Jump to content
Snorre

Snedige ting du lurer på V.2

Recommended Posts

Simen1 skrev (2 timer siden):

Nordlys strekker seg normalt lengre sørover jo sterkere det er, men det skal mye til før det kommer loddrett opp sett fra Midt-Norge. De gangene jeg har sett nordlys fra Trondheim var det i retning nord-ish og ikke så voldsomt langt over horisonten. Men jeg vet det har vært tilfeller med synlig nordlys helt ned til Oslo-breddegrader (men langt utenfor byen), men da er det også kun i nord-horisonten sett derfra. Fra Trondheim kan det på samme tidspunkt ha vært synlig rett opp. Men dette er veldig sjelden. Jeg har bodd i Trondheim i mange år og har aldri sett nordlys rett opp derfra.

I Tromsø er det en helt annen historie. Her er som regel nordlyset rett opp. Nordlys-ovalen ligger normalt over Tromsø og kan flytte seg litt nord for eller litt sør for dette. Nordlys ligger i en oval rundt den magnetiske nordpolen. Det er lite nordlys direkte over nordpolen.

Triognometri

Jeg har vært på telefon med andre som ser på nordlyset og vet med sikkerhet at jeg så akkurat samme nordlys fra Trondheim som den i andre enden så rett over seg i Tromsø. Vi beskrev det som skjedde helt synkront, så jeg er overbevist om at det var akkurat det samme. Nordlyset befant seg sannsynligvis rundt 80-100 km over Tromsø, noe som gjør at det kommer rundt 10 grader over horisonten sett fra Trondheim.

Takk for god beskrivelse, det stemmer nok det du skriver 👍👌