Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingenting er identisk når det kommer til hw. Vet ikke om du har lagt merke til det, men det er ikke alle prosessorer som klarer samme frekvens på samme spenning. Slik er det med skjermkort, ram, hovedkort osv...

 

Prøv å still opp spenningen litt og se om det hjelper.

Endret av Intern
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er ingenting helt identisk om en bare går dypt nok i det, men det jeg mente er at det er brukt samme hardware i PCene. Begge PCene kjører for tiden stock hastighet, og ingen har vert utsatt for hard klokking (enda). Vet ikke om du kjenner til Ballistix settene, men de regnes som veldig bra sett (Micron D9GMH) og skal ikke ha noen problemer med å kjøre stock 800 MHz, 4-4-4-12 @ 2,2v (disse settene klarer som regel 1200 MHz med litt slakkere timings og litt mer spenning).

 

Som sakt finner jeg det merkelig at det ene settet feiler i den ene PCen med di gitte innstillingene, mens det andre settet ikke gjør det. Og når jeg tester settet som feilet i den andre PCen med eksakt samme innstillinger, feiler det ikke. :S

 

Edit: Skjematisk oppsett med samme øvrig harware og samme innstillinger:

Hovedkort 1 + Minnesett 1 = Feil

Hovedkort 2 + Minnesett 2 = Velstand

Hovedkort 1 + Minnesett 2 = Velstand

Hovedkort 2 + Minnesett 1 = Velstand

 

Etter mitt hode skal ikke små variasjoner i ytelse- og spenningsskalering ha noe å si i dette tilfellet. Eller mener du forsatt at det kunne løst seg med høyere spenning?

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Hei, dette er vel en slags universltråd om P5K? Må komme med et spørsmål da. Har nettop satt sammen dette oppsettet, med P5K hovedkort og E6750. Første boot gikk perfekt la inn windows å masse annet, PC-en ble bootet mange ganger under denne operasjonen, men var aldri av mer en 1/2 minutt. Så kom natten, og jeg gikk til sengs. Neste morgen starter kun viftene, ikke et pip fra bios og helt sort skjem. Etter 4-5 forsøk "kom" den. Og dagen etterpå, alså i dag, måtte jeg prøve 10-15 ganger!! :-( Noen som vet hva det kan være? Hjelper ikke å ta ut biosbatteri og vente. Temp under normal drift er 25 på prosessor og 30 på MB. Har ikke oppdatert bios. Kan noen gi et svar så jubler jeg..

Lenke til kommentar
ok tak lucky666, skal oppdatere seinere i dag. Men var inne og kikket hos asus, skal jeg ta den nyeste beta versjonen, eller den siste før den? Noen som har testet beta'en? Var lagt ut 4 april eller noe..

Jeg får si som jeg alltid gjør; "vanlige" brukere bør benytte siste "ferdige" bios (altså ikke beta)

Unntaket er hvis man har spesielle problemer, og siste bios ikke løser dette, eller at man feks har en helt ny cpu som ikke er støttet av annet enn beta (dette siste er ikke tilfelle med din E6750 som har vært støttet fom versjon 0603)

Selvsagt er det også et unntak for de av oss som er "spesielt interesserte", som liker eksperimentering, og er inneforstått med at en beta ikke nødvendigvis er ferdig eller stabil, men som drømmer om nye funksjoner, eller bedre klokkeegenskaper...

 

Så får du kategorisere deg selv. ;)

 

chrlod Lagt til I går, 20:40

Etter mitt hode skal ikke små variasjoner i ytelse- og spenningsskalering ha noe å si i dette tilfellet. Eller mener du forsatt at det kunne løst seg med høyere spenning?

Tja, det er jo faktisk ikke umulig at feks en liten endring av Vdimm, endring av klokkefrekvens, timing, osv kan løse problemet der det oppstår.

Men jeg forstår hva du vil frem til, det er jo tilsynelatende ikke noe logikk i dette, og vanskelig å sette fingeren på hva det er som gjør at minnet snubler i den ene maskinen, og ikke den andre.

Jeg kan i alle fall ikke gi deg noe svar på hvorfor. Datamaskiner er jo skjematisk sett enkle, men likevel ekstremt komplekse og sarte. Har også tidligere hatt noen erfaringer med obsternasige minnebrikker, og diverse minnerelaterte problemer i alle fall ikke jeg klarte å se noe logikk i. Så andre får ta seg av evetuelle utdypende forklaringer.

 

Men du har vel i alle fall nå, hvis jeg forstår deg rett, funnet en måte å omgå problemet, dersom du setter rett minnesett i rett maskin så virker begge maskiner feilfritt? :)

Lenke til kommentar
Men du har vel i alle fall nå, hvis jeg forstår deg rett, funnet en måte å omgå problemet, dersom du setter rett minnesett i rett maskin så virker begge maskiner feilfritt? :)

 

Jepp stemmer det. Så det er egentli ikke vits å legge for mye tid og energi i å finne ut hvorfor problemene oppstod så lenge det ikke gjentar seg. :)

Lenke til kommentar
Bygget sammen en PC med P5K SE og E4500 og det fungerer fint, er det da noen vits å oppdatere BIOS?

 

"dont`t fix it if it aint broke"

 

Et ordtak dessverre ikkje jeg klarer å følge. Jeg bare må teste nye drivere og bioser så fort det kommer nye :innocent::mrgreen:

Aporopå de av oss som lider av en lett sykelig trang til å pådra oss en masse ekstra problemer i jakten på noe bedre, så har det kommet en beta- bios med relativt mye endringer for P5K Deluxe:

 

P5K Deluxe / WiFi-AP BIOS 0809

1. Improve ATAPI CD-ROM's compatibility with EZ-Flash

2. Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx

3. Add [7 DRAM Clocks] in [CAS# Latency] option

4. Add some items for [REF Cycle Time]

5. Enable better support fir FSB1600/DDR-1200 combination

6. Enable CPR support for CPU Ratio control

7. Fixed C1E, TM and EIST can't be disabled issue

8. Add option [60 DRAM Clocks] into [REF Cycle Time] setup item.

 

 

@2mmy91,

 

Det er ikke så dumt å følge ordtaket Nizzen nevnte, så hvis alt fungerer feilfritt er det neppe nødvendig å mase med. Tok en titt på cpu støtten for P5K SE og din E4500 er støttet fra nest første bios (0205).

Det vil jo ofte virke også med nyere cpu enn hva som er støttet av bios, men da vil gjerne cpu ikke gjenkjennes riktig. Uten at det nødvendigvis har noen praktisk betydning i daglig bruk, men det kan ha det.

Uansett, det er stort sett utvidet cpu støtte som er fikset i de forskjellige nyere bios, og det eneste andre du potensielt går glipp av er:

Modify AI-suite content (0205)

Patch some boot up failure issue (0401)

Fix system will show an [!] mark next to 「Microsoft PS/2 Mouse」under Windows Vista Ultimate Device Manager issue. (1007 og siste utgitte bios)

Enhance compatibility with certain IDE HDD. (1007 og siste utgitte bios)

 

Så hvis du ikke savner noe i AI suite, ikke har bootproblemer, ikke har utropstegn på mus i Vista, eller problemer med en harddisk, kan du lene deg tilbake og slappe av. ;)

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg litt angående temperatur sensoren på P5K-E Wifi edition hovedkortet? jeg har i lang tid hatt en liten tommel regel om å ikke stole helt på de temperaturene hovedkortet sensorene gir fra seg. Uansett, ifølge Everest så ligger CPU på 27 grader, så har du CPU1,2,3,4 hvor 1 og 2 ligger på 42, 3 og 4 på 35. Hva er hva her? hvilken er mest sannsynlig?

Lenke til kommentar

Alle er "mest sannsynlig" fordi CPU 1, 2, 3 og 4 er temperaturene på/i de forskjellige kjernene. "CPU" som i ditt tilfelle er 27, pleier å være 10-15 grader under kjernetemperaturene.

 

Om jeg ikke husker feil, så bruker P5K-E samme kortet som Deluxe, og da kom vel PCP160 frem til at sensoren ligger like over ram-slotene.

Lenke til kommentar
Last ned et "stresseprogram" som for eksempel OCCT eller Prime95.

 

Kjører du standard kjøler? I så fall har du ikke mye å gå på. Men med en ny kjøler kan det straks bli så mye bedre.

 

Her har du en litt mer passende tråd for videre diskusjon foresten:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=791379&hl= :)

 

 

Nei, har Zalman 9500LED, om jeg husker riktig. Tok frem Prime95 samt CoreTemp og sjekket, kom opp i 67 grader, så jeg holder meg unna foreløpig. En liten ting, når du plasserer cpuen i sokkelen, så har du denne "metall" platen som presser den ned og låser fast cpuen, mener jeg har lest steder at folk fjerner denne, for den kan hindre cpu sin kontakt med kjøleren, kan dette stemme? Har også hørt at Zalman er litt overhypa samt 9500 ikke helt einer seg for Q6600, så det blir vel til at jeg går til innkjøp av en annen kjøler muligens, om jeg får lyst til å teste ut litt overklokking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...