Gå til innhold

"Greit" at 14 åringer drikker alkohol på fester?


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Nå som det snart er sommer ferie er det ofte "samlinger" ved konserter, òg fester.

 

Er det noen som synes at det er "greit" at folk fra 14-15 åringer drikker seg nesten drita på slike fester?

 

- Synes selv at det er veldig dumt, men det er jo opptil hver enkelt hva de vil gjøre med alkoholen når de er så unge. Drikker selv ikke på slike "samlinger"/fester siden jeg bare er 15år :thumbup:

 

Nå bor jeg riktig nok noen lysår unna en by, og her har jeg stort sett bare sett 14/15åringer og oppover på festene.. Hvet ikke hvordan detta er i storbyene..

 

Så noen som har noen synspunker på at de drikker seg drita når de er så unge?

 

 

Sempron ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes personlig at det er rimelig teit og lavpanna å drikke seg dritas i så lav alder.

 

Vedder på at mer enn halvparten ikke liker smaken engang :)

 

Jeg har avtale med foreldre om å holde meg unna rusmidler til jeg blir 18, og har ikke noe problem med drikkepress eller noe slikt. Til nyttårsaften var jeg på to fester og vertene hadde kjøpt inn brus fordi de vet jeg ikke kommer til å drikke og respekterer dette fullt.

Lenke til kommentar
Jeg synes personlig at det er rimelig teit og lavpanna å drikke seg dritas i så lav alder.

 

Vedder på at mer enn halvparten ikke liker smaken engang :)

 

Jeg har avtale med foreldre om å holde meg unna rusmidler til jeg blir 18, og har ikke noe problem med drikkepress eller noe slikt. Til nyttårsaften var jeg på to fester og vertene hadde kjøpt inn brus fordi de vet jeg ikke kommer til å drikke og respekterer dette fullt.

8876811[/snapback]

 

Vet, det er en grunn til at jeg ikke drikker det :) og at jeg ikke vil "ødelegge" kroppen min.

 

Er heller ikke redd for å si at NEI til alkohol, noe som mange andre er.

 

Sempron.

Endret av Sempron
Lenke til kommentar

At fjortenåringer drikker er forsåvidt ikke en stor uting sånn av seg selv. Selv hadde jeg faktisk hatt respekt for en tolvåring som kunne nytt en pils. Men så er det det da. Fjortisfester er vel ikke akkurat en samling av modenhet. Som sagt er det stort sett drikkepress (og de fleste liker nok ikke i det hele tatt), en viss mengde uforsiktighet, og nok skjenking. Dessuten er nok ikke fjortenåringer klare over hvor lite de faktisk tåler (både grunnet uerfarenhet og at de generelt er mindre enn de som "skal" drikke alkohol). Det at man drikker for fylla er i seg selv ikke det verste med saken (fylla være så mangt, fra bedre selvtillit til kødding på støre plan til bevisstløshet og evt. pumping). Altså, kidsa burde få lov så lenge de faktisk er klare over hva som er greia (noe som derimot er svært sjeldent, er vel en grunn til å faktisk opprettholde minstealder for alkohol. Og som nevnt, jo hardere man slår ned på det jo mere blir det gjort. Mange fjortiser drikker for å tøffe seg.

Selv mener jeg det ikke er vits å være helt nazi på 18-års grensa for alkohol (selv om jeg syns 18-års grense for alkohol er generelt greit og, selv om sprit skulle vært på samme nivå). Fikk selv "lov" til å drikke fra jeg var 16 (ikke på dagen, men etterhvert). Var 17 gjennom russetida, og rundt den perioden var foreldrene gjerne ville til å skaffe meg pils hvis jeg ikke kunne få tak i selv. Når det skal være sagt drakk jeg fortsatt rimelig lite (hadde enda ikke smakt noe godt øl -var vel stort sett tuborg-, og dermed var jeg fortsatt ikke så glad i det). Derimot ser jeg at lillesøstra mi og vennene hennes drikker rimelig mye (hun spurte meg nylig om jeg kunne invitere foreldrene mine opp til Trondheim slik at hun kunne ha "alene hjemme"-fest -ikke faen), og det virker fortsatt helt feil, selv om hun tross alt er 17. Er kanskje snakk om å se tømmerstokken i øyet sitt før man ser flisen hos de andre, men jaja.

Lenke til kommentar

Ungdomsårene er tiden for eksperimentering. I Norge har "fjortisfylla" blitt en del av det å vokse opp. Kan ikke akkurat påstå at jeg er direkte stolt over mine handlinger på slutten av 90-tallet, men jeg ville nok ikke vært det foruten.

 

Det eneste dagens unge bør holde seg langt unna er hjemmebrent som de ikke vet hvor kommer fra. Jeg grøsser når jeg tenker på hvor mye dårlig sprit jeg hadde i meg da jeg var ung og dum.

Lenke til kommentar

Når man drikker på den alderen gjør man jo det gjerne å fester i nærheten. Hvis du begynner rundt 18 har du jo ingen erfaring når du er på andre siden av byen/utesteder og dette blir jo fort mye farligere så synes det er bra at man tester litt tidligere om ikke drikker seg snydens.

Så forresten en gutt i tolvårsalderen røyke med jevnaldrende venner på stranden for en stund siden. Det syntes jeg var temmelig motbydelig...

Lenke til kommentar

Det er jo ingenting som er verre enn fjortisfyll! De presser ned to øl og spyr det opp igjen i skjul og er liksom så fryktlig fulle. I stedet for å være på et sted og ha fest (fordi de ikke kommer inn), løper de gatelangs og har ”ringepigg” eller river ned postkasser. Eller så gjemmer seg for mor og far oppe i skauen hvor ingen kan se dem. Disse er det helt klart flest av. Jeg er helt sikker på at over 50 % av norske barn i alderen 14 – 17 år har smakt alkohol uten foreldrenes oppsyn. Du kan si: Alle har smakt, uten at noen har sett det. Og nettopp derfor tror jeg det er så mange som har smakt alkohol uten å få lov. Det at alkohol er så utrolig lett tilgjengelig, ikke farlig (ikke så farlig som alt anen rus i hvert fall) og ikke lov, gjør at det er kjempe spennende å eksperimentere med alkohol. Som noen har nevnt tidligere: det er noe av sosialiseringsprosessen ungdom nå til dags går igjennom. Ungdomsfyll har blitt en del av det å vokse opp, og jeg tror at det i mye større grad har blitt godtatt.

 

Så er spørsmålet om jeg synes det er ”greit” eller ikke. Og jeg kan vel si, som fjortenåring synes jeg det er veldig greit. Som alenemor med ansvaret for tre ungdommer i huste, definitivt nei. Som myndig (altså en som har lov til å drikke alkohol): ”drittunger som flyr gatelangs rundt og leker kul. Helt klart nei!”.

Det betyr: 3-1 seier til ”ikke greit med alkohol til mindreårige”, dermed blir det et NEI fra meg. (Noe som er mitt personlige standpunkt selv om jeg ikke fremstilte det slik).

 

Selv var jeg en av de som eksperimenterte med alkohol og tiden hvor det alltid var litt spenning i det å drikke alkohol kunne jeg ikke vært foruten, jeg heller!

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at jeg blir fylt med en glede når jeg ser en gjeng med 14åringer som står og slosst i fylla, heller sur.

 

Snakker litt av egen erfaring da, ble slått ned for litt siden av en gjeng 14-15åringer, før de stakk av med mobilen. (Til deres forsvar; De hang med en gjeng 'halvkriminelle', i alderenen 18+, de skulle sikkert bare leke tøff.)

 

Her i området er det en forferdelig drikkekultur. Man drikker for å bli full, yay! Selv drikker jeg, med mine 17år, gjerne ett par glass øl i helgen, men dette er med familien rundt middagsbordet, Jeg kan ærlig inrømme at jeg sjeldent drikker for å bli full. Desuten er det direkte farlig å være full her i området.

 

Leker som "Øy! Du slo meg, si unskyld for faen *SMACK*", er veldig utbredt. (2-3 stk går mot en random kar, gjerne en innvandrer eller en ung person og påstår at randomen har slått en av de. Sier han "Nei", slår de han, han løy! Sier han unskyld, slår de han, han var jo feig og sa unskyld for noe han ikke har gjort, etc. Veldig koslig.)

Lenke til kommentar

I mine øyne så er det lite hyggelig å se ungdommer som er fulle. Jeg har selv en sønn på 10 som snart kommer i en "farlig" alder og er litt redd for at han skal begynne å drikke så tidlig.

Er stygt redd for at jeg kommer til å reagere meget sterkt dersom det skulle vise seg å være tilfelle. Synes politiet/barnevernet kunne hentet inn alle under 18 som var påvirket av alkohol og plassert dem i en særdeles lite hyggelig celle frem til foreldrene hentet dem.

 

Nå er det sikkert flere på 16 og 17 som klarer å drikke med måte og kan være fornuftige, men dem burde allikevel respektert denne loven og heller vente. 18 er absolutt tidlig nok slik jeg ser det og hadde selv ingen problemmer med å vente.

Lenke til kommentar
I mine øyne så er det lite hyggelig å se ungdommer som er fulle. Jeg har selv en sønn på 10 som snart kommer i en "farlig" alder og er litt redd for at han skal begynne å drikke så tidlig.

Er stygt redd for at jeg kommer til å reagere meget sterkt dersom det skulle vise seg å være tilfelle. Synes politiet/barnevernet kunne hentet inn alle under 18 som var påvirket av alkohol og plassert dem i en særdeles lite hyggelig celle frem til foreldrene hentet dem.

 

Nå er det sikkert flere på 16 og 17 som klarer å drikke med måte og kan være fornuftige, men dem burde allikevel respektert denne loven og heller vente. 18 er absolutt tidlig nok slik jeg ser det og hadde selv ingen problemmer med å vente.

8887927[/snapback]

Det er ingen lov som sier at du ikke kna drikke alkohol når du er under 18.

Men du har ikke lov til å kjøpe alkohol eller gi det til mindreårige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...