Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Æsj, ser ut til at noen av problemene kan være pga minnet. Har en liten mistanke om at hovedkortet gir litt for lite spenning. Ser også ut som om Ballistixene mine blir kjørt på 5-5-5-18 når alt står på auto. Finnes det program som kan lese spenningen minnet faktisk får? Og hvordan aktiverer jeg EPP på hovedkortet (P5K Prem)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Har et vanlig P5K hovedkort. Fikk akkurat denne meldingen: "Error Loading Operating System". Altså en error message når jeg restartet Pcen etter OS setup. Løsningen i følge MS sine sider skal være å oppdatere bios. Hvordan kan jeg oppdatere bios uten noe OS på PCen? Har tilgang til en bærbar pc, med internett og minnepenn.

Lenke til kommentar

Et flashe-program du finner når du går inn i bios.

 

Last ned den biosen du vil ha (en .ROM-fil om jeg ikke husker feil). Så legger du denne filen inn på en minnepenn e.l., setter minnepennen i datan, restarter pc-en, finner EZ-flash og oppdaterer.

 

Sånn ca. :)

Lenke til kommentar

Hallo alle P5K'ere!

 

Tråden har utrolig nok nå blitt på 100 sider, og nærmer seg 2000 innlegg!.

Dette er langt ut over hva jeg hadde forventet da jeg startet den som et slags spørsmål om andres erfaringer med P5K Deluxe.

Så vil først og fremst bare takke alle for alle bidragene, og spesielt da til de som har deltatt mye med både testing og deling av erfaringer/tips over lang tid.

 

Jeg vet egentlig ikke i hvilken grad nye eller gamle lesere ser på forsiden av slike tråder, og det har aldri vært min intensjon å lage noe slags manual for P5K med denne tråden. Men jeg har nå uansett tatt meg tid til å gi forsiden (post 1) en sårt tiltrengt oppryddning. Den ble helt ødelagt av en forumoppgradering for en god stund siden, all formatering forsvant, og alle bilder ble liggende i en bunke i bunnen.

 

Så jeg har ryddet og redigert litt, og lagt til en liten bruksanvisning for EZ-flash (nederst) som det eventuelt kan henvises til ved spørsmål om biosoppdatering. MB temp er også noe det spørres ofte om, så det er også forsøkt gjort litt klarere i 1. post.

Det er jo også slik at tråden i utgangspunktet fokuserte mest på nå utgåtte Deluxe, men 99% av den infoen er jo direkte overførbart til Premium, og veldig mye også til P5K-E, så det er fremdeles relevant for mange vil jeg tro.

 

Ok, hvis det er noen som har kommentarer, eller ting de mener absolutt bør legges til, eller fjernes fra 1. post er det bare å si fra.

Ellers tenker jeg jo dette primært som en diskusjonstråd, der vi høster av hverandres erfaringer. Jeg har i alle fall lært veldig mye om dette hk gjennom tråden, og håper flere har samme opplevelse.

Lenke til kommentar

Nevnte tidligere i tråden at jeg hadde problemer med å stille på fsb på p5k deluxe wifi. Har nå byttet cpu til e8400 men får heller ikke satt fsb på denne. Har oppdatert bios til den siste og resatt cmos. Hver gang jeg resetter cmos så "godtar" den fsb innstillingen men etter at jeg slår av og på pcn et par ganger resetter klokkefrekvensen seg selv om fsb står på det jeg har satt det til i bios.

 

Hver gang jeg stiller på fsb og tar lagre i bios så hører jeg et pip fra pcn så slår den seg av og på igjen automatisk. Kan dette være et tegn på at innstillingen i bios var feil og ikke godtatt?

 

Det er så kjipt å ikke få overklokket en eneste mhz når både hovekortet og cpuen skal være lette å overklokke..vurderer å bytte hovedkortet.

Lenke til kommentar
Hver gang jeg stiller på fsb og tar lagre i bios så hører jeg et pip fra pcn så slår den seg av og på igjen automatisk. Kan dette være et tegn på at innstillingen i bios var feil og ikke godtatt?

Dette er normal oppførsel på P5K. Hvorvidt hovedkortet rebooter helt (altså skrur seg helt av noen sekunder) kommer an på hvilke innstillinger som endres på, og hvor mye. Ved større endringer vil det stort sett alltid reboote helt for å "stabillisere seg", og ta i bruk de nye innstillingene.

 

Vedrørende problemet med å få klokket vet jeg ikke om jeg forstår helt nøyaktig hva som skjer hos deg, men umiddelbart kan det høres ut som du fortsatt har noen instillinger satt til "Auto", og som dermed forsøker å kompensere for din overklokking.

 

Sjekk først at du i bios - "Cpu configuration" menyen har satt cpu ratio control til Manual, og C1E support til Disable.

I Jumperfree configuration må naturligvis Ai overclocking stå på Manual, og sjekk at også cpu ratio står til Manual der også. Ratio setter du til den multipler du ønsker å bruke (start med standard høyeste multipler for din cpu).

Så setter du ønsket FSB, og for orden skyld også etter at FSB er satt, Dram frequency manuelt til passende verdi.

 

Hvis du får disse instillingene riktig bør det være mulig å overklokke. Start bare med en økning på noen få Mhz på FSB, så du ser at det fungerer, og for å eliminere at den resettes pga for høy frekvens.

Lenke til kommentar
Hallo alle P5K'ere!

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Tråden har utrolig nok nå blitt på 100 sider, og nærmer seg 2000 innlegg!.

Dette er langt ut over hva jeg hadde forventet da jeg startet den som et slags spørsmål om andres erfaringer med P5K Deluxe.

Så vil først og fremst bare takke alle for alle bidragene, og spesielt da til de som har deltatt mye med både testing og deling av erfaringer/tips over lang tid.

 

Jeg vet egentlig ikke i hvilken grad nye eller gamle lesere ser på forsiden av slike tråder, og det har aldri vært min intensjon å lage noe slags manual for P5K med denne tråden. Men jeg har nå uansett tatt meg tid til å gi forsiden (post 1) en sårt tiltrengt oppryddning. Den ble helt ødelagt av en forumoppgradering for en god stund siden, all formatering forsvant, og alle bilder ble liggende i en bunke i bunnen.

 

Så jeg har ryddet og redigert litt, og lagt til en liten bruksanvisning for EZ-flash (nederst) som det eventuelt kan henvises til ved spørsmål om biosoppdatering. MB temp er også noe det spørres ofte om, så det er også forsøkt gjort litt klarere i 1. post.

Det er jo også slik at tråden i utgangspunktet fokuserte mest på nå utgåtte Deluxe, men 99% av den infoen er jo direkte overførbart til Premium, og veldig mye også til P5K-E, så det er fremdeles relevant for mange vil jeg tro.

 

Ok, hvis det er noen som har kommentarer, eller ting de mener absolutt bør legges til, eller fjernes fra 1. post er det bare å si fra.

Ellers tenker jeg jo dette primært som en diskusjonstråd, der vi høster av hverandres erfaringer. Jeg har i alle fall lært veldig mye om dette hk gjennom tråden, og håper flere har samme opplevelse.

Det har vært en fornøyelse å være i denne tråden, og den hadde ikke vært den samme uten deg! :cry::) Flott opprydning i førstepost også, kan komme godt med!

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Har nylig mitt første Intel-system på over 10 år. Hovedkortet er et Asus P5K SE, CPU er en E8400.

 

Jeg har enda ikke mottatt CPUen. Vil jeg få problemer med å starte PCen med denne kombinasjonen? Har lest om andre som har problemer med at BIOS ikke støtter de nye 45nm CPUene. Er dette tilfelle med P5K SE også? Jeg har ingen andre 775-CPUer jeg kan boote med før eventuell BIOS-oppdatering.

 

J

Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

 

Denne tråden er jo genial. Men litt vanskelig å finne frem i, så derfor beklager jeg om dette har vært tatt opp før.

 

Jeg har problemer med et hovedkort av typen p5k-e, når vi startet maskinen så kommer det bare et eneste laaangt pip. Og da snakker vi om over 30 sekunder, ene gangen holdt vi til og med ut opp mot et minutt. Problemet er at jeg ikke kan finne noe om dette i brukerhåndboken. Der skal det jo også komme noen korte pip.

 

Så noen som vet hva som er feil når det bare piper, piper og piper, uten pause?

 

Hovedkort:

Asus P5K-E/WIFI-AP, Socket-775, DDR2, WIFI, ATX, GbLAN, PCI-Ex16

 

Har dessverre ikke mer info om resten av HW ombord, da det ikke er min maskin. Men jeg skal se hva jeg kan finne ut.

 

Takk!

- Askeland

Lenke til kommentar

@Askeland,

Tråden er ikke egnet som oppslagsverk for nye brukere, så det er bare å spørre.

 

Men er dette snakk om en nybygget maskin?

 

Hvis ja, sjekk at du har fått på plass ekstern strøm på grafikk kort. Jeg vet at enkelte har opplevd samme symptom dersom denne kontakten ikke har vært på. Noen kort har 2x 6 pins på skjermkortet, begge må ha strøm.

Hvis det er en maskin som har vært i bruk, kan du starte med å dobbeltsjekke at alle strømkontakter sitter skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...