Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hørt at det er noe forskjell med uinpregnert kontra inpregnert. Noen tømrere her som kan gi meg et svar?

 

 

Du kan ikke bruke vanlig matriale utendørs, kun inne. Impregnert matriale er satt inn med stoffer for å motvirke sopp og verne mot fukt/vann. Dette vil råtne hvis du bruke det utendørs.

btw, trenger ikke å være tømrer for å vite dette ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan ikke bruke vanlig matriale utendørs, kun inne. Impregnert matriale er satt inn med stoffer for å motvirke sopp og verne mot fukt/vann. Dette vil råtne hvis du bruke det utendørs.

btw, trenger ikke å være tømrer for å vite dette ;)

Jeg lurer på brudd styrken på det da. Vis du hadde lest mitt originale spørsmål :)

Lenke til kommentar
Viss du slipper to containere med henholdsvis 1kg jern og 1 kg bomull fra én meters høyde, feks rett over en fot; hvilken av de vil føles mest vondt? Begge vil vel akselerere med samme fart, ~9,81m/s?

I et hverdagseksperiment (dvs. ingen sære unntak), vil 1 kg jern gjøre mest vondt.

 

Masse måles i kilo, men kraften måles i newton. Siden bomull har lavere tetthet enn jern, vil 1 kg bomull ta opp et større volum enn 1 kg jern, og derfor ha en større oppdrift i luft (ca. 1 kg pr. kubikkmeter), og derfor komme ned med mindre kraft.

Lenke til kommentar

Taipei 101:

Antenna/Spire 509.2 m (1670.60 ft)

Roof 449.2 m (1473.75 ft)

Top floor 439.2 m (1440.94 ft)

 

Petronius Platform:

609.9 meters

 

 

Men Taipei 101 blir forbigått i 2008/2009 av Burj Dubai, i Duabi:

 

Antenna/Spire ~818 m (2,684 ft) (estimate)

Roof ~643.3 m (2,111 ft)

Top floor ~624.1 m (2,048 ft) (estimate)

 

De kan, som du ser, lage høyere skyskrapere..

Endret av LOOM
Lenke til kommentar
Hvem var den idoten som plutselig fant ut at mopeder bare skal gå i 45 km/t ?Det var en hard nøtt ? :p

Sikkert den samme som inngikk kompromisset om at 16- og 17-åringer skulle få lov til å kjøre. Alternativet var sikkert 18 års aldersgrense og ingen kjøretøy-spesifikk hastighetsgrense.

 

Hørt at det er noe forskjell med uinpregnert kontra inpregnert. Noen tømrere her som kan gi meg et svar?

Jeg ser ingen grunn til at det skal være noen forskjell på det. Impregneringen legger seg inn i treverket men skal ikke gå til angrep på fibrene og trestrukturen. Impringeringen er jo der for å hindre at råte skal angripe nettopp de tingene. I boka "terrasser og uteplasser" av Dag Thorstensen skilles det ikke på impregnert og uimpregnert i tabellene og styrkeberegningene. Det refereres dog til tre materialkvaliteter T12, T18 og T24 der T18 er det klart mest vanlige mens den svakere kvaliteten T12 og den sterkere T24 ofte må spesialbestilles. I det samme kapittelet står det om de impregnerte klassene M, A, AB og "hvit" (uimpregnert) treverk. Det opplyses ikke om noen sammenheng mellom impregnering og styrke.

 

Du kan ikke bruke vanlig matriale utendørs, kun inne. Impregnert matriale er satt inn med stoffer for å motvirke sopp og verne mot fukt/vann. Dette vil råtne hvis du bruke det utendørs.btw, trenger ikke å være tømrer for å vite dette ;)

Det stemmer ikke. Vanlig materiale kan også brukes utendørs men ofte er det vanlig å male det for lengre holdbarhet. Men man ikke male det. Det holder seg strukturelt bra i mange år så lenge man ikke setter det på de mest utsatte plassene. Fargen blir ofte fort grå men det betyr ikke at treverket er dårlig innenfor overflaten.

 

Impregnert materiale brukes stort sett bare for treverk som skal være ekstra utsatt for vann som f.eks terrassedekke. Treverk som skal være i kontakt med jord som f.eks verandastolper med nedgravd fot eller bærebjelker til en terrasse som skal ligge på bakken må ha en høyere grad av impregnering for å få bra holdbarhet.

Lenke til kommentar
Altså jeg har endel meget merkelige forvridde og finurlige spørsmål.

 

La oss si at jeg med et uhell klarte og fjerne øyenlokkene mine.

Hva ville skje da ? Ville øynene mine skrumpe inn og jeg blitt blind

 

eller ville noe annet skje ?

 

Min teori er at øyet ville ha begynt å tørke inn.

Lenke til kommentar
Altså. Selvfølgelig kan man bruke vanlig matriale, men ingen hus per i dag bygges uten impregnert materiale på utsiden. Det var det jeg skulle frem til. Ellers hadde jo alle hus falt ned, inkludert mine foreldres.

 

Går ut ifra at du mener trykkimpregnert materiale her.

Jeg mener å ha sett at man får levert materiale som ikke er impregnert. Disse er da ferdig grunnet. (I alle fall i mitt hustilbud(begynner snart å bygge selv))

Lenke til kommentar
Altså. Selvfølgelig kan man bruke vanlig matriale, men ingen hus per i dag bygges uten impregnert materiale på utsiden. Det var det jeg skulle frem til. Ellers hadde jo alle hus falt ned, inkludert mine foreldres.

Det stemmer ikke. Nesten alle nye hus bygges f.eks med ikke-impregnert kledning. Den ikke-impregnerte kledningen på det huset jeg bor i er 21 år gammel og holder fint ennå. Dvs. vindskiene kan sikkert skiftes før de når 30 år men ellers holder det fint rundt hele huset. Trikset er maling og unngå montering som samler fukt.

 

Ca 3 mil herfra vet jeg om et naust som ble bygget for litt over 200 år siden og kun er vedlikeholdt ved å bytte ut med tradisjonelle materialer (tjæret tømmer, men ingen trykkimpregnering) på de mest slitte stedene: de to stokkene nederst mot bakken samt vindskier og dørene siden de har blitt slitt opp gjennom årenes løp. Torva på taket og barkelaget er også skiftet jevnlig. Torva ble faktisk byttet under en dugnad for bare en uke siden. Det er ca 10 år siden det ble gjort sist. Dugnaden var i regi av kystlaget Arctandria og naustet ligger på Hella utenfor Tromsø. Referanse.

 

Så det går an å bruke ikke-impregnert trevirke utendørs uten store problemer. Man må bare passe på at man unngår å bruke tømmer på de mest fukt-utsatte stedene og hvis det ikke er noen vei utenom: unngå fukt mest mulig, male godt og skifte ut materialet etter behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...