Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

På forhånd beklager om dette har blitt spurt om før, men 112 sider er i det meste laget å lese syntes jeg :p

 

Jeg har et P5K Premium. Kortet fungerer helt fint (hvis jeg ser bort fra litt dårlig lydkort [kvalitet] og noen småproblemer med mic)

 

Saken er den er at når PCen har stått av en stund (frakoblet strøm) og jeg skal starte den, så skrur alt seg på i ca. 1 sekund (vifter spinner osv), så skrur den seg av i ca. 2 sekunder, så skrur den seg på igjen og PCen booter. Er dette normalt? Flere som opplever dette?

Specs finner dere i signatur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tuklet litt i BIOS ja, det var vel egentlig da det startet :p

 

Lyddrivere har jeg slitt litt med. Først lagget lyden, så man kunne umulig høre på musikk eller se på video.

Nå har jeg fikset det, men mikrofonen som sitter i frontpanelet er utrolig lav,

må bruke micboost slik at folk på VT i det hele tatt skal høre meg,

de fleste klager på dårlig lydkvalitet når jeg snakker og at det er for lavt

(Alt står på max selvfølgelig, både vanlige windows instillinger og på VT).

Akkurat nå så er frontpanelet satt til AC97 i BIOS.

(har prøvd å bytte mellom det og HDAudio, men tror ikke det var noe forskjell)

Dessuten så hører folk seg selv om noen begynner å snakke nå jeg snakker.

Det er bare mikrofonen som er valgt på innspilling,

men allikevel så hører folk alle lydene jeg hører fra PCen.

 

På instillingene for innspilling i windows kan jeg bare huke av på en enhet om gangen - den som jeg vil bruke (Ikke som det var med det gamle hovedkortet, at du muter det du ikke vil ha)

 

Så om du 2bb1 har noen drivere som du bruker så vil jeg være takknemlig for en link ;)

 

UPDATE:Har forsåvidt funnet en løsning. Høyttalere koblet i forntpanelet og headsettet (med mic) koblet til bak.

Det var for så vidt den eneste løsningen jeg fant på forskjellige forum, utenom å bytte noen ledninger på AAFP kontakten til frontpanelet.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen som har testet nyeste bios til P5K Premium? BIOS 0802.

 

Synes hele BIOSen jeg har nå er så jævla bugga, noe den egentlig alltid har vært. Blabla CPU Fan not installed. Rare og uforklarlige reboots når jeg er i BIOS og at maskine ikke starter etter restarting av maskina.

Lenke til kommentar

Jeg bruker 0812 (nest nyeste) men har jo Deluxe, så kan egentlig ikke svare deg 2bb1.

Men hvis du opplever problemer som du beskriver så vil jeg jo likevel anbefale deg å prøve en annen bios, uansett hvilke erfaringer andre måtte ha. Slike ting kan jo variere fra system til system.

Eventuelt nedgraderer du til en eldre versjon, så lenge den har støtte for din cpu.

 

Jeg bruker forresten fortsatt mitt deluxe som hovedmaskin, og for min del har det vært svært velfungerende og problemfritt må jeg bare si, så får håpe en annen bios kan passe bedre hos deg. :)

Lenke til kommentar

Flashet like så greit om til 0802, og det ser ut til å ha løst mine "problem".

 

De problemene jeg har støtt på, har som oftest vært ufrivillig fremprovosert på grunn av overklokking e.l., men uten om det kan jeg bare si meg enig med deg i at P5K har vært en solid serie for min del (hadde P5KC tidligere, i tillegg til å bygget andre maskiner med P5KC, P5K Deluxe, P5K).

 

Synes også mitt forrige Asus A8N-SLi Deluxe holdt god standard. Har forøvrig alltid "hellet" mot Asus når det gjelder datakomponenter. Det er noe med kvalitetsfølelse når man åpner pakkene deres :)

 

Det er óg flott å se at Asus "pøser" ut med nye BIOS-er fortløpende som forbedrer ting som kan være irriterende for enkelte.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei har et p5k premium wifi. Skulle her om dagen koble til en ny disk (500gig wd) plutslig vill ikke pcen starte...eller rettere sagt den starter men gir ikke bilde på skjermen. Har etter MYE prøving og feiling funnet ut at dersom skjermkortet står i port 2 så får jeg start på den med en eller to minnebrikker i. Men kun 2 av 4.. har prøvd mange kombinasjoner... men kun 2 av minnebrikkene ser ut til å virke. Fikk start på den med alle 4 i også.. men da hang maskinen seg under usb initsialiseringen i booten. Så det jeg har funnet ut er at to av minne brikkene har plutslig tatt kvelden og to ser ut til å virke. men hvordan kan det være mulig at to minnebrikker tar kvelden bare ved at pcen skrus av og en ny disk kobles til og så startes igjen. Er usikker på om det er hovedkortet eller crucual ballistix brikkene mine som er synderen.

 

oppsumering

 

start med 2 brikker

start men henger ved 4 brikker

har prøvd 1 og 1 brikke og 2 ser ut til å virke

men selv med en fungerende brikke startet den ikke med skjermkort i blå port

men startet med 2 brikker i gule spor og skjermkort i svart spor

har ikke enda testet med to brikker og skjermkort i blått spor.

 

Er ramm brikkene den mest sansynlige årsaken

 

Eventuelt hvilken Ramm anbefales til dette hovedkortet

( helst noe som tåler litt klokking)

Lenke til kommentar

fungerer med alle diskene koblet til. men kun med 2 brikker. Da det hang seg koblet jeg vekk alle diskene fra strømm og hovedkort. startet alikevel ikke med 4 brikker i.

og siden den fungerer nå med 500 wd +3*320 seagate +250(esata) seagate. kan da diskene forårsake at systemet blir ustabilt..fungerte jo helt fint med 3 disker +esata da jeg monterte hovedkortet og fyrt opp maskinen..fungerte i 2 uker før jeg monterte ny disk.

Virker ikke med alle disker frakoblet og 4 brikker

Viker med alle disker tilkoblet og 2 brikker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Prøver å få satt opp raid her nå, men jeg får det kun til når jeg bruker de to svarte sata slottene og da bruker jeg vel intel kontrolleren? Så går det ikke ann å ha mer enn to harddisker i raid på P5K premium?

Aller først: Alle de interne SATA- kontaktene er Intel ICH9R kontrolleren. Hvis du ikke bruker IDE disker kan du egentlig bare skru av Jmicron kontrolleren.

Den eneste forskjellen mellom fargene er at dersom man kjører SATA i IDE-mode, altså ikke RAID eller AHCI-mode, så skal (bør?) man sette boot disken på en av de svarte kontaktene.

Så du kan kjøre raid på hvilken kontakt du vil, uavhengig av farge. Jeg bruker 2 disker i RAID0, og to løse+CD/DVD, alle plugget inn på måfå. Men har aldri prøvd å sette opp flere disker enn to i samme RAID, om det er dette du mener.

 

Men det skulle jo være fint mulig å velge flere hvis du har enablet RAID, og så går i RAID-config menyen( ctrl+i ved boot), var det vel for Intel-RAID. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...