Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Skogli skrev (På 9.6.2007 den 0.32):

Hvorfor blir pupillene større når man er påvirket av rus? (alkohol o.l.)

Det har som regel innflytelse på nervesystemet ditt. 

Pupillestørrelsen er regulert av to muskler, og inntar man substanser hvor hele nervesystemet påvirkes så vil da ha noe utfall på pupillene. De kan eksempelvis strammes eller avslappet slik at de blir mindre eller større over tiden du er påvirket, eller man kan påvirke hvor rask responsen er når man utsettes for annen stimuli, som lys. 

 

PS: noen andre forsøkte å besvare denne, men det var ikke akkurat noen bra besvarelser

Endret av .,.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
superninja skrev (På 9.6.2007 den 12.17):

Vil Quote meg sjølv her, og legge til ein ting.

 

Kvifor er vi sterkare/svakare no? Kva er forskjellane på notidsmennesket og oldtidsmennesket? (Både fysisk og psykisk)

 

Du satte oldtidsmennesket til tiden med mammuter. 

 

Det har skjedd ytterst få endringer med mennesket siden da. Men miljøpåvirkningene tilsier at de er langt bedre trent enn de fleste av oss i dag. Gjennomsnittlig høyde var avhengig av matinntak, og alderen kunne lett bli over 60 år. Spedbarnsdødelighet trekker snittet ned en del, men i det minste så eksisterte ikke de fleste dødelige sykdommene i den tiden, for de kom med jordbruket og sivilisasjonen. Men man døde lett av kulde, utmattelse, infeksjoner fra sår, eller man ble drept av dyr. 

Psykisk så ville de angivelig ha vært bedre anlagt, da vi i dag lever for separert og isolert i forhold til hverandre kontra det psyken vår er bygget opp for. Er selvsagt også flere elementer i bildet, som at de ville ha gått perioder med lite mat. Slikt bidrar til perioder med mer glede da de endelig har mye tilgjengelig. Den korte forklaringen er uansett -- litt bedre anlagt. 

I en rå kamp uten avanserte hjelpemidler så ville noen fra den tiden ha vunnet kampen mot noen fra moderne tid. Uten tvil. De er langt mer erfaren i snitt enn vi er i dag.  Mot noen med hjelpemidler, om det så bare er korrekt trening, så er det mulig en moderne person ville ha vunnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

altså, for å utdype forrige innlegg med noe mer konkret, -vi vet at hvis man har ei flaske/boks med drikke som har blitt for varmt, kan man surre et vått håndkle eller våt avis rundt og sette det i solsteiken for å tørke. Etter en tid vil drikken bli kald fordi håndkle/papiret trekker ut varme fra innsiden.

så, oppstår samme effekt på mennesker? Dvs. ligge i sola til man er gjennomvåt av svette, deretter oppstår sammen mekanisme, at når svetten fordamper trekker den varme ut av kroppen? Er det derfor soltilbedere holder ut å ligge slik som på bildet?

Lenke til kommentar

Ja, det er i prinsippet det svette er. En mekanisme kroppen bruker for å senke temperaturen. Mennesker kan holde kroppstemperaturen nede på ca 37°C med denne metoden opp til rundt 45°C lufttemperatur. Men det avhenger av flere faktorer. Blant annet luftfuktighet, vind og sol. Svetten vil rett og slett ikke fordampe dersom lufta allerede er mettet med vann. Derfor kan 37°C i en dampende regnskog føles mye varmere ut enn 37°C i en ørken.

Jo varmere det er i ørkenen desto mer svette trengs for å holde kroppstemperaturen riktig. Dette vannet må vi selvsagt etterfylle for å holde tritt med forbruket.

- Lav luftfuktighet hjelper svetten å fordampe

- Vind hjelper svetten å fordampe

- Sol hjelper svetten å fordampe, men har også den bieffekten at den varmer huden direkte

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nøyaktig det som er hele poenget med å svette.

Svetting var vår arts store fordel i dyreverden før vi fikk stor hjerne. Vi er verdens beste langdistanseløpere, og jaktet ofte ved å løpe dyret ihjel. Byttet måtte stoppe for å kjøle seg ned i skyggen for å unngå overoppheting, men menneske kunne bare fortsette å løpe i timesvis.

I følge google er de eneste dyrene som svetter mennesker, apekatter, aper, hester, og flodhester.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Hørte nylig om Bergmanns regel som sier at kroppsstørrelsen øker jo lavere gjennomsnittstemperaturen er (jo nærmere du er en pol). Det står at det gjelder dyr, men mennesker nevens ikke. Er dette noe som kan observeres hos mennesker også? Gjennomsnittshøyden vår har jo økt de siste 200 årene, men det er vel på grunn av bedre helse og tilgang til ma? Vi har jo vært i området siden før vikingtiden. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Bergmanns_regel

Lenke til kommentar
Sitat

Bergmanns regel eller Bergmanns lov (introdusert i 1847) er en hypotese

Sitat

Senere har hypotesen blitt motbevist en rekke ganger.

Jeg ville ikke tatt det så seriøst. Elefanter ved ekvator og Pingviner i Antarktis osv.

Edit: Her og her er noen verdenskart over gjennomsnittlig BMI, fedme, fedmerelaterte dødsfall osv.

Her er noen kart og historiske statistikker over kroppshøyde.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gravitass said:

 

Bergmann tydliggjør en potensiell mekanisme som kan komme i kontakt med naturlig seleksjon:
Ved å ha større kropp, så har du mindre overflate enn du har innvoller, derav taper du mindre varme sammenlignet med en mindre kropp.

Men den må fortsatt komme i kontakt med seleksjonen, mutasjonene må finnes, og nok tid for at seleksjonen skal finne sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg ville ikke tatt det så seriøst. Elefanter ved ekvator og Pingviner i Antarktis osv.

Edit: Her og her er noen verdenskart over gjennomsnittlig BMI, fedme, fedmerelaterte dødsfall osv.

Her er noen kart og historiske statistikker over kroppshøyde.

Det er jo snakk om innenfor samme art, ikke en sammenligning mellom alle dyr. Men jeg ser poenget.

Lenke til kommentar
Gravitass skrev (På 16.7.2022 den 19.26):

Hørte nylig om Bergmanns regel som sier at kroppsstørrelsen øker jo lavere gjennomsnittstemperaturen er (jo nærmere du er en pol). Det står at det gjelder dyr, men mennesker nevens ikke. Er dette noe som kan observeres hos mennesker også?

er ikke urfolk som bor i polare strøk gjerne kortvokste?

Men, nå har det jo vært flere istider opp gjennom, kaldt og varm klima om hverandre, og mennesker har flyttet etter som isen kom eller forsvant. Sånn sett kan det jo hende at folk i slike strøk har hatt større kroppstørrelse en gang i tiden.

De siste iskjerneboringene i Antarktis viser klare spor av åtte istider og mellomistider gjennom de siste 740 000 år.

https://snl.no/siste_istid

en dag finner de kanskje en svær kjempe i ei isblokk på Grønnland.

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (37 minutter siden):

Om dette stemmer så er det jo ekstremt spennende. Men tviler på at det blir noe storskala. Det står i artikkelen at dette kommer til å koste det samme som tilsvarende batterier, men det tror jeg ikke på. Om de kan erstatte alle type batterier på markedet så kommer de til å ta godt betalt for produktet. Spesielt siden det i realiteten bare blir et engangs-kjøp per batteri på grunn av levetiden. Produksjonskapasitet er også noe som kommer til å gi problemer.

Jeg håper at dette blir en realitet, for det kommer til å løse mange problemer. Men nå er det ikke opplyst om noen ulemper med batteriet, noe det helt sikkert er nok av.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det skal være nordlys i natt og i den forbindelse så snakket jeg med en kar som sa at du ser det kun mot nord (vi er i midt-norge). Men om det skal være kraftig nordlys i sør-norge og kanskje tilogmed synlig i Europa, kan vi ikke se det på himmelen sørover også? Eller er vi avhengig av å ha fri sikt mot nord?

Lenke til kommentar
Gravitass skrev (2 minutter siden):

Det skal være nordlys i natt og i den forbindelse så snakket jeg med en kar som sa at du ser det kun mot nord (vi er i midt-norge). Men om det skal være kraftig nordlys i sør-norge og kanskje tilogmed synlig i Europa, kan vi ikke se det på himmelen sørover også? Eller er vi avhengig av å ha fri sikt mot nord?

Nordlys strekker seg normalt lengre sørover jo sterkere det er, men det skal mye til før det kommer loddrett opp sett fra Midt-Norge. De gangene jeg har sett nordlys fra Trondheim var det i retning nord-ish og ikke så voldsomt langt over horisonten. Men jeg vet det har vært tilfeller med synlig nordlys helt ned til Oslo-breddegrader (men langt utenfor byen), men da er det også kun i nord-horisonten sett derfra. Fra Trondheim kan det på samme tidspunkt ha vært synlig rett opp. Men dette er veldig sjelden. Jeg har bodd i Trondheim i mange år og har aldri sett nordlys rett opp derfra.

I Tromsø er det en helt annen historie. Her er som regel nordlyset rett opp. Nordlys-ovalen ligger normalt over Tromsø og kan flytte seg litt nord for eller litt sør for dette. Nordlys ligger i en oval rundt den magnetiske nordpolen. Det er lite nordlys direkte over nordpolen.

Triognometri

Jeg har vært på telefon med andre som ser på nordlyset og vet med sikkerhet at jeg så akkurat samme nordlys fra Trondheim som den i andre enden så rett over seg i Tromsø. Vi beskrev det som skjedde helt synkront, så jeg er overbevist om at det var akkurat det samme. Nordlyset befant seg sannsynligvis rundt 80-100 km over Tromsø, noe som gjør at det kommer rundt 10 grader over horisonten sett fra Trondheim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...