Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@cmf_Tiger,

Generelt vil 800fsb P4 5xx og 6xx serien, P4 dualcore, og Celeron være støttet, og også eldre C2D som E6600, og første rev Q6600 B3. Du kan se den komplette listen her P5K-SE cpu support.

 

Har sett tidligere med andre hk, at enkelte har hatt problemer med nye cpu'er på "gamle" hk, og dermed har måttet flashe bios med en gammel cpu for å komme igang.

Men vet ikke om dette også har vært tilfelle med P5K-serien. Det som er mest vanlig er bare at cpu ikke blir gjenkjent riktig, men at man får bootet likevel, eller kommer seg i det minste inn i bios slik at man får oppdatert bios.

Syns det høres litt mistenkelig ut at det ikke skjer det samme nå, som første gang du bootet, selv etter bios reset. Jeg syns det kan høres litt ut som defekt hk.

 

Jeg regner med at du er helt sikker på at alt er montert skikkelig, og at alle strømkontakter på hk og eventuelt skjermkort er på. Hvis du har mer enn 2 minnebrikker, eller andre tilleggskort kan det være lurt å fjerne alt "unødvendig" under feilsøkingen.

Hvis du har en eldre cpu er det jo bare å prøve, og hvis ikke kan du som et siste forsøk ta ut og inn strømkontakter, cpu, og minnebrikker, sette sammen igjen, og se om det skjer akkurat det samme igjen.

Lenke til kommentar
@cmf_Tiger,

Generelt vil 800fsb P4 5xx og 6xx serien, P4 dualcore, og Celeron være støttet, og også eldre C2D som E6600, og første rev Q6600 B3. Du kan se den komplette listen her P5K-SE cpu support.

 

Har sett tidligere med andre hk, at enkelte har hatt problemer med nye cpu'er på "gamle" hk, og dermed har måttet flashe bios med en gammel cpu for å komme igang.

Men vet ikke om dette også har vært tilfelle med P5K-serien. Det som er mest vanlig er bare at cpu ikke blir gjenkjent riktig, men at man får bootet likevel, eller kommer seg i det minste inn i bios slik at man får oppdatert bios.

Syns det høres litt mistenkelig ut at det ikke skjer det samme nå, som første gang du bootet, selv etter bios reset. Jeg syns det kan høres litt ut som defekt hk.

 

Jeg regner med at du er helt sikker på at alt er montert skikkelig, og at alle strømkontakter på hk og eventuelt skjermkort er på. Hvis du har mer enn 2 minnebrikker, eller andre tilleggskort kan det være lurt å fjerne alt "unødvendig" under feilsøkingen.

Hvis du har en eldre cpu er det jo bare å prøve, og hvis ikke kan du som et siste forsøk ta ut og inn strømkontakter, cpu, og minnebrikker, sette sammen igjen, og se om det skjer akkurat det samme igjen.

Hvis jeg tar ut cpu`en og prøver å starte pc`n får jeg samme resultat som om den er inne.

Kan jo kjøpe denne og se om det blir bedre...http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=168146&QSID=6225172

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på å ta ut, resette bios, og sette sammen igjen, men det høres det ut som du allerede har prøvd hvis du har prøvd å starte uten cpu.

 

Hva du da skal gjøre videre må du nesten vurdere selv, det er et valg mellom pest og kolera. Den cpu'en du linker til er støttet fra nest første bios, og hvis du på noe vis kan nyttegjøre deg av den senere kan det jo prøves. Men hvis det viser seg å ikke være et cpu problem er det jo bortkastet. Du kan også returnere hk, men du risikerer jo da å få det tilbake og måtte betale feilsøkingen om det er ok.

Problemer som dette er veldig kjedelig hvis man ikke har diverse kompatible deler liggende fra før av. Det er stort sett bare gjetting og forsøk etter elimineringsmetoden man kan gjøre.

 

Så jeg tør ikke gi deg noe konkret råd. Selv om jeg syns dette lukter litt defekt hk, kan det godt være noe annet som, minne, cpu, skjermkort, psu...

Lenke til kommentar
Jeg tenkte mer på å ta ut, resette bios, og sette sammen igjen, men det høres det ut som du allerede har prøvd hvis du har prøvd å starte uten cpu.

 

Hva du da skal gjøre videre må du nesten vurdere selv, det er et valg mellom pest og kolera. Den cpu'en du linker til er støttet fra nest første bios, og hvis du på noe vis kan nyttegjøre deg av den senere kan det jo prøves. Men hvis det viser seg å ikke være et cpu problem er det jo bortkastet. Du kan også returnere hk, men du risikerer jo da å få det tilbake og måtte betale feilsøkingen om det er ok.

Problemer som dette er veldig kjedelig hvis man ikke har diverse kompatible deler liggende fra før av. Det er stort sett bare gjetting og forsøk etter elimineringsmetoden man kan gjøre.

 

Så jeg tør ikke gi deg noe konkret råd. Selv om jeg syns dette lukter litt defekt hk, kan det godt være noe annet som, minne, cpu, skjermkort, psu...

Sendte kortet i retur, får håpe at det er hk som er defekt nå...phuu.

Vel, kommer med tilbakemelding så snart jeg vet mer.

Lenke til kommentar

Der var endelig systemet mitt satt sammen og fungerer fint. Eneste jeg lurer litt på er ytelsesmessig på sata kontrollerene.

 

GRunnet skjermkortet får jeg ikke koblet inn alle på den ene kontrolleren. Burde jeg da få tak i vinklete plugger å ordne det?

Lenke til kommentar
Jeg tenkte mer på å ta ut, resette bios, og sette sammen igjen, men det høres det ut som du allerede har prøvd hvis du har prøvd å starte uten cpu.

 

Hva du da skal gjøre videre må du nesten vurdere selv, det er et valg mellom pest og kolera. Den cpu'en du linker til er støttet fra nest første bios, og hvis du på noe vis kan nyttegjøre deg av den senere kan det jo prøves. Men hvis det viser seg å ikke være et cpu problem er det jo bortkastet. Du kan også returnere hk, men du risikerer jo da å få det tilbake og måtte betale feilsøkingen om det er ok.

Problemer som dette er veldig kjedelig hvis man ikke har diverse kompatible deler liggende fra før av. Det er stort sett bare gjetting og forsøk etter elimineringsmetoden man kan gjøre.

 

Så jeg tør ikke gi deg noe konkret råd. Selv om jeg syns dette lukter litt defekt hk, kan det godt være noe annet som, minne, cpu, skjermkort, psu...

Sendte kortet i retur, får håpe at det er hk som er defekt nå...phuu.

Vel, kommer med tilbakemelding så snart jeg vet mer.

Fikk kortet tilbake idag.

Fungerer utmeket nå, så da var det hk som var defekt.

Lenke til kommentar
Bra det løste seg greit for deg da cmf_Tiger. :thumbup:

jepp, nå venter jeg bare på at mitt andre hk(asus maximus formula) kommer tilbake etter retur/garanti.

Fatter ikke at det går ann å ha såpass uflaks. Nå har jeg Retunert 3 psu og 2 hk`er p.g.a feil...er bare ikke mulig det.

Men men, det er litt typisk meg å ha uflaks med slike ting :(

Lenke til kommentar

Da er det statistisk sett lenge til neste gang da cmf_Tiger...

Men har for å være helt ærlig intrykk av at det har vært en relativt høy feilrate på P5K kortene. Jeg måtte forøvrig også returnere mitt da jeg fikk det, der var det bare 1 stk fungerende sata port.

På den annen siden, hovedkort er følsomme greier. Jo mer man setter seg inn i det, jo mer utrolig er det i grunn at det fungerer i det hele tatt, syns jeg. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...