Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg står for det jeg sa^^, Hun måtte være adskilt pga strålingen, hennes egne ord....

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg spiller xbox live via pc'en som er via trådløs. Normalt deler jeg internett acess mellom lokal- og trådløstilkobling. Jeg vil heler bridge den(ikke spør hvorfor), men så leste jeg på en side at jeg måtte være forsikte med ett ellr annet som jeg ikke forstod pga av at da kunne ruteren bli overopphetet og bli ødelagt. The gist: noen som helst fare ved å bridge en connection?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg står for det jeg sa^^, Hun måtte være adskilt pga strålingen, hennes egne ord....

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg spiller xbox live via pc'en som er via trådløs. Normalt deler jeg internett acess mellom lokal- og trådløstilkobling. Jeg vil heler bridge den(ikke spør hvorfor), men så leste jeg på en side at jeg måtte være forsikte med ett ellr annet som jeg ikke forstod pga av at da kunne ruteren bli overopphetet og bli ødelagt. The gist: noen som helst fare ved å bridge en connection?

 

Folk tror så mye rart, leger inkludert. Kan godt hende hun måtte være adskilt pga stråleterapi, men det er isåfall av en annen grunn enn at hun er radioaktiv, feks infeksjonsfare.

 

AtW

Lenke til kommentar
Husker du hvor du leste det?

 

Nei prøver å finne det atm.

 

Men det var noe med at hvis du ikke deleta bridgen etc kunne det føre til overoppheting av ruter

 

Edit: klarer ikke å finne det, men det virket som om han hadde peiling etter det jeg husker, men det er ca 1mnd siden. Kan selfølgelig være ett lite troll og.

 

Fint hvis noen kunne bekreftet at det ikke var noen fare ved det.

 

Edit 2:

 

Hvorfor får jeg ikke acess til internett via WiFI når jeg bridger?

Endret av HeatSeeKinG
Lenke til kommentar

Hva ER egentlig joiking?

Man ser stadig samer på NRK som forteller om joiking, men jeg er ikke sikker på om jeg tror på halvparten...

 

*Har virkelig alle samer sin egen joik? Hvem tvinger en urban samegutt i Oslo til å lage sin egen joik?

 

*Har den, eller har den ikke ord? Mange samer påstår at de joiker om reinsdyr, vinden og snøen. For meg høres det bare ut som "eey åååiii aaa" Er dette samiske ord?

Kan en joik oversettes til bokmål?

Eller er dette et mer ullent og tåkete fenomen, der joiken egentlig bare betyr det som joikeren påstår at den betyr?

 

*Hvor mange samer gidder egentlig å joike? Er det bare de ultra-tradisjonelle samene som kommer på TV som joiker til daglig?

 

* Ved hvilke anledninger joiker en same? Er joik et alternativ til å leie band ved festlige anledninger?

Eller joiker en same hvis han føler seg ensom ute på vidda, og ikke har strøm på iPoden sin?

 

* Det står på Wikipedia at en joik er halvt improvisert. Er det vanlig å sitte oppe om kveldene og skrive en joik, som om man skrev en rockesang? Er den lik hver gang den fremføres?

 

Og til sist. Hvordan ser samer på Joika-kaker?

Er det en ære, eller oppfattes det mer som en stereotypisk, halvrasistisk parodi på samisk kultur?

Lenke til kommentar

Man bruker ikke ord. Hvis man for eksempel skal joike en ulv, kan man bruke "voff voff"-lyder. Det er basert på enkle stavelser, og spiller på forskjellige uttrykk man kan oppnå med stemmen.

 

En joik er ikke lik hver gang. Det er improvisert i den forstand at du kan sitte i en evighet og lage variasjoner over temaene. F.eks. kan ulven skildres som sint, rolig, stille, sulten, etc. Alt etter uttrykksmåte. Så kan du hive inn små snerr osv. Dette kan vare en evighet. En same brukte det mye praktisk, for eksempel kunne han joike for å roe ned reinsdyra eller skremme vekk rovdyr og andre ting. Men det finnes mye forskjellig joik til forskjellige formål. Det å bli joiket blir regnet som en ære, f.eks. Føler det er litt "konfirmasjon style".

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Man joiker ikke om katten, man joiker katten. En joik er en personlig hyllest til personen (eller dyret) som joikes. Mange samer har fått sine egne joiker. Det er hyllester som gjerne lages av foreldre og slektninger når de er barn. Joiken tilpasses personen som joikes ved å etterligne særpregede lyder man assosierer med barnet, foreldrene og familien. Jeg tror svært få katter har fått sine egne joiker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...