Gå til innhold

Hvilke typer objektiver har du, til hvilke formål?


Anbefalte innlegg

Kamera: Nikon D70s

 

Nikon 18-70

Portrettfotografering i mitt hjemmestudio, for å kunne ta både helfigur og head-shots uten å skifte objektiv.Ellers alt-mulig bruk.

 

Nikon 50mm f1.8

Head-shots inne. Mest med veldig stor blender for begrenset skarphetsdybde.

 

Nikon 105mm f2.5 AIS

Portrett ute. Helt sinnsykt deilig bokeh.

 

Nikon E 75-150 AIS

Generelle bilder av barna ute

 

Nikon 200mm f4 AIS

Makro/Close ups sammen med min Canon 500d nærlinse.

Endret av siss28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon 105mm f2.5 AIS

Portrett ute. Helt sinnsykt deilig bokeh.

 

9417074[/snapback]

Sannsynligvis den vakreste bokeh man kan få på noe småformatobjektiv. Objektivet er spesiallaget for portrett, selv om det også fungerer som kort tele. Det er en bedre filosofi enn kort tele som også fungerer som portrettobjektiv, spør du meg.

Jeg må nok likevel innrømme at Hasselblad sin CZ 80mm har enda vakrere bokeh.

 

Ps: Bjørn Rørslett gir 105/2,5 AI-S fem av fem mulige poeng i sin vurdering av objektivet.

Lenke til kommentar

Kamera: EOS 350D

 

Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 (*)

General purpose. Erstatter en Sigma 18-125mm som ikke lot seg reparere (fokusfeil).

Er fin og skarp når man blender litt ned (f5.6 eller mer). Mye forvrengning på 17mm.

 

Canon 35mm f/2

General purpose. Er i det softeste laget men passer ypperlig til portretter i halvfigur.

 

Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di LD

En plastic-fantastic telezoom som brukes når 17-70 ikke strekker til. Kostet kun 999,- og er mer enn godkjent. Bra skarphet opp til ca 200 blendet ned. Også lissom-makroen (1:2) blir brukt - holder faktisk til mitt behov.

 

Tom

 

(*) Kjøpte opprinnelig en Tamron 17-50mm f/2.8, men klarte å miste den på sjøen :(

Lenke til kommentar

En kjapp gjennomgang med bilder for å illustrere. Alle bildene er tatt med et D70s.

 

Nikkor 18-200vr

Et veldig fint objektiv å ha når man ikke helt vet hva man skal ta bilde av når man tar med seg kameraet ut. Sitter på kameraet når jeg trenger litt tele, når man skal være litt diskret eller til andre formål. Personlig er det ikke mitt favorittobjektiv, og jeg vurderer å selge det. VR er veldig praktisk da :)

 

Sigma 10-20mm

Utrolig morsomt å leke seg med dette objektivet. Det er utrolig skarpt og har forvrengning ytterst i billedområdet på det videste som kan gi bilder interessante effekter (2). Du får med deg alt, som med bygninger har mye å si. Motlysegenskapene er også helt utrolige, og det eier nesten ikke CA.

 

Sigma 30mm f/1.4

Mitt favorittobjektiv. Pga lysstyrken kan du ta bilder nesten uten lys eller rett og slett fange lyset. Med DX blir 30mm til 45, som gjør at det har en veldig grei, "naturlig" brennvidde. Den er morsom til portretter også (med litt avstand selvfølgelig). Med én gang solen har gått ned og elektrisk belysning er sterkest går det rett på kameraet.

 

Nikon 50mm f/1.8D

Til prisen (snaue 1000,-) man vel nesten ha dette, om enn ikke for annet enn å se selv hva kvalitetsoptikk er og hvor mye det har å si. Dette var det andre objektivet jeg kjøpte og kit objektivet til D50'n, 18-55mm ble forvist til hylla for alltid.

Det er som Sigmaen, men er mer retttegnende, har ikke vignettering i hjørnene som er nevneverdig og er sylskarp. Dessverre er den litt for trang for meg på et DX kamera, spesielt siden bruk innendørs uten blitz er en av styrkene til lyssterk fastoptikk. Har ikke så mange eksempler da jeg ikke har brukt objektivet på evigheter, men her eller her er et par.

 

Tamron 90mm f/2.8 1:1 macro

Fikk kjøpt dette råbillig (1500,-) så det var ikke noe å tenke på en gang. Selv om det bare er f/3 fokusert til uendelighet, er det sylskarpt på f/3, et godt portrettobjektiv (2) for ikke å snakke om et knakende godt macroobjektiv, selv om mine hender ikke er stødige nok til å yte det rettferdighet.

Endret av flippant
Lenke til kommentar

Mange bra bilder der, Flippant.

 

Bra og nyttig tråd dette.

 

Selv har jeg bare 2 objektiver foreløpig.

 

18-70 har et meget matnyttig brennviddeområde. Bruker den til det meste av generell fotografering. 50 -70 mm egner seg godt til portrett. Kanskje der den er best skarphetsmessig. Litt mye fortegning på 18 mm. Byggekvaliteten er helt grei.

 

Men etter at jeg fikk meg 60/2.8 makro oppdaget jeg hva skarphet er. Dette objektivet har en fantastisk skarphet. Bruker det (i tillegg til makro selvsagt) mye til portretter. Utmerket til dette formålet.

 

Neste på ønskelista må være en skikkelig vidninken og en tele.

 

Chico

Endret av El chico
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II

Dette objektivet har blitt brukt til alt hittil. Heldigvis er jeg igang med en oppgradering av fotoutstyret. Dette skal vike plass for et Tamron 17-50mm f/2.8 så snart økonomien styrkers ytterliggere.

 

Canon EF 50mm f/1.8 II

Jeg venter fortsatt på at dette skal komme i posten. I hovedsak blir det brukt til portretter. Ellers kommer det til å bli brukt til ulike bilder innendørs.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro

Til makro, ja! Og noe portrett og kort telebruk. Som f eks fugler, hunder, andre formål man kan bruke en 100mm på x1.6 hus til. Desidert den morsomste linsa mi!

 

Canon EF 50mm f/1.8 II

det var et billig objektiv med god lysstyrke som jeg kjøpte sammen med kitet. Brukt til lyssvake settinger, eksperimentelle ting med lav dybdeskarpet og noen portrett.

 

Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM

Standardlinse, landskap, innendørs-bilder og portrett.

 

Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6

Canon EF 28-80 f/3.5-5.6

Kit-objektiver jeg har slengende...og som brukes lite. Nja, forresten, 28-80 brukes som standardzoom på Eos 500 apparatet som brukes til støvsamling!

Lenke til kommentar

Kamera: Canon EOS 350d

Greit til mitt bruk, men må innrømme at jeg sikler på 30d / 40d.

 

Kitobjektiv 18.55 3.5-5.6

Brukes ikke

 

Sigma 18-50mm 2.8

Godt allroundobjektiv, men kan bli noe blast i fargene.

 

Canon 50mm 1.4

Favoritten. Deilig bokeh og skarp som fy nedblendet. Primært til innefotografering og portretter.

 

Canon 100mm 2.8 macro

Siste tilskudd til familien, leker med macro og noe portretter. Veldig fornøyd så langt.

 

Har forferdelig lyst på en 70-200L f4, hører mye godt om den og kunne tenkt meg litt mer tele og anvendelighet enn det 100mm kan gi meg.

 

Forøvrig en lidelse å lese denne tråden, så mye flott utstyr.. :-)

Lenke til kommentar

Kamera D40

 

Kitobjektivet 18-55 brukes til støvsamling/reserve?

 

nikkor 18-70 har overtatt etter 18-55. Allaround, portrett, synes dette var en oppgradering på de fleste punkter.

 

nikkor 55-200vr rimelig og god tele som jeg desverre ikke har fått for mye bruk for enda, men det kommer vel.

 

sigma 30 f/1.4 HSM favoritten... tar for det meste bilder innendørs og her passer lysstyrken og brennvidden utmerket, liker meg også best uten blits. Ble fort avhengig av denne linsa.

 

Vidvinkel virker spennende og sigma 10-20 frister en del, men time will show

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hm, ser ikke ut til at jeg har brydd meg om å skrive her tidligere.

 

Klippet fra min profil:

 

Nikon D80

Nikkor 35 f/2

Nikkor 50 f/1,4

Nikkor 50 f/1,8

Nikkor 85 f/1,8

Nikkor 18-200 VR

Nikkor 70-200 f/2,8 VR

Tokina 12-24 f/4

Tamron 17-50 f/2,8

Tamron 28-75 f/2,8

Nikon SB-400

Nikon SB-600

Nikon SB-800

Nikon SB-900

Nikon SU-800

Sandisk

 

Ellers står D300 og D700 på innkjøpslista til neste år, og venter også på at Nikon skal komme med en 24/28-105/120 f/2,8 VR.

Lenke til kommentar

Canon EOS 5D m/vertikalgrep - Har hatt dette i ca to år nå men solgte det for ikke lenge siden i påvente av 5D MkII.

 

16-35mm f2.8 L USM II - Kjøpt som erstatning for 17-40mm som også er bra.

 

24-70mm f2.8 L USM - Kjøpte den samtidig som 5D'n og angrer ikke på det. Skulle egentlig ha 24-105 f4 IS, men det var feil på dem og Canon trakk dem fra markedet, så jeg "måtte" kjøpe 24-70 f2.8 i stedet. Savner IS, men det er uansett et fantastisk objektiv.

 

50mm f1.4 USM - Raskt, lite og lett, og forbausende fleksibelt. Nydelig objektiv til å stramme opp fotohjernebarken med. Er det viktig å holde vekten nede, er dette tingen.

 

85mm f1.2 L USM II - Nydelig til situasjoner med lite lys, selvsagt, men ble kjøpt mest fordi jeg savnet min gamle Nikkor 85mm AF-D f1.4 og ville ha noe like bra for Canon, hovedsaklig til portretter.

 

100mm f2.8 Macro USM - Kjøpt for ca to år siden, for makro og portretter. Sylskarpt og forholdsvis fleksibelt.

 

70-200 f2.8 L IS USM - Kjøpt for et år siden, etter at jeg fikk låne et slikt av Canon på safari i Kenya. Utrolig bra objektiv som har falt mye i pris.

 

70-300 f4,5-5,6 DO IS USM - reiseobjektivet fremfor noen dersom jeg trenger tele og plass og vekt er viktig. Dyrt, og ikke all verdens lysstyrke, men utrolig kompakt og skarpt. Desverre suger det lut i motlys, men det er og eneste ulempen jeg har funnet med dette, pluss en ikke helt perfekt bokeh.

 

1,4x Extender II - 70-200 f2.8 blir plutselig 98-280 f4, og kvaliteten er fremdeles overraskende god.

 

Tamron 28-300mm f3,5-6,3 VR - Greit ferieobjektiv, når jeg ikke skal fotografere seriøst men bare ferieknipse.

 

Speedlite 580EX - Brukes lite, men grei å ha i bakhånd, siden jeg ikke har blits på kameraet.

 

Hasselblad 203FE - Fantastisk kamera som nå desverre mest ligger og samler støv.

 

50mm/f2.8 FE - Beste vidvinkelobjektivet jeg noensinne har hatt, men det er stort, tungt og massivt. Tilsvarer 25mm ved FF.

 

80mm/f2.8 CFE - God allround-objektiv. Tilsvarer ca 40mm på FF.

 

150mm/f2.8 FE - Beste portrettobjektivet til hasselblad, in my opinion. Tilsvarer ca 75mm på FF.

 

PM45 vinkelsøker - Praktisk til sitt bruk. Ble i sin tid kjøpt inn for en lang fottur. Greit å ikke fylle kameraets sjaktsøker med regn...

 

Stash som skal kjøpes, med tiden:

 

- Canon EOS 5D Mark II (ca februar, tenker jeg)

- Vertikalgrep (vanlig type, ikke det svinedyre med WiFi)

- Ekstrabatterier

- Kraftig ringblits

- Canon MP-E 65mm

- Canon EF 15mm fisheye

- Speedlite 580EX II

Lenke til kommentar

Har et EOS 30D som jeg forhåpentligvis får bytta ut med enten 40D eller 5D MkI snart. Fikk også nettopp BG-E2n, og jeg har følgende objektiver:

 

EF 17-40mm f/4L USM brukes som normalzoom. Knallbra zoom som alltid fokuserer nøyaktig og lynrask, men å bruke denne som vidvinkel er vel omtrent eneste grunn til at jeg sikler på et brukt 5D nå som alle gærningene skal ha 5D MkII.

 

EF 50mm f/1.4 USM er favorittobjektivet. Vet ikke hvorfor, men jeg liker aller, aller best å jobbe på fast brennvidde og jeg synes 50mm på x1.6 crop er veldig enkelt å komponere i.

 

EF 100mm f/2.8 Macro USM bruker jeg nå og da. Har ikke blitt så mye makro foreløpig, men dette er et knall objektiv til alt i den brennvidden. Den bruker litt lang tid med autofokus, men det er så lett å bruke manuell fokus på at det er ikke noe stress. Skarpeste objektivet i parken.

 

Ellers låner jeg søskenbarnet mitt sin EF 70-200mm f/4L som jeg skal kjøpe av han i løpet av noen måneder. Nydelig objektiv som er skarpt over hele linja og i mye mer passende størrelse enn f/2.8-versjonen som blir rene drapsvåpenet. Låner også kjærestens Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM når jeg har bruk for det. Bra objektiv, men tror det er litt mandagseksemplar.

Lenke til kommentar

18-55 bruker jeg til alt som faller innenfor dens brennviddeområde, som er mye, og også når jeg vil ha noe lett og kompakt. 70-300 blir brukt for tette utsnitt, fugler, portretter og diverse sådant. Vil bytte ut kitobejtkivivet med 12-24 og skaffe 28mm og 45mm.

 

Når jeg skyter film bruker jeg 50-en for alt.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Siden sist har jeg solgt D70n til fordel for en D300, og jeg har anskaffet en Nikkor 105/2.5 AI, som er et helt spektakulært portrettobjektiv, og for det meste dekker behovet mitt for lyssterk tele.

 

Sigma 30mm har kommet til heder og verdighet igjen på D300, siden jeg med D300 kan kompensere for dens noe uforutsigbare fokusvariasjon (som tilsynelatende er avhengig av dagsform og ikke minst fokusavstand). Den brukes mye for tiden - nesten på bekostning av resten av objektivparken, selv om den helt klart ikke henger med på oppløsningen på store blenderåpninger. Fargegjengivelsen er så digg at jeg tilgir mye på pixelpeeping-nivå.

Lenke til kommentar

Det har skjedd mye med objektivparken min siden jeg skrev i denne tråden sist.

 

Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 Kit objektivet til D80en min brukes som allround objektiv, samt når jeg er på grotte/gruvetur. Dette er det videste objektivet jeg har pr dags dato.

 

Nikkor AF 50mm f/1.8D Det første fastobjektivet jeg kjøpte meg. Brukes ikke så mye lengre, men jeg bruker det når jeg trenger kobinasjonen av et lyssterkt objektiv og AF.

 

Nikkor AF 70-210mm f/4-5.6D Det lengste objektivet mitt. Bukes kun når jeg trenger et ekstra langt objektiv, pga objektivets lave lysstyrke. Dette er det objektivet jeg bruker minst.

 

Nikkor 105mm f/2.5 AI-s Det første AI-s objektivet jeg kjøpte. Perfekt til halvfigur portretter, skarpt vidåpent samt ekstremt god fokusring og byggekvalitet. Dessverre gir ikke D80 lysmåling med dette obejektivet, så det blir brukt mest sammen med F5en min.

 

Nikkor 50mm f/1.2 AI-s Yndlingsobjektivet mitt! Svært god lysstyrke gir gode muligheter i lavt lys, samt at den store blenderen gir store rom for kreativitet med smal DOF. Veldig skarpt fra f/2 --> mindre blendere, men fullt brukbart ved f/1.2 og f/1.4 hvis motivet er noe nærmere enn uendelig fokusavstand. Objektivet har den samme gode byggekvaliteten som øvrige AI(-s) objektiver, der alt er bygget i metall, glass og gummi. Dette objektivet gir på samme måte som 105mm objektivet mitt ikke lysmåling sammen med D80, men det hender at jeg bruker objektivet med D80 i manuell modus ettersom jeg liker objektivet så godt. Det eneste minuset med dette objektivet er at det er noe uskarpt vidåpent.

 

105mm f/2.5 og 50mm f/1.2 ser jeg på som objektiver som er kommet for å bli i objektivparken min. De øvrige objektivene ser jeg på som "mellomledd" før jeg har råd til å oppgradere til mer lyssterke alternativer.

 

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...