Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PCP160: Hensikten for min del var primært å kunne få et kjølig, stillegående system med mulighet for høyere ytelse i form av overklokking. Siden jeg har prøvd å klokke systemet og overvåket temperaturer før og etter jeg gikk fra vann til luft, ser jeg en klar forskjell. Temperaturene på alle områdene jeg overvåket har sunket drastisk, og det å vite at kjølesystemet jeg nå benytter klarer å absorbere og kvitte seg med varme på en mye bedre måte enn før gir meg sjelefred. Som et resulatat av dette kan jeg også klokke både cpu og gpu så langt jeg klarer, uten at temperatur er en hindring. Det som hindrer meg er rett og slett av komponentene ikke vil lenger, så bremsen ligger i selve elektronikken og hva den kan prestere.

 

Men antar at du er ute etter innsikt i hvilken effekt det vil gi å kjøle f.eks. nb kontra mosfet? For å svare på slikt er det viktig å ha inngående kunnskap om hva disse forskjellige områdene faktisk gjør. For min del valgte jeg f.eks å kjøle mosfet fordi disse chip'ene som leverer strøm til cpu'en utvikler mye varme, spesielt under klokking, noe som både kan begrense ytelsen til systemet i form av å sette en stopper for klokking, samt senker levetiden til hovedkortet generelt. Chipset på dette kortet (både nb og sb) blir etter min erfaring såvidt lunkne før klokking, men jeg overkompanserte og tenkte at det var like greit å få kjølt disse når jeg først skulle ha en slikkelig loop. Jeg vet ikke om dette var i nærheten av det du lurte på, men hvis du spesifiserer kan jeg prøve å svare bedre :)

Takk for fint svar, det var helt i nærheten av hva jeg lurte på, og jeg spurte jo veldig generelt. Jeg vet i og for seg godt hva de forskjellige komponentene gjør og blir utsatt for, så det var eventuelle observasjoner rundt dette med klokking jeg var mest opptatt av. Som du er inne på er det jo flere grunner og perspektiver rundt det å ha vannkjøling, og selv bruker jeg det med lydløshet på en brukbar klokk i hovedfokus, og har ikke sett noe direkte forbedringer i klokkeresultat av vann på NB, eller ekstra kjøling på mosfet.

Så derfor lurer jeg litt på om noen av dere som har fullkjølt kort som dette i tillegg til lavere temperaturer, og bedre støykontroll, har sett noe direkte forbedring av klokkeegenskapene, og i så fall hva, og hvor mye?

 

@ivanp,

Det er også mulig å laste ned en del av tingene rett fra produsentene, Intel, Marvell, Realtek osv.

Men ville egentlig bare nevne at det kan være verdt et forsøk med den vanlige nedlastningen, selv om den vanligvis er elendig. Var en i tråden som ikke fikk lastet ned noe for 2-3 sider siden, så jeg lastet ned å sendte til han, og for å sitere meg selv:

Jeg får faktisk nå 250kbs på nedlastning hos Asus, (typisk nok siden jeg ikke trenger noe der akkurat nå...) men jeg bruker den Asus siden relativt mye, og vil si den er elendig, treg og ustabil.
Lenke til kommentar
Har bestilt ny pc nå, og Asus P5K Premium er hovedkortet.

Er det noen som har dette og kan si litt om du er fornøyd og om det er bra og hva som jeg burde passe meg for osv?:)

 

For sikkerhets skyld,kjøp Seagate disk(er).Hold deg langt unna WD og Samsung.

 

Kjøpte mitt andre P5K Premium her om dagen,for å bruke i en stue pc.Det første sende jeg inn på rma pga at det ikke taklet WD 500gb disker.Det siste fungerte ikke sammen med Samsung 320gb disk.Da jeg var klar over problemet,men tok sjansen på at jeg fikk en senere revisjon av kortet,som skal takle alle typer disker,tok jeg det på min kappe og bestilte en Seagate 500gb.Da ble det velstand umiddelbart,og det fungerer topp :)

Lenke til kommentar
Hvor mye ga du for kortet?

1066 eller no på amentio;)

om det var meg du spurte:P

 

Har bestilt ny pc nå, og Asus P5K Premium er hovedkortet.

Er det noen som har dette og kan si litt om du er fornøyd og om det er bra og hva som jeg burde passe meg for osv?:)

 

For sikkerhets skyld,kjøp Seagate disk(er).Hold deg langt unna WD og Samsung.

 

Kjøpte mitt andre P5K Premium her om dagen,for å bruke i en stue pc.Det første sende jeg inn på rma pga at det ikke taklet WD 500gb disker.Det siste fungerte ikke sammen med Samsung 320gb disk.Da jeg var klar over problemet,men tok sjansen på at jeg fikk en senere revisjon av kortet,som skal takle alle typer disker,tok jeg det på min kappe og bestilte en Seagate 500gb.Da ble det velstand umiddelbart,og det fungerer topp :)

Hehe, har allerede bestilt en Samsung 500gb disk;) om du fikk en senere versjon som takler alle disker er det vel ikke rart at den takler Seagate? hehe, takk for bra tips, får håpe mitt takler samsung da xD

Lenke til kommentar

Hei sliter litt med oppsetet på biosen min:

 

har følgende oppsett: Spec:

CPU Intel q9450 12MB 1333 2,6GHZ

4GB DDR2ballistix 8500 RAM link: http://x6.no/omtaler.php?op=Maskinvare&id=2099

 

Asus p5k premium HK

N9800GX2 1GB GPU skjermkort.

2x500 GB Samsung disker i raid 0.

Creative X-fi gamer lydkort.

WinXP PRO 32 bits.

 

Sliter her med oppsettet på ram brikkene, bios setter dem til 5-5-5-18-3-52-6-3

hva er korrekt instilling og event hva skal jeg stille på?

har justert nå:

cas latency=5

ras to cas delay= 5

RAS PRE time=5

RAS ACT time= 15

ras to ras er auto

ref cycle time auto

write recovery time auto

write to read delay er auto

og read to pre time er auto

dram static read control er auto

voltage satt jeg til 2.25

 

ai OC tuner manuelt.

FSB er 333

DRAM freq: 1066mhz

DRAM command rate er 2N

 

Noen innspill?

Har mye god kjøling(stoort kabinett7 vifter) og en blue orb2 kjøler på cpu.

 

Edit, legger ved snag fra CPU-Z. Ser at rammen er feil og viser kun 6400?

post-51045-1214323612_thumb.jpg

post-51045-1214323617_thumb.jpg

post-51045-1214323622_thumb.jpg

Endret av ivanp
Lenke til kommentar

Det er nok med 2.2v på minne.Ville ikke brukt mer spenning på brikkene 24/7.

 

Med 32 bits os,leser ikke windows mer enn ca 3gb av minnet ditt.Du kan like godt ta ut ei brikke.

 

Du har satt riktige timings,men hva er det du sliter med?

 

Edit:Ja det er riktig at de blir vist som pc6400 ram pga av en bug i cpuz.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Jeg har slitt med Conan bla, det det viser seg at det kræsjet bare plutselig. Artifacts etc.

 

Har en Vista plate liggende, er ikke 64 bits, men en dum fugl hvisket til meg at etter sp1 kom så støtter vanlig vista premium faktisk 4GB noe jeg ikke kan se stemmer?

Endret av ivanp
Lenke til kommentar
Ikke noe 32 bits os støtter 4gb minne som jeg vet.

 

I spill,har du problem med frys,slik at pcen fryser en stund,før du kan spille videre?

 

Nei ingen frys i den forstand, conan kom først med melding om minnedump, endret deretter paging file, og paged pools size i registeret. Dette hjalp ikke, så etter en stund med spilling der det er "aktivitet" gikk alt i stå. Skjerm ble nesten totalt lilla av artifacts, og spillet måtte lukkes fra task manager. Etter knoting på forum kom jeg over noen poster der folk anbefalte endring av volt på rammen, så jo i bios også at timings var feil. Rart at HK ikke setter det som er for brikkene som standard.

Lenke til kommentar
Jeg har slitt med Conan bla, det det viser seg at det kræsjet bare plutselig. Artifacts etc.

 

Har en Vista plate liggende, er ikke 64 bits, men en dum fugl hvisket til meg at etter sp1 kom så støtter vanlig vista premium faktisk 4GB noe jeg ikke kan se stemmer?

Det stemmer at det står at du har 4GB når du har instalert SP1 ja, men du får allikavel ikke utnyttet alt minnet, denne fixen er noe microsoft har lagt inn fordi de fikk så mange kundespørsmål om akkurat dette.

Lenke til kommentar
Ikke noe 32 bits os støtter 4gb minne som jeg vet.

 

I spill,har du problem med frys,slik at pcen fryser en stund,før du kan spille videre?

hei lucky, du spurte om jeg hadde noen småfrys der spiller "stopper et øyeblikk"? har fått det nå, virker nesten som lagg, men er visst ikke det. Noen innspill på hva det kan være?

Den kræsjen jeg hadde har jeg ikke hatt på en stund nå, kan være grunnet jeg ikke har gått inn i akkurat det huset jeg var i når det kræsjet...

 

Tester mere utover kvelden.

Lenke til kommentar
Ja, var deg jeg spurte. Hvorfor ikke gå for P5Q Deluxe (P45)? Er ikke mer enn 273,- i mellom.

ja det lurer jeg på og hehe :hmm:

hadde ikke så god tid til å sette sammen lista osv. men men er ikke så farlig, er fornøyd bare jeg får pcen i hus før fredag.. bestilte lørdag ettermiddag.. pakken er ikke sendt enda:S

Lenke til kommentar
Ikke noe 32 bits os støtter 4gb minne som jeg vet.

 

I spill,har du problem med frys,slik at pcen fryser en stund,før du kan spille videre?

hei lucky, du spurte om jeg hadde noen småfrys der spiller "stopper et øyeblikk"? har fått det nå, virker nesten som lagg, men er visst ikke det. Noen innspill på hva det kan være?

Den kræsjen jeg hadde har jeg ikke hatt på en stund nå, kan være grunnet jeg ikke har gått inn i akkurat det huset jeg var i når det kræsjet...

 

Tester mere utover kvelden.

 

Ikke at jeg liker det,men det kan like gjerne være samsung diskene dine.Har du hatt problem i andre spill eller ved utpakking av større filer?Raid er heller ikke Premiums sterke side.

 

Har du en disk til som du kan teste det på?

 

Nå er det vel også en del bugs i AOC som mange sliter med.Har ikke spillet selv,så jeg skal ikke uttale meg noe om det.

Lenke til kommentar
Ikke noe 32 bits os støtter 4gb minne som jeg vet.

 

I spill,har du problem med frys,slik at pcen fryser en stund,før du kan spille videre?

hei lucky, du spurte om jeg hadde noen småfrys der spiller "stopper et øyeblikk"? har fått det nå, virker nesten som lagg, men er visst ikke det. Noen innspill på hva det kan være?

Den kræsjen jeg hadde har jeg ikke hatt på en stund nå, kan være grunnet jeg ikke har gått inn i akkurat det huset jeg var i når det kræsjet...

 

Tester mere utover kvelden.

 

Ikke at jeg liker det,men det kan like gjerne være samsung diskene dine.Har du hatt problem i andre spill eller ved utpakking av større filer?Raid er heller ikke Premiums sterke side.

 

Har du en disk til som du kan teste det på?

 

Nå er det vel også en del bugs i AOC som mange sliter med.Har ikke spillet selv,så jeg skal ikke uttale meg noe om det.

 

ingen problem i andre spill, har ei heller andre disker foreløpig - Må vfå kopiert opp noen gamle før jeg kobler dem på. Men virket som det var kun det spillet, på et spesiellt punkt da jeg fikk høre fra andre spillere at det kræsjet for dem og på akkurat samme plass.

Lenke til kommentar

 

PCP160: Hensikten for min del var primært å kunne få et kjølig, stillegående system med mulighet for høyere ytelse i form av overklokking. Siden jeg har prøvd å klokke systemet og overvåket temperaturer før og etter jeg gikk fra vann til luft, ser jeg en klar forskjell. Temperaturene på alle områdene jeg overvåket har sunket drastisk, og det å vite at kjølesystemet jeg nå benytter klarer å absorbere og kvitte seg med varme på en mye bedre måte enn før gir meg sjelefred. Som et resulatat av dette kan jeg også klokke både cpu og gpu så langt jeg klarer, uten at temperatur er en hindring. Det som hindrer meg er rett og slett av komponentene ikke vil lenger, så bremsen ligger i selve elektronikken og hva den kan prestere.

 

Men antar at du er ute etter innsikt i hvilken effekt det vil gi å kjøle f.eks. nb kontra mosfet? For å svare på slikt er det viktig å ha inngående kunnskap om hva disse forskjellige områdene faktisk gjør. For min del valgte jeg f.eks å kjøle mosfet fordi disse chip'ene som leverer strøm til cpu'en utvikler mye varme, spesielt under klokking, noe som både kan begrense ytelsen til systemet i form av å sette en stopper for klokking, samt senker levetiden til hovedkortet generelt. Chipset på dette kortet (både nb og sb) blir etter min erfaring såvidt lunkne før klokking, men jeg overkompanserte og tenkte at det var like greit å få kjølt disse når jeg først skulle ha en slikkelig loop. Jeg vet ikke om dette var i nærheten av det du lurte på, men hvis du spesifiserer kan jeg prøve å svare bedre :)

Takk for fint svar, det var helt i nærheten av hva jeg lurte på, og jeg spurte jo veldig generelt. Jeg vet i og for seg godt hva de forskjellige komponentene gjør og blir utsatt for, så det var eventuelle observasjoner rundt dette med klokking jeg var mest opptatt av. Som du er inne på er det jo flere grunner og perspektiver rundt det å ha vannkjøling, og selv bruker jeg det med lydløshet på en brukbar klokk i hovedfokus, og har ikke sett noe direkte forbedringer i klokkeresultat av vann på NB, eller ekstra kjøling på mosfet.

Så derfor lurer jeg litt på om noen av dere som har fullkjølt kort som dette i tillegg til lavere temperaturer, og bedre støykontroll, har sett noe direkte forbedring av klokkeegenskapene, og i så fall hva, og hvor mye?

 

@ivanp,

Det er også mulig å laste ned en del av tingene rett fra produsentene, Intel, Marvell, Realtek osv.

Men ville egentlig bare nevne at det kan være verdt et forsøk med den vanlige nedlastningen, selv om den vanligvis er elendig. Var en i tråden som ikke fikk lastet ned noe for 2-3 sider siden, så jeg lastet ned å sendte til han, og for å sitere meg selv:

Jeg får faktisk nå 250kbs på nedlastning hos Asus, (typisk nok siden jeg ikke trenger noe der akkurat nå...) men jeg bruker den Asus siden relativt mye, og vil si den er elendig, treg og ustabil.

 

 

Vel, nå klokket ikke jeg skikkelig før jeg fikk hele kortet på vann, så om det er noen vesentlige fordeler ved å kjøle hele kortet mht. maks stabil klokk kan jeg ikke uttale meg om, desverre... :)

Lenke til kommentar

Hovedkortet jeg har nå skaper bare problemer, derfor hadde jeg egentlig tenkt å bytte det ut med ett ABIT IP35-E kort. Desverre føres ikke dette lenger hos multicom og jeg må derfor velge ett erstatnings produkt. Lurer da på hva jeg burde velge? Har sett på P5KC og P5K Premium, men er Premium verdt de ekstra pengene eller burde jeg heller gå for ett nyere chipset når jeg er i det prissegmentet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...