Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste saken om drapet i Tromsø på dagbladet da jeg kom over noe jeg stusset litt på.

 

"Lederen i Politiets Fellesforbund Arne Johannessen tror aldri tidligere det har skjedd at en politimann har tatt livet av noen utenfor tjeneste.

 

- Hvert år er det dessverre noen politimenn som tar livet sitt, men jeg tror aldri vi har hatt en politimann som har tatt livet av noen bortsett fra i tjeneste. Her må jeg ta et lite forbehold om at det kan være hendelser jeg har glemt, sier Arne Johannssen til Dagbladet.no."

 

Er det særdeles høye selvmordstall blant politifolk? Dette har jeg aldri hørt om noengang før.

Lenke til kommentar
[...]Er det særdeles høye selvmordstall blant politifolk? Dette har jeg aldri hørt om noengang før.

 

Er generelt ganske høye selvmordstall i Norge, og politi har jo til tider en vanskelig jobb hvor de kommer ut for plagsomme situasjoner. De har lett tilgang på skytevåpen slik at forsøk gjerne lykkes. Sjangsen for at du våkner igjen er jo ikke stor om man bruker politirevolveren til slikt, i forhold til f.eks selvmordsforsøk med medikamenter.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så ofte at bilmodeller blir lansert med først sedan og så stasjonsvogn flere måneder og noen ganger år etter?

 

F. eks. nye Mercedes Benz E-klasse kommer som sedan i mars mens stasjonsvogna kommer ikke før i desember. Hvorfor?

Tommelfingerregelen er at en bilmodell blir litt større år etter år. For eksempel VW Golf startet jo som en småbil som ikke engang hadde bakdører, nå er den nesten for en familiebil å regne. Den opprinnelige Golfen ligger nok nærmere de minste Poloene per i dag.

 

Altså, når en bil blir stor nok etter noen år blir det poeng i å lage stasjonsvogn ut av den.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Musikk er sansestimuli for hjernen. På samme måte som smaken av banan, lukten av blomster og lyden av bølgeskvulp er sansestimuli. Formålet med at vi liker musikk er en gåte for meg, men det har vel med vår kreativitet å gjøre.

 

Hvorfor er utroskap så utbredt, og hvorfor er det så vanskelig å holde sammen med en partner? Skulle tro at evolusjonen har sørget for å perfeksjonere reproduksjonsinstinktene våre. Er kanskje normene unaturlige for oss?

Lenke til kommentar
Hvorfor er utroskap så utbredt, og hvorfor er det så vanskelig å holde sammen med en partner? Skulle tro at evolusjonen har sørget for å perfeksjonere reproduksjonsinstinktene våre. Er kanskje normene unaturlige for oss?

Vi er programmert til å spre våre gener så mye som mulig så våre gener lever videre. Så ja, jeg vil tro at normene er unaturlige, men nødvendig for å beholde vår partner.

Lenke til kommentar
Noe jeg har lurt på, er hvordan bølgelengder på f.eks. 650 nanometer fanges opp som "rød" i øyet vårt. Hvordan kan en bestemt bølgelengde (fra pol til pol) oppfattes som en farge. Hmm. Eller 532nm for grønt liksom.

Inne i øyet vårt er det mange tapper ( Fysikknett.no ). Disse er følsomme for forskjellige bølgelengder. De kan skille mellom ulike bølgelengder siden lysstråler har en energi som er gitt direkte av frekvensen:

E = h f = h c / lamba ,

der h er en konstant, c er lysfarten og lamba er bølgelengden til lyset.

Lenke til kommentar
Hvorfor er utroskap så utbredt, og hvorfor er det så vanskelig å holde sammen med en partner? Skulle tro at evolusjonen har sørget for å perfeksjonere reproduksjonsinstinktene våre. Er kanskje normene unaturlige for oss?

Vi er programmert til å spre våre gener så mye som mulig så våre gener lever videre. Så ja, jeg vil tro at normene er unaturlige, men nødvendig for å beholde vår partner.

Men hvis, som du antyder, genene skal spres så mye som mulig, vil ikke dette da egentlig være ganske ugunstig, med tanke på at ungene ikke blir tatt hånd om av faren?

 

I tillegg forekommer jo utroskap blant kvinner også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...