Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Premium er verdt en god del mer en KC dersom det er snakk om overklokking Swat dude, vesentlig bedre strømforsyningsdel. Det P5KC har å fare med er 2stk DDR2 spor, og 2 stk DDR3 spor, (du må velge enten eller) utover det er det relativt likt P5K vanilla.

 

Ytelsesmessig har det så langt jeg har fått med meg ikke skjedd allverden med de nyere chipsetene, og P5K Premuim er en god klokker. Men selv om jeg personlig er meget fornøyd med mine P5K-VM og P5K Deluxe, og ikke kan se at de nye er verdt noe oppgradering for min del, må jeg jo som starter av denne tråden si jeg syns det virker som feilraten har vært litt vel høy på P5K Premuim...

Så jeg syns det er litt vanskelig å hverken anbefale eller direkte fraråde det i dagens marked. Har ikke fulgt godt nok med på priser heller, så andre kan sikker gi deg mer på dette. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel helst klokke egenskapene det står på. På mitt nåværende system har stabilitet selv ved stock settings vert ett problem så nå som jeg endelig har råd er det vel like greit å gå for Premium.

Om du er ute etter klokkeegenskaper, så kjøper du i alle fall ikke P5KC :)

 

P5K Premium er et godt alternativ, men heller ikke jeg har fulgt så nøye med på prisene i det siste. HW testet et P5Q Deluxe (eller noe sånt) for ikke lenge siden, og det fikk mye skryt for bl.a. overklokking. Så verdt å ta en titt på det også.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

P5K Premium er et supert kort. Det eneste er at enkelte (som har av den "gamleste" versjonen) har hatt problemer med noen 500GB-disker.

 

Jeg har selv av den gamleste versjonen (eller revisjon kalles det kanskje), men har ingen problemer med 500GB-disker.

 

Så dette blir nok et vanskelig valg. Kan noen ramse opp hva P5Q Deluxe har som P5K Premium ikke har? Da blir det kanskje litt lettere for "SWAT dude" å bestemme seg.

Lenke til kommentar

Utfra det jeg har lest på div forum, klarer P5Q Deluxe voldsom fsb klokking. De takler også høyere quad fsb. Spesielt 45 nm quad med lav multi, er det en fordel.

 

Skal du finne på å sette inn 2 stk ati kort og kjøre crossfire, gir pci-e slotene på P45 8x/8x i forhold til P35 som gir 16x/4x. Dette er en bra ytelsesforbedring.Fort gjort å kjøpe to brukte HD3870 kort til under tusenlappen nå etterhvert :)

 

Du får også med et helt nytt chipset på kjøpet. Det er 45nm og dermed mye kjøligere.

 

Men som 2bb1 nevner, slipper en disse disk problemene, er Premium et supert kort.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Tror jeg går for P5Q Deluxe. Det virker som ett fornuftig valg fremfor P5K Premium mtp brikke sett og forskjellen mellom 90nm/65nm. På mitt nåværende HK når tempraturen på brikkesettet nermere 100c på stock settings, noe jeg ikke akkurat er så veldig begeistret for. I tilleg er kortet bedre på quadklokking om jeg skulle gå til innkjøp av quad prosessor over sommeren. Takk for hjelpen, endte opp med ett hovedkort som var nesten dobbelt så dyrt som det jeg hadde planlagt i begynnelsen men det får så være så lenge det fungerer skikkelig denne gangen ;)

Lenke til kommentar

Lykke til med det SWAT dude, det er sikkert et godt valg.

Vedrørende prisen får du trøste deg med at vi som kjøpte P5K Deluxe da det var nytt betalte flesk for det, mens prishoppet for det nyere 65nm chipsettet i dag jo er overkommelig.

På den annen side, når man først begynner å spørre seg om ditten og datten er verdt 250 kr mer, kan det jo fort bli en del dyrere enn opprinnelig planlagt... :p

Lenke til kommentar

Dillet med vannkjølingen nå, og gjorde loopen mer "fullkommen".

 

Men nå vil ikke dataen på igjen. Bombe. Har sjekket alle kabler, og alt er som det skal. Tenkte jeg skulle resette CMOS, men har mistet alle manualer og motivasjonen å lete etter svar på google er lik 0.

 

Det er 3 pinner, hvor to av de er dekket med en "dings". Denne skulle flyttes litt frem og tilbake om jeg ikke husker feil? Men noe mer nøyaktig husker jeg ikke. Anyone?

Lenke til kommentar

@2bb1,

Jumperen du skal flytte sitter under øveste pci-e spor, rett ut for midten av venstre siden av den kjølerblokka det står AI lifestyle på.

Og dette er igjen da rett under batteriet (som du eventuelt kan ta ut som Lucky nevner)

Både batteri og reset- jumperen har en helt sinnsyk plassering på dette kortet (i alle fall på Deluxe), da det havner under kjøleren på de fleste skjermkort, og dermed er svært vanskelig å komme til.

 

Men til gjengjeld skal det veldig sjelden være behov for reset, og prøv gjerne å skru av og på noen ganger og se om den ikke resetter seg selv til slutt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okei, får håpe det går greit.

 

Men har et annet problem her. Gjennoppbygger en PC med et P5K hovedkort. Saken er den at slik jeg ser det, er alt tilkoblet slik det skal være. Men når jeg trykker på startknappen, så begynner viftene såvidt å surre før hele systemet "dør ut". Det er altså såvidt det kommer noe som helst respons når jeg trykker på startknappen.

 

Hva kan dette komme av? Prosessoren har visst nok fått litt lett "juling". Vil det at prosessor ikke virker skape slike symptomer?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

PC-en har fungert fint før. Er en Q6600 på P5K hovedkort.

 

Trodde først at jeg kunne ha koblet noen av PWRSW-kontaktene feil, men de var ifølge manualen koblet riktig.

 

Prosessoren fikk litt uheldig press på seg, så hvis den er veldig ømfintlig så kan det hende det er der problemet ligger.

Lenke til kommentar

Huff huff, problem solved.

 

Med akkurat samme maskinvare i hans nye Antec-kabinett, ville som sagt ikke PC-en starte. Dette skyldtes at det var en 200mm-vifte integrert i kabinettet som dro ganske mye strøm.

 

400 falske watt fra NorthQ, for noe dritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...