Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Intern,

Fikk du skikkelig kontakt mellom kjøleren om mosfetene med den tynne

termiske paden du brukte?

Jeg kjører samme løsning (Thermalright), men måtte på med en mye tykkere thermal pad for å få trykk på alle mosfetene. Anbefaler at du sjekker dette da mosfetene i den øvere rekke ikke er i plan i det hele tatt!

 

Vargtass

Endret av Vargtass
Lenke til kommentar
Får du Premium rev A03 er du reddet.Der skal feilen med store disker være løst.

 

Kvaliteten ellers er meget bra for et toppkort som dette.Hva som er forskjellen på Deluxe kontra Premium er et godt spørsmål,som jeg ikke vil begi meg ut på å svare på.Antakeligvis er Premium bare en ferskere revisjon.

 

Da har jeg fått kortet, og det ser ut til å være rev A03 gitt! Da er det bare å håpe at jeg rekker å få installert det i kveld, ellers får det vente til helgen... :-(

Lenke til kommentar

Da var det på plass gitt, uten problemer! Det eneste var at lyd-driverene måtte installeres på nytt, med en påfølgende re-boot. Ellers funker alt AKKURAT som det skal! Da er jeg lykkelig og fornøyd. Og det værste er at det virker som om ALLE S-ATA portene funker også! HELT utrolig!

 

Har forresten oppgradert til siste bios (0504 eller hva det var) og har foreløpig ingen problemer (Kingston minne og null overklokking, dum som jeg er...).

Lenke til kommentar

Jeg hadde en stund en e6750 som jeg ikke klarte mer enn 3080 mhz på (whina tidligere i p5k tråden om dere husker.).

har byttelånt til meg en e6550 å den boota på 3.2 @ stock spenning.

klarer meg fint opp til 3388 mhz men etter det er det stopp igjen.. jeg kommer til windows boot også henger det.

prøvd forskjellige spenninger osv men det eneste som fungerer er å sette ned fsb..

jeg ser "rated FSB" står på 1936 mhz i cpu-Z, kan det ha noe med det å gjøre/ om jeg kan justere dette ned på noen måte?

har boota med minnet (jalla OCZ<-klikk* minne) på 575 mhz uten problemer. har det meste på auto i bios.

screenshots:

http://www.raceinfo.no/temp/memory-3388.JPG

-------

http://www.raceinfo.no/temp/cpu-3388.JPG

 

takker for hjelp!

Endret av AmdTommy
Lenke til kommentar
Problemet er at jeg ikke hadde tilgang til deler så jeg fikk bottet, dermed ble det vrient å flashe bios også. Og ja, det er snakk om vanilla, ikke Go. Men nå ser det ut til at det er RAM-en som er synderen, hadde vel bare så uflaks å teste to ulike typer RAM som ikke var støttet av hovedkortet.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=848862

Nå snakket jeg om forskjellige prosessor revisjoner, ikke hovedkort.

I og med at det finnes to revisjoner av Q6600, og du mest sannsynlig har G0 versjonen, var min idè at du bare trengte en BIOS oppdatering for at quad'en skulle funke på hovedkortet.

 

Kommer ikke inn på asus sine sider nå, som vanlig, men legger til link når jeg kommer inn...

 

Edit: Se her, Q6600 B3 støttes av BIOS 0302, mens rev G0 ikke støttes før 0603...

 

Core 2 Quad Q6600 (2.40GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.B3,4 cores) - ALL - 0302

Core 2 Quad Q6600 (2.40GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.G0,4 cores) - ALL - 0603

Bra info det Kimmer :thumbup:

Men snakker vi altså om 3 forskjellige sata- relaterte problemer på P5K Deluxe/Premium?

 

Jeg kjenner til:

1. Sata disker på 500GB eller mer, og gjerne fra Samsung eller WD fungerer ikke, ikke mulig å installere OS. Windows finner ikke disk, eller BSOD underveis. (foreløpig ukjent årsak, rammer ikke alle)

2. Problemer med installasjon av Vista under AHCI/Raid- mode, på enkelte disker grunnet inkompatibilitet mellom ICH9R og Vista's innebygde driver (finnes ny driver for nedlastning hos Asus, som skal løse dette)

3. En del disker må settes som "sata 1" disker for å kunne brukes, fungerer ikke som Sata2 (dette er løst med Premium revisjon A03?)

 

Er det riktig, eller er dette du snakker om i innlegget over det samme som punkt 1 Kimmer?

 

Forøvrig virker det som det også er fler enn meg som har måttet RMA kort pga ikke fungerende sata-porter, eller at de kommer og går helt tilfeldig.

Sata problemer er tydeligvis noe som rammer denne hk-serien ganske hardt...

Er på nippet til å kjøpe P5K Premium nå. Tenker å pare det med Q6600 (G0), Ballistix minne, og 2 Samsung 500 GB disker i RAID 0. Vil det være å søke problemer med nevnte HK, med mindre jeg gambler på å få Rev. A03?

Alternativt blir det P5E, tror dere dette er et bedre valg? (trenger ikke 2 x 16x CF)

 

Har bare lest gjennom deler av den etter hvert så lange tråden. Så lurer litt på hvordan P5K (prem) generelt klokker? Er det kjente v-drops? Hvilke FSB kan forventes med HK's stock kjøling og normale/trygge temperaturer?

Lenke til kommentar

Ingen v-drop, fsb får du opp i ~500 med quad, men stabilt klarer du ikke mer enn 480 fsb ca.

 

Kjølingen på hovedkortet er god den, så blir ikke så veldig varmt. Hvorfor er du så opphengt i fsb foresten? Meget bra klokkekort.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

OK, var betryggende å høre. Grunnen til at jeg tenker på FSB er at jeg muligens får en veldig bra deal på Q9450/Q9550 når de kommer. Med 8 som høyeste multiplier på Q9450 har jeg hørt den skal være ganske FSB limited (har den senere tid også lest at ES var/er ganske mye "bedre" enn retail).

 

Uansett, det viktigste er å få HK stabilt til å begynne med. Som jeg forstod det ene innlegget (quotet i min forrige post) kan jeg få problemer med Q6600 G0 om jeg får BIOS versjon tidligere enn 0603. Har ingen andre 775 CPUer liggende, så blir problematisk å oppdatere BIOS om jeg ikke får boote. Er også lite sugen på å måtte sende HK tilbake fordi 500 GB disker og RAID ikke fungerer. Leste også litt om minneproblemer tidligere i tråden.

Er dette noe jeg bør tenke på? Eller finnes det enkle løsninger på det meste? . Hvor sannsynlig er det å få Rev. A03 i dag (handler hos amentio)?

Lenke til kommentar

Minneproblemer tror jeg ikke du behøver å være redd for. Har BallistiX selv på mitt P5K Premium.

 

Q6600 skal ikke være noe problem selv på den "eldste" BIOSen. Hovedkortet det var snakk om i quoten din var vel P5K Vanilla?

 

Kjøpte mitt P5K Premium med en gang det kom på markedet, og hadde ingen problemer med Q6600 i alle fall.

Lenke til kommentar
Q6600 skal ikke være noe problem selv på den "eldste" BIOSen. Hovedkortet det var snakk om i quoten din var vel P5K Vanilla?

Mitt innlegg du tenker på? Vanilla, ja.

 

Er ikke værre enn å gå inn på Asus sine sider å sjekke selv.

Linky Pinky

 

1: CPU 2: Since PCB 3: Since BIOS

1: Core 2 Quad Q6600 (2.40GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.B3,4 cores) 2: ALL 3: 0204

1: Core 2 Quad Q6600 (2.40GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.G0,4 cores) 2: ALL 3: 0204

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...