Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Det ser i alle fall nydelig ut Intern!

Jeg kaller jo denslags for kunst (selv om damene har en tendens til å mene noe annet :p )

Men har du fått noe erfaring på om dette har noe for seg i praksis, altså i form av bedre resultater?

 

Jeg ser jo at man i dag får Asus Maximus Extreme X38 ferdig med vannblokk på heatpipe (NB) for like mye penger som mitt P5K Deluxe kostet...

Men er såpass fornøyd med dette at jeg neppe bytter med det første. Neste hk ønsker jeg dog vannkjølt NB/Heatpipe på igjen, for jeg tør ikke annet enn å ha litt viftestøy på dagens oppsett. Blir jo gode og varme disse ribbene når man ikke har noe cpu kjøler til å kaste litt luft på dem.

 

Forresten likte jeg den muligheten til å velge side for slanger på GPU kjøleren din, hadde spart meg for den stygge U-turn jeg må ha på min.

Som du ser oppe til venstre på dette duggfriske bildet:

 

169860.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intern/pcp160: Er det gtx eller ultra dere kjører? De er vel like lange, så da lurer jeg på hvor mange av sata-portene kortet dekker uten boxed kjøler? (sr om som de dekker 1 stk. på pcp160 sitt bilde med deluxe,som vel ser nærmest identisk ut som mitt?) Hele p5k-serien er vel basert på samme pcb, men er altså p5k premium jeg har.

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Intern/pcp160: Er det gtx eller ultra dere kjører? De er vel like lange, så da lurer jeg på hvor mange av sata-portene kortet dekker uten boxed kjøler? (sr om som de dekker 1 stk. på pcp160 sitt bilde med deluxe,som vel ser nærmest identisk ut som mitt?)

Mitt grafikkort er GTS640, og som Intern sier dekker det ikke noen sataporter. Den øvre røde som kanskje ser dekket ut på bildet er jo litt knotete å komme til, men det går fint med vanlig rette sata på den også. Ellers går det jo an å bruke vinkelsata dersom man har Ultra (bare å skaffe noen venstre vinkler i tillegg til høyre vinkler som følger med)

Lenke til kommentar
Hver gang jeg stiller på fsb og tar lagre i bios så hører jeg et pip fra pcn så slår den seg av og på igjen automatisk. Kan dette være et tegn på at innstillingen i bios var feil og ikke godtatt?

Dette er normal oppførsel på P5K. Hvorvidt hovedkortet rebooter helt (altså skrur seg helt av noen sekunder) kommer an på hvilke innstillinger som endres på, og hvor mye. Ved større endringer vil det stort sett alltid reboote helt for å "stabillisere seg", og ta i bruk de nye innstillingene.

 

Vedrørende problemet med å få klokket vet jeg ikke om jeg forstår helt nøyaktig hva som skjer hos deg, men umiddelbart kan det høres ut som du fortsatt har noen instillinger satt til "Auto", og som dermed forsøker å kompensere for din overklokking.

 

Sjekk først at du i bios - "Cpu configuration" menyen har satt cpu ratio control til Manual, og C1E support til Disable.

I Jumperfree configuration må naturligvis Ai overclocking stå på Manual, og sjekk at også cpu ratio står til Manual der også. Ratio setter du til den multipler du ønsker å bruke (start med standard høyeste multipler for din cpu).

Så setter du ønsket FSB, og for orden skyld også etter at FSB er satt, Dram frequency manuelt til passende verdi.

 

Hvis du får disse instillingene riktig bør det være mulig å overklokke. Start bare med en økning på noen få Mhz på FSB, så du ser at det fungerer, og for å eliminere at den resettes pga for høy frekvens.

 

Jeg har prøvd dette nå som du sier men det hjelper ikke.

Jeg gikk inn i bios og hadde fra før satt fsb til 343 men cpuen har gått på 3ghz hele tiden.

 

Nå stilte jeg inn de forskjellige tingene slik du sa og satt fsb på 380 noe som skulle resultere i cirka 3.4ghz. Lagret og restartet pcn. Windows booter helt fint men den viser fortsatt at fsb er 333 og cpuen går på 3ghz. Startet prime95 for sikkerhetsskyld for å se om den hadde klokket seg ned men det hadde den ikke, den går fortsatt på 3ghz under last.

 

Problemet nå er at går jeg inn i bios så står settingene mine der fortsatt. Altså fsb vil stå på 380 osv.. En annen ting som gjør at jeg tror det er noe galt med hovedkortet er at ingen av programmene jeg har prøvd for å overklokke i windows har fungert. Asus sitt eget fungerer heller ikke.

 

Hvis jeg nå resetter cmos og setter fsb til 380 så vil det fungere inntil jeg restarter 1-3 ganger.

Lenke til kommentar

En rar ting jeg har lagt merke til på P5K Premium er Asus AI lifestyle logoen som kommer rett etter boot. Bildet "henger" på "AI LIFESTYL" så etter noen sekunder kommer "E"-en (som manglet i lifestyle) og "P5K Premuim".

 

Noen andre som har lagt merke til dette eller hørt om noe liknende? På den andre identiske PCen jeg monterte er det ikke slik :S

Lenke til kommentar
En rar ting jeg har lagt merke til på P5K Premium er Asus AI lifestyle logoen som kommer rett etter boot. Bildet "henger" på "AI LIFESTYL" så etter noen sekunder kommer "E"-en (som manglet i lifestyle) og "P5K Premuim".

 

Noen andre som har lagt merke til dette eller hørt om noe liknende? På den andre identiske PCen jeg monterte er det ikke slik :S

Har det samme "problemet" selv, og det samme skjedde med mitt forrige hovedkort, asus p5n32e-sli plus. Tror dog ikke det er noe feil av graverende grad.

Lenke til kommentar
Røsk ut USB ting, og se POST gå unna uten bugs :p

 

Noen ganger booter ikke mitt A8N32 kort med USB ting i :shrug:

 

Jeg ser ikke på det som noe problem, men kan godt hende det er usb-dingser som skaper glitch'en ja :) Kommer forsåvidt til å poste bilder av mitt kort full vannkjølt over påsken :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er ikke sikker om dette hovedkortet passer de delene jeg har. Det burde det, men jeg er rett og slett ikke sikker og etter 3 måneder med slit og bal med defekte deler har jeg virkelig lyst til å få igang maskina mi.

 

Jeg hadde et XFX 650i LGA775 hovedkort. Jeg har nå disse delene:

 

XFX GeForce 8800 GT 512 MB

Intel Core 2 Duo E6550

Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA

Corsair VX 550W

Kingston DDR2 800MHz 2x1024

 

Så, passer disse delene Asus PK5? Jeg hadde tenkt å få kjøpt det gjennom mpx (link).

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd dette nå som du sier men det hjelper ikke.

Jeg gikk inn i bios og hadde fra før satt fsb til 343 men cpuen har gått på 3ghz hele tiden.

 

Nå stilte jeg inn de forskjellige tingene slik du sa og satt fsb på 380 noe som skulle resultere i cirka 3.4ghz. Lagret og restartet pcn. Windows booter helt fint men den viser fortsatt at fsb er 333 og cpuen går på 3ghz. Startet prime95 for sikkerhetsskyld for å se om den hadde klokket seg ned men det hadde den ikke, den går fortsatt på 3ghz under last.

 

Problemet nå er at går jeg inn i bios så står settingene mine der fortsatt. Altså fsb vil stå på 380 osv.. En annen ting som gjør at jeg tror det er noe galt med hovedkortet er at ingen av programmene jeg har prøvd for å overklokke i windows har fungert. Asus sitt eget fungerer heller ikke.

 

Hvis jeg nå resetter cmos og setter fsb til 380 så vil det fungere inntil jeg restarter 1-3 ganger.

Hvis du nå er helt sikker på at du ikke har glemt noen instilling på "auto" høres det jo litt rart ut dette her ja.

Heller ikke strømstyringsfunksjonene (Speedstep/C1E) skal påvirke fsb, men senker multipler, men det er uansett en god vane å sette mest mulig manuelt for å ungå at kortet "handler på egenhånd"

 

Det du sier om at instillinger endrer seg først etter noen restarter får det jo unektelig til å høres litt ut som det er noe galt med kortet ditt. Jeg vet ikke hvorfor dette skjer hos deg.

Er det altså slik at det bare er fsb settingen som går tilbake til standard etter noen reboot, eller gjelder det manuelt satt multipler, minnehastighet, ol, også?

Og skjer det samme om du senker fsb?

Lenke til kommentar
Det du sier om at instillinger endrer seg først etter noen restarter får det jo unektelig til å høres litt ut som det er noe galt med kortet ditt. Jeg vet ikke hvorfor dette skjer hos deg.

 

Etter å ha slått av pcn på kvelden (ikke reboota før det) så skulle jeg slå på igjen om morgenen. Da kom det slik "trykk f2 for å laste default eller f-blabla for å gå inn i bios", du vet, den meldingen som kommer hvis du har feilet en overklokking f.eks og bios vil resette seg.

 

Er det altså slik at det bare er fsb settingen som går tilbake til standard etter noen reboot, eller gjelder det manuelt satt multipler, minnehastighet, ol, også?

Og skjer det samme om du senker fsb?

Fsb settingene,multiplier settingene og ram settingene går ikke tilbake til standard, de står slik jeg satt dem(men i realiteten er settingene standard). Mitt inntrykk er at det ikke er kobling mellom bios og resten av hovedkortet, det skjer hvertfall ingen endringer uansett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

Jeg snakket tidligere i tråden om at jeg hadde minneproblemer, og har nå funnet en litt merkelig løsning. Som dere kanskje har fått med dere bygget jeg to identiske PCer bestående av bla Asus P5K Premium og 2 GB Corsair Ballistix (PC6400). På den ene PCen fikk jeg minnefeil med begge modulene i, men kunne ikke finne feil når jeg testet med bare en brikke. For å forsøke å finne en løsning byttet jeg minnesettene mellom de to identiske PCene. Jeg kjørte så en del looper i Memtest 86+ uten å finne en eneste feil. For morroskyld byttet jeg settene tilbake igjen, og når jeg da kjørte Memtest fant den mange feil før 20%. Jeg byttet selvfølgelig om på settene igjen slik det var da jeg ikke fant feil, og kjørte noen tester - helt uten feil.

 

Synes det er noe snodig at kun den ene PCen finner feil på det ene minnesettet, mens begge settene fungerer fint på den andre PCen. Noen som har hørt om noe liknende, evt kan gi en kort forklaring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...