Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg orker ikke å lese gjennom 107 sider på denne tråden, men er det noen her som har hatt/har problemer med å poste med dette hovedkortet? Jeg fikk P5K kortet idag. Jeg får ikkke bilde en gang. Alle viftene i kassa går men bildet er svart og ingen pipe lyder kommer ut heller. Jeg har 2gb Geil PC6400 minne. Jeg har prøvd å bytte minne slotsene og prøvd med bare en brikke uten at det hjelper. Når jeg tar ut brikkene og starter pcn da piper hovedkortet 3 ganger noe som sier at brikker mangler.

Dissse brikkene har fungert utmerket i min forrige pc.

Er det faktisk slik at hovedkortet ikke støtter disse brikkene og at jeg må kjøpe nye brikker? W T F !!!

Endret av evgeny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen andre enn meg som har problemer med at nettverkskortet mister kontakt ved bruk av div pcikort?

Har et tvkort som står i den nederste pciporten, når det brukes mister jeg ofte wifikontakt(den innebygde på hk) og tvkortet sliter, bilde og lyd hakker...

Lenke til kommentar

Kjøpte selv et Asus P5K i mai. Etter en ukes tid restartet PC med meldingen BIOS checksum error og BIOS Recovery startet. Etter flashing av BIOS fra medfølgende support CD fikk jeg kun opp svart skjem med kursor øverst til venstre.

 

Returnerte kortet og fikk nytt kort rett før helga. Monterte dette og på første oppstart får jeg samme feilmelding med BIOS checksum error og BIOS Recovery starter. Flashet med siste revisjon av BIOS fra Asus men får samme problem som på det forrige kortet.

 

Regner med at jeg må returnere dette også.

 

Har kjørt med Intel E8400, OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 KIT og Radeon HD 3650.

 

Er det flere som har tilsvarende erfaring med Asus P5K?

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg ett sånt kort selv. venter på det. Det jeg lurer på er om man får brukt disse minnebrikkene her på kortet? Mushkin DDR2 8GB extreme Performance

XP2-6400 4x2048MB 800MHz. (4.4.4.12) For jeg finner ikke den typen brikke på det som er testet ut på hovedkortet

 

Også lurer jeg på om man får brukt 1giga skjermkort pluss 8giga minne. Vil maskinen krasje da? Ettersom hovedkortet støtter maks 8giga.

Endret av arnisen
Lenke til kommentar

Har nå fått mitt Asus P5K HK, men det er noen problemer. (har ikke DVD/optisk og Harddisk tilkoblet da jeg ikke har dette).

Men når jeg skal boote og komme inni biose og få vist bildet, skjer det noe på hovedkortet. DVS jeg må holde skjermkortet oppe fra Pci-express x16 slotten for at lyset skal vise rødt, og da funke. Hvis jeg setter det inn på vanlig måte, altså helt inn, viser verken lampen rød og maskinen viser ikke bilde.

Alle andre vifter surrer rundt.

Kan også si at Skjermkortet henger litt skrått over mot kjøleren sin (3870X2! GPU). Er det PCi-express slotten som er slapp?

Lenke til kommentar
Hei. Jeg orker ikke å lese gjennom 107 sider på denne tråden, men er det noen her som har hatt/har problemer med å poste med dette hovedkortet? Jeg fikk P5K kortet idag. Jeg får ikkke bilde en gang. Alle viftene i kassa går men bildet er svart og ingen pipe lyder kommer ut heller. Jeg har 2gb Geil PC6400 minne. Jeg har prøvd å bytte minne slotsene og prøvd med bare en brikke uten at det hjelper. Når jeg tar ut brikkene og starter pcn da piper hovedkortet 3 ganger noe som sier at brikker mangler.

Dissse brikkene har fungert utmerket i min forrige pc.

Er det faktisk slik at hovedkortet ikke støtter disse brikkene og at jeg må kjøpe nye brikker? W T F !!!

 

Har samme problemet nå med mitt P5K premium...Funket fint i starten men nå lever systemet sitt eget liv og starter kun dersom jeg spør ekstra fint. Når den til slutt starter får jeg alltid melding om "overclocking failed" selv ved default verdier. Utrolig irriterende, blir nok å sende inn kortet å krysse fingrene. Har E8400 CPU, mushkin 6400 DDR2 4GB og 8800GTS 512MB. (Har også flashet bios til siste versjon uten hell)

 

Leste nettop noen innlegg til MIST PSU'er her forleden. Jeg har en MIST 500W som jeg kjøpte i 2005, som visstnok ikke holder mål mtp kondensatorer av dårlig kvalitet. Har aldri hatt problemer før på mitt gamle AMD system med denne, men kjekt å høre om noen har hatt samme problem og funnet feil på PSU. Det nye systemet trekker jo mer strøm en det gamle...så ikke en umulighet.

 

Etter å ha lest på ASUS forum ser dette ut til at mange har dette "NO POST" problemet....

Lenke til kommentar

DE SOM ER PLAGET MED BAKGRUNNSSTØY PÅ SINE P5K HOVEDKORT:

 

Start->Kontrollpanel->Lyder og lydenheter->Avansert->Alternativer->Egenskaper->Sett et kryss i "Innspilling" og deretter et kryss i "Stereo miks"->OK->Sett et kryss nede der med "Stereo miks".

 

Tada, bakgrunnsstøy forsvunnet!! :)

 

Edit: Nei faen, det bare koblet ut micen jo! Faen hvor irriterende den bakgrunnsstøyen er.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Mitt P5KC tok kvelden etter en mislykket flashing av bios, og jeg fikk nytt for et par uker siden. Siden da har jeg kjørt standardfrekvenser frem til nå, og det første jeg legger merke til, er at behovet for vcore er ikke like høyt på dette kortet. Det andre jeg legger merke til, er at vcore stiger under load.

 

På det gamle kortet hadde jeg jobbet hardt for å finne et sweet spot, og det var på 400x8 med 1,375v i bios. Dette ble 1,344 idle og 1,296 under load. Nå har jeg ikke testet veldig mye, men 1,325 blir 1,304 idle og opp til 1,320 under load. Er ikke dette uvanlig?

 

Tempen blir fortsatt ganske høy, men det har nok sammenheng med at det er gruelig varmt i dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har samme problemet nå med mitt P5K premium...Funket fint i starten men nå lever systemet sitt eget liv og starter kun dersom jeg spør ekstra fint. Når den til slutt starter får jeg alltid melding om "overclocking failed" selv ved default verdier. Utrolig irriterende, blir nok å sende inn kortet å krysse fingrene. Har E8400 CPU, mushkin 6400 DDR2 4GB og 8800GTS 512MB. (Har også flashet bios til siste versjon uten hell)

 

Leste nettop noen innlegg til MIST PSU'er her forleden. Jeg har en MIST 500W som jeg kjøpte i 2005, som visstnok ikke holder mål mtp kondensatorer av dårlig kvalitet. Har aldri hatt problemer før på mitt gamle AMD system med denne, men kjekt å høre om noen har hatt samme problem og funnet feil på PSU. Det nye systemet trekker jo mer strøm en det gamle...så ikke en umulighet.

 

Etter å ha lest på ASUS forum ser dette ut til at mange har dette "NO POST" problemet....

Jeg tør ikke utelukke eller avkrefte kondensatorproblemer på din Mist, men tror i alle fall dette er et ganske vanlig problem og en ganske så generell feilmelding. Og som dermed kan ha mange forskjellige løsninger (HK, CPU, RAM, PSU...)

Var faktisk veldig plaget av denne "overclocking failed" ingen post meldingen på et tidligere Asus P5GD1 (I915 /Prescott P4) da jeg brukte den som mediacenter maskin. Samme maskin blir brukt daglig på jobben nå, men med noen andre minnebrikker og PSU, og det skjer aldri lenger. PSU som forøvrig også er en rev1 Mist 500W brukes fremdeles 24/7 til et mye tyngre system uten trøbbel, så min konklusjon var at dette i mitt tilfelle faktisk var problemer med minnet.

 

Men kom gjerne med tilbakemelding når/hvis du finner ut hva som løste det for deg.

 

 

@2bb1,

Hvis det ble stille av å disable mic, høres det jo ut som du har på monitoring av mic?

Har ikke selv reagert på bakgrunnstøy på mitt Deluxe, dvs har jeg volumet på fullt uten lyd er det jo elt klart støy der, men heller mindre enn mer ifht hva jeg er vant med på onboard lyd fra andre hk.

 

Bradbury Lagt til 06/06-2008 : 21:09

På det gamle kortet hadde jeg jobbet hardt for å finne et sweet spot, og det var på 400x8 med 1,375v i bios. Dette ble 1,344 idle og 1,296 under load. Nå har jeg ikke testet veldig mye, men 1,325 blir 1,304 idle og opp til 1,320 under load. Er ikke dette uvanlig?

Den variasjonen du har mellom de to forskjellige ekspemplarene forbauser meg ikke så veldig, men at du har høyere V-core ved load høres jo for meg veldig uvanlig ut på P35 ja.

Men har du da altså også samme bios, samme psu, samme OS og samme versjon måleprogram?

 

Personlig stoler jeg uansett veldig lite på avleste temperaturer og spenninger. Uten at det sier noe om V-core direkte har jeg gjort en del målinger spesielt da på 12 Volt, men også 3,3 og 5 volt og sammenliknet med hva måleprogrammer og bios sier i diverse systemer, og det har ikke imponert meg så langt. Og samme PSU gir i følge bios alt fra 11,7 til 12,2V på forskjellige hk, så jeg stoler ikke så alt for mye på selve verdien på V-core heller, selv om det er populært å sammenlikne.

Men ja, det var likevel litt rare resultater hos deg syns jeg. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Den variasjonen du har mellom de to forskjellige ekspemplarene forbauser meg ikke så veldig, men at du har høyere V-core ved load høres jo for meg veldig uvanlig ut på P35 ja.

Men har du da altså også samme bios, samme psu, samme OS og samme versjon måleprogram?

Alt er likt med unntak av bios, så det er kanskje der 'feilen' ligger. Nå prøver jeg å kjøre Prime95 for å se hvordan det går over tid med denne klokken. Jeg kjørte en slik test for et par dager siden, men da rebootet PCen etter ca et times tid. Jeg var klart til å jekke opp vcore, men crashdump viste at det var skjermkortdriveren som forårsaket bsod. Merkelig...

Lenke til kommentar

Kan tenkes at ny bios gir andre tall Bradbury.

Mitt P5K-VM hadde forresten en merkelig bug med den bios kortet ble levert med, tror jeg postet bilde også en eller annen gang tidlig i denne tråden.

Men det var i alle fall slik at på V-core instillingen i bios gikk tabellen først vanlig, for så plutselig midt inni tabellen bli mye lavere igjen.

 

Som dette: (tallene er bare eksempel tall da)

1,20

1,25

1,30

1,35

1,40 -

1,30 -

1,35

1,40

 

Så da stemte det frem tom første trinn av 1,40, mens neste 1,30 var egentlig 1,45, og 1,35 var 1,50, osv.

Men anyway, vi får håpe du finner din sweet spot, og så lenge du ikke mistenker faretruende høy temp, og holder deg rundt det området du er nå, spiller det vel egentlig ikke noen rolle akkurat hva tallet er så lenge det er stabilt. :)

Lenke til kommentar

Har nå satt sammen en stue pc med bla et Asus P5K Premium kort,som jeg kjøpte billig på MPX demo.Da jeg hadde trøbbel med samme type kort forrige høst,slik som blåskjerm og vansker med å innstallere os på store disker (WD 500gb),tok jeg sjansen på atter prøve et slikt.

 

Denne gang har jeg en ny Samsung 320gb som nok heller ikke liker seg godt sammen med Premium kort.Når jeg pakker ut store filer,feks film,stopper alt opp etter ca 25-30%,før det etter ca ett minutt våkner opp og gjør ferdig jobben.Spiller jeg Racedriver GRID,fryser alt plutselig i ca ett minutt,før det bærer i vei igjen.Meget irriterende,da dette som regel skjer midt i en sving,og da pcen våkner til liv,kjører jeg ut :!:

 

Når det fryser,ser jeg harddisk led lyser konstant,og det tyder på samme problem som det forrige kortet jeg hadde.Ser på serialnr. at kortet er produsert i juli 07 med pcb made in China.Dette var den verste revisjonen av Premium korta,med flest feil.

 

Skal gi kortet en sjanse til.Har bestilt en Seagate 500gb,noe som kortet skal akseptere.Selvsagt var det en tabbe å kjøpe en Samsung disk,da jeg visste at kortet misliker både Samsung og WD,men det er disker fra 500gb og oppover som som er problemet,ikke små 320gb.

Lenke til kommentar
Har nå satt sammen en stue pc med bla et Asus P5K Premium kort,som jeg kjøpte billig på MPX demo.Da jeg hadde trøbbel med samme type kort forrige høst,slik som blåskjerm og vansker med å innstallere os på store disker (WD 500gb),tok jeg sjansen på atter prøve et slikt.

 

Denne gang har jeg en ny Samsung 320gb som nok heller ikke liker seg godt sammen med Premium kort.Når jeg pakker ut store filer,feks film,stopper alt opp etter ca 25-30%,før det etter ca ett minutt våkner opp og gjør ferdig jobben.Spiller jeg Racedriver GRID,fryser alt plutselig i ca ett minutt,før det bærer i vei igjen.Meget irriterende,da dette som regel skjer midt i en sving,og da pcen våkner til liv,kjører jeg ut :!:

 

Når det fryser,ser jeg harddisk led lyser konstant,og det tyder på samme problem som det forrige kortet jeg hadde.Ser på serialnr. at kortet er produsert i juli 07 med pcb made in China.Dette var den verste revisjonen av Premium korta,med flest feil.

 

Skal gi kortet en sjanse til.Har bestilt en Seagate 500gb,noe som kortet skal akseptere.Selvsagt var det en tabbe å kjøpe en Samsung disk,da jeg visste at kortet misliker både Samsung og WD,men det er disker fra 500gb og oppover som som er problemet,ikke små 320gb.

Hehe, når jeg fikk dette kortet trodde jeg det skulle være et Kjempe kort, men etter å ha sett i denne tråden forandret det seg mye ;)

Får fortsatt ikke igang PC-en skikkelig, dvs kommer meg ikke videre i bios, får feilmeldingene "CPU-Fan Error" "System Halted". Merkelig, for jeg har koblet til min Big Typhoon Vx til både den 3 pinnen og den egentlig Cpu-kjøler kontakten: 4-pinnen. Har også prøvd intel's orginalkjøler, men med samme utfall av meldinger. :(

Lenke til kommentar

Har også problemer med at PCen henger seg med mitt P5K Premium, og plutselig kommer tilbake slik den skal være. Hos meg er det faktisk så galt at det kan ta 5 min å få åpnet en litt stor mappe om PCen bestemmer seg for å fryse.

 

Jeg har klødd meg veldig i hodet for å finne ut hva det skyldes, men det er altså hovedkortet? Jeg har en WD 320GB disk, og 2 Samsung 500GB disker i RAID 0. Jeg var egentlig klar over at dette var å fremprovosere problemer på P5K, men jeg har i tillegg hatt litt minneproblemer så har ikke helt fårr stilt noen diagnose.

 

I og med at disse HK har hatt en god del problemer bør det vel være en smal sak og få byttet det?

Lenke til kommentar

Skjer det samme om du setter cpu fan speed til "ignored" i bios Loffen1?

 

Ellers forstår jeg at mange er skeptisk, eller misfornøyd, som tidligere nevnt virker feilraten høy. Personlig er jeg meget godt fornøyd med Deluxe, og etter at jeg måtte returnere første kort uten å få installert noe som helst, har det oppført seg 100% eksemplarisk, klokker strålende, og er fjellstabilt, og det kun med Samsung og WD disker.

 

Det bør i og for seg være en smal sak å få byttet chrlod, men butikker vil vel gjerne ikke uten videre gir ut nytt kort uten å kunne reprodusere feilen, så hvis dette er noe som bare skjer i kombinasjon med dine minnebrikker/disker er det ikke sikkert det er like trivielt. Men min erfaring er at de fleste webshops er ganske hjelpsomme hvis man kommer i god dialog med dem.

 

Håper det løser seg med annen disk lucky666. Handler selv en del demovarer, men P5K Premium tror jeg kanskje jeg har blitt skremt fra å kjøpe som demo. Ser for meg at det ligger en del kort der kunden er som chrlod, og takket være god service har fått nytt kort under tvil. Hvis butikken så ikke finner noe galt under en kjapp test blir det vel lagt for salg som demo...

Man har jo fulle rettigheter også på demovarer, men det er jo litt slitsomt å plages med slike tilfeldig feil.

Lenke til kommentar

Ja,i og med at jeg visste om problemene med Premium,tar jeg skylda på min kappe og skifter disk,istedet for rma av kortet i første omgang.

 

pcp:Det er helt klart en risikosport å handle Premium på demosalg,men etter så lang tid,håpte jeg på å få et rev.3 kort.Trodde rev.1 var historie også på demosalg nå :)

 

 

chrlod:Jeg kan nesten forsikre deg om at det er de store Samsung diskene som forårsaker problemene dine.Du har også en WD disk som blir brukt som lagring.Den tror jeg ikke forårsaker problemet.

 

På mitt forrige Premium brukte jeg Seagate 320gb,og det funket fint,helt til jeg satte inn WD 500gb.Da begynte trøbbelet.Jeg oppfordrer alle med Premium til å bruke Seagate,selv om senere rev av kortet har blitt forbedret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...