Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uansett så lønner det seg ikke for mannen i gata å prøve å lage Cola. Det er mye billigere å kjøpe i butikken.

 

Jeg fulgte ingredienslisten på labanposen for mange år siden. De ble tynne og slappe. Ikke akkurat som i butikken. Men nå kan vel ikke dette sammenlignes da blandingsforholdet ikke står oppført på posen..

Lenke til kommentar
Var de like gode da?

 

Er over 12-13 år siden faktisk, så det er vanskelig å huske.. Eneste jeg husker er utseende og at de var veldig tynne og slappe, også i smak. Så den var nok verken like søt eller like god.. Også hadde vi ikke strøet som var utenpå så de ble bare blanke.. Men det var greit liksom, spiste jo opp alt vi lagde så. og det var jo en del :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Er laserstrålen fra en pc-mus farlig altså?

Neppe. Laserstrålen fra musa er ikke spesielt kraftig. Laseren i laserpekeren derimot, kan skade netthinna noe som kan føre til solblindhet og i værste fall at man blir blind. Vet ikke hvor lenge man må bli eksponert for lyset, men ville seifa meg på minst mulig.

 

Uansett så har ikke musa noe i øyet å gjøre, hvis jeg ikke da har gått glipp av noe i naturfagtimene. :innocent:

Lenke til kommentar
Hva er den egentlige grunnen til at jenter/kvinner sier at vi(menn) skal legge ned toalett sete?

De har en tendens til å ikke se etter før de setter seg, og dermed faller oppi dassen.

 

Når eg helte Pepsi Max i koppen min no nettopp skumma det veldig. Kvifor skummer det? Kvifor skummer det ikkje når brusen er i flaska, kun når den "treffer" koppen? Har det noko med kva koppen er laga av?

Temperaturforskjell.

Når kullsyra treffer det varme/kalde porselenet/whatnot, så vil det utvide seg og dermed skumme.

Det samme skjer når du rister på flaska.

Lenke til kommentar
Temperaturforskjell.

Når kullsyra treffer det varme/kalde porselenet/whatnot, så vil det utvide seg og dermed skumme.

Det samme skjer når du rister på flaska.

Det vil da skumme like mye om du tempererer brusen og glasset i forkant?

 

Glasset/koppen er rett og slett et stort nukleasjonspunkt for gassen som er løst i vannet. Så lenge ikke brusen ristes eller røres kraftig, så holder den seg der, men når den treffer glasset, blir det bobler.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Nucleation

 

Dette er vel kanskje det spørsmålet som oftest stilles i denne tråden? Kunne snart skilt ut visse spørsmål herfra i en egen FAQ. :p

Lenke til kommentar
Hva heter tiden mellom ettermiddag og kveld, sånn ca fra 18-21?

Ordet kveld betegner tiden fra solnedgang til midnatt, og altså ikke fra et bestemt klokkeslett.

Ettermiddag betegner tiden fra midt på dagen (kl. 12) til solnedgang.

Formiddag betegner tiden fra frokost til middag (kl. 12).

Morgen er tiden fra soloppgang til frokost.

Natt betegner den mørke tiden av døgnet og dag betegner den lyse delen (stemmer ikke alltid nord for polarsirkelen).

Skumring betegner tiden rundt soloppgang eller solnedgang, men brukes mest om tiden rundt solnedgang.

 

Kilde ordboka: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...