

Nå har jeg ikke lest sånn veldig mye rundt dopamin, men så vidt jeg så er det et slags belønningssystem som kroppen har allerede.

 

Ble super motivert i går, og jobbet godt først på jobben, også to timer etter jobb med noe privat prosjekt. Men jeg syntes faktisk ikke belønningen i candy var så veldig god :p .

 

Nei, min beste motivasjon er faktisk alle ganger jeg har failet, og for at jeg ikke er der jeg vil være i dag.

 

Tror ofte det er viktig å kunne se langt fram i tid når det kommer til større forandringer i sitt liv, men samtidig så kan det at man tenker for langt fram i tid også holde deg tilbake, siden man kanskje er for redd for å ta sjanser da.

 

2 - Ta en titt på den her. Essensen er at det ikke nødvendigvis handler om å velge det som er "lett", men at man slåss mot seg selv når man forsøker å piske seg selv til å gjøre ting. Det ender opp med å skape motstand og motvilje mot å gjøre det man "må", og man ender opp med å utsette det i all evighet eller ta et skippertak natta før deadline.

Gjelder vel litt å bare overgi seg til arbeidsoppgavene. Ikke tenke så mye på fortid og framtid, og rett og slett nyte prosessen.

 

Har ikke sett videoen, men jeg vet fra tidligere at jeg har ofte tenkt at jeg skal gjøre ditt og datt, men ikke fulgt opp. Men har vel etterhvert innsett at jeg bare lurer meg selv, og tror det er viktig. Har en del prosjekter på gang, og nå har jeg faktisk begynt å få litt noia for at jeg ikke skal få fulltført dem, som gjør meg super stresset om jeg ikke kommer meg fremover. Dette er jo både bra, men også veldig dårlig i forhold til at jeg blir helt apatisk. Jeg greier for eksempel ikke å spille eller se på serier fordi jeg rasjonaliserer at jeg ikke har tid til å bruke tid på slikt. Men i steden for å jobbe med mine prosjekter, så sitter jeg og surfer på nettet dagen lang (da særlig Dagbladet, "mine innlegg" og Facebook). Eller så røyker jeg meg cannabis så jeg glemmer hvem jeg er og hva jeg bør gjøre.

 

Men, går bedre nå, eller i går i hvert fall. Forsov meg til jobben i går (3 timer), og det er den beste motivasjonen jeg har hatt på lang tid til å jobbe bra igjen. Ble rett og slett litt imponert av min egen produktivetet i går, og tror det er viktig å se den for at jeg skal få motivasjon igjen.

 

"Bra reultat -> motivasjon -> bedre resultat -> mer motivasjon...."

 

Problemet her er jo å komme seg inn i sirkelen, og særlig om man er i omvendt sirkel med dårlig resultat som fører til dårligere motivasjon.

 

Jeg må bare bli jævlig god på å spotte mine egne unskyldninger, for jeg er god på å lage dem. I dag våknet jeg forsåvidt uten slumring, og jeg husker jeg tenkte at jeg skulle bare slumre en gang, men jeg greide ikke rasjonalisere det for meg selv, så det var jævlig bra. Det at jeg får tid på morgenen er jo forsåvidt en fin premie for arbeidet, da jeg fikk tid til å spise frokost :) .

 

3 - Interessant ide, men hvis du ikke setter pris på noe, hva motiverer deg da til å jobbe mot å få det i første omgang? Strekke seg mot noe man i beste fall er likegyldig til høres ut som en fin motivasjonsdreper for min del ...

Har et ønske om å bare være happy, men greier det ikke. Om man er 100% akspeterer det som er akkurat nå så vil man jo være super happy, men jeg greier det ikke. Har tidvis greid det, og det er rimelig fantastisk.

 

Men tror det er litt viktig å ikke se på det som er utenfor din kontroll som en så altfor stor greie. Ikke legge for mye av sin egen lykke i andre personer og materielle ting. Men samtidig så vet jeg ikke om det er helt bra å være 100% aksepterende, da vil man jo til slutt sikkert dø av sult :p .

 

Nei, en balansegang er vel viktig, her som med så mye annet. Lagde selv en liten regel for et års tid siden, etter at jeg ga 100% faen, og var at jeg maks skulle gi 98% faen, hahaha. Når jeg ga 100% faen så føltes det faktisk ut som om jeg levde i himmelen, men samtidig så skremte jeg alle mennesker, og ble kastet ut av alle uteplasser. Men det er jo viktig å gå over grensen for å vite hvor den er.

 

______________________________

 

Slik som timeslønnbetaling tror jeg fucker meg litt opp egentlig. For man tenker bare i form av hvor mye tid man legger i arbeidet, ikke hvor mye man har gjort.

Endret av Because I need change!
Lenke til kommentar

Selv elsker jeg Tyler sine videoer, og ja, man kan spørre seg hvor mye man faktisk lærer av dem, og noen ganger tenker jeg det bare er bullshit å se på dem (når jeg gjør det som best tar jeg ikke til meg noe læring for jeg tenker vel jeg er "perfekt"). Men, jeg har kommet langt de siste 2 årene, og jeg tror RSD skal ha mye av æren, om enn bare fordi de har fått meg til å gå ut. For det å dra ut å åpne jenter er faen meg "the shit" i forhold til å lære seg disse greiene.

Slik jeg ser det, er det bare å gjøre flest mulig feil, så man vet hva man ikke skal gjøre :) .

Jeg synes at de lager mye bra og sier mye som forsåvidt er sant, men det er veldig lite konkret om hvordan man skal komme seg dit.

 

"Just be relaxed"

 

"Don't take girls too seriously"

 

Slike råd høres bra ut(fordi de er bra når man er på Juliens nivå og tilsvarende), men det finnes praktisk talt ingen som kan implementere dette fullstendig her og nå. Hadde disse rådene faktisk fungert så hadde ikke folk kommet tilbake igjen og sett 20 nye RSD-videoer, hehe.

 

Jeg vet faktisk ikke om det er så lurt å feile mest mulig. Mye av det fordi man kan feile på nesten "uendelig" mange måter, men det er bare noen få fremgangsmåter som fungerer. Det sies at man lærer av sine feil, men jeg kan selv si at jeg har lært mye bedre når ting faktisk går bra(fordi den metoden viser seg å fungere => jeg kan fortsette å gjøre det slik).

Lenke til kommentar

Jeg feiler heller i forsøket, enn å forsøke å feile. Kan ikke se at det skal bringe med seg noe mer enn en destruktiv tankegang og følelse av håpløshet, selv om man feiler med overlegg.

 

Jeg synes forøvrig Julien har mange konkrete tips, spesielt til hva man skal snakke om når man fører en samtale. Ubevisst har jeg brukt mange av triksene hans før, altså ikke som triks, men fordi jeg bare snakker sånn naturlig. Alt opp til det er det ikke så mye å si om egentlig siden det er ting man må trene på rent praktisk. Ingen kan fortelle deg hvordan du skal finne mot til å snakke til en jente, du må bare gjøre det. Sant, man kan sikkert finne teknikker som gjør en selv mer avslappet, men til syvende og sist må man bare stupe i bløtkaka med trynet først.

 

En ting som Julien nevner som etter litt tanker rundt det virker ganske logisk er dette med å i utgangspunktet behandle alle jenter som om de er en 5er. Er jo dette mange sliter med, at de kveles fullstendig når de skal snakke med en pen dame. Han følger selvsagt opp med at du ikke skal snakke til ei stygg jente som om du var dødsinteressert, men prøve å føre en normal samtale eller noen kommentarer (eller "åpne" som de sier det så fint). Hvis du først venner deg til å snakke med alle blir det lettere når man først skal snakke til noen man vil ha.

 

RSD-videoene er uansett som du sier at de mangler mye snakk om grunnlaget før man kan sette disse tingene ut i livet, men det er nok også fordi at det krever praksis. Det er hvertfall det desidert mest effektive.

Lenke til kommentar

Han har noen (en del?) konkrete tips, ja.

 

Ingen kan fortelle deg hvordan du skal finne mot til å snakke til en jente, du må bare gjøre det. Sant, man kan sikkert finne teknikker som gjør en selv mer avslappet, men til syvende og sist må man bare stupe i bløtkaka med trynet først

 

Her ligger mye av problemet, og for en nybegynner hjelper ikke disse rådene noe stort. Han man ikke mot til å snakke med jenter, så hjelper det ikke å rope motivasjonsord til seg selv i lengden(ikke relatert til ditt innlegg) og pushe seg selv hardt hvis man sliter med jenter. Dette gjør at folk blir utbrent, fordi det tar mer enn det gir.

 

Hvis man fjerner det som hindrer en fra å gidde å gå bort til jenter, så fjerner man mye av det emosjonelle ubehaget forbundet til å gå bort til jenter. Herfra er veien lettere.

 

Og det finnes faktisk teknikker som gjør deg mer avslappet.

Lenke til kommentar

Jeg vet faktisk ikke om det er så lurt å feile mest mulig. Mye av det fordi man kan feile på nesten "uendelig" mange måter, men det er bare noen få fremgangsmåter som fungerer. Det sies at man lærer av sine feil, men jeg kan selv si at jeg har lært mye bedre når ting faktisk går bra(fordi den metoden viser seg å fungere => jeg kan fortsette å gjøre det slik).

Å feile for mye, er også å feile.

 

Hver gang jeg tenker at "slik fungerer det", så fungerer det ikke lengre slik :p .

 

Jeg feiler heller i forsøket, enn å forsøke å feile. Kan ikke se at det skal bringe med seg noe mer enn en destruktiv tankegang og følelse av håpløshet, selv om man feiler med overlegg.

Å feile som en teknikk, er i hvert fall å feile. Endret av Because I need change!
Lenke til kommentar

Disse videoene dere driver å deler. De er jo myntet på menn som vil komme i kontakt med kvinner.

Jeg vet vi er enkle. Men er vi enkle?!!

 

Uansett:

Lurer på om dere tror dette hadde funka andre vegen også, altså fra dame til fyr, eller om det bare vil oppfattes som sjekking? Hvordan hadde dere selv oppfattet det? (sett at dere ikke hadde sett disse videoene selv osv)
Tenker igjen i forhold til å bare få kontaktnett og venner og ikke nødvendigvis humpe å bli jaga hjem neste dag. :p

 

Og angående det som var skrevet tidligere med skyss hjem for dama:
Det har jeg aldri fått etter ONS.
Men Fuckfriends har vært forbilledlig flinkere til det. Tilbyr å kjøre hjem selv når det bare er kort vei å gå.
Veldig greit hvis det er dagen derpå eller kaldt ute og man bare har kjole og en liten jakke feks.

Det bunner vel i at en ff bryr seg noe mer om oss.

...Jeg håper ihvertfall at det er det og ikke at dere bare vil bli kvitt oss! :D

Lenke til kommentar

Han har noen (en del?) konkrete tips, ja.

 

 

Her ligger mye av problemet, og for en nybegynner hjelper ikke disse rådene noe stort. Han man ikke mot til å snakke med jenter, så hjelper det ikke å rope motivasjonsord til seg selv i lengden(ikke relatert til ditt innlegg) og pushe seg selv hardt hvis man sliter med jenter. Dette gjør at folk blir utbrent, fordi det tar mer enn det gir.

 

Hvis man fjerner det som hindrer en fra å gidde å gå bort til jenter, så fjerner man mye av det emosjonelle ubehaget forbundet til å gå bort til jenter. Herfra er veien lettere.

 

Og det finnes faktisk teknikker som gjør deg mer avslappet.

 

Selvsagt. Det er jo også slik at noen rett og slett aldri vil klare å komme seg ut av sin egen komfortsone fordi de har for mye "ballast" de ikke klarer å gi slipp på. En annen ting som RSD aldri snakker om er hvordan man skal få sin egen personlighet og sine gode kvaliteter til å skinne igjennom. Alt de fokuserer på er generiske ting/ansett riktige ting og sjelden på å vise hvem du er. For man vil alltid møte kvinnfolk med forskjellige interesser og forskjellig smak, og noe av nøkkelen er å tilpasse innholdet til brukeren, for å si det på den måten.

 

Disse videoene dere driver å deler. De er jo myntet på menn som vil komme i kontakt med kvinner.

 

Jeg vet vi er enkle. Men er vi enkle?!!

 

Uansett:

Lurer på om dere tror dette hadde funka andre vegen også, altså fra dame til fyr, eller om det bare vil oppfattes som sjekking? Hvordan hadde dere selv oppfattet det? (sett at dere ikke hadde sett disse videoene selv osv)

Tenker igjen i forhold til å bare få kontaktnett og venner og ikke nødvendigvis humpe å bli jaga hjem neste dag. :p

 

Og angående det som var skrevet tidligere med skyss hjem for dama:

Det har jeg aldri fått etter ONS.

Men Fuckfriends har vært forbilledlig flinkere til det. Tilbyr å kjøre hjem selv når det bare er kort vei å gå.

Veldig greit hvis det er dagen derpå eller kaldt ute og man bare har kjole og en liten jakke feks.

Det bunner vel i at en ff bryr seg noe mer om oss.

...Jeg håper ihvertfall at det er det og ikke at dere bare vil bli kvitt oss! :D

 

Bold: Er jo det som er hele poenget med videoene. Men det er jo ingen definitiv guide, det er bare pointers, tanker, idéer og triks. Ingen konkret "how-to". Jeg tror det meste lett lar seg overføre begge veier, men det skal nok mye mindre til motsatt vei siden menn generelt sett er lettere å sjekke opp, og det er mer alment akseptert for en kvinne å spille på sex mot en mann enn vise versa. Et virkemiddel som er by far det sterkeste/mest effektive.

 

Mange av tingene de diskuterer applikerer dog også til vennskap/nettverksbygging. Mye av det går jo ut på det å snakke med folk, hva man kan prate om, hvordan man skal få folk til å føle seg vel i ditt nærvær.

 

Jeg kjører alltid hjem dagen derpå så lenge jeg har tilgang på bil. Burde bare mangle når det er jeg som har invitert med hjem.

Lenke til kommentar

Liker pågangen her inne! (Selv om jeg bare leser mest.)

 

Noen av dere har sikkert sett denne videoen før, hvis ikke det var her inne den ble postet.

 

 

Fikk en liten eye-opener i dag. Hvordan hadde det vært hvis gutter hadde hatt samme tankegang som jentene i videoen? Typ, "Hu hadde sikker liggi med meg om hu fikk sjansen".

Lenke til kommentar

Jo det skal jeg si deg. Siste året jeg var student var det flere som bodde rundt meg som jeg visste var keen. Forskjellen mellom gutter og jenter på dette punktet er vel det at jeg lå med 3/4. Hun siste bodde vegg-i-vegg med meg så jeg orket ikke å begynne å komplisere ting med en som bodde så tett oppå meg. Husker hun pleide å banke forsiktig på kl. 3 om natten de gangen hun kom alene hjem fra byen og jeg lot som om jeg sov...

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Husker hun pleide å banke forsiktig på kl. 3 om natten de gangen hun kom alene hjem fra byen og jeg lot som om jeg sov...

Jeg pleier gjøre det samme hvis en jeg har ligget med som er kåt eller keen ringer og jeg ikke gidder gå ut å treffe han.

Skrur av lyden og neste dag sier jeg at "OOOI! TLF lå på stua i natt den. Aiaiai. Søren og!:/"

Lenke til kommentar

Jeg pleier gjøre det samme hvis en jeg har ligget med som er kåt eller keen ringer og jeg ikke gidder gå ut å treffe han.

Skrur av lyden og neste dag sier jeg at "OOOI! TLF lå på stua i natt den. Aiaiai. Søren og!:/"

Er ikke det egentlig litt manipulerende? Men, nå kan det hende det er bra. Jeg vet ikke. Ikke spør meg.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...