Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Det må kunne gå an å se gjennom 105 sider før man spør Tony! :mad:

 

Nei, spør i vei. Jeg har ikke merket noe forskjell hos meg i alle fall. Kjører 2x1GB og 2x512MB PC8000 Crucial, og de klokker veldig greit.

Husker ikke helt hva max fart var, men noe rundt 1300 for benchmark, og ca 1200 stabilt tror jeg det var.

Jeg har ikke testet bare 512MB brikkene, så kan hende de går enda lenger, men 1GB brikkene gjør ikke det alene i alle fall. :)

 

Hva slags brikker har du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det må kunne gå an å se gjennom 105 sider før man spør Tony! :mad:

 

Nei, spør i vei. Jeg har ikke merket noe forskjell hos meg i alle fall. Kjører 2x1GB og 2x512MB PC8000 Crucial, og de klokker veldig greit.

Husker ikke helt hva max fart var, men noe rundt 1300 for benchmark, og ca 1200 stabilt tror jeg det var.

Jeg har ikke testet bare 512MB brikkene, så kan hende de går enda lenger, men 1GB brikkene gjør ikke det alene i alle fall. :)

 

Hva slags brikker har du?

 

Hehe, det ville vel berre tatt 14 evigheiter...

Gode brikker du har då, klarte vel litt over 1000 på mine når eg testa max når riggen var ny.

Har Kingston Hyperx PC6400.

Men ser at det omtrent ikkje kostar noke for f.eks 4GB Mushkin, så kanskje eg kjøper heilt nytt og bruker dei gamle i ein HTPC eg håper eg skal få bygd om ikkje så altfor lenge.

Eller har du kanskje ei anbefaling på ein annan 4GB-pakke som klokkar bra?

Lenke til kommentar
Dumt når slikt skjer, og det er jo ikke sånn det skal være. Pleier det alltid å være så stor feilproduksjon av hovedkort? Synes det har vært en del tull med P5K-korta.

Ja, jeg insinuerte noe av det samme ca 4 innlegg over ditt.

Hovedkort er sårbare greier, men jeg syns også det virker som P5K serien har vært veldig utsatt for feil. Men har ikke sett noe statistikk på dette, så om de faktisk har høyere feilrate enn konkurrentene ifht solgte enheter vet jeg ikke.

Hvis noen kommer over noe sånt, så gjerne post. :)

Lenke til kommentar
Hehe, det ville vel berre tatt 14 evigheiter...

He he ja, jeg unnskylder meg ofte selv når jeg hopper inn i lange tråder, men de som klager over sånt kan etter mitt syn dra til Wikipedia, dette er en diskusjonstråd. ;)

 

Men ja, de klokker absolutt svært bra de gamle Ballistix 8000 brikkene. Når jeg ser hva jeg betalte for dem ut fra dagens minnpris er det jo nesten flaut, så da er det en trøst at de i alle fall fortsatt holder mål.

Jeg tør ikke anbefale noe 4GB sett siden jeg ikke har noe erfaring med det.

Det er nok generelt tryggest å gå for et nytt sett, fremfor å blande forskjellige brikker (altså noe annet enn Kingston hyperX), men om det er 2 eller 4 brikker virker ikke til å bety stort på P5K.

Lenke til kommentar
Hehe, det ville vel berre tatt 14 evigheiter...

He he ja, jeg unnskylder meg ofte selv når jeg hopper inn i lange tråder, men de som klager over sånt kan etter mitt syn dra til Wikipedia, dette er en diskusjonstråd. ;)

 

Men ja, de klokker absolutt svært bra de gamle Ballistix 8000 brikkene. Når jeg ser hva jeg betalte for dem ut fra dagens minnpris er det jo nesten flaut, så da er det en trøst at de i alle fall fortsatt holder mål.

Jeg tør ikke anbefale noe 4GB sett siden jeg ikke har noe erfaring med det.

Det er nok generelt tryggest å gå for et nytt sett, fremfor å blande forskjellige brikker (altså noe annet enn Kingston hyperX), men om det er 2 eller 4 brikker virker ikke til å bety stort på P5K.

 

En ting er å spørre om det samme når det er snakk om en kort tråd, men med over 100 sider er det mykje svada mellom kvar informative post.

 

Planen var seff å kjøpe 2 Kingston til.

Er ganske flau over prisen eg betalte for mine brikker også, trur eg kjøpte på verst mogleg tidspunkt, i januar ifjor. Men har vore fornøgd med dei til.

 

 

 

4 brikker klokker dårligere enn 2. 2 brikker klokker dårligere enn èn. Så og si alltid.

 

Formulerte meg kanskje litt dårlig, men tenkte på om 2 vs 4 brikker vil gå ut over ytelse/ cpuklokk.

 

Har du ei anbefaling på eit bra minnesett Intern?

Lenke til kommentar
Skal du ha skikkelige klokkebrikker hadde jeg kjøpt Crucial BallistiX brukt, da de nye man før kjøpt nå klokker dårlig.

Hmm det var jeg ikke klar over. Gjelder det 2x1GB kit også, eller snakker du nå utelukkende om 2x2GB sett?

De jeg har nå er jo gamle PC8000 som jo klokker meget godt, men som ikke finnes lenger. Tror du altså det er fare for at et nytt sett med PC8500 klokker dårligere enn de jeg har?

 

Vedrørende 4 vs 2 brikker testet jeg en god del rundt dette, ikke minst fordi jeg gikk fra å klare fsb545 til rundt fsb470 samtidig som jeg satte inn to nye brikker. Men det viste seg å være overgangen fra E6600 til Q6600 som var skyld i dette, og ikke antall minnebrikker. Men det er jo flere faktorer som spiller inn her, det skal såvidt jeg vet være slik at noe minnesubtimings settes noe slappere med 4 brikker, men de testene jeg gjorde viste i alle fall ikke noe dramatiske forskjeller hverken i målt ytelse, eller klokkbarhet på minnet/E6600. (2T kjører jeg i begge tilfeller)

Så er det jo slik at ingenting blir bedre enn det svakeste ledd, så med 4 brikker blir det jo alltid den dårligste som bestemmer maks fart. Jeg kan som nevnt ikke utelukke at 512MB brikkene kunne klart seg enda bedre alene, men 1GB brikkene virker ikke til å påvirkes negativt av 512 brikkenes tilstedeværelse i mitt oppsett.

 

Oppsummert er det mulig jeg har vært heldig, eller gjort for dårlige målinger, og at forskjellen i ytelse/klokkbarhet ofte er større enn det jeg har sett. Er ikke akkurat vitenskapelig tester jeg har gjort, og det er bare en enkelt maskin...

Men en siste faktor bør også tas med i vurderingen. Da jeg kjøpte mine 1GB brikker kostet 2GB brikker flesk, og klokket elendig. Hvis man da har 4 brikker som kjører 1200Mhz, vs 2 brikker på 1100Mhz vil jeg påstå at 4 brikkes oppsettet til tross for eventuelle tap grunnet subtimings eller annet vil yte klart best.

Lenke til kommentar
Hmm det var jeg ikke klar over. Gjelder det 2x1GB kit også, eller snakker du nå utelukkende om 2x2GB sett?
Snakker om BallistiX 2x1GB.
De jeg har nå er jo gamle PC8000 som jo klokker meget godt, men som ikke finnes lenger. Tror du altså det er fare for at et nytt sett med PC8500 klokker dårligere enn de jeg har?
Det er nok stor fare for det ja. BallistiX har fått nye IC'er.
Lenke til kommentar

Har planer om å kjøpe et Asus P5KC hovedkort.

 

ser at kortet støtter max 8gb DDR2-ram og max 4gb DDR3-ram

 

Er vel slik at det er enten eller ? Kan ikke bruke begge deler samtidig, altså 12gb tilsammen ? Høres for godt ut til å være sant..hehe

Lenke til kommentar

Hvis du sjekker pris guiden så hadde du fort funnet ut at den støtter kun 8gb ;)

 

P5KC

 

Ellers kunne man jo hatt det morro med å trykke inn 4GB x 6slots = 24GB ram :p

(Ikke at jeg vet at DDR3 har 4GB brikker, noe det vel ikke har ?)

 

Og kortet klarer nok ikke å kjøre DDR2 samtidig som DDR3.. Så du må vel velge en av teknologiene.

Endret av NeXz
Lenke til kommentar

Kan godt hende det, men var ihvertfall det som sto i boken.

 

Men har skaffet meg en 500GB disk til så nå har jeg 2 stykker og tenkte at jeg da kunne sette de opp i raid 0(?) så de vises som en stor disk istedet for to små. Hvordan kan jeg gjøre dette? Er dette noe som gjøres i BIOS eller i Windows?

Lenke til kommentar

Som Intern sier setter du først sata kontrolleren til raid modus i bios 2mmy91.

Neste gang du booter må du så trykke Ctrl + I for å komme inn i raid oppsettet. Der velger du hvilke disker som skal med, hva slags raid, og stripebredde, og det er det.

 

I windows kan så du gå på diskbehandlig (kjør: diskmgmt.msc) og partisjonere/formatere ved behov. Min erfaring er at Vista finner raid- oppsettet av seg selv, men XP trenger drivere for å se det nye raidet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...