Gå til innhold

Manhunt 2 bannlyst i Storbritannia (PS2/Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nå ser det jo ut som spillet blir bannlyst i USA også.

selv er jeg i "kjøpe hva man vil" campen:P

 

dessuten, er jo ikke så mange som har spilt manhunt å vet akkurat hvordan det blir? har vel litt å si hvilken type vold det er snakk om i en gitt historie enten det er film/bøker eller spill?

 

tviler på at det er snakk om et arcade spill som bare teller hvor mange sett med baller man river av:P

hovedfiguren har vel en del "issues" såvidt jeg har skjønt?

Lenke til kommentar

Det er temmelig uhensiktsmessig å bannlyse dette spillet. Greit nok at det får en 18-års aldersgrense og at denne grensen håndheves strengt. Men å totalforby et kulturprodukt er håpløst. Det vil bare føre til at spillet får ekstra pr og blir mer ettertraktet. Hvor mange som har lest denne tråden fikk lyst til å spille det nå? Skal også vedde på at Resistance Fall of Man fikk økt salg etter at den engelske kirken ville at det skulle trekkes fra markedet.

 

Den beste måten er å sørge for at de som kan ta skade av dette spillet ikke får tak i det, aka sørge for at aldersgrensen håndheves.

 

Bannlysing minner meg om litt for mye om bokbrenning. Det er veldig enkelt å forby noe. Man slipper å se problemet, men det finnes der fortsatt.

Lenke til kommentar
Det er temmelig uhensiktsmessig å bannlyse dette spillet. Greit nok at det får en 18-års aldersgrense og at denne grensen håndheves strengt. Men å totalforby et kulturprodukt er håpløst. Det vil bare føre til at spillet får ekstra pr og blir mer ettertraktet. Hvor mange som har lest denne tråden fikk lyst til å spille det nå? *klipp*

8910580[/snapback]

Ekstremt godt poeng. Jeg har aldri hørt om Manhunt 1, og aldri hørt om Manhunt 2, men jeg fikk lyst til å kjøpe det bare p.g.a denne innstillingen fra "The British Empire". Nå ligger jeg under aldersgrensa i drøyt et år til, så jeg tror ikke jeg skal spille det på en stund :whistle:

 

Til deg som snakket om vg-artikkelen med den fyren som tok selvmord. At moren "fant" ham ved pc'en sier jo litt, har hun ingen styring på sønnen sin? En annen ting er hva var alderen hans, om han var under atten så har han gjort to "lovbrudd", spilt mannhunt, brukt våpen. Og hvordan vet vi at han ikke har planlagt selvmord, og brukte manhunt for å finne den beste metoden, og kom fram til at det må være å skyte seg selv i hodet.

 

Jeg tror ikke nødvendigvis at spill gjør personer til mordere og massemordere o.l, vi har hatt sånne i tusenvis av år. Det er en her som drar ned gunfreak sitt argument ved å si at voldskulturen begynte på 50-tallet. Men dette er ikke en film, eller en nyhetssending, dette er et spill, og spillene begynte på 80-tallet. Derfor kan du ikke trekke inn hele voldsmedia, men bare spilldelen. Det har ikke vært oppgang i vold siden voldsspillene kom.

 

Nå glemte jeg det siste jeg skulle skrive :blush: , det kommer vel i en senere post.

Lenke til kommentar
Tror det har liten virkning å bannlyse det,all denne hypen kommer nok til å gjøre at spillet bare selger mer,selv om det er forbudt kan man vel bare importere fra andre land.

Og all pr er god pr

8910614[/snapback]

 

litt tricky å selge et spill selv om det har mye publisitet når det eneste de i et land som USA kan gjøre er å kjøpe en PAL PS2/wii forr å spille det?

 

om ikke Wii er sonefri da? (litt usikker der)

Lenke til kommentar
gunfreak, du driter deg veldig ut her... for det første skriver du klønete, og for det andre kommer du med bastante utsagn som virker lite gjennomtenkte og er direkte feil. Hvordan kan du bevise at ingen som har spilt et voldsspill har drept noen? Og du må være ufattelig lite sammfunnsbevisst for å ikke se at volden i dag er økende blant unge.

Jeg jobber på 11-12 års trinnet i skolen, og ser tydelig hvordan ungene i dag tar mye lettere på det å slå/sparke hverandre enn hva jeg gjorde. Manglende empati og forståelse for at det gjør vondt å bli slått synes jeg er skremmende. Mange av disse ungene spiller dataspill hele ettermiddagen. Gjerne ekstremt voldelige spill.

De snakker om hvordan de kutter, hogger, skyter skallen av, stakk han ned bakfra osv.. dette mener du i hele vide verden med alle dårlige foreldre som finnes, helt sikkert ikke påvirker barn og unge?

Rockstar burde satse på annet enn avstumpet vold, gørr og blod. Synes det er helt greit at spillet forbys. Mot sensur? Gå og klag på at yttringsfriheten i Norge er borte i stedet. (Muhammed tegningene...)

8909606[/snapback]

 

Hvis det hadde vært ulovlig å la dem se på spillet, ville det vært en annen sak. Foreldre er ofte nå for tiden så uopplyst at de lar dem spille hva de vil, men ikke se på voldelige filmer. Og det er ikke alle som likte det som skjedde med Muhammed tegningene heller. Men greit så er spill et mye farligere medium enn film, men det betyr ikke at noen spill bør bli bannlyst uansett hvor voldelig det er. Du kunne vel ha sagt til noen foreldre at de burde se på vha barna spiller? (nå er det kanskje for sent da, de kommer til å bil fra seg hvis foreldrene tar fra dem slike spill).

Lenke til kommentar

Testa Manhunt på Xbox når det kom ut.

Synes det ganske fort ble rimelig kjedelig. Det var morsomt en halv times tid, men da var kameraten min og jeg lei.

Må si meg rimelig enig i hva Kjetil Aakvik Gogstad skrev i sin anmeldelse av spillet 23.Jan 2004.

 

Men å bannlyse spill i denne sjangeren tror jeg hjelper lite.

Det vil som andre har nevnt bare spre mere rykter, så folk kommer til å prøve det. Uansett hvordan man vrir og vender på det får man alltid spilt det hos en kamerat, eller man får tak i det selv uansett om man er 18 eller ikke.

Lenke til kommentar
Gunfreak: Kan et særdeles voldelig spill "triggre" en mental bryter i en person i en negativ retning?

8908810[/snapback]

 

kan sikkert skje men som jeg så, DA VILLE DE GJORT DET AV ANDRE GRUNNER OgSÅ, som at noen så "rart" på dem

 

0% av de som spiller voldlige spill dreper mennesker

 

kan du dokumentere den? :roll: en person som spiller voldelige spill har all mulighet til å drepe en annen (og jeg er rimelig sikker på at det skjer) selv om det voldelige spillet kanskje ikke var utløsende faktor...

edit: fant ikke den artikkelen på VG nett. men noe å se på?

8909028[/snapback]

 

vel minst 10 000 000 mennesker spiller voldig spill, ville 1% av dem drepe noen pga. ville vi hatt 100 000 drap pga. spill, jeg tror vi ville merket det

 

gunfreak, du driter deg veldig ut her... for det første skriver du klønete, og for det andre kommer du med bastante utsagn som virker lite gjennomtenkte og er direkte feil. Hvordan kan du bevise at ingen som har spilt et voldsspill har drept noen? Og du må være ufattelig lite sammfunnsbevisst for å ikke se at volden i dag er økende blant unge.

Jeg jobber på 11-12 års trinnet i skolen, og ser tydelig hvordan ungene i dag tar mye lettere på det å slå/sparke hverandre enn hva jeg gjorde. Manglende empati og forståelse for at det gjør vondt å bli slått synes jeg er skremmende. Mange av disse ungene spiller dataspill hele ettermiddagen. Gjerne ekstremt voldelige spill.

De snakker om hvordan de kutter, hogger, skyter skallen av, stakk han ned bakfra osv.. dette mener du i hele vide verden med alle dårlige foreldre som finnes, helt sikkert ikke påvirker barn og unge?

Rockstar burde satse på annet enn avstumpet vold, gørr og blod. Synes det er helt greit at spillet forbys. Mot sensur? Gå og klag på at yttringsfriheten i Norge er borte i stedet. (Muhammed tegningene...)

8909606[/snapback]

 

barn har altid slåss, verden vi lever i nå er ekstemt lite voldig i forhold til hvordan det var, før gikk folk på offentlige henrettelser.

og jeg sier ikke at folk ikke har drept pga. spill, jeg sier at de ville drept folk for andre "like gode" grunner, som at noen dytta på den på t-banen, normale mennesker drepr ikke av å spille voldlige spill. de dreper for makt, penger, hat, kjærlighet, relgion(vel normale mennesker er ikke relgiøse da men you get the point) ect. ikke spill

Lenke til kommentar
Dette sagt så er jo tilsvarende og verre filmer, som er enda mer realistiske og detaljerte, i flertall, og lettere å få tak i.

8903400[/snapback]

Film og spill er to vidt forskjellige media. På film er du en passiv deltaker; du sitter og ser på. I spill er det du som utfører alle handlingene selv.

Lenke til kommentar

Hvordan var det med eneren nå igjen? Regner med den også ble bannlyst i noen land. Ut i fra bilder og traileren ser det ikke ut som om toeren er mer voldelig. Jeg spilte eneren noen få timer, inntil jeg fikk spikerpistol eller noe lignende. Kan ikke si det var et særlig underholdende spill. Krever kanskje en spesiell interesse for... kaldblodig drap?

Lenke til kommentar
normale mennesker drepr ikke av å spille voldlige spill. de dreper for makt, penger, hat, kjærlighet, relgion(vel normale mennesker er ikke relgiøse da men you get the point) ect. ikke spill

 

Hva om det ble lansert et spill der eneste mål i spillet var å drepe mohammed/ gjøre narr av islam? Da skulle du fått sett hodene rulle..

Hvem har skylden? Spillet, eller religion?

 

Problemet idag er uansett ikke hva slags voldelige medier en kan få tilgang til. Problemet er foreldre som gir faen i ungene sine, bare setter dem foran TV'n/Pc'n, så de kan få tid til seg selv. Størsteparten av folk idag har jo ikke peiling på oppdragelse... (min oppriktige mening)

Lenke til kommentar

Så la oss banne alt av voldelige skytespill og tilat kun at folk spiller Pokemon og Teletubbies, det skulle vel redde verden?

 

Er bare idioti å sette seg ned å bruke tid og resurser på noe så banalt som "voldelige spill" når det virkelige problemet faktisk ligger i samfunnet og verden i dag, hvor vold avler vold. Om man og skal sette seg ned å forby alt som er voldelig, hvorfor ikke angripe aviser, nyheter, serier og filmer i samme slengen, sy puter pun stumpen til folk og la dem kun se Donald Duck og vennene hans, oh nei, det glemte jeg, der finner man mild tegneserievold, kan vel ikke ha noe av det kan man vel? Kan gjøre meg til neste Ted Bundy eller noe slikt.

 

Poenget er, der er utalje faktorer som kan gjøre en person voldelig, i tillegg til at man har personens psyke i seg selv. Hvordan man kan sette seg ned å peke en skitten liten finger på 1 synder i et kaos av så mange, er for meg uforståelig. Det hyles hele tiden at "man kan ikke bevise at røyk er farlig" men noe psykisk, ja det kan man sette en forklaring på.

 

Blir litt små forbannet og irritert at spill skal bli satt i et slikt negativt lys, og ikke minst alle gamere settes i samme bås som noen lysmislikende misfoster som skyter alt de ser om de kommer for nær colaen og chipsen. Noen brutale mutanter med dyriske instinkter og null samvitighet eller omtanke for samfunnet eller sine med mennesker.

 

Vold avler vold. Hva ser vi på nyhetene? Bom, bang, bombing, dreping, lemlesting og joda, mer vold. Noen som egentlig har sett at vi lever i en generelt voldelig tid?

Lenke til kommentar
normale mennesker drepr ikke av å spille voldlige spill. de dreper for makt, penger, hat, kjærlighet, relgion(vel normale mennesker er ikke relgiøse da men you get the point) ect. ikke spill

 

Hva om det ble lansert et spill der eneste mål i spillet var å drepe mohammed/ gjøre narr av islam? Da skulle du fått sett hodene rulle..

Hvem har skylden? Spillet, eller religion?

 

Problemet idag er uansett ikke hva slags voldelige medier en kan få tilgang til. Problemet er foreldre som gir faen i ungene sine, bare setter dem foran TV'n/Pc'n, så de kan få tid til seg selv. Størsteparten av folk idag har jo ikke peiling på oppdragelse... (min oppriktige mening)

8911411[/snapback]

 

Helt enig, det var jo det jeg sa for det meste ;) :!:

edit: Ja bear, det virker som at de som ikke er kjent med spill ser på det om en dårlig ting med en gang, men så er det likevel slik at moren min har fortalt hvordan det var når hun gikk på skolen: Da var det farlig og jevnlig slosskamper. At noen få unger går berserk skjedde kanskje ikke før, men det veier opp for den generelle voldeligheten som var før. Noen kan jo få utløp får voldeligheten sin i spill ;)

Endret av gormers
Lenke til kommentar

Ikke at jeg er uenig i visse sensursaker, men nå skal det også sies at nyhetene bare opplyser om vold, de fleste spill har helt andre elementer enn vold som er mye mer underholdende selv om de også inneholder mye vold (f.eks GTA) mens Manhunt-spillene er en regelrett drapssimulator. Den eneste underholdningsverdien i spillet er å drepe folk på den mest kaldblodige og grusomme måten mulig. Da er det ikke ulovlig å gro litt skepsis.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...