Gå til innhold

Manhunt 2 bannlyst i Storbritannia (PS2/Wii)


Anbefalte innlegg

Syns det er rart at spillet kommer på Wii, har ikke Nintendo gått inn for å holde seg unna voldelige spill, og heller satse på en familievennlig profil?

8902506[/snapback]

 

Dette er en dessverre generell misoppfatning fra mange. Det er bare en gruppe MS og Sony folk som har satt ut slike rykter i den tro at deres egen konsoll er "über voksen" mens nintendo er "über barnslig". I bunn og grunn barnslig å tro sånn og, men det er en annen diskusjon.

 

Anyway.

 

Synes det er noe tøv at de driver å bannlyser slike voldelige spill, enn all volden de sender ellers på nyhetene der borte? Hvorfor blir ikke det sensurert, å det glemte jeg, det er jo nyheter.

 

Hvorfor ikke bare stemple det med 18+ aldersgrense, be butikkene opprettholde denne aldersgrensen og bøtlegge de som ikke gjør det. Istede straffer de en hel nasjon.

 

Skal i alle fall investere i dette spillet. Er noe makabert og sadistisk hærlig over tanken å sage et menneske i to med Wiimoten. Erm, det kom litt feil ut, jeg er ikke noe seriemorder :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er mot sensur og spesielt å total forby spill og filmer.

 

ingen normale mennesker blir nevneverdig påvirket av dette spillet, om de er 12 eller 30.

 

den persjonen som spiller dette spillet for å så drepe noen ville antagligvis drepe noen etter å ha sett på postman pat

8902991[/snapback]

 

Er dette noe du selv tror eller mener? Eller er det noe som en kan ta til etteretning?

Forresten så har vi noe felles, airsoft-hobby.

Lenke til kommentar

vel vis normale mennsker hadde begynnt å drepe folk etter å ha spillt voldige spill eller sett voldlige filmer ville det ikke være så mange mennesker igjen på jorda.

 

de som er gale og dreper folk uten noe grunn, trenger nemlig ikke noe grunn. vis du er så ustabil at du dreper noen PGA. at du har spill manhunt, ville du før eller siden drept noen for en eller annen grunn, det kunne være at han tråkket deg på tåa, eller sjekka opp dama di ect.

folk som er på et nivå der de drept folk uten grunn vil ikke blir MER morderiske av å spillet et voldig spill.

pyskopater har eksister i all tid, og voldlige spill dukka ikke opp før på 80tallet.

da skulle det jo ha skjedd en eksplosjon av vold på 80tallet grunnet voldlige spill, noe det ikke har, voldlig kriminalitet har synket i nesten alle vestlige land(om ikke alle)

Lenke til kommentar

Jeg tar dermed altså ikke feil om jeg antar at du bare har tenkt ut dette på egenhånd? Det er jeg nemlig ganske sikker på, enda mer siden du ikke svarte på hvor du har fått det i fra. Dine kunnskaper om dette strekker seg til en del myter du tror er fakta.

 

Eksplosjon i vold har vi hatt siden voldsmedier ble introdusert på 1950-tallet, så betingelsen du stiller har altså inntruffet for lenge siden. Forskere som har sett nærmere på dette er ikke i tvil om at mediavold er en av mange andre ingredienser som kan bidra til å gjøre mennesker voldelige.

 

Angående hvor mange mennesker som ville vært igjen på jorda om mediavold var skadelig.. Visste du at flere steder i den vestlige verden er drap 1. eller 2. mest hyppige dødsårsak?

 

Blant de som slår alarm angående mediavold finnes det mye militært personell, instruktører, ledere for treningsinstutisjoner og så videre. Noen strekker det så langt at de ønsker å vitne i rettsaker om at visse dataspill er identisk med drapstreningen de benytter på sine soldater.

 

Psykopater har eksistert lenge, men kan du finne noen tilfeller av barn som begår drap eller massakrer for bare en generasjon siden? Det lyktes ikke meg, selv etter grundig leting. Barn som dreper er et ganske nytt fenomen, men dersom du scanner hjernen til barn som vokser opp med mye daglig mediavold kan det forklare litt. Ettersom hjernen utvikler seg og vokser på en helt unik måte enn andre organer, er denne i utviklingsfasen svært sårbar for feil stimuli og manglende stimuli av ulike ting.

 

Hvilke airsoftvåpen har du? Jeg eier blant annet en custom SR-25 rifle. Har også en pistol (Tokyo Marui Hi-Capa 5.1), men den er ødelagt og jeg er på leting etter en fjær å erstatte den defekte med.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Syns det er rart at spillet kommer på Wii, har ikke Nintendo gått inn for å holde seg unna voldelige spill, og heller satse på en familievennlig profil?

8902506[/snapback]

 

Dette er en dessverre generell misoppfatning fra mange. Det er bare en gruppe MS og Sony folk som har satt ut slike rykter i den tro at deres egen konsoll er "über voksen" mens nintendo er "über barnslig". I bunn og grunn barnslig å tro sånn og, men det er en annen diskusjon.

 

Anyway.

 

Synes det er noe tøv at de driver å bannlyser slike voldelige spill, enn all volden de sender ellers på nyhetene der borte? Hvorfor blir ikke det sensurert, å det glemte jeg, det er jo nyheter.

 

Hvorfor ikke bare stemple det med 18+ aldersgrense, be butikkene opprettholde denne aldersgrensen og bøtlegge de som ikke gjør det. Istede straffer de en hel nasjon.

 

Skal i alle fall investere i dette spillet. Er noe makabert og sadistisk hærlig over tanken å sage et menneske i to med Wiimoten. Erm, det kom litt feil ut, jeg er ikke noe seriemorder :p

8903653[/snapback]

 

Du hevder det nå ja, men mon tro om det er noen lik i skapet ditt? :tease:

 

Forøvrig er jeg imot å sensure spill/film, normale mennesker tar ikke skade.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

det har aldri vært og kommer ALDRI til å være noen som spillet manhunter og sier, rart jeg hadde ikke tenkt å drepe noen men nå som jeg har spillt dette spillet tror jeg at jeg gjør det.

 

og vold er på vei ned i alle indstri land, nesten alle enkelt mord er famile saker som går til helvte, skillsmiser og barn slike ting, (i følge noen er den ledene årsaken til død blandt gravide i usa drap) .annen vold som gjenger er pga, fattingdom, i land med liten fatigdom er det lite vold.

 

resten av volden som skjer er "gale" mennesker som har problemer, enten det er medfødt eller har skjedd gjennom å blitt misshandlet eller krig ect. ikke pga. de spiltle et voldlig spill.

 

folk trekker løse tråder fordi folk som tilfeldigvis har drept folk også har spilt spill som er voldlige, og derfor tror det er grunnen, selv om mange av de som drepte folk sikkert har sett på barne tv også uten at de for skylden.

 

draps statestikken viser at drapt gikk ned DRASTISK i usa på 90 og 00 tallet.

samtidig med da voldspill som Doom, GTA, Carmagedon ect. dukket opp.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Murder_Rate

 

 

Hvilke airsoftvåpen har du? Jeg eier blant annet en custom SR-25 rifle. Har også en pistol (Tokyo Marui Hi-Capa 5.1), men den er ødelagt og jeg er på leting etter en fjær å erstatte den defekte med.

 

Har. TM M14. WGC Custom M4 med RAS, TM MP5, TM, SIG P226, WA Kimber, WA series 70, WA 1911A1, Marushin M1 Garand, Marusihn M1 Carbine, Marushin M500 Short, KSC M11, TM P90, STAR M249, WGC M16, CA XM177E2, TM M733

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar
det har aldri vært og kommer ALDRI til å være noen som spillet manhunter og sier, rart jeg hadde ikke tenkt å drepe noen men nå som jeg har spillt dette spillet tror jeg at jeg gjør det.

 

og vold er på vei ned i alle indstri land, nesten alle enkelt mord er famile saker som går til helvte, skillsmiser og barn slike ting, (i følge noen er den ledene årsaken til død blandt gravide i usa drap) .annen vold som gjenger er pga, fattingdom, i land med liten fatigdom er det lite vold.

 

resten av volden som skjer er "gale" mennesker som har problemer, enten det er medfødt eller har skjedd gjennom å blitt misshandlet eller krig ect. ikke pga. de spiltle et voldlig spill.

 

folk trekker løse tråder fordi folk som tilfeldigvis har drept folk også har spilt spill som er voldlige, og derfor tror det er grunnen, selv om mange av de som drepte folk sikkert har sett på barne tv også uten at de for skylden.

 

Hvilke airsoftvåpen har du? Jeg eier blant annet en custom SR-25 rifle. Har også en pistol (Tokyo Marui Hi-Capa 5.1), men den er ødelagt og jeg er på leting etter en fjær å erstatte den defekte med.

 

Har. TM M14. WGC Custom M4 med RAS, TM MP5, TM, SIG P226, WA Kimber, WA series 70, WA 1911A1, Marushin M1 Garand, Marusihn M1 Carbine, Marushin M500 Short, KSC M11, TM P90, STAR M249, WGC M16, CA XM177E2, TM M733

8905655[/snapback]

 

Det har du kanskje lest fra media, for media er påpasselig med å unngå å nevne at drapsforsøk stiger som vanlig, de nevner heller ikke at det er forbedringer innenfor helsevesen som gjør at vellykkede drapsforsøk er på nedgang.

For å oppsummere, analytikere og lignende benytter drapsforsøk som sin statistikk, media benytter bare drap og derfor blir det helt misvisende. En skuddskade som ville drept 9 av 10 for ikke så lang tid siden overleves av 9 av 10 i dag.

 

Angående det første du skrev, det har aldri lykkes noen å direkte bevise et tilfelle der sigaretter førte til lungekreft. Det er rett og slett umulig, på samme måte som å bevise om det var nettopp mediavold som var utløsende faktor til en raseriepisode. Likevel vet vi med sikkerhet både at sigaretter kan føre til kreft, og at mediavold kan føre til voldelig atferd. Begge deler kan måles og registreres på mange måter, påvirkning direkte fysisk på kroppen kan påvises for eksempel.

 

FBI og Secret Service har gjort undersøkelser på barn og undgdom som har begått skolemassakrer, de fant ut at mindretallet hadde psykologiske problemer, flertallet hadde ikke psykologiske eller nevneverdige andre problemer, var ikke innesluttet, de hadde venner og var stort sett som alle andre på samme alder. Det var altså mye helt vanlige personer fra vanlige levekår som begikk udådene, og medelever i klasser som har opplevd skoleskyting sier ofte at det kom som lyn fra klar himmel. Noe sånt som "if it can happen here it can happen anywhere".

Men fra media er det fort gjort å få inntrykket av at de som begår disse forferdelige udådene alle sammen er splitter pine gærne.

 

Problemet i dag er at stadig flere reagerer stadig voldeligere til situasjoner som ikke ble løst med vold for 50 år siden. Noe er radikalt i dag i forhold til for 50 år siden. Den gang var våpen fortsatt tilgjengelig i hjemmet, mennesker ble skilt og separert, barn ble mobbet, det var alkohol og dop-problemer. Men å ty til vold og drap var ikke så vanlig, det har det blitt i dag.

 

Det gjelder å se forbi mytene som mediaindustrien blåser frisk luft til så ofte som de kan, mediaindustrien har kommet frem til at voldsmedier er en svært enkel, billig og kjapp måte å tjene penger på. Da er det ikke vanskelig å se at det kanskje er med vilje at de spiller så dum og tror at alle titterne skal være med på leken.

 

Du har en imponerende samling airsoftvåpen, største jeg har hørt om utenfor en butikk! Hvordan står det til med kamuflasje og vester o.l., har du noen komplette sett? Selv har jeg egentlig bare flecktarn som er komplett med lommer og vester, men israelsk er på innkjøpslisten neste gang jeg bestiller.

Lenke til kommentar
det har aldri vært og kommer ALDRI til å være noen som spillet manhunter og sier, rart jeg hadde ikke tenkt å drepe noen men nå som jeg har spillt dette spillet tror jeg at jeg gjør det.

 

og vold er på vei ned i alle indstri land, nesten alle enkelt mord er famile saker som går til helvte, skillsmiser og barn slike ting, (i følge noen er den ledene årsaken til død blandt gravide i usa drap) .annen vold som gjenger er pga, fattingdom, i land med liten fatigdom er det lite vold.

 

resten av volden som skjer er "gale" mennesker som har problemer, enten det er medfødt eller har skjedd gjennom å blitt misshandlet eller krig ect. ikke pga. de spiltle et voldlig spill.

 

folk trekker løse tråder fordi folk som tilfeldigvis har drept folk også har spilt spill som er voldlige, og derfor tror det er grunnen, selv om mange av de som drepte folk sikkert har sett på barne tv også uten at de for skylden.

 

Hvilke airsoftvåpen har du? Jeg eier blant annet en custom SR-25 rifle. Har også en pistol (Tokyo Marui Hi-Capa 5.1), men den er ødelagt og jeg er på leting etter en fjær å erstatte den defekte med.

 

Har. TM M14. WGC Custom M4 med RAS, TM MP5, TM, SIG P226, WA Kimber, WA series 70, WA 1911A1, Marushin M1 Garand, Marusihn M1 Carbine, Marushin M500 Short, KSC M11, TM P90, STAR M249, WGC M16, CA XM177E2, TM M733

8905655[/snapback]

 

Det har du kanskje lest fra media, for media er påpasselig med å unngå å nevne at drapsforsøk stiger som vanlig, de nevner heller ikke at det er forbedringer innenfor helsevesen som gjør at vellykkede drapsforsøk er på nedgang.

For å oppsummere, analytikere og lignende benytter drapsforsøk som sin statistikk, media benytter bare drap og derfor blir det helt misvisende. En skuddskade som ville drept 9 av 10 for ikke så lang tid siden overleves av 9 av 10 i dag.

 

Angående det første du skrev, det har aldri lykkes noen å direkte bevise et tilfelle der sigaretter førte til lungekreft. Det er rett og slett umulig, på samme måte som å bevise om det var nettopp mediavold som var utløsende faktor til en raseriepisode. Likevel vet vi med sikkerhet både at sigaretter kan føre til kreft, og at mediavold kan føre til voldelig atferd. Begge deler kan måles og registreres på mange måter, påvirkning direkte fysisk på kroppen kan påvises for eksempel.

 

FBI og Secret Service har gjort undersøkelser på barn og undgdom som har begått skolemassakrer, de fant ut at mindretallet hadde psykologiske problemer, flertallet hadde ikke psykologiske eller nevneverdige andre problemer, var ikke innesluttet, de hadde venner og var stort sett som alle andre på samme alder. Det var altså mye helt vanlige personer fra vanlige levekår som begikk udådene, og medelever i klasser som har opplevd skoleskyting sier ofte at det kom som lyn fra klar himmel. Noe sånt som "if it can happen here it can happen anywhere".

Men fra media er det fort gjort å få inntrykket av at de som begår disse forferdelige udådene alle sammen er splitter pine gærne.

 

Problemet i dag er at stadig flere reagerer stadig voldeligere til situasjoner som ikke ble løst med vold for 50 år siden. Noe er radikalt i dag i forhold til for 50 år siden. Den gang var våpen fortsatt tilgjengelig i hjemmet, mennesker ble skilt og separert, barn ble mobbet, det var alkohol og dop-problemer. Men å ty til vold og drap var ikke så vanlig, det har det blitt i dag.

 

Det gjelder å se forbi mytene som mediaindustrien blåser frisk luft til så ofte som de kan, mediaindustrien har kommet frem til at voldsmedier er en svært enkel, billig og kjapp måte å tjene penger på. Da er det ikke vanskelig å se at det kanskje er med vilje at de spiller så dum og tror at alle titterne skal være med på leken.

 

Du har en imponerende samling airsoftvåpen, største jeg har hørt om utenfor en butikk! Hvordan står det til med kamuflasje og vester o.l., har du noen komplette sett? Selv har jeg egentlig bare flecktarn som er komplett med lommer og vester, men israelsk er på innkjøpslisten neste gang jeg bestiller.

8908196[/snapback]

 

50% av de som røyker dør av røykrelaterte skader. 0% av de som spiller voldlige spill dreper mennesker

 

 

å drepe en hau med mennesker er en pyokologisk lidelse,(vi kan kalle den drepe en hau med mennesker uten grunn lidelsen)

 

har Moderne Ranger kit, med Eagle CIRAS vest, som jeg har lommer til både mp5, m4 og M14

 

har komplett WW2 US airbone i 4 varianter

SWAT kit

og US vietnam

 

 

vi har en egen airsoft tråd her

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=386766&st=6140

Lenke til kommentar

Jeg kan svare for meg selv at jeg ikke har blitt påvirket av å spille Manhunt- dvs trangen for å slakte folk har ikke blitt større =D

 

Har ventet på oppfølgeren i mange år, håper dette innfrir mine forhåpninger til spillet. Jeg likte spesielt måten hvor hovedpersonen kvalte offeret med balltre, før han svingte det som et baseball bat og skøyt av han hue o_O! Good times!!

 

Spilles skaffes selvom det blir ulovlig =]

Lenke til kommentar

Jeg synes kanskje at de kunne ha spart seg med å gjøre spillet ulovlig. Det burde heller være straffbart å la barn spille det. Det er kanskje der problemet ligger for det meste, selv om det er noen gærninger som dreper folk når de er 18 år og (men de er få og det er ofte andre ting som er grunnproblemet som foreldre eller noe, spillene har heller kanskje "dyttet" dem litt fremover til å gjøre det de hadde gjort.

 

BTW synes jeg at aldersmerkningen vi får her i norge er fucka opp. Spill som burnout 3 (der man forresten bruker ord som damn) og revenge får 3, der man skal påkjøre andre bilder og sprenge så mye som mulig. På når du er ferdig med et sprengebrett i 3ern hører du sirener. Men spill som drømmefall, buzz og the sims får 16 og 12 fordi at det er noe banning, litt "sex" eller gambling... Det er ikke bare i Amerika at man er hypersensitive for sex vist. Jeg mener, spill som leisure suit larry kunne vel ha hatt 16+, akkurat som det har noe 16 åringer ikke har sett noe slikt før. Det er som at mange spill her enten må ha 3, eller 16 hvis det er skytespill (Eragon fikk til og med denne grensen)

 

Det er et faktum at mange kan etterligne personer i spill (og personer fra andre medium) bevisst eller ikke, hvem har vel ikke lekt en fyr fra et sloss spill når de var ungdommer en eller annen gang. De fleste har likevel en grense og så lenge de ikke spiller slike voldelige spill før de er 18 og er ustabile fra før av, er det sannsynlig at de vet hvor grensa går og ikke vil flytte den lenger og lenger, som det er sagt før her i en annen diskusjon: at man blir mer og mer vant til vold. I gamle dager var man vel mer vant til slikt, nå er man redd for å se et blodig dyr, noe som man ville spist før. Alle de drapene som foregår nå i Norge er kommer jo ikke av spill, men deprimerte fedre (eller noe sånt)

Endret av gormers
Lenke til kommentar
0% av de som spiller voldlige spill dreper mennesker

 

kan du dokumentere den? :roll: en person som spiller voldelige spill har all mulighet til å drepe en annen (og jeg er rimelig sikker på at det skjer) selv om det voldelige spillet kanskje ikke var utløsende faktor...

 

Gunfreak: Kan et særdeles voldelig spill "triggre" en mental bryter i en person i en negativ retning?

8908810[/snapback]

 

Dette mener jeg er ett viktig poeng. Alle som spiller manhunt blir naturligvis ikke seriemordere (eller bare mordere for den del), men om en person med ustabil psyke sitter og dreper virtuelle personer foran pc'en ett par dager, uker i strekk, er det ikke umulig at personens terskel for å ta ett liv blir senket såpass at det å drepe noen for bagateller, kanskje sågar uten grunn blir en helt naturlig reaksjon.

 

Det var jo også en sak, muligens på VG nett (og sikkert andre plasser) om en fyr, muligens i england, som skjøt seg i hodet foran pc'en etter å ha spilt nettopp manhunt uten pause i flere døgn i strekk. Mora hans fant han med hull i hodet over tastaturet omgitt av ett kaos med notater og annet materiale relatert til spillet. Kan man påstå at nevnte person aldri ville tatt livet av seg, dersom han (for å sette det litt på spissen) aldri hadde spilt ett dataspill mer avansert enn minesveiper og kabal, voldelig eller ikke-voldelig?

 

Men ikke misforstå meg, det at staten skal nekte hvermannsen å få tak i dette spillet for å hindre de som ikke bør spille dette spillet (de som kanskje burde fått profesjonell hjelp med problemene sine, men det er en annen diskusjon) smaker av storebror-tendenser og tankepoliti... spørsmålet er om spillindustrien selv snart burde kjenne sine grenser og ikke minst sitt samfunnsmessige ansvar med den makt og innflytelse de har, og kanskje tenke litt på etikken i å bruke evnene sine til å lage noe som med så utrolig realisme forherliger og gjør det lettere for oss å akseptere grov, uprovosert voldsbruk?

 

edit: fant ikke den artikkelen på VG nett. men dette kan kanskje være noe å se på?

Endret av ventle
Lenke til kommentar

gunfreak, du driter deg veldig ut her... for det første skriver du klønete, og for det andre kommer du med bastante utsagn som virker lite gjennomtenkte og er direkte feil. Hvordan kan du bevise at ingen som har spilt et voldsspill har drept noen? Og du må være ufattelig lite sammfunnsbevisst for å ikke se at volden i dag er økende blant unge.

Jeg jobber på 11-12 års trinnet i skolen, og ser tydelig hvordan ungene i dag tar mye lettere på det å slå/sparke hverandre enn hva jeg gjorde. Manglende empati og forståelse for at det gjør vondt å bli slått synes jeg er skremmende. Mange av disse ungene spiller dataspill hele ettermiddagen. Gjerne ekstremt voldelige spill.

De snakker om hvordan de kutter, hogger, skyter skallen av, stakk han ned bakfra osv.. dette mener du i hele vide verden med alle dårlige foreldre som finnes, helt sikkert ikke påvirker barn og unge?

Rockstar burde satse på annet enn avstumpet vold, gørr og blod. Synes det er helt greit at spillet forbys. Mot sensur? Gå og klag på at yttringsfriheten i Norge er borte i stedet. (Muhammed tegningene...)

Endret av Pottit
Lenke til kommentar
Jeg synes det er flott at de har bannlyst det. Hva skal vi med sånne spill, avle seriemordere? Nei, finn noe sunnere å gjøre enn å spille Manhunt.  :)

8902157[/snapback]

 

Hva skal vi med FPS spill ? Avle folk som skyter folk uten grunn ?

Hva skal vi med eventyrspill ? Løpe rundt i jungelen og stjele skatter fra innfødte ?

Hva skal vi med flyspill ? Stjel oss ett fly og fly rundt uten sertifikat ?

Hva skal vi med bilspill som Burnout ? Kjøre rundt og kræsje i alle og enhver ?

 

Spill avler ikke mordere, de er født slik. Fleste har en mental sperre.

Folk som liker Manhunt er ikke noe verre enn folk som ser thrillere på kino. Forskjellen er at spill knuser film på underholdning siden det er DU som har hovedrollen. Ergo det er ikke rart Manhunt er populært, digger det selv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...