Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

http://www.kjendis.no/2010/04/16/kjendis/kongefamilen/kongehuset/innenriks/bryllup/11320527/

Kong Harald satt askefast - kjørte selv fra Slottet og til København

 

 

Kongen måtte altså kjøre 60 mil selv fordi ingen fly kunne ta ham dit han skulle.

 

Jeg lurer på følgende:

Hvordan gjorde han naturens behov på veien? Stakk han innom Statoil?

I så fall har han nok overrasket noen ansatte og kunder. Eventuellt, brukte han kun tistjerners hoteller hver gang han stoppet?

 

Planen var altså å fly. Reiser han med SAS? Første klasse, eller? Noen som har sittet ved siden av ham? Eller har han en slags "Air Force One"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan et rom med god isolasjon og mange personer (og ingen ekstra varmeelement) overstige ~37 grader?

Ja, kroppen stopper ikke metabolismen når man når 37 grader.

Men kroppen holder vel 37 grader uansett? (untatt ved evt. sykdommer da)

Endret av Nakmus
Lenke til kommentar

Kan et rom med god isolasjon og mange personer (og ingen ekstra varmeelement) overstige ~37 grader?

Ja, kroppen stopper ikke metabolismen når man når 37 grader.

Men kroppen holder vel 37 grader uansett? (untatt ved evt. sykdommer da)

På ingen måte. Kroppen forsøker å holde 37 grader. Det er ikke gitt at den klarer å regulere temperaturen.

Lenke til kommentar

Kan et rom med god isolasjon og mange personer (og ingen ekstra varmeelement) overstige ~37 grader?

Ja, kroppen stopper ikke metabolismen når man når 37 grader.

Men kroppen holder vel 37 grader uansett? (untatt ved evt. sykdommer da)

Kroppen holder ~37 grader hvis den kan kjøle seg ned ja, men hvis du har et godt nok isolert rom hvor mindre varme slipper ut en hva kroppen produserer bare for å holde seg i livet, vil rommets temperatur øke til personen tilslutt dør, sikekrt rundt 43 grader eller no.

Lenke til kommentar

Akay, så hva vil vært et sannsynlig forslag for temperatur på metallica konserten på telenor arena den 13/14? x) 25.000 personer

Hehe, det er så sinnsykt mange variabler og parametere man må ta hensyn til og gå utifra at du kan få alle mulige svar fra -20 til 60 grader...

 

Sant, men jeg var bare litt usikker på om det kunne bli over 37 grader, men nå har jeg fått svar på det, takk!

Lenke til kommentar

Planen var altså å fly. Reiser han med SAS? Første klasse, eller? Noen som har sittet ved siden av ham? Eller har han en slags "Air Force One"?

 

Han bruker i hvertfall SAS. Jeg skulle fly fra CPH til OSL, men vi ble forklart at flyet ble forsinket noen minutter siden vi ventet på en spesiell passasjer. Og jaggu kom det ikke en 5-6 menn i svart pluss selveste kongen. Jeg husker ikke nøyaktig hvor hann satt da dette er flere år siden samt at jeg satt bakerst, men sannsynligvis brukte de hele buisness class eller så satt han helt foran der kabinpersonalet pleier å sitte. Et forheng ble i alle fall trukket for så vi ikke så noe mer til han.

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar

Er det teoretisk mulig å ha en planet som en måne til en annen planet?

 

Hvis ja, hadde det da vært mulig å ha liv på begge planetene?

Så vidt jeg vet er definisjonen på en planet et himmellegeme som kretser i fast bane rundt en stjerne, men som ikke selv er en stjerne. Den må dessuten ha stor nok masse til at tyngdekraften har gjort den omtrent rund, og den må ha ryddet opp i banen sin (fjernet debris osv.).

 

En naturlig satelitt, eller en måne om du vil, er et himmellegeme som kretser rundt et annet himmellegeme som ikke er en stjerne.

 

Hvis et himmellegeme kretser rundt et annet himmellegeme, og dette andre himmellegemet ikke er en stjerne, er det per def. ikke en planet. Så nei, det går ikke an. Men hvis du har to planeter, A og B, og A er veldig mye større enn B, kan A fint ha en satelitt C som er større enn planet B. C er fortsatt ikke en planet.

Lenke til kommentar

Er det teoretisk mulig å ha en planet som en måne til en annen planet?

Nei, fordi en planet kretser per definisjon rundt en sol, ikke en annen planet. Hvis du tok en hvilken som helst planet og satte den til å kretse rundt en annen langt større planet, ville den ikke lenger være en planet, men en måne.

 

Forresten er Ganymedes, en av Jupiters måner, nesten like stor som Jorden.

 

Hvis ja, hadde det da vært mulig å ha liv på begge planetene?

Ja, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...