Gå til innhold

Hører du på musikk med kvinnelig vokal?


Mushaboom

Anbefalte innlegg

Diskuterte kriterier for musikk med en kompis her om dagen og det kom frem at han konsekvent ikke hører på musikk med kvinnelig vokal. Det slo meg samtidig at ikke jeg heller hører på musikk med kvinnelig vokal, men dette er mer tilfeldig.

 

Hvordan er det med dere andre? Finnes det mer musikk med mannelig vokal eller egner menn seg rett og slett bedre som sangere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg på min side syns kvinner er flinkere sangere og har mer behagelige stemmer. Kan nevne Eva Cassidy, Jill Scott, Erykah Baduu(med fare for feilstaving) og Lily Allen.

 

Når det gjelder band kan jeg kanskje være enig med deg.Folk virker som de har en tendens til å trekke unna når de hører ordet "jenteband" som ofte blir tolket som noe lignende Spice Girls eller i den gaten.

Lenke til kommentar
Diskuterte kriterier for musikk med en kompis her om dagen og det kom frem at han konsekvent ikke hører på musikk med kvinnelig vokal. Det slo meg samtidig at ikke jeg heller hører på musikk med kvinnelig vokal, men dette er mer tilfeldig.

 

Hvordan er det med dere andre? Finnes det mer musikk med mannelig vokal eller egner menn seg rett og slett bedre som sangere?

8762175[/snapback]

 

Når du sier det! Hører forferdelig lite på musikk med kvinnelig vokal selv, har ikke tenkt på det da, kommer vel an på sjangeren. Hører jo av og til på suzanne vega feks, men ellers går det i mye norsk som raga, john doe osv. :)

Lenke til kommentar
Tja, for musikken jeg hører på egner menn seg bedre :p Finnes jo metal som er hørbart med kvinnelig vokal og, Arch Enemy for eksempel, men det er ikke min smak.

Animal Alpha? Lykke til med å finne en mann med energien til den dama når hun tar av sier jeg bare! Arch Enemy er jo også et godt eksempel.

Lenke til kommentar

For min del spiller det i utgangspunktet ingen rolle om det er mannlig eller kvinnelig vokal, så lenge vokalen passer til musikken og så lenge den gir meg noe. Jeg har jo dog preferanser selvsagt, som du kan se litt lenger ned...

 

Når jeg tenker tilbake så har jeg vel hørt mer og mer musikk med kvinnelig vokal opp gjennom årene. I begynnelsen var det omtrent bare mannlig.

 

Har også litt med sjanger å gjøre egentlig. Innenfor metal (som jeg hører desidert mest på) og rock generelt er det jo veldig få damer som synger (da tenker jeg mest på band jeg hører på). Arch Enemy, The Gathering og Guano Apes er vel tre favoritter jeg kommer på i farta... er ikke så mange flere egentlig. Band som Nightwish og alle goth metal banda med damevokal er jeg ikke så veldig fan av...

 

Skal jeg derimot ha popmusikk er det omtrent bare kvinnelig vokal. Dog, litt spesielt tilfelle... jeg hører omtrent ikke på vestlig pop i det hele tatt, stort sett er det bare japansk musikk det går i. Ayumi Hamasaki, Koda Kumi, Morning Musume etc. etc.

Lenke til kommentar

Av og til kan det bli litt mye Mannestemme, så damestemme blir fint innimellom. Arch enemy og Nightwish er to gode eksempler. Forsjellen er ikke stor, men jeg foretrekker mann fremfor dame. Synes mannlig vokal er mer interesant og variert enn kvinner, hvor Arch enemy er et lite unntak.

Lenke til kommentar

Her er noen jeg liker, og myspace-adressene deres.

 

Animal Alpha

Gåte

Krast

Jack Off Jill

Schoolyard Heroes

Diosa

Sonic Youth (Både mannlig og kvinnelig vokal)

Veruca Salt

The Yeah Yeah Yeahs

Kittie

Hills of Elysium

theSTART

lampshade (Både mannlig og kvinnelig vokal)

Under Byen

 

Av disse er det bare 2 band som består av kun jenter. Og de fleste faller vel under sjangeren rock (selv om undersjangerne er utrolig forskjellige).

Lenke til kommentar

Kort svar: Ja.

 

Bryr meg egentlig ikke om kjønn til vokalist. Men jeg har overhode ingenting i mot kvinnlige vokalister sånn sett. En kombinasjon som jeg virkelig synes er kul er vakker engleaktig kvinnevokal i duett med en brutal growler ala. tidlig Theatre of Tragedy. Den kontraste som kommer frem der er bare vakker.

 

Artister med damevokal: Arch Enemy, Björk, The Cardigans, Coctuea Twins, Goldfrapp, Kate Bush, Lacuna Coi, Otep, Stream of Passion, Tori Amos

Artister med vokal fra begge kjønn: Ayreon, Sleepytime Gorilla Museum, Peccatum, Theatre of Tragedy, The Velvet Underground

 

Har ikke tatt bed band som har enkelt-sanger med damevokal eller band med damevokal som jeg bare liker noen sanger av...

 

Ser nå at jeg hørte på nesten skremmende lite musikk med kvinne-vokal, har vel litt med sjangeren jeg hører mye på(metall og prog) og at kvinner ikke akkurat er en majoritet der...

Lenke til kommentar

Det som provoserer meg voldsomt er hypen over jenteband eller jenter som spiller et instrument og synger. Dyktige musikere er dyktige musikere, uansett kjønn..

 

Kvinner har på gjennomsnitts basis bedre stemmer enn menn, men jeg vil påstå at kvinnestemmer ofte er mer like og ikke har like mye kraft som gode mannestemmer. Jeg syntes også at man finner et videre aspekt av særegenheter innenfor mannlige vokaler. (Jeg retter meg til mainstream musikken, ect. pop, rock, rnb osv)

 

Jeg hører ikke konsekvent på en vokal pga. kjønn, men må inrømme at det er FÅ kvinnestemmer som har fanget begge ørene mine. Kanskje jeg ikke har hørt de riktige artistene ? :p

Lenke til kommentar

Driter i kjønnet på artisten, og hører musikk en rekke kvinnelige vokaler, som Eva Cassidy, Alison Krauss, Aretha Franklin og Radka Toneff.

 

Når det er sagt, så skal det vel sies at også jeg hører mest på mannlige vokalister, men det har noe med musikkstilen som spilles.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

personlig fordrar jeg ikke jentemusikk hvor det er en jente som hvisker i en mikk og spiller piano. greit, det er enda verre når en gutt gjør det samme, men uff... finnes sikkert 10 millioner slike låter om samme tema :)

 

må ærlig innrømme at det skal godt gjøres at det havner en sang med kvinnevokal på min spilleliste... arch enemy er vel den eneste for utenom lumsk. er ikke så mange damer i metallen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...