Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mistenker også sterkt at det er de to store Samsungdiskene som skaper problemer. Holder på å sette opp en server nå, så vet ikke helt om jeg orker rma da de store diskene uansett skal ut av PCen. Men er jo greit å få noe som funker da, om jeg skulle ha bruk for større disker i PCen senere.

 

Caliber: Hvor bra kontakt hadde stock kjølingen? Tror du man vil kunne tjene mye på å påføre ny AC5?

Lenke til kommentar
Ja,i og med at jeg visste om problemene med Premium,tar jeg skylda på min kappe og skifter disk,istedet for rma av kortet i første omgang.

 

pcp:Det er helt klart en risikosport å handle Premium på demosalg,men etter så lang tid,håpte jeg på å få et rev.3 kort.Trodde rev.1 var historie også på demosalg nå :)

Vi krysser fingrene for at det gjør susen med annen disk.

Ingenting er historie på demoavdeligene ser det ut til. Titter innom med ujevne mellomrom og nå ligger det eksempelvis flere S939 prosessorer og hovedkort hos Komplett. Til og med hk for S754 ligger der. ;)

 

Ser meget bra ut det der Caliber, jeg liker i alle fall denslags. Du er jo halvt rørlegger, halvt hardwaremontør... :D

Men det jeg alltid lurer på når jeg ser bilder fra de som ikke lar seg skremme av at det etterhvert begynner å bli mange punkter som vil ha kjøling på hk, men sjelden får svar på er hva (hvis noe) dette gjør for ytelsen/klokkeevne?

Lenke til kommentar
Mistenker også sterkt at det er de to store Samsungdiskene som skaper problemer. Holder på å sette opp en server nå, så vet ikke helt om jeg orker rma da de store diskene uansett skal ut av PCen. Men er jo greit å få noe som funker da, om jeg skulle ha bruk for større disker i PCen senere.

 

Caliber: Hvor bra kontakt hadde stock kjølingen? Tror du man vil kunne tjene mye på å påføre ny AC5?

 

Stock kjølingen på chipset hadde middelmådig kontakt, kontakten på mosfet var derimot vesentlig dårligere og på grensen til det jeg vil kalle ineffektiv. Så lite som 10% av hver av ribbene asus leverer kortet med hadde kontakt med mosfet-chippene.

 

PCP160: Hensikten for min del var primært å kunne få et kjølig, stillegående system med mulighet for høyere ytelse i form av overklokking. Siden jeg har prøvd å klokke systemet og overvåket temperaturer før og etter jeg gikk fra vann til luft, ser jeg en klar forskjell. Temperaturene på alle områdene jeg overvåket har sunket drastisk, og det å vite at kjølesystemet jeg nå benytter klarer å absorbere og kvitte seg med varme på en mye bedre måte enn før gir meg sjelefred. Som et resulatat av dette kan jeg også klokke både cpu og gpu så langt jeg klarer, uten at temperatur er en hindring. Det som hindrer meg er rett og slett av komponentene ikke vil lenger, så bremsen ligger i selve elektronikken og hva den kan prestere.

 

Men antar at du er ute etter innsikt i hvilken effekt det vil gi å kjøle f.eks. nb kontra mosfet? For å svare på slikt er det viktig å ha inngående kunnskap om hva disse forskjellige områdene faktisk gjør. For min del valgte jeg f.eks å kjøle mosfet fordi disse chip'ene som leverer strøm til cpu'en utvikler mye varme, spesielt under klokking, noe som både kan begrense ytelsen til systemet i form av å sette en stopper for klokking, samt senker levetiden til hovedkortet generelt. Chipset på dette kortet (både nb og sb) blir etter min erfaring såvidt lunkne før klokking, men jeg overkompanserte og tenkte at det var like greit å få kjølt disse når jeg først skulle ha en slikkelig loop. Jeg vet ikke om dette var i nærheten av det du lurte på, men hvis du spesifiserer kan jeg prøve å svare bedre :)

Lenke til kommentar

@pcp160: Ang. bakgrunnsstøy, så forsvinner denne når jeg disabler mikrofonen ja. Med mikrofonen påslått er det en "ulevelig" surring i bakgrunnen (ikke så veldig høy, men ganske intens synes jeg).

 

Men når jeg hører på musikk har jeg ikke bruk for mikrofon uansett, så jeg har bare disablet den midlertidig :)

Lenke til kommentar

Hei! Har nå kjøpt Nvidia stacker 830 kabinett.

Sliter meg og få montert Asus P5K Premium black pearl edition, virker ikke som om spacerne står rett, det er ca 2mm til hullene og får ikke kjørt kortet lenger inn i racken bak. Spacerne er satt i rette hullene. Regner med at p5k er atx type-a og ikke B?

 

sliter som f... her, har forresten også N9800GX2 og 4 GB8500 ram, men venter enda på Q9450 som skulle kommet idag:(

 

Noen tips til monteringen?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har et Asus P5k SE EPU hovedkort.

 

Har et lite problem, det er en høyfrekvent lyd som ser ut til å komme fra selve hovedkortet.

Hver gang jeg flytter på musepekeren med musa så hører man det ganske godt.

 

Kjører vista 32bit, noen som har noe forslag til hva det kan komme av?

Lenke til kommentar
Hei! Har nå kjøpt Nvidia stacker 830 kabinett.

Sliter meg og få montert Asus P5K Premium black pearl edition, virker ikke som om spacerne står rett, det er ca 2mm til hullene og får ikke kjørt kortet lenger inn i racken bak. Spacerne er satt i rette hullene. Regner med at p5k er atx type-a og ikke B?

 

sliter som f... her, har forresten også N9800GX2 og 4 GB8500 ram, men venter enda på Q9450 som skulle kommet idag:(

 

Noen tips til monteringen?

 

 

Var visst rammen bak på kabinettet, som var skjev, fikk det til og passe med litt rå styrke, men HK butter i kabinnettet nederst ved pci utgangene, men er vel ikke noe farlig regner jeg med...

Lenke til kommentar

Selv opplever jeg ASUS sine download sider som noe frustrerende. For når produktet "dør", så forsvinner merkelig nok updates. Sånn har det vært for mitt ASUS P5B deluxe Wifi.

 

Jeg kan anbefale ASUS sine forumsites, for der har enkelte brukere gjort det til religion å holde andre oppdatert med alt fra beta BIOS'er og andre drivere. Selv bruker jeg kun forumene der for å hente det nyeste av det nyeste når det trengs. ASUS sine FTP sites er noe ustabile fant jeg ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...