Gå til innhold

"Greit" at 14 åringer drikker alkohol på fester?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg hadde det fantastisk kjekt i mine ungdomsår, så pøs på dere :thumbup:

 

Mange syns sikker det er viktig å si "Men ikke drikk for mye på en gang". Men det funker ikke, slikt må de finne ut av på egen hånd.

8888188[/snapback]

jepp.

Finner de det ikke ut i 14 års alderen, så finner de det bare ut i 18 års alderen, eller når de starter å drikke.

Man lærer ikke å drikke på 1, 2, 3 :p

Lenke til kommentar
I mine øyne så er det lite hyggelig å se ungdommer som er fulle. Jeg har selv en sønn på 10 som snart kommer i en "farlig" alder og er litt redd for at han skal begynne å drikke så tidlig.

Er stygt redd for at jeg kommer til å reagere meget sterkt dersom det skulle vise seg å være tilfelle. Synes politiet/barnevernet kunne hentet inn alle under 18 som var påvirket av alkohol og plassert dem i en særdeles lite hyggelig celle frem til foreldrene hentet dem.

 

Nå er det sikkert flere på 16 og 17 som klarer å drikke med måte og kan være fornuftige, men dem burde allikevel respektert denne loven og heller vente. 18 er absolutt tidlig nok slik jeg ser det og hadde selv ingen problemmer med å vente.

8887927[/snapback]

Det er ingen lov som sier at du ikke kna drikke alkohol når du er under 18.

Men du har ikke lov til å kjøpe alkohol eller gi det til mindreårige.

8888082[/snapback]

 

 

Du mener hva jeg skjønner ;)

Lenke til kommentar
Du mener hva jeg skjønner ;)

8888370[/snapback]

ikke nå ivvertfall :p

 

Så lenge det ikke går over styr, så syntes jeg at 14 åringer skal få lov til å drikke.

Jeg fikk lov, så lenge foreldrene mine visste hvor jeg var, og hvem jeg var med. Og jeg måtte skaffe alkoholen selv.

Greit nok, og jeg angrer ikke på en eneste fyllekule jeg har hatt før jeg ble 18. Eller kanskje de kulene der jeg ble dårligst :)

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke går over styr!? Og hvem bestemmer dette? Hvor går grensen og hvordan skal man da gripe inn?

 

Som en forelder så er det jeg som er ansvarlig for min sønn frem til han er myndig og da må jeg foreta de valg som jeg mener er best for ham. Sånn sett så burde det da være opp til foreldrene å avgjøre om barna kan drikke eller ei (noe som det forsåvidt er i dag) men det er ikke alltid dette komme heldig ut etter mitt syn.

 

Jeg kjørte taxi i noen år og det var veldig mange mellom 13 og 18 som var ute og festet hele natta, skittfulle! Jeg personlig ser ingen grunn til å forsvare slike tilstander og er faktisk mer for å endre dem.

Lenke til kommentar

jepp.

Finner de det ikke ut i 14 års alderen, så finner de det bare ut i 18 års alderen, eller når de starter å drikke.

Man lærer ikke å drikke på 1, 2, 3 :p

8888363[/snapback]

Akkurat dette stemmer ikke helt. Drikkekulturen hos de i 20-årene pleier ikke å være den samme som de i 14-årsalderen. Hvis man begynner å drikke når man selv eller de man er med er litt mer moden og ferdig med "fjortissperioden", så er det mindre press på å drikke så mye som mulig og langt ifra kult å bli fullest. Det kan være tryggere å begynne da, med fornuftige venner og verdier rundt seg.

Lenke til kommentar

har lest at leveren ikke er fullt utvilket før man er 16 sånn gjennomsnittlig så det er vel ikke så lurt å drikke før den som skal ta støyten er klar, man legger også gjerne på seg en del fett/muskeler fra man er 14-16-18 som også på virker hvor mye alkohol man kan ta før man blir forgiftet.

Lenke til kommentar
Så lenge det ikke går over styr!? Og hvem bestemmer dette? Hvor går grensen og hvordan skal man da gripe inn?

 

Som en forelder så er det jeg som er ansvarlig for min sønn frem til han er myndig og da må jeg foreta de valg som jeg mener er best for ham. Sånn sett så burde det da være opp til foreldrene å avgjøre om barna kan drikke eller ei (noe som det forsåvidt er i dag) men det er ikke alltid dette komme heldig ut etter mitt syn.

8888461[/snapback]

 

Det er ikke alltid like lett for foreldrene å bestemme om barna deres skal drikke eller ikke. "Jamen, mamma Petter får jo lov! Jeg lover jeg kommer hjem med 24.00 bussen." Hva skal foreldrene si da? "Nei, Ola selv om alle stikker og drikker skal du sitte hjemme og se lørdagsfilmen!" Det vil bare ikke funke! Man kan heller sette ned aldersgrensen på alkohol til 16 år som i Danmark?

Lenke til kommentar
Man kan heller sette ned aldersgrensen på alkohol til 16 år som i Danmark?

8889870[/snapback]

Ser ikke helt hva det løser.

 

Man skal helst ikke nekte barna noe som helst, men heller forklare med fornuft hvor tåpelig det er å miste kontrollen. Det beste er å sette et godt eksempel ved å ikke drikke foran barna, slik at man ikke oppfattes som hyklersk.

Lenke til kommentar

Jeg synes selv at "14" fyll er noe tull. Jeg går enda på ungdomskolen, og det er flere elever på skolen vår som drikker. Feks en jente i klassen; Jenta har i løpet av kort tid vært utestengt fra fritids klubben, strippet for en 60 år gammel lærer på Halloween( hennes klasse-kontakt. ), pult med en russ på steroider mens andre var tilstede å de finnes bilder av hendelsen. Dette her var på et tidsrom på 2måneder, noe jeg mener er helt sykt. Nei, "14" fyll er faen meg noe dritt. Og de liker jo ikke engang smaken av det, da går det for langt å sitte og drikke seg drittings hver helg pga kjærestene gjør det. ( som forøvrig er minst 2-4 år eldre og bare er sammen med dem for å stikke kukèn i noe. )

Lenke til kommentar
må man like smaken og lukta av røyk for å røyke? må lukta av gress være god for at man skal kunne røyke den?

 

det finnes jo drinker som smaker bedre enn andre.

8890918[/snapback]

Den der var bare dum. Det er noe helt annet med røyk en alkohol. Alkohol er ikke like vanedendene( skrevet leif. ) som røyk. Folk blir avhengig av røyk ( ikke noe negativt. ), man blir ikke av alkohol ( iallefall ikke på samme måtte. ) på samme måte at du føler du trenger en drink nå, med unntak av alkoholikere. Alkohol er noe du forsåvidt kan kontrolere ganske godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...