Gå til innhold

"Greit" at 14 åringer drikker alkohol på fester?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
naits360: røyking er da bevist skadelig.

8892565[/snapback]

Og alkohol er ikke skadelig?

 

Man kan lett bli fristet til å la være å drikke når man ser all faenskapen som skjer i fylla.

 

Og nei, det burde ikke være akseptert at 14-åringer drikker. Foreldre bør skjerpe seg i forhold til hvor liberale de er mot alkohol. Det å eksperimentere med sånt i så tidlig alder er bare feil. Eksperimenteringen passer bedre når man er rundt 16.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

Selv begynte jeg å feste da jeg ble konfirmert.

Jeg er oppvokst på landet, og på hjemstedet mitt har nesten alle en eller annen syk oppfatning av at når man blir konfirmert er det greit å drikke, feste og knulle....

Jeg syntes jo selv dette var konge da jeg var på den alderen, men nå har jeg en datter som har nådd den alderen..... huff

Men poenget mitt er: at jeg innser nå i voksen alder at dette er helt sykt.

13-16 åringer hører absolutt ikke sammen med alkohol.

Jeg har sett så mye svineri som har skjedd på sånne fjortissfester at jeg unner ikke min datter å havne oppi no sånt.

Når jeg tenker tilbake har jeg selv bevitnet både voldtekter og grove voldshandlinger på sånne fester....

Men å pøke på ei jente som var for full til å stå oppreist ble i de fleste gjenger ikke sett på som voldtekt.....ikke engang av jentene...og å banke dritten ut av en som var litt for sossete kledd, sa et skeivt ord eller prøvde seg på feil jente, var helt greit...

Nei..... alkohol er for voksne, selv om enkelte av dem også har store problemer med å styre både inntak, og kropp etter konsumering.

Lenke til kommentar
Er det verre at en 15 åring drikker enn en 18 åring? Nei.

8925623[/snapback]

Det kommer an på kroppen, men i en tidlig alder kan drikking være mer farlig. Da blir svaret på spørsmålet ditt ja. Det er også andre faktorer, som hvorvidt man er moden nok til å oppføre seg, om man kjenner sine begrensninger og at de man er med vil kunne takle en farlig situasjon, f eks hvis man behøver pumping.

Lenke til kommentar
"Greit" at 14 åringer drikker alkohol på fester?

Ja helt greit.

 

Er det verre at en 15 åring drikker enn en 18 åring? Nei.

 

La folk leve sitt eget liv.

8925623[/snapback]

Det er egentlig en betydelig forskjell på 15 og 18. Det finnes kanskje et fåtall av 15 åringer som er mer modne enn et fåtall av 18 åringer, men vi gjennomsnitt er 18 åringer betydelig mer modne enn 15 åringer. Det foregår en stor forandring i løpet av denne korte tiden. Dessuten må erfaringen begynne en eller annen plass, og fra 18 år er det ikke mange år fremover før de er modne nok.

 

Skal vi gjøre det på din måte kan vi godt si - "Er det verre at en 13 åring drikker enn at en 15 åring drikker? Nei." - "Er det verre at en 11 åring drikker enn at en 13 åring drikker? Nei." osv. nedover.

Lenke til kommentar

Jeg var en gang innom en såkalt bygdefest, og der drakk foreldre og barn omtrent hånd i hånd. De danset og hadde det morsomt sammen. Jeg syntes ikke det var så galt egentlig, men selv ville jeg aldri ha gjort noe sånt forran foreldrene mine. Og dersom jeg var forelder ville jeg neppe ha godtatt det.

Lenke til kommentar
Jeg var en gang innom en såkalt bygdefest, og der drakk foreldre og barn omtrent hånd i hånd. De danset og hadde det morsomt sammen. Jeg syntes ikke det var så galt egentlig, men selv ville jeg aldri ha gjort noe sånt forran foreldrene mine. Og dersom jeg var forelder ville jeg neppe ha godtatt det.

8925732[/snapback]

 

har du sett føreldrene dine fulle? jeg skal ALDRI noen gang drikke meg beruset forran barna mine!

Lenke til kommentar
"Greit" at 14 åringer drikker alkohol på fester?

Ja helt greit.

 

Er det verre at en 15 åring drikker enn en 18 åring? Nei.

 

La folk leve sitt eget liv.

8925623[/snapback]

Det er egentlig en betydelig forskjell på 15 og 18. Det finnes kanskje et fåtall av 15 åringer som er mer modne enn et fåtall av 18 åringer, men vi gjennomsnitt er 18 åringer betydelig mer modne enn 15 åringer. Det foregår en stor forandring i løpet av denne korte tiden. Dessuten må erfaringen begynne en eller annen plass, og fra 18 år er det ikke mange år fremover før de er modne nok.

 

Skal vi gjøre det på din måte kan vi godt si - "Er det verre at en 13 åring drikker enn at en 15 åring drikker? Nei." - "Er det verre at en 11 åring drikker enn at en 13 åring drikker? Nei." osv. nedover.

8925685[/snapback]

 

Hva har modenhet å gjøre med drikking? Når du blir dritings så blir du dritings uansett hvor moden du er. Jeg vil påstå at en blir mer moden av å drikke og en opparbeider seg en erfaring og toleranse mot alkohol som gir deg bedre innsikt og forståelse for alkohol i fremtiden. Jeg kjenner kvinnelige 30- åringer som blir beruset av ett glass rødvin og full på en flaske øl.

 

La nå 15 åringer nyte gledene ved alkohol sammen. Gi meg peng så kjøper jeg gledelig alkohol og røyk for dine barn :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er greit at 14/15-åringer drikker så lenge de vet hva de gjør og så lenge de har kontroll.

 

Selv er jeg 16 år gammel, og har vært på ca. 10 fester der jeg har drukket alkohol. Selvsagt er det morro å være på fest uten å drikke også, men jeg føler att opplevelsen blir doblet om jeg er litt i "godformen." Jeg drikker til jeg føler at jeg bør stoppe. Jeg har aldri spydd som følge av drikking, og jeg har aldri vært skikkelig dritings. Jeg tar innpå så mye at jeg føler att jeg har det moro. Kjenner jeg at det blir mye, stopper jeg.

Ett problem er att dagens fjortissjenter ikke har denne evnen til å kjenne når de bør stoppe. Personer som mangler denne evnen, bør ikke drikke. Personer som har full kontroll og greier å slutte når de bør, kan få drikke så ofte de vil for meg.

Lenke til kommentar
"Greit" at 14 åringer drikker alkohol på fester?

Ja helt greit.

 

Er det verre at en 15 åring drikker enn en 18 åring? Nei.

 

La folk leve sitt eget liv.

8925623[/snapback]

Det er egentlig en betydelig forskjell på 15 og 18. Det finnes kanskje et fåtall av 15 åringer som er mer modne enn et fåtall av 18 åringer, men vi gjennomsnitt er 18 åringer betydelig mer modne enn 15 åringer. Det foregår en stor forandring i løpet av denne korte tiden. Dessuten må erfaringen begynne en eller annen plass, og fra 18 år er det ikke mange år fremover før de er modne nok.

 

Skal vi gjøre det på din måte kan vi godt si - "Er det verre at en 13 åring drikker enn at en 15 åring drikker? Nei." - "Er det verre at en 11 åring drikker enn at en 13 åring drikker? Nei." osv. nedover.

8925685[/snapback]

 

Hva har modenhet å gjøre med drikking? Når du blir dritings så blir du dritings uansett hvor moden du er. Jeg vil påstå at en blir mer moden av å drikke og en opparbeider seg en erfaring og toleranse mot alkohol som gir deg bedre innsikt og forståelse for alkohol i fremtiden. Jeg kjenner kvinnelige 30- åringer som blir beruset av ett glass rødvin og full på en flaske øl.

 

La nå 15 åringer nyte gledene ved alkohol sammen. Gi meg peng så kjøper jeg gledelig alkohol og røyk for dine barn :)

8928037[/snapback]

Da må du også finne deg i å bli både anmeldt og oppbanka om jeg finner det ut også da..... altså ta konsekvensene for dine handlinger! :hrm:

Lenke til kommentar
Jeg synes det er greit at 14/15-åringer drikker så lenge de vet hva de gjør og så lenge de har kontroll.

 

Selv er jeg 16 år gammel, og har vært på ca. 10 fester der jeg har drukket alkohol. Selvsagt er det morro å være på fest uten å drikke også, men jeg føler att opplevelsen blir doblet om jeg er litt i "godformen." Jeg drikker til jeg føler at jeg bør  stoppe. Jeg har aldri spydd som følge av drikking, og jeg har aldri vært skikkelig dritings. Jeg tar innpå så mye at jeg føler att jeg har det moro. Kjenner jeg at det blir mye, stopper jeg.

Ett problem er att dagens fjortissjenter ikke har denne evnen til å kjenne når de bør stoppe. Personer som mangler denne evnen, bør ikke drikke. Personer som har full kontroll og greier å slutte når de bør, kan få drikke så ofte de vil for meg.

8945578[/snapback]

Problemet er at man ikke vet om man her denne evnen før man har prøvd.....

Jeg snakker både utfra egne erfaringer og opplevelser når jeg sier at de aller færreste 14-16 åringer innehar denne evnen.

En annen ting er at det faktisk er ulovlig å kjøpe/selge/skaffe alkohol til mindreårige..... og ber du noen om å kjøpe for deg, gjør de faktisk noe kriminelt for deg.

Lenke til kommentar

Jeg er 15 år og drikker en del både på fester og andre begivenheter... Hva jeg syntes om at 14/15 åringer drikker?? Helt greit! Så lenge de ikke gjør noe straffbart eller galt.. Hvorfor sitte inne å se på tv mens alle andre er på fest og har det kos! Hvorfor ikke bli med å kjenne hvordan det er å drikke?? Du blir avslappet og føler deg super digg i "godformen".. Hvorfor ikke leve livet mens du har det? Så lenge du har kontroll over drikkinga så skader det vel ikke??Hva er foskjellen fra nå og til jeg blir 18??! Ikke vent til du er 18.. tenk på all morroa du har gått glipp av i mellomtiden!! LEV LIVET MENS DU HAR DET!!

Endret av Icecream
Lenke til kommentar

Det er én måte å se det på, og om det hadde vært så lett hadde det vel ikke vært noe problem. Grunnen til at jeg mener mindreårige i utgangspunktet ikke burde drikke er at ting skjer. Ting som hærverk, vold og til og med voldtekt er slett ikke uvanlig at skjer i fylla, og det er rett og slett ikke riktig at barn skal kunne utsettes for sånt. Jeg er 17 år nå, men en gang i fremtiden ønsker jeg å få barn. Jeg kunne aldri ha levd med meg selv om det hadde skjedd noe med mitt barn i fylla.

Lenke til kommentar
Jeg er 15 år og drikker en del både på fester og andre begivenheter...  Hva jeg syntes om at 14/15 åringer drikker??  Helt greit! Så lenge de ikke gjør noe straffbart eller galt..  Hvorfor sitte inne å se på tv mens alle andre er på fest og har det kos!  Hvorfor ikke bli med å kjenne hvordan det er å drikke??  Du blir avslappet og føler deg super digg i "godformen"..  Hvorfor ikke leve livet mens du har det? Så lenge du har kontroll over drikkinga så skader det vel ikke??Hva er foskjellen fra nå og til jeg blir 18??! Ikke vent til du er 18.. tenk på all morroa du har gått glipp av i mellomtiden!!  LEV LIVET MENS DU HAR DET!!

8973664[/snapback]

Så lenge de ikke gjør noe galt??

Det er vel ikke lov til å drikke før man er 18 eller?

Og hvor mange barn blir utsatt for noe kriminelt eller blir med på noe kriminelt i fylla?

Mange!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...