Gå til innhold

Hvilke typer objektiver har du, til hvilke formål?


Anbefalte innlegg

På min enslige D300 setter jeg disse objektivene på for følgende formål:

 

Nikon 24-70/2.8

Greit allround, føler ikke jeg trenger mer tele, og den er akkurat vid nok til å funke til det meste. Den er sylskarp Den skulle vært sylskarp, men har problemer med fokusen, men går uansett bra med liten nok blender. Har ikek brukt det så mye siden jeg kjøpte det så nå ligger det vel mest å støver ned, med resten.

 

Nikon 10.5/2.8

Skal brukes til skibilder i vinter og om jeg gidder noe skatebilder i sommer.

Kan sikkert ha mye morro med den, men til seriøst bruk tviler jeg den vil bli brukt til annet enn ski.

 

Tokina 12-24/4 har vært landskapsobjektivet mitt fram til nå, og vil vel fortsette å være det ei stund. På f/9 duger det ok, men på f/4 er den nermest møkkdårlig, så jeg trenger stativ når jeg bruker denne, noe jeg uansett har med på seriøse turer.

 

Sigma 150/2.8

Makro, og kun makro...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Speedlite 580EX II
Du bruker nesten ikke 580EX - og skal svi av noen tusen på den? Ville heller brukt pengene på en bedre middag med fruen - og det er jeg sikker på at Snirfle er helt enig i ;-)

 

Joda, takk for at du har gitt henne ideer! Faen heller, nå må jeg finlese ørten innlegg i "Hvordan lure kjerringa"-tråden.

 

Neida, grunnen til at jeg har lyst på en blitz til er at jeg da hadde benyttet meg av den trådløse blitsstyringen og tatt dem begge to i mer aktivt bruk.

Lenke til kommentar

Har et Canon 450D.....

 

Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS

Denne brukes til å ta bilder hovedsakelig av sammenkomster utendørs. Inne er den litt trang, heller ikke lyssterkt. Ellers leker jeg mye med å komme nærme objekter jeg ellers ikke kunne ha greid. Har tatt et par testportretter, også langt ser den ut til å fungere bra. Ikke så skarp eller lyssterk som 28mm'rn, men IS hjelper så lenge det ikke er store bevegelser i bildet.

 

Canon EF 28mm f/2.8

Dette er den som sitter på kameraet mesteparten av tiden, bruker den fra alt til store omgivelser til portrett, fokusen bråker en smule og litt treg, men skarpheten er det ikke noe å si på.

 

Er storfornøyd med 28mm objektivet, men trenger et bra 17-55mm etterhvert. Når tiden er inne for Canon med større brikke, så må jeg nok kvitte meg med EF-S'n, og gå til innkjøp av et EF i forhåpentligvis bedre klasse. Ville åsså hvert kult med et f/1.4, ihvertfall om jeg får sjansen til å dra til UK neste år når WWE kommer, fikk ikke dratt i år, vet rett og slett ikke hvordan lysforholdene på disse showene er.

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Kjøpte mitt Olympus E-510 med følgende:

 

Zuiko 14-42mm ED (kit)

Bruker dette til det aller meste. Mange klager på kit-objektivene, men for min del fungerer dette bra til mitt bruk. Kunne ha savnet litt mer vidvinkel til tider. Bruker dette til landskap, macro og snapshots.

 

Zuiko 40-150mm ED

Dette brukes egentlig minimalt. Av og til noe dyrefotografering/fugler og forsøk på portrett.

Lenke til kommentar

På mitt 40D bruker jeg..

EF 24 - 70 f/2.8L: Er det objektivet som vanligvis sitter på kameraet. Brukes til mye forskjellig, men for det meste konsert og portretter.

EF 70 - 200 f/2.8L: Brukes mye. Helt fantastisk til min bruk.

 

EF 30mm f/2.0: Har brukt dette veldig lite etter at jeg kjøpte 24 - 70, og vurderer å selge det. Fint kompakt objektiv som er skarpt på selv på f/2.0.

Endret av AasmundMo
Lenke til kommentar

Kamera: Canon 30D og 450D

Sigma 10-20mm

Fant ut at jeg kun brukte normalobjektivene på 17mm, så solgte de og kjøpte vidvinkel istedenfor. Utrolig artig og skarpt objektiv som er perfekt til landskap og arkitektur. Går til 20mm, så fungerer også fint som normal-objektiv. Gir også en gøyal kombinasjon sammen med en telezoom til idretts-bilder.

Sigma 30mm f1.4

Et kompakt med samtidig forholdsvis tungt objektiv. Eneste som duger innendørs på høsten\vinteren hvis man ikke bruker blitz. Meget anvendelig brennvidde, selv om 25mm hadde vært enda bedre. Rimelig skarpt allerede fra f1.4, ifølge de som har testet begge er det faktisk like skarpt som 35mm 1.4L på 1.4, selv om det taper litt på høyere blendertall. Perfekt balansert og svært kompakt og anvedelig kombo sammen med 450D til walk-around.

 

Canon 50mm 1.8

Dette objektivet kjennes ut som et leketøy man har kjøpt på Europris når man kjenner på det, men glasset er rett og slett fantastisk når man ser det i forhold til den lave prisen. Knallbra portrettobjektiv, og dette bør være obligatorisk for enhver Canon-eier (hvis man ikke kjøper 1.4 eller 1.2 som selvfølgelig er hakket bedre).

 

Canon 70-200mm F4L

Sannsynligvis det L-objektivet som gir mest for pengene (4500,- nytt). Trenger man ikke IS eller 2.8 er det i praksis like bra som de andre langt dyrere 70-200mm`erne. Perverst skarpt allerede fra blender 4.0, og bokeh`n er helt nydelig. Et objektiv jeg aldri kommer til å selge, hvis jeg ikke mot formodning skulle få brukt for f2.8 eller IS. Autofokusen er utrolig rask og nøyaktig, og selv på fugler gir den svært få fokus-misser. Brukes til alt fra portretter til action\dyr.

Lenke til kommentar

Canon EOS 40D kjøpte jeg etter å ha overveid noen faktorer: byggekvaliteten testresultater og pris. Dette er mitt første dslr, men følte at dette kameraet ga mest for pengene kontra andre modeller.

 

Canon EF-S 17-85 mm IS USM fulgte da med som kit objektiv. Ikke et dårlig objektiv men heller ikke kjempe bra. Fungere veldig fint til mitt bruk, og ihvertfall da jeg aldri hadde brukt speilrefleks før.

Jeg bruker dette som et allround objektiv.

 

Canon EF-S 70-300mm IS USM kjøpte jeg noen måneder etter utstyret ovenfor. Bruker det mindre enn jeg egentlig skulle ønske :dontgetit: men bilder til bilder av månen og fugler kan den komme godt med. Dessverre litt laber lysstyrke, noe som gjør at den kun ved perfekte forhold kan brukes til sport.

 

Canon 10-22mm USM er veldig god til landskapsbilder, litt svak i kantene er den, men veldig fornøyd med den! (egentlig i likhet med resten av utstyret mitt)..

Bruker den som sagt bare til landskap, men det blir det dog en del av også da :)

 

EDIT: vil legge til at det jeg vil fokusere veldig på neste gang jeg kjøper objektiv er skarphet... Savner skarphet på omlag 50-100mm brennvidde ;)

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Tja, har vel ikke det mest imponerede utvalget, men, men ..

Canon 400D m.batterigrep Helt greit kamera. Batterigrep er wunderbar for ergonomien.

 

Canon 18-55 IS 450Kit'en er stort sett relegert til vidvinkel og situasjoner der zoom er praktisk. Helt greit objektiv, men skulle gjerne ha lagt i litt mer når man først var i gang.

 

Canon 60mm f/2.8 macro Deilig objektiv som trives best utendørs (blir fort trangt inne). Allround, portrett og makro (primært planter og arachnider).

 

Det ligger litt i lufta å skaffe seg Sigma 30 f/1.4 || blits || stativ - litt avhengig av hva man skal prioritere nå rett før jul.

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar
Nikkor 105 f/2,5 AI - Let's get it on!

 

Han holder da mic'en sabla langt unna!

De hadde suveren mikrofonteknikk, Motown-artistene. Litt overraskende når man ser på artister i dag som til og med bruker in-ear, og likevel spiser opp mic-en. Er det ingen som lærer unge artister teknikk lenger?

 

Siden det ikke har vært noen spørsmål så regner meg med at folk forstod min kryptiske post om bruksområdet til optikken min :cool:

Lenke til kommentar

Nikkor AF-D 50mm f/1.8

Flott og billig normalobjektiv som jeg bruker hovedsakelig for fotografering av mennesker i umiddelbar nærhet, gjerne da portretter. Den harstor nok blender til å klare seg i mindre gode lysforhold, som er ideelt for min del på konserter og fester.

 

Nikkor AF-S DX 18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF

Kit-objektivet til min D80, et godt objektiv allround-skyting. Fungerer som mitt makroobjektiv ettersom jeg ikke har kjøpt en del andre objektiver for det til meg selv enda.

 

Jeg har nok objektiver å leke med gjennom Fotogjengen på Samfundet til at jeg ikke trenger noen nye objektiver enda, men leker med tanken om noen flere fastlinser av typen teleobjektiv.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle skrive litt jeg også..

Til Nikon D70 har jeg følgende objektiver

 

Nikon AF-S DX 18-70mm:

Bra objektiv som jeg bruker til all slags fotografering. Men det ligger mest i fotobaggen i den mørke årstiden.

 

Tamron 28-75mm f/2,8:

Mitt mest brukte objektiv. Skarpt, fin bokeh. Dette objektivet bruker jeg mye til portrett, generel fotografering, innendørs med blitz(Bedre resultater her enn med Nikon 18-70). Ute i naturen er jeg glad i å bruke vidvinkel og da blir Tamronen liggende hjemme. Kjøpte denne brukt

 

Nikon 50mm f/1,4:

Bruker denne litt til portrett. Men mest når det er dårlig lys. Også fin i idrettshall. Synes denne blir for trang på cropkamra som walkaround objektiv. Har lenge ønsket et lyssterkt 30-35mm i stedet.

 

Nikon 85mm f/1,8:

Ypperlig til portrett. Men også fin til konsert og idrettshall. Skikkelig skarp, men litt harsk bokeh. Kjøpte denne brukt.

 

Tokina 12-24mm f/4

Bruker denne mye ute i naturen. Objektivet er bygd som en tanks. Får mange kanonfine bilder med denne.

 

Nikon 70-300mm VR:

Jeg synes dette objektivet er blitt bra. Adskillig bedre en forgjengeren. Jeg bruker ikke så mye tele. Men de gangene jeg trenger det leverer dette objektivet det som trengs.

 

Tamron 90mm f/2,8 macro:

Kjøpte denne brukt for en tid siden. Har hatt det hektisk på jobb så jeg har ikke hatt tid til å prøve dette skikkelig ennå, men er fornøyd med det jeg har sett så langt.

 

Jeg fikk D700 i hus for to dager siden, så objektivbruken blir nok litt endret nå. Planene om lyssterk 30-35mm er skrinlagt og 50mm f/1,4 kommer til å bli mye brukt.

Tamron 28-75 blir normalzoom på D700 mens 18-70mm blir stående fast på D70en. På Tokina 12-24mm forsvinner vigneteringen ved 18mm med D700 og det blir litt spennende å se om denne kombinasjonen gir brukbare resultater.

 

Jeg har brukt 55mm f/1,7 som hovedobjektiv på vanlig slr i over 20 år, så jeg føler meg ganske komfortabel med å være tilbake med fullformat :)

Lenke til kommentar
Jeg fikk D700 i hus for to dager siden, så objektivbruken blir nok litt endret nå. Planene om lyssterk 30-35mm er skrinlagt og 50mm f/1,4 kommer til å bli mye brukt.
Jeg ville fremdeles vurdert AF-D 35mm f/2 eller AIS 35mm f/1.4, men det er kanskje bare meg :-) Kanskje jeg ville ventet på en AF-S 35mm f/1.8 om den dukker opp...
Lenke til kommentar
Nikkor 50 f/2,0 AI-S

Finnes det virkelig en AIS-versjon av f/2.0 PM? Eller er dette en AI-versjon.

Det har du selvfølgelig helt rett i. Den ser ut som en typisk AI-S, i og med at den ikke har metallgrepet jeg forbinder med AI. Men det er selvfølgelig en klasse høyere byggkvalitet enn den mer simple AIS-optikken. Men begge Nikkor-ene er ombygd til AIS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...