Gå til innhold

Hører du på musikk med kvinnelig vokal?


Mushaboom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
90% av musikken jeg har er med kvinnelig vokal.

8762529[/snapback]

Nesten samme for min del. Av den tiden jeg hører på musikk med vokal, er det vel 80% kvinnelig. Litt rart når jeg tenker på det egentlig, jeg hører jo på ganske mye forskjellig.

 

Noen eksempler:

 

Enya

Kate Bush

Sarah Brightman

Sophie B. Hawkins

Texas

Nightwish

 

Og så går det mye i dance, trance og hva det nå heter. Få menn som synger der gitt.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig hører jeg på musikk med kvinnelige vokaler. De er mer åpne og ærlige i forhold til menn generelt når de synger.

 

Kan nevne noen i CD-samlingen min: Anne Grete Preus, Suzanne Vega, Björk, Nina Simone, Tori Amos med fler.

 

Angående trance vokaler må jeg si at det meste jeg har hørt i den gaten er forferdelig dårlig. En må ikke nødvendigvis betale en formue for å leie inn gode sangere.. det finnes utallige virkelig dyktige og talentfulle amatører der ute. Det finnes en del gode trancelåter med god vokal, heldigvis, og det virker som det har blitt bedre etterhvert. Litt mindre heslig fjortisshvining som må redigeres til døde med AutoTune, og litt mer kontrollert stemmebruk og innlevelse.

Lenke til kommentar
Angående trance vokaler må jeg si at det meste jeg har hørt i den gaten er forferdelig dårlig. [...]

Litt mindre heslig fjortisshvining som må redigeres til døde med AutoTune, og litt mer kontrollert stemmebruk og innlevelse.

8823157[/snapback]

Jeg er tilbøyelig til å være enig. Men jeg synes stort sett vokalene funker bra, ettersom de sjelden står i høysetet som i mye annen musikk. Jeg føler ofte at vokalene blir mer et ekstra instrument eller effekt.

 

Og hvis melodien fenger skikkelig, hører jeg egentlig ikke om det synges bra eller dårlig uansett. Det betyr liksom ingenting.

Lenke til kommentar

For meg har det ikke så mye å si hva slags kjønn vokalisten har, funker stort sett like greit, dog jeg har preferanser.

 

Skal jeg høre på musikk med latinske rytmer, bør det være dame, og metal passer best med mann.

 

 

Men det er og har vært veldig mange flinke, kvinnelige vokalister.

 

Gunnhild Sundli, Janis Joplin, Melissa Auf der Maur, Amanda Somerville, Björk, Tori Amos, Ella Fitzgerald, Dolores O'Riordan, Nina Persson, Mama Cass, Peggy Lee, Rickie Lee Jones, Gwen Stefani (fra No Doubt-tiden), Nora Brockstedt, Dolly Parton, Shania Twain, Tarja Turunen, Agnete Maria Forfang Kjølsrud (fra Animal Alpha), Vibeke Stene, Cyndi Lauper, Kim Wilde, Donna Summer, Laura Branigan, Samantha Fox, Gloria Gaynor, Signe Toly Anderson, Grace Slick, Vera Lynn, Alanis Morisette, Edyta Gorniak, Madonna, Emma Bunton, Tanita Tikaram, Natalia Imbruglia, Trine Rein, Mary J. Blige, Missy Elliot, Doris Day,Elisabeth Andreasson, Kikki, Carola, Edit Piaf, Sinead O'Connor, Enya, Christina Aguilera, Marie Fredriksson, Shakira, TLC, Sissel Kyrkjebø, Ingerlise Rypdal, Lene Marlin, Jannicke Abrahamsen, Marion Ravn, Marit Larsen, Judy Garland, Lynni Treekrem, Paulina Rubio, Alicia Keys, Janet Jackson, Kelis, Christina Scabbia, Lutricia McNeal, Tanya Candler, Macy Gray, Nelly Furtado, Norah Jones, The Andrew Sisters, Lisa Ekdahl, Annie Lennox, Julie Andrews, Toni Braxton, Whitney Houston, Stevie Nicks, Lindsey Buckingham, Janá Koubkova, Sissy Wish, Supervixen, Linn (Malin) Berggren, Idde Schulz, Robyn, Salt-n-Pepa, Lauryn Hill, Joan Jett, samt hu heite, gale dama i Surferosa og hu i Hopalong Knut / Samvirkelaget, og mange, mange fler (nevnt nok nå syns jeg)

Lenke til kommentar
For meg har det ikke så mye å si hva slags kjønn vokalisten har, funker stort sett like greit, dog jeg har preferanser.

 

Skal jeg høre på musikk med latinske rytmer, bør det være dame, og metal passer best med mann.

 

 

Men det er og har vært veldig mange flinke, kvinnelige vokalister.

 

Gunnhild Sundli, Janis Joplin, Melissa Auf der Maur, Amanda Somerville, Björk, Tori Amos, Ella Fitzgerald, Dolores O'Riordan, Nina Persson, Mama Cass, Peggy Lee, Rickie Lee Jones, Gwen Stefani (fra No Doubt-tiden), Nora Brockstedt, Dolly Parton, Shania Twain, Tarja Turunen, Agnete Maria Forfang Kjølsrud (fra Animal Alpha), Vibeke Stene, Cyndi Lauper, Kim Wilde, Donna Summer, Laura Branigan, Samantha Fox, Gloria Gaynor, Signe Toly Anderson, Grace Slick, Vera Lynn, Alanis Morisette, Edyta Gorniak, Madonna, Emma Bunton, Tanita Tikaram, Natalia Imbruglia, Trine Rein, Mary J. Blige, Missy Elliot, Doris Day,Elisabeth Andreasson, Kikki, Carola, Edit Piaf, Sinead O'Connor, Enya, Christina Aguilera, Marie Fredriksson, Shakira, TLC, Sissel Kyrkjebø, Ingerlise Rypdal, Lene Marlin, Jannicke Abrahamsen, Marion Ravn, Marit Larsen, Judy Garland, Lynni Treekrem, Paulina Rubio, Alicia Keys, Janet Jackson, Kelis, Christina Scabbia, Lutricia McNeal, Tanya Candler, Macy Gray, Nelly Furtado, Norah Jones, The Andrew Sisters, Lisa Ekdahl, Annie Lennox, Julie Andrews, Toni Braxton, Whitney Houston, Stevie Nicks, Lindsey Buckingham, Janá Koubkova, Sissy Wish, Supervixen, Linn (Malin) Berggren, Idde Schulz, Robyn, Salt-n-Pepa, Lauryn Hill, Joan Jett, samt hu heite, gale dama i Surferosa og hu i Hopalong Knut / Samvirkelaget, og mange, mange fler (nevnt nok nå syns jeg)

8823415[/snapback]

Vel, han er mann

Lenke til kommentar

Hører lite på musikk som har kvinnelig vokal. De jeg kan huske akkurat nå er vel Juliette and the licks, Bjørk (kvinnelig favoritt) og Animal Alpha.

 

Grunnen til at jeg hører lite på kvinnelig vokalister er vel fordi jeg synes en del har litt for "pene" eller "myke" stemmer. Mangler den kraften og evnen til å skrike ut det de synger uten å synge surt. Mangler kanskje litt kraft i stemmen.

 

Hører for så vidt også mest på rock/metal og det er ikke mange kvinnelige vokalister der.

Endret av Zenzen
Lenke til kommentar

Digg med kvinnelige vokalister, men er ikke mange band jeg liker som har dette. (synd)

 

To kvinnelige artistene jeg hører mye på er Tori Amos og Regina Spektor. (Som begge egentlig "bryter" med min "vanlige" musikksmak.

 

Mer typisk musikk jeg liker med kvinnelig vokal (er en fyr også som synger der) er Pure Reason Revolution.

 

Som sagt: Er ikke fordi jeg ikke liker kvinnelige vokalister, men fordi de fleste damer synger/er med i band jeg ikke liker i utgangspunktet. Tror aldri jeg har hørt en sang og tenkt "faen, hadde bare den dama blitt skifta ut med en fyr kunne dette blitt riktig så bra..."

Lenke til kommentar
Har ikke noe musikk med kvinnelig vokal hvis jeg ser bort ifra det ene Nightwish-albummet jeg har

8819666[/snapback]

 

haha akkurat det samme til meg når jeg tenker meg om :p

 

Har faktisk aldri tenkt noe spessielt over det jeg, men det stemmer faktisk... :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg oppdaget for en stund siden at 99 prosent av musikken jeg liker er med mannlig vokal. Det er altså ikke noe jeg har tenkt bevisst over.

 

Når det er sagt liker jeg godt både mannlig og kvinnelig vokal sammen. Blir fort fine kontraster. The Arcade Fire har noen sånne låter.

 

 

Det er vel forresten en god del flere mannlige enn kvinnelige musikere, er det ikke? Det gjelder vel for de fleste kunstformer?

Lenke til kommentar

Er nesten skremmende hvor mange her som ikke hører på kvinnelige artister,føler at de har gått glipp av så mye god musikk at det er skummelt.

 

Men regner med de fleste har hørt noen låter av diverse artister men ikke regner med dem fordi de ikke hører på dem til vanlig? Eller er det virkelig sånn at ingen har hørt noe av Norah Jones,Eva Cassidy eller i det minste en av de store nå som Rihanna,Furtado,Stefani eller Madonna?

Lenke til kommentar
Er nesten skremmende hvor mange her som ikke hører på kvinnelige artister,føler at de har gått glipp av så mye god musikk at det er skummelt.

 

Men regner med de fleste har hørt noen låter av diverse artister men ikke regner med dem fordi de ikke hører på dem til vanlig? Eller er det virkelig sånn at ingen har hørt noe av Norah Jones,Eva Cassidy eller i det minste en av de store nå som Rihanna,Furtado,Stefani eller Madonna?

8834976[/snapback]

 

Hva som man synes er god musikksmak er individuelt. Og kan ikke si at jeg liker noen av de du nevnte spesielt. Kanskje et par sanger av gamle Gwen og Madonna, ellers så holder jeg meg langt unna. Rihanna sin stemme synes jeg er sur og plagsom bare. :hmm:

 

Men har som sagt sikkert mye med sjanger å gjøre, tror nesten all musikken jeg har er band, og da blir det for lite med kvinnestemmer.

Lenke til kommentar
Er nesten skremmende hvor mange her som ikke hører på kvinnelige artister,føler at de har gått glipp av så mye god musikk at det er skummelt.

 

Men regner med de fleste har hørt noen låter av diverse artister men ikke regner med dem fordi de ikke hører på dem til vanlig? Eller er det virkelig sånn at ingen har hørt noe av Norah Jones,Eva Cassidy eller i det minste en av de store nå som Rihanna,Furtado,Stefani eller Madonna?

8834976[/snapback]

Har hørt noe av Eva Cassidy! Er ihvertfall ganske sikker på at det var navnet.

Hun synger jo selvfølgelig pent osv, men er ikke slik musikk jeg gidder å høre på, rett og slett fordi jeg liker andre ting bedre.

 

Og selvfølgelig har jeg hørt musikk fra de listepop-pikene du nevnte sist der. Men det liker jeg ikke, uansett hvor rent og pent de synger. Fysj :ermm:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
For min del spiller det i utgangspunktet ingen rolle om det er mannlig eller kvinnelig vokal, så lenge vokalen passer til musikken og så lenge den gir meg noe. osv.

Helt enig. Satt faktisk og tenkte på dette for et par dager siden, og jeg kom fram til at jeg (som de fleste andre her) har mest musikk med mannlig vokal. Men noen av favorittene mine på kvinnesiden er bl.a. Hopalong Knut, Katie Melua, Norah Jones, Within Temptation, Tracy Chapman, Avril Lavigne og The Cardigans.

 

Av andre band/artister jeg bare liker noen få låter av (mest fordi jeg bare har hørt noen få låter) kan jeg nevne bl.a. Animal Alpha, Ambeon, Sissy Wish, Madonna, Rihanna, Nelly Furtado, Alanis Morissette, Boney M, etc.

 

Ellers hører jeg mye på dance/trance når jeg trener, og der går det jo som regel i kvinnelige vokaler.

 

Ja, forresten, hu vokalisten i Bluesøsken har jo en veldig vakker stemme :p

 

Edit: Glemte ABBA.

Edit II: Glemte Fleetwood Mac også, dang.

Endret av dagr0z
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...