Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Stussa ikke på en tunnell som gikk fra 0 til 1600 meter altså? :D

 

Skal ikke si hva jeg tenkte, men en major brainfart var det i hvertfall :D

 

Og har nå uansett sendt spørsmål til Statens Vegvesen i håp om at de kan svare :)

Endret av bas
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tippe at den er semi hard når den sprøytes nedi boksen hvor det er en form med plass til de tre forskjellige fargene som så bare blir trukket ut når alt er sprøytet oppi. Vill gjetning.

  • Liker 1
Skrevet

bas: Vegger eller former er unødvendig når det brukes symmetriske dyser med samme hastighet og isboksen er symmetrisk. Jeg tror Coffey sin tegning viser ganske nøyaktig hva som skjer.

  • Liker 1
Skrevet

Nja... Er nok en medvirkende faktor. Det som eg synest er litt rart er at utluftings tunnelen ikke er på høyeste punkt. Ville ikke det være lurt?

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Høyeste punkt er ikke så viktig da det uansett er store vifter som presser luft gjennom tunellen. Jeg er mer overrasket over at den ikke er plassert nærmere midten.

Endret av Simen1
Skrevet

Da er det vel forhold over utluftingen som er mer avgjørende kanskje.

 

Men det vil jo være en fordel å ha den på høyeste punkt vifter eller ei?

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Tja. Egentlig er pipeeffekten ganske neglisjerbar i så lange og flate tuneller. (maksimal stigning er bare på 2,7%). Hvis ventilasjonen ikke virker så vil nok røyk spre seg i begge retninger selv det i teorien burde bli en pipeeffekt den ene veien (oppover). Vindretninga vil nok også spille inn på hvor røyken driver. Høyere trykk på den ene siden av fjellet enn den andre vil presse lufta i en retning. Men det er nok også en ganske svak effekt sammenlignet med hva viftene presterer.

 

Jeg tror dreneringen spiller mer inn på tunellprofilen. Det kan være ulikt tilsig i vann i ulike steintyper som gjør at den ene siden trenger mer fall enn den andre.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror Coffey sin tegning viser ganske nøyaktig hva som skjer.

Simen1 sier at jeg har rett. Jeg kan nå dø lykkelig!

Endret av Coffey
  • Liker 7
Skrevet

Jepp, det var opptatt. Grunnen til at det var opptatt var at jeg registrerte meg tidligere med Sim1, men så glemte jeg passordet og hadde ikke lengre tilgang til epostadressen jeg registrerte det med. Så i stedet for å kontakte administrator for å ordne opp i rotet registrerte jeg heller en ny bruker, Simen1. Etter en stund ville jeg ikke ha Sim1 tilbake fordi det lød litt for fjortisaktig ut. Sim1 hviler altså i fred. Simen1 lever videre i beste velgående. :)

  • Liker 2
Skrevet

Hvor mange språk har et ord for å sitte lenger enn ønsket på en flyplass i vente på gjenopptagelse av flytrafikk som har vært hindret av et høyt atmosfærisk innhold av partikler emittert fra en vulkan?

  • Liker 8
Skrevet

Hvis man har en 100hk påhengsmotor og en 50hk på samme båt på full fart, vil 50-hesteren gjøre at det går raskere eller saktere enn om man kun hadde en 100-hester på båten?

Skrevet

Jepp, det var opptatt. Grunnen til at det var opptatt var at jeg registrerte meg tidligere med Sim1, men så glemte jeg passordet og hadde ikke lengre tilgang til epostadressen jeg registrerte det med. Så i stedet for å kontakte administrator for å ordne opp i rotet registrerte jeg heller en ny bruker, Simen1. Etter en stund ville jeg ikke ha Sim1 tilbake fordi det lød litt for fjortisaktig ut. Sim1 hviler altså i fred. Simen1 lever videre i beste velgående. :)

Så du har flere brukere altså :hmm:

  • Liker 7
Skrevet

Aldri mer enn en aktiv bruker. Jeg tror faktisk forbudet mot flere brukere kom etter at jeg registrerte Simen1 og siden brukere aldri slettes så er det ikke mulig å gjøre noe med det heller.

Skrevet
Hvis man har en 100hk påhengsmotor og en 50hk på samme båt på full fart, vil 50-hesteren gjøre at det går raskere eller saktere enn om man kun hadde en 100-hester på båten?

 

Det kommer an på to faktorer, om motorene kan gå like høyt i turtall og om profilen på propellen.

 

Hvis begge har samme type propell og begge kan gå like høyt i turtall vil båten gå fortere. Og fordi den skyver fra med to propeller vil båten faktisk gå fortere enn om du utstyrte båten med én 150-hester med samme type propell, fordi den da bare ville skyve med én propell.

  • Liker 1
Skrevet

Det kommer an på to faktorer, om motorene kan gå like høyt i turtall og om profilen på propellen.

 

Hvis begge har samme type propell og begge kan gå like høyt i turtall vil båten gå fortere. Og fordi den skyver fra med to propeller vil båten faktisk gå fortere enn om du utstyrte båten med én 150-hester med samme type propell, fordi den da bare ville skyve med én propell.

 

flott, og om den går på si 50-hesteren går på halvt turtall, vil den da bremse effekten fra 100-hesteren eller vil fortsett kraften fra begge motorer virke i fartsretning?

  • Liker 1
Skrevet

Hvis 50-hesteren går på halvt turtall vil jeg tro den bremser båten gitt at propellene er like. Man kan bytte til en propell som er designet for høyere hastighet på lavt turtall for å få den til å akselerere båten i stedet for.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...