Gå til innhold

Hvilke typer objektiver har du, til hvilke formål?


Anbefalte innlegg

Canon 20D, gammelt men godt. Kunne godt byttet det ut med en 5d mk2, men det blir for dårlig økonomi i det ... venter på lottogevinsten først :)

 

Canon 50mm f1,4

Portretter og nødlinse hvis lite lys

 

Canon 70-200mm f4

Brukes ikke mye, er mest med på tur for å fange detaljer på litt avstand

 

Canon 100mm f2.8 macro

Makrofoto. Min favorittlinse for tiden.

 

Sigma 17-70mm

Standarlinsen min om dagen, er den som sitter på kameraet til daglig og brukes til det meste.

 

Sigma 10-20mm

Landskap og arkitektur.

 

Normalt sett sitter 17-70 på kamera og 10-20 og 70-200 ligger i sekken i tilfelle det blir behov for de. 50mm og 100mm ligger hjemme og tas kun med hvis jeg vet jeg kommer til å bruke de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har du selvfølgelig helt rett i. Den ser ut som en typisk AI-S, i og med at den ikke har metallgrepet jeg forbinder med AI. Men det er selvfølgelig en klasse høyere byggkvalitet enn den mer simple AIS-optikken. Men begge Nikkor-ene er ombygd til AIS.

OK, takk for forklaringen. Jeg ble bare nysgjerrig på hva dette var.

Lenke til kommentar

Må vel henge meg på denne tråden jeg og.

 

Canon eos 40D

 

Kjempe kamera med mange fine muligheter, raskt og med flotte bilder.

Liker veldig godt den lille skjermen der du ser hvilke instillinger du har på

kameraet, men nå skal ikke jeg ikke babble i vei om 40D.

 

Tamron 17-50mm f2.8

Knallbra linse som er sylskarpt ved blender 2,8

linsen passer også meget godt til portretter og ved 2,8 så blir bakgrunnen perfekt

ute av fokus, slik jeg ofte vil ha den til reportasje foto for eksempel.

Grei zoom lengde men kunne tenkt meg noe fra 50 til (10,200) anyways et knall

objektiv. Har nettop begynt med speilrefleks men synest at det er gøy!

 

(Har også 2 batterier liggende kjøpt brukt, for en uke siden)

Lenke til kommentar
Jeg fikk D700 i hus for to dager siden, så objektivbruken blir nok litt endret nå. Planene om lyssterk 30-35mm er skrinlagt og 50mm f/1,4 kommer til å bli mye brukt.
Jeg ville fremdeles vurdert AF-D 35mm f/2 eller AIS 35mm f/1.4, men det er kanskje bare meg :-) Kanskje jeg ville ventet på en AF-S 35mm f/1.8 om den dukker opp...

 

Ja! AIS 35mm f/1,4 hadde ikke vært å forakte. Men det er jo mulig en kommende AF-S 35mm f/1,8 også blir veldig bra. Det er vel ingen tvil om at det er et marked som venter på et slikt objektiv, så vi får se hva som kommer.

 

 

Tor

Lenke til kommentar

Nikon D700

Det er et fantastisk kamera. Jeg hadde d70s før jeg kjøpte d70s. så reint jobbmessig så var d700 en lettelse. Kommer ikke til å bytte det på mange år framover. Med fullformat sensor så åpner det seg en jungel av gammel AIS optikk som er noe av det beste glasset å oppdriver til en rimelig penge!

 

Nikon 24-70 f2.8.

Er vel mitt mest brukte objektiv. Skarpt og lyssterkt. Har en perfekt brennviddeskala og gir også godt vidvinkel på Fx-format. Koster jo litt, men man får mye for pengene. Det er somregel dette som står bare kamera mitt når jeg er på jobb. Funker til det meste.

 

Nikon 70-200 f2.8

Det beste stykke med optikk jeg har vært borti. Skal ikke nekte for at det i vigneterer litt hvis det er lite lys, men det plager meg egentlig ikke i d hele tatt. Det er så latterlig skarpt over hele zoom-område. Sammen med d700 så er fokusen så inni helvette rask. Dette er et objektiv som kommer være med meg i lang framtid. Det jeg bruker det mest til er actionfotografering, da det er akkurat passe langt. Dog så synes jeg det er litt stort..

 

Sigma 105mm 2.8

Kjøpte brukt fra en kompis for en rimelig penge. Kan ikke si ett vondt ord om dette objektivet. Har i utgangspunktet vært tilhenger av orginaloptikk men dette er mitt eneste untak. Sigma virker som de får endel pepper men dette objektivet er jeg stålfornøyd med. Bruksområdet er makro og portrett.

 

Nikon 50mm f1.4 MF

Objektivet er produsert på 70-tallet en gang. Supersmooth fokus. Får et sånn skikkelig 50mm kick iblant og stikker ut å bare fotograferer med det. Det er gøy. Man blir er flink teknisk fotograf av å bruke objektiver hvor man ikke har noen valg annet en manuelle instillinger. (Dog så bruker jeg egentlig aldri noe annet enn manuelle instillinger ved nermere ettertanke) Bruksområdet er spredt egentlig. Er vinfint til helkroppsportretter. Egentlig så egner det seg til det meste!

 

18-70 f3.5-4.5

Utvilsomt det beste kit-objektivet som har blitt produsert. Overgår lett alle allroundobjektiv til under 3000. Dog så blir det lite brukt når som jeg har 24-70'en. Ga pappa d70'en og 18-70'en i håp om å vekke til live hans tidligere fotointeresse. Ser virkelig ut som jeg har klart det. Skal vel ikke så mye til å vekke liv i en ex-hasselblader dog..

 

Jeg må konkludere med at jeg har brukt alt for mye penger på kamerating. Men når er d stopp. Skal ikke kjøpe noe før jeg skal legge ute på reise til sørøst-asia om ca. ett år. Da blir det en 85mm og en 105mm 2.5 AIS som skal i hus. Blir for midt vedkommende en fototur og jeg har kun planer om å ta med fastoptikk. Kan ikke dra meg seg allverdens på en packpackingtur...

Lenke til kommentar

Nikon D80

 

Tamron 17-50mm 2,8: Dette har blitt standardobjektivet mitt og sitter fast på kamerahuset til enhver tid. God lysstyrke og skarpt - selv ved 2,8. Dekker mitt daglige behov og vel så det.

 

Sigma 30mm 1,4: En litt sært men veldig morsomt objektiv. Liker den dynamiske fargen den gir. Men den krever mer, for å få et bra resultat, enn Tamronen. Veldig mye brukt i innendørshall i høst og resultatene blir bare bedre og bedre. Men jeg måtte bytte det første jeg fikk da det hadde ganske mye fokusfeil.

 

Nikkor 70-300mm 4,5-5,6VR: Denne fikk jeg i gave fra jobben. VR'en er effektiv til sitt bruk men med mye flyfotografering er den ikke så egnet som jeg hadde håpet på. Men til fottur i fjellet er den perfekt.

 

Nikkor 18-135mm 3,5-5,6: Etter at Tamronen og Nikkor 70-300 kom i hus har denne blitt parkert helt. Prøver den litt innimellom men den faller igjennom optisk.

 

Sigma 150mm 2,8 Macro: Står øverst på ønskelisten.... :D

 

stapal

Lenke til kommentar

Canon EOS 450D

 

Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS

Kit-linsa. Som en introduksjonslinse var jeg veldig godt fornøyd med den. Tok mest bilder ute i dagslys, så lysstyrken har ikke vært noe issue. Savnet etter mer zoom ble etterhvert stort,

 

Sigma 18-125mm F3.8-5,6 DC OS HSM

så jeg kjøpte denne allround-linsa før sommerferien. Hakket skarpere i samme zoom-området som Kit-linsa, men har jo betraktelig mye mer å gå på. Meget fornøyd.

 

Til innendørsbruk er jeg fortsatt låst til å bruke blitz, og nå som vinteren har kommet og mye av tiden tilbringes inne har behovet for en lyssterk linse meldt seg. Jeg tror 50mm blir litt trangt til innendørsfotografering. Er sikkert ålreit til konserter og den slags når man er litt på avstand, men til å ta bilder i sofakroken på julaften blir det nok litt for nærme. Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM er nok det foreløpige førstevalget.

 

Ønsker også leke meg litt med vidvinkel. Blir mye byferier, så en Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM blir nok kjøpt inn til våren. Mer tele er også ønskelig på sikt, men der er jeg mer usikker på hva jeg skal gå for.

Lenke til kommentar

EOS 5D eller EOS 1N HS

 

50 1.4, 85 1.8, 135 2L: perfekte til portretter (varierende arbeidsavstand og utsnitt) og stort sett de eneste jeg kan bruke uten å skru opp isoen til maks nå om dagen.

 

17-40 4L: Perfekt til landskap og lek med forvrengning av perspektiv

 

70-200 4L: for your everyday telephoto needs

 

Edit:

 

Nikon F100 med 50 1.8: liten og lett kombo med herlig grep og sinnsyk byggekvalitet

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har EOS 7D med B.Grep & EOS 500D (500 er mest på utlån til samboer)

 

18-55 is Når jeg trenger vidvinkel og lange lukketider(har gråfilter til denne)

 

50mm 1.8 til kreative bilder og portrett, litt walkarond i bebygget område.

 

Sigma 30mm Blir brukt til walkaround og innebilder. er ikke helt blitt venn med denne enda, men det kommer seg.

 

70-200L 4 is. Denne blir mye brukt til walkarond i naturen. fulger dyr, planter etc. Er veldig fornøyd med denne, og den blir mye brukt.

 

Ønsker:Blir å kjøpe en vidvinkelzoom eks 10-20, og ønsker meg en 300mm eller 400mm fast til fugler. Også en ny 50mm står på ønskelista, men alt til sin tid.

 

Ser for meg at jeg tar steget opp til fullformat om noen år, så jeg skal prøve å tilpasse innkjøpene fremmover til dette.

 

 

 

P-E

Endret av per-erik
Lenke til kommentar

Posta visst her for lenge siden, men utvalget har blitt litt større siden da, så jeg kan jo poste igjen.

 

16-85mm f/3,5-5,6 VR - Antakeligvis mitt mest brukte objektiv. Lyssvak, men ellers genial, og VR hjelper en del for ting som står stille. Merker at jeg veldig ofte befinner meg i den vide enden, vurderer sterkt å skaffe en vidvinkelzoom etter hvert, men har andre ting jeg prioriterer høyere.

 

70-300mm f/4,5-5,6 VR - Alt som er lenger unna, og også portretter og detaljbilder. Brukte den veldig mye før, derfor har jeg nesten bare tette utsnitt og detaljer i de litt eldre arkivene, og veldig få bilder som gir oversikt og viser kontekst. Har blitt mye mer bevisst på dette, og bruker den dermed mindre - men når jeg først trenger den, fungerer den eksemplarisk, og er uunnværlig.

 

30mm f/1,4 - Veldig mye i bruk i dårlig lys, eller når jeg føler for å gi meg selv en liten utfordring ved å ikke kunne zoome. Hender også at jeg bruker den til portretter hvor jeg vil ha lite DOF. Den funker veldig bra for portretter, bortsett fra hodeskudd, da blir arbeidsavstanden for kort og perspektivet litt rart.

 

105mm f/2,5 AI'd - Mest brukt når jeg trenger tele og zoomen blir for lyssvak - men da er det som regel så lite lys at jeg ikke kan fokusere ordentlig uansett med den lille søkeren på D40-en, og så gir jeg opp og bytter tilbake til 70-300. Bruker den også til portretter, men da mest med film, siden utsnittet på DX-kameraer blir litt trangere enn jeg foretrekker. Har også noen mellomringer som jeg slenger på hvis jeg vil ta makrobilder, som ikke er så ofte. Den er litt rælete å bruke, men kvaliteten er fantastisk. Veldig fin boke, motivet blir isolert på en stilig måte. Det får bildet til å "poppe", i mangel av et bedre ord.

 

Det står forøvrig også en 50/1,8 på den gamle Olympusen. Fint normalobjektiv, ålreit kvalitet, liten og søt, men jeg synes ofte at 50 blir litt trangt når det er det eneste jeg har tilgjengelig. Kommer til å supplere med en 24/2 en eller annen gang når jeg blir rik nok til å prioritere ting jeg bruker såpass lite.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Akkurat nå har jeg:

Canon 17-40mmm f4. Allround. Brukes ikke mye

Canon 85mmf1,8. Portrett. Ligger mest i baggen.

Canon 50mm f1,2 Allround, portrett. Sitter stort sett på.

Canon 135mm F2. Portrett, inne-sport

canon 70-200mm f2,8II. Sport, action, portrett.

 

50mm og 135mm er nok de som brukes mest for tiden

Lenke til kommentar

Canon 1000D

 

EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM Sitter på kameraet 97% av tiden, og som allround objektiv (i tillegg til portrett, landskap etc). Lyssterkt objektiv, skarpt og passer til alle mine bruksområder i hverdagen

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS Kit-objektivet som ble brukt mye i starten. Ligger og støver ned i fotobaggen, og brukes sjeldent.

 

Sparer til både 7D og 70-200mm og prioriteter ikke objektiver på innkjøpslisten, og med en sterk 17-55mm har jeg ikke behov for noe annet foreløpig. Prøver å lære objektiver ut og inn før jeg kjøper nye.

 

:)

Endret av Paisley
Lenke til kommentar

Bruker to forskjellige sett - ett personlig og ett når det er tilgjengelig.

 

5D Mark II

 

EF 17-40mm f/4L

Bruker jeg på events og andre tilfeller hvor vidvinkel og zoom er ideelt.

I studio bruker jeg den for å få dramatiske vinkler for å fremheve deler.

 

EF 50mm f/1.4

Bruker jeg generelt på det meste. Mye helportrett i studio hvor jeg vil ha mer med enn bare person.

 

EF 85mm f/1.2L II

Er det mest brukte objektivet jeg har. Dette fungerer til de fleste formål jeg har.

Hovedsakelig studio med halvportrett eller helportrett om jeg vil ha et mer rett perspektiv og trang komposisjon.

 

EF 135mm f/2L

Bruker denne når jeg skal ta nærportretter.

 

Det andre settet består av;

 

D3x

 

AF-S 70-200mm f/2.8 II

Generelt det jeg bruker mest på Nikon-hus.

 

AF-D 85mm f/1.4

Bruker mest dette om jeg skal fotografere på en større blender i studio i kombinasjon med gråfilter.

 

AF-S 50mm f/1.4

Helportetter hvor de to forrige ikke er ideelle.

 

AF-D 105mm f/2.8 micro

Detaljebilder i studio.

 

....

 

AF-S 14-24mm f/2.8 og AF-D 16mm f/2.8 fisheye

Har disse tilgjengelig, men bruker de veldig lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...