Gå til innhold

Stenge Siste Ordet for godt? Hva syns du?


Stenge SO-kjeden for godt?  

647 stemmer

  1. 1. Stenge SO-kjeden for godt?

    • Ja
      324
    • Nei
      323


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg forstår godt at forumstyret liker at forumet er seriøst. Det er vi alle enige om at er en god ting. Men det virker ikke som om folk forstår at man kan ha det både (la meg bruke ordet) morsomt og seriøst samtidig.

 

Jeg kan ikke svare for resten av styret, men jeg er hverken motstander av morsomme og seriøse innlegg, ei heller useriøse innlegg. Alt avhenger av konteksten de kommer i. En diskusjon om det heter gulost eller hvitost vil ta av i kreative og useriøse retninger som kan være meget underholdende når den finner sted i OT-Baren, mens samme diskusjon ville hatt en helt annen "setting" i kategorien "Språk", hvor den vil ha en mer seriøs tilnærming. Folk skal kunne ha det gøy på forumet og ha noen mer kreative og useriøse diskusjoner, noe som også er grunnen til at vi har OT-Baren. Jeg anser ikke en useriøs diskusjon som spam om det er en kreativ kvalitet over den. "Tøsing" var et eksempel på ren spam som var sterkt delaktig å dra SO sin kvalitet nedover. Men det var mange faktorer som spilte inn her. At det skal eksistere en tråd som er i samme gate som SO er i hvert fall mitt sterke ønske. Jeg er fullstendig klar over de mange positive sidene SO bragte med seg, jeg har tross alt personlig vært med siden SO1.

 

Forumstyret har ikke sagt nei til en SO tråd. Et alternativ må være på plass ellers vil SO leve videre i sin tidligere form, noe annet er ikke sagt fra styrets hold. Det er dette moderatorteamet arbeider utifra.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Teit poll igrunn. De som ikke bryr seg om SO svarer vel "Nei" selv om det ikke gjør dem noe at tråden er der. Hvorfor ikke bare opprette den igjen? Det er nok fler som ønsker at den tråden skal leve enn noen annen tråd på forumet.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke svare for resten av styret, men jeg er hverken motstander av morsomme og seriøse innlegg, ei heller useriøse innlegg. Alt avhenger av konteksten de kommer i. En diskusjon om det heter gulost eller hvitost vil ta av i kreative og useriøse retninger som kan være meget underholdende når den finner sted i OT-Baren, mens samme diskusjon ville hatt en helt annen "setting" i kategorien "Språk", hvor den vil ha en mer seriøs tilnærming. Folk skal kunne ha det gøy på forumet og ha noen mer kreative og useriøse diskusjoner, noe som også er grunnen til at vi har OT-Baren.

Det er flott at du mener det. Sånn som styret har drevet på nå virker det som det ikke skal være sånn. Jeg irriteres stadig over at telletråder/kjedelige emner versetter over de mer kreative og morsomme. Standard forumleker og vurder brukeren over deg er greit, men ikke altfor personlig og kreativt.

Jeg anser ikke en useriøs diskusjon som spam om det er en kreativ kvalitet over den. "Tøsing" var et eksempel på ren spam som var sterkt delaktig å dra SO sin kvalitet nedover. Men det var mange faktorer som spilte inn her. At det skal eksistere en tråd som er i samme gate som SO er i hvert fall mitt sterke ønske. Jeg er fullstendig klar over de mange positive sidene SO bragte med seg, jeg har tross alt personlig vært med siden SO1.

Tøsing, ja... Hvorfor i pokker fikk ikke flere støvelen? Slik jeg ser det er det ganske enkelt å sparke de som drar ting feil vei. Man får bare passe litt på at ting ikke utvikler seg feil. b-real/colbert prøvde jo å holde det ryddig, men det ble dessverre for vagt selv om han gjorde en god jobb. Man trenger rett og slett folk som er innom i blant og får med seg hvordan folk oppfører seg.

Men er tanken å endre hele OT-baren? Det kunne vært en god idé. Litt mer søppel/trashtalk. En god sosial del du slipper å tenke like mye før man poster som på andre steder på forumet.

Forumstyret har ikke sagt nei til en SO tråd. Et alternativ må være på plass ellers vil SO leve videre i sin tidligere form, noe annet er ikke sagt fra styrets hold. Det er dette moderatorteamet arbeider utifra.

De har indirekte sagt nei til en SO-tråd ved å ikke si ja.

Og dette irriterer mange, noe det virker som om flere i styret ikke innser.

Lenke til kommentar
De har indirekte sagt nei til en SO-tråd ved å ikke si ja.

Og dette irriterer mange, noe det virker som om flere i styret ikke innser.

 

Nå tror jeg de fleste i styret har andre ting å tenke på enn denne tråden, det er få andre styremedlemmer enn meg som engasjerte seg. Det som ble sagt av andre i styret er at de som ikke liker tråden får holde seg vekke. Den ble stengt for å gi moderatorteamet et pusterom slik at de ikke ble helt "slitt ut", samt at de da får den tiden de trengte til å komme opp med et fullgodt alternativ ettersom ønskene om å stenge SO var så sterke. Stenging var sterkt ønsket og det var et ønske som ble respektert, men det har nå vært klart hele tiden at et alternativ må på plass. De fikk fra styret fullmakt til å be om de verktøy (eksempelvis flere mods) de trengte. Men det forutsetter at man kommer opp med et tilbud som er bedre enn hva SO var, om ikke så vil SO rett og slett bli åpnet igjen. :)

Lenke til kommentar

Likte søppel-kategorien bedre jeg. Tøsing/tafsing og vittigheter uten videre overvelvende kreativt og dyptgående innhold må da være lov. Fint at man har regler, de fungerer godt på resten av bruket, men i en "sosial del" av forumet (som OT-Baren / SO...) syns jeg at alt kan håndheves lettere. Hvorfor ikke egentlig? (Sikkert begrunnet på de restrerende 30 sidene av tråden jeg ikke har lest)

 

Tomat-Ulf er forøvrig forbildet mitt.

Lenke til kommentar
Jeg forstår godt at forumstyret liker at forumet er seriøst. Det er vi alle enige om at er en god ting. Men det virker ikke som om folk forstår at man kan ha det både (la meg bruke ordet) morsomt og seriøst samtidig.

Sånn som OT-baren var tidligere (blant annet da det het 'Søppel)' var ikke noe negativt i forhold til de seriøse delene av forumet. Om det var verre andre steder skyldes det at det var færre moderatorer.

Jeg mener klart og tydelig at man kan ha (om man ønsker) en totalt seriøs del og en full av spam hvis man har flere gode moderatorer som styrer det hele. Og med så mange gode brukere trenger man ikke se langt for å skaffe de.

Skal vi bli kvitt hele OT-baren med en gang for å få det ryddig for en gang for alle? Selvfølgelig ikke. Det er OT-baren som holder liv i forumet for mange! Dessverre "dreper" ledelsen denne delen mer og mer. Som om absolutt alt må være seriøst. Forumet er ikke på langt nær like underholdene som det en gang var.

Man kan si at det er positivt, men det har også ødelagt forumet!

Det virker litt som om mange synes SO er OT-baren, og jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til at det har blitt så mye mer spam i de andre OT-trådene - men så er ikke jeg den som følger mest med i OT-baren lengre.

 

Jeg begynte vel å "SO-e" i SO2, og var relativt aktiv i SO3 og i begynnelsen av SO4. Men SO5 og SO6 (finnes det nyere?), er fylt av mer tom prat og det meste i trådene - særlig den siste - består av noen "få" brukere. Jeg fant ut at det er gjennomsnittelig ~679 poster hver dag (26/11-2006 -> 11/07-2007) i SO6 og gjennomsnittelig ~177 poster hver dag (25/10-2003 -> 09/05-2005 ) i SO3. Noe jeg vil si er takket være de "få" som er majoriten av postere.

Lenke til kommentar
Jeg begynte vel å "SO-e" i SO2, og var relativt aktiv i SO3 og i begynnelsen av SO4. Men SO5 og SO6 (finnes det nyere?), er fylt av mer tom prat og det meste i trådene - særlig den siste - består av noen "få" brukere. Jeg fant ut at det er gjennomsnittelig ~679 poster hver dag (26/11-2006 -> 11/07-2007) i SO6 og gjennomsnittelig ~177 poster hver dag (25/10-2003 -> 09/05-2005 ) i SO3. Noe jeg vil si er takket være de "få" som er majoriten av postere.

Det er akkurat det jeg også mener er problemet. Har sett meg lei på side opp og side ned med de samme to/tre brukerne som bare spammer ubrukelig dritt segimellom. Dette er også brukere jeg har fått inntrykk av kjenner hverandre/har blitt kjent med hverandre irl og som gjerne sitter på irc, msn eller i samme leilighet, men kommunikasjonen segimellom foregår i SO.

 

Bruker1: "Hei søt, tafse, suzz osv. Vi skal treffes til helgen?"

Bruker2: "Ja, få med han <ukjent ikke-forum-bruker her>"

Bruker1: osv.

Bruker2: osv.

20 andre brukere: :-?

 

Jeg har inntrykk av at det SO har mistet er en form for indrejustis. Husker i SO3(?) når én bruker hadde ca annethvert innlegg at det ble sagt ifra et par ganger før tråden "***s Siste Ordet 3" ble opprettet og førsteinnlegget bestod av "Her kan du holde deg og all spammen din" (Tatt fritt fra hukommelsen.) Greit, dette bidrar ikke til kvaliteten på forumet, men må alt på død og liv gjøre det? Brukeren fikk det ihvertfall inn med teskje hva folk mente om innleggshyppigheten til vedkommende. Nå derimot består den indre kjerne av disse spammerne som sirkulerer rundt hverandre som vaktbikkjer klar til å forsvare hverandre med livet hvis noen skulle ymte frempå om spam eller spørsmål om de kan ta syklubben sin et annet sted.

 

Spør du meg bør regel nr 1 på en fremtidig SO være "Ingen interne samtaler." Dette går kanskje under spam-betegnelsen, men ting tyder ikke på det da dette aldri(?) ble slått ned på. Utover dette syns jeg ikke behovet for regler, regler og fler regler er så fremtredende. Ta support, hvis noen spør om noe blir det et par innlegg som svarer på dette og that's it. Kanskje det blir en diskusjon (Gud forby). Kanskje tilogmed en mer useriøs diskusjon der "Kilde?!?" og stråmannanklagelser ikke er hovedingrediensene. Gjør det noe? Hvis derimot dette blir moderert fram, tilbake og opp i mente så syns ikke jeg dette hjelper noen parter. Det blir bare klaging på moderering (Jada, reaksjoner skal tas på PM, dette skjer ikke alltid og dere vet det.), innlegg om hva som egentlig er lov å snakke om lenger og generell misnøye. Når man er igang med en diskusjon rundt en ting som strengt tatt kan bli gjort i en annen kategori er det bare unødvendig provoserende når dette blir avbrutt med en standard copypasta "Dette stopper HER, ta det et annet sted."

 

TL;DR

Bra med SO før:

- Slackere regelverk iform av en mer brukerstyrt tråd. (Min oppfatning.)

- SO var en sosial greie folk brydde seg om og ikke et annet kommunikasjonsmiddel for bestekompiser.

- En reaksjon på et morsomt innlegg ala ":D" ble ikke møtt med ze banhammer og copypasta. Se punkt én.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Det hjelper ingen at du holder en slik tone. Og at man nærmest får abstinenser vitner om at det kanskje er like greit at narkotikumet er utilgjengelig?

Det er vel å ta litt hardt i, men hva er problemet med å la en tråd leve? Den "sosiale" delen av forumet døde med SO (bortsett fra den til Ivar, Jens, Marthe og Per, men de skreiv jo bare interne vitser gang på gang).

Lenke til kommentar

Nå skal det nevnes at internett og pc-spill kan gi de samme fysiske reaksjonene om det blir borte som en som slutter med narkotika. Det er fysiologisk bevist at det utløses endorfiner o.l. når man bruker det jevnlig. Dermed kan abstinensene være svært reelle. Nå kan jeg ikke si at jeg har opplevd abstinenser av å være borte fra nettet/so noen dager, men jeg husker hvordan det var å bråslutte på noe medisin jeg gikk på. Det er ikke til å tulle med. I følge en del artikler jeg har lest så kan man få nøyaktig samme reaksjon av å slutte med nettrelaterte ting og da skjønner jeg at folk vil ha det tilbake :p

Lenke til kommentar

Jeg stemte ja for en stund tilbake, men jeg ville nok stemt nei dersom jeg kunne stemme på ny. Fordelene med en SO-tråd er større enn ulempene slik jeg ser det. Jeg tror behovet for en SO-tråd som ikke blir møtt, i enkelte tilfeller kan skape en dårligere kvalitet ellers her på forumet.

 

Edit: Rettet en feil.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Enig i at denne pollen er teit. Som Luffe sier, folk som ikke bryr seg svarer nei. Men her skal man ikke se på prosentdelen som ønsker eller ikke ønsker SO, men mengden som ønsker SO. Det blir for meningsløst å si at de 310 (pr. nå) som ønsker SO ikke skal få det fordi det er nesten like mange som ikke vil ha det. Ønsker man ikke benytte seg av SO er det ikke problem å holde seg unna.

 

Er også enig med smilefjes (tidligere nick?) om mer brukerstyrte regler. Syntes SO5 endte opp med masse moderering som var unødvendig. Husker ikke om det var i "14-tegn-ftw"-tiden, men det var irriterende.

 

Ja til et nytt SO!

Lenke til kommentar

Når det er 17 stykker som ikke er enige, hva er da vitsen og overholde ønsket til en bitteliten gruppe mennesker når det er nesten like mange av de som vil beholde SO?

Det er virkelig bra synes jeg og komme storme inn i den tråden og tulleprate med noen "fem om morran" om alt og ikkenoe.

Selv med alle de reglene som kom til slutt. SO er en sosial tråd og ja.. et spamberg, men det holder spammen borte fra forumet og det er en positiv ting. Jeg synes ikke idag at lekne personangrep skal tolereres. Vi kan ALDRI slippe unna et regelverk vi godtok ved å registrere oss her, men vi kan passe på at det er det eneste regelverket i tråden og ikke masse andre sett som innskrenker praten i tråden. SO burde være et sted hvor man er bundet og fri samtidig. Bundet av retningslinjene og fri ellers. Det burde derimot settes som betingelse at det ikke skal spammes i andre tråder i den sosiale kategorien siden alle tråder ikke kan ha det samme formålet

 

SF med håp om oppdateringer, tilbakemeldinger og forhåpentligvis SO7 i nettleseren snart.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...