Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Nitrius Lagt til 20/04-2008 : 19:02

Riktig det, er fornøyd på 3GHz, værtfall for øyeblikket

 

Takk for hjelpen nok en gang!

Ja, som Intern vel sa lenger opp her ser heller ikke jeg noen grunn til å endre på noe dersom alt er ok på ønsket klokkehastighet. For de fleste vil "Auto" på disse hk spenningene fungere utmerket.

Eneste som kan være greit å sjekke om man vil være sikker på å få fullt utbytte av maskinen er at minnebrikkene kjører på de timings og spenning de er spesifisert for å klare. Det er ofte slik at de for å sikre stabillitet og boot i alle mulige scenarioer er satt litt slappere om alt står på auto.

Generelt syns jeg det er greit å sette de instillingene jeg vet hva skal være, og har data på manuelt, og la resten stå på auto.

 

Load line calibration heter den i de nye BIOS-ene ja :)

 

Skummet gjennom "artikkelen" nå, og fant blant annet:

Actually, load line droop (Vdroop) is an inherent part of any Intel power delivery design specification and serves an important role in maintaining system stability.

Har alltid brukt "Load Line Calibration", og aldri hatt noen ustabilitet av den grunn. Dessuten, OM det skulle være sånn at det kan gjøre systemet ustabilt, så vil jeg heller at maskina slår seg av en gang i året enn at jeg må kjøre 0,1v mer til daglig (som gjør at jeg må minke maksklokken pga temp). Bare hypotetiske tall altså.

Har heller ikke merket noe tegn til stabillitetsproblemer med Voltage Damper/Loadline Calibration påskrudd. Men det kan være en interessant diskusjon hvorvidt LLC faktisk er en velsignelse, eller om den kanskje heller gjør oss en bjørnetjeneste.

Man kan vel trygt si at ensidig fokus på V-core ved load/V-droop, er en kraftig forenkling av hva som betyr noe ifht stabillitet/overklokk. Feks er jo bare "kortversjonen" av Intels spesifikasjon for hvordan strømforsyningen til C2D skal oppføre seg, en bok på 90 sider, så det er ikke fullt så trivielt som man kanskje skulle tro dette her.

 

Det interessante er jo at vi bruker LLC for å oppnå en høyere klokk med en lavere satt V-core, men når feks du 2bb1, sier at du uten LLC måtte stoppet på en lavere frekvens pga varme, er det ikke alle som er eninge i at det nødvendigvis er helt sant.

Hvis din cpu trenger 1,45 Volt ved full load for å være stabil ved en gitt frekvens, så trenger den gjerne 1,45V enten LLC er av eller på. Snakker da altså om den reelle spenningen cpu får, uavhengig av hva du satt den til i BIOS, eller hvor stor endring det måtte være fra idle til load.

 

Forskjellen med LLC påskrudd er etter hva jeg kan se tre ting:

1. du får dine 1,45 Volt load med en lavere spenningsinnstilling satt i BIOS enn du ellers måtte hatt (som igjen gir deg bedre nattesøvn)

2. Du får mindre Vdroop ved overgang fra idle til load. (gir muligens større e-penis?)

3. Du får en lavere spenning på cpu ved ingen/lav belastning. (det høres jo bra ut så lenge det ikke blir ustabilt)

 

Så kritikere vil hevde at det eneste området der prosessoren med LLC påskrudd reellt sett får lavere spenning, og derav mindre varmeutvikling, er ved ingen/lav belastning.

Så med mindre det er idle temp som stopper klokkingen din, henger ikke teorien om høyere klokkemuligheter helt på greip.

Varmeutvikling er jo et produkt av kombinasjonen spenning og strømstyrke, min erfaring er også at 0,1-0,2Volts økning av V-core gir relativt lite utslag på temperaturen ved idle. Hvor stor faren for å ødelegge cpu pga for høy spenning ved lav last er jeg usikker på, men generelt er det jo også her kombinasjonen av høy temp/høy spenning (eller høy strømføring) som dreper (elektromigrasjon). Så vet ikke hvor mye en litt lavere idle spenning egentlig er verdt i praksis.

 

Vdroop is used to cut costs - basically, they can use less capacitance on the output of the voltage regulator and still supply "good enough" power to the CPU by simply overvolting it slightly when it's not drawing much current, and undervolting slightly when it's drawing a lot of current.

Tja, om du vil spare noen ører.

Ja, jeg formoder det først og fremst menes at det er produsentene av hk som sparer penger på å benytte færre/mindre/dårligere kondensatorer i strømforsyningen. Man kan ikke direkte se om en strømforsyning er bra eller dårlig, men når man ser på bla kondensatorene i cpuens strømtilførsel området på P5K vs P5K Premium er det ikke overaskende at P5K sliter mer med å levere strøm til en Quadcore. Nå er det jo ikke uten videre bare å kjøre på med fler/større/bedre kondensatorer heller, men det er relativt kostbare komponenter der man må regne med at et mainstream/budsjett hk ikke mer enn akkurat klarer kravene i spesifikasjonene fra Intel.

 

But the user missed what really changed. With active voltage positioning enabled, the transient spikes in the power supply are reduced but the steady-state voltages look worse. With it disabled, the steady-state voltages look better, but transient spikes will be worse (and AFAIK there is no way for software to detect the transients).

Dette skjønte jeg ikke helt?

Nei, er ikke sikker på om det kanskje menes at man får høyere spenningstopper i overgangene mellom null og full belastning med LLC på. Men vet ikke om det er det det er snakk om, og i såfall hvorfor de mener dette.

 

 

I teksten blir det også snakket om at prosessoren kan kræsje om du bruker tilleggsfunksjoner som LLC, men dette er ikke noe jeg har erfart i alle fall. Tror heller ikke at det er andre i denne tråden som opplever ustabilitet pga LLC, da er det vel heller andre ting.

Nei, jeg har som sagt heller ikke den erfaringen, eller inntrykk av at det er en vanlig problemstilling.

Jeg kjører jo også med dette påskrudd, og selv om jeg er litt usikker ifht den reelle nytten, er jeg mer komfortabel med å holde idle spenningen godt under 1,5Volt på Quaden. Ser heller ikke noen direkte negative konsekvenser av å ha det på. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det interessante er jo at vi bruker LLC for å oppnå en høyere klokk med en lavere satt V-core, men når feks du 2bb1, sier at du uten LLC måtte stoppet på en lavere frekvens pga varme, er det ikke alle som er eninge i at det nødvendigvis er helt sant.

Hvis din cpu trenger 1,45 Volt ved full load for å være stabil ved en gitt frekvens, så trenger den gjerne 1,45V enten LLC er av eller på. Snakker da altså om den reelle spenningen cpu får, uavhengig av hva du satt den til i BIOS, eller hvor stor endring det måtte være fra idle til load.

 

Forskjellen med LLC påskrudd er etter hva jeg kan se tre ting:

1. du får dine 1,45 Volt load med en lavere spenningsinnstilling satt i BIOS enn du ellers måtte hatt (som igjen gir deg bedre nattesøvn)

2. Du får mindre Vdroop ved overgang fra idle til load. (gir muligens større e-penis?)

3. Du får en lavere spenning på cpu ved ingen/lav belastning. (det høres jo bra ut så lenge det ikke blir ustabilt)

 

Så kritikere vil hevde at det eneste området der prosessoren med LLC påskrudd reellt sett får lavere spenning, og derav mindre varmeutvikling, er ved ingen/lav belastning.

Så med mindre det er idle temp som stopper klokkingen din, henger ikke teorien om høyere klokkemuligheter helt på greip.

Sammenhengen mellom spenning idle og maks-klokk hadde ikke helt sammenheng nei. Men f.eks. på P5K, der er det gjerne 0,1-0,15v spenningsfall mellom idle og load. Så for å få mine 1,45v load må jeg da ha oppimot 1,6v idle. Da blir det bra varmt selv om det er idle. Jeg liker i alle fall at pc-en kan slappe av på lavest mulige temperaturer.

 

Der det jeg liker med LLC - at det blir så lite spenningsfall, som igjen fører til lavere idle-spenning. Det var dette jeg mente, men formidlet på en ulogisk og feil måte. :blush::)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Da er hovedkortet mitt ferdig testet hos netshop.. De har ikke klart å bestemme seg om hva som skjer..

 

Eneste det står på bekreftelsen min er RMA .... ikke garanti

 

Om dette betyr test OK eller om det er feil, men som garantien ikke dekker.. vet ikke jeg..

Noen andre som har noe forslag her? Skal ringe/stikke innom dem i morgen.

 

Starter å bli litt lei, da hovedkortet har hvert sånn siden jeg fikk det.

 

update:

Da fikk jeg ringt dem og fikk beskjed om at det var 2 bøyde pinner på hovedkortet. (Forstår ikke hvordan man kan bøye 2 pinner)

 

Men hvordan er det med bøyde pinner og at pcen fungerer? Burde ikke pcen ikke fungere?

 

Har sendt en mail om at problemet har hvert der helt siden jeg fikk kortet. Men regner med at jeg får beskjed om at det er ingen ting dem kan gjøre. Så da må jeg vel bare prøve å bøye de forsiktig tilbake.. verktøy blir vel en 0.5mm trykkpenn.

Endret av NeXz
Lenke til kommentar

Har kastet meg på et Asus P5K Premium igjen,på tross av div problem med mitt forrige.

 

Har ikke fulgt med på denne tråden en stund,og gidder ikke lese innlegg fra i høst og frem til nå.

 

Noen anbefaling på hvilken bios som oppleves som best til klokking av E8400?

Lenke til kommentar

Har kun testet med BIOSen som kom med kortet og siste offisielle. Jeg oppdaterte BIOS siden CPU ikke ble skikkelig gjenkjent av medfølgende BIOS. Før jeg oppdaterte BIOS var jeg så vidt borti overklokking med P5K Premium, men mine erfaringer sier at P5K generelt er et meget bra overklokkingskort for E8400. Alt er veldig rett frem egentlig. Har ikke merket noen FSB-hull så langt. Med LLC aktivert (synes jeg) det er en godkjent vdrop. Tror ikke dette er kortet som står i veien for å makse ut E8400 :)

 

P5K Premium har spilt meg noen puss, men til overklokking er det en drøm. Er det et Rev. 3 kort du har fått nå? Hvordan der det nye kortet ditt kontra det gamle?

Lenke til kommentar
Du kommer vel inn i BIOS selv om du ikke har kompatibel CPU(?), og da får du også oppdatert ved EZ Flash.

Hjelp!!

Kjøpe et asus p5k se kort siden mitt asus maximus er på rep.

Når jeg startet opp pc kom jeg inn i bios. men når jeg gikk ut igjen for å starte opp os fikk jeg en melding om at cpu ikke var suportetog jeg måtte oppdatere biosen...eller noe i den duren. bootinga forsatte som vanlig og det kom en strek oppe i venste hjørne. Der stoppet det, jeg slo av maskinen og prøvde å starte opp igjen, men nå er skjermen svart. Vifter og lys tennes i pc, men det er også alt...HJELP...hva er det som er feil og hvordan får jeg rettet opp i det.

Har prøvd å resette cmos ved å ta ut batteriet og flytte på en jumper, men kommer ikke inn i bios igjen.

Har en intel E8400 cpu.

Håper noen kan hjelpe meg her.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...