Gå til innhold

Trenger du hjelp med Opera?


Anbefalte innlegg

wops, hehe.. Var jeg som bare antok at VG-tv bruker flash, sorry. Å få wmp til å fungere sømløst i Opera har vært litt trøblete opp gjennom tidene. Det ender ofte med at man er nødt til å kopiere manuelt filer inn i plugins-mappa til Opera. Du kan jo prøve å legge inn plugin fra signaturen min - men det er noen måneder siden jeg skrev den, så det kan tenkes det finnes bedre løsninger der ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarte nettopp å ordne mine egne WMP problemer i Opera, hovedsaklig ved bruk av NRK Nett-TV. Sjekket innstillingene for hva Opera gjør ved åpning av hver filtype, og her var det satt til at WMP-filtyper (wmv,asf) skulle åpnes eksternt i WMP for å spille av video. Satt filtypene til å ta i bruk WMP-plugins, og vips funket det delvis hos NRK*. VG-TV, Dagbladet, etc. har alltid fungert fint, og gjør det fortsatt.

 

*Greia nå er at Nrk spiller fint av video, men kutter en del av vinduet slik at jeg bare ser 2/3 av videoer. Fullskjerm går greit, men hvorfor den bare viser en del av vinduet aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hvor er det du endrer innstillingene for åpning av hver enkelt filtype?

 

@Halvis: Prøvde å legge inn pluginsa men det viste seg at jeg hadde de inne fra før.

 

En annen ting: Hvordan kan jeg få winamp-toolbaren til å vises i Opera? Når jeg la inn den nyeste versjonen av winamp fikk jeg toolbar i IE, men ikke i Opera.

Lenke til kommentar

Opera har vært sørpetreig hos meg de siste dagene nå. Header og evt meny lastes raskt, men så stopper det opp lenge før resten av siden lastes. Har alltid opplevd Opera som rask tidligere, men de siste dagene har det omtrent vært ubrukelig pga "hastigheten". Det verste er jo at normalt ville jeg ha sett på hva jeg kunne ha installert eller endret av innstillinger de siste dagene for å "fremprovosere" at alt skulle gå så sent, men ironisk nok har jeg nettopp formatert. Så etter å ha formatert maskinen går alt i siruphastighet. :/

 

Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre, hvordan jeg bør feilsøke el.l? Hastigheten har vært så ille at jeg først trodde det var noe galt med nettet (at noen andre brukte torrent som kvelte nettet f.eks.), men den gang ei. FF og IE er mye raskere. Fant frem stoppeklokken og sjekket litt:

 

Mine innlegg: ca 11,5 sek fra header kom, og til menyen kom. Deretter ytterligere 5 sek til resten av siden kom. FF: 1-2 sek.

 

www.bt.no: Opera 7 sek (2-3 sek før header og meny kom), FF 2-3 sek.

 

www.nytimes.com. 16,5 sek med Opera, 1-1,5 sek med FF.

 

Jeg installerte Opera 9,5 beta som var omtrent like treig, og fulgte opp med reinstall. Slettet hele \Programdata\Opera og \Programfiler\Opera for å sørge for at alt forsvant, men dessverre - da jeg reinstallerte var problemet der igjen.

 

Hva i all verden kan jeg gjøre? I verste fall må jeg bytte til FF, noe som frister veldig lite.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Har tre spørsmål (viktigst først):

 

1)

denne siden viser de hvordan man legger til en søkemotor i Opera. Jeg prøvde å legge inn Wikipedia, men jeg vet jo ikke detaljene. Dvs dialogboksen spør etter "keyword" og en sjekkboks med "Use POST".

Er det noen som har en bedre oppskrift eller vet hvordan man får det til?

 

2)

Når man høyreklikker på en lenke i Opera så står det

Kopier lenkeadressen Ctrl+Alt+C

Hvordan bruker man dette? Holde musepekeren over en lenke og trykke Ctrl+Alt+C funker jo ikke, så det er jo noe mer som må gjøres for at det skal funke. Men hva?

 

3)

Når man velger å markere noe som skal skrives ut så kommer ikke bildene med, kun teksten og lenkene. Er det mulig å få bilder med på utskriften?

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

søk:

dette er kanskje ikke helt naturlig å forstå, men normalt sett vil alt være ferdig utfylt for deg. Det du trenger å gjøre:

- finn en søkeboks (f.eks. den som er på http://wikipedia.org/)

- høyreklikk inni søkeboksen, velg "legg til søk"

- forslag til navn dukker så opp, og et tomt felt hvor du kan skrive inn nøkkelord. Ikke hak av for "use post", da ytterst få søkemotorer benytter POST istedenfor GET på web.

 

Nøkkelordet: hvert søkefelt du legger til i Opera kan ha sin egen unike nøkkelord. Dette nøkkelordet gjør at du ikke manuelt trenger å lete deg frem i søkeboksen oppe til høyre i Opera

 

La meg komme med eksempler: Marker adresselinja (F8) og skriv f.eks (ta bort hermetegna):

- "g Opera" : vil søke etter teksten Opera i google (g = google)

- "w Opera" : vil søle etter Opera på downloads.com

- "y diskusjon" : benytter yahoo til å søke etter "diskusjon"

osv, osv.

Selv har jeg lagt til søkefeltet fra http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html, www.youtube.com, www.imdb.com og mange mange fler. Til youtube har jeg assosiert nøkkelordet 'yt', hvilket betyr at jeg kun trenger å skrive "yt funny cat" for å søke etter artige katter.

 

Håper dette oppklarte bruken av nøkkelord (hvis det skulle vise seg å være uklart - godt mulig du visste dette fra før)

 

---

 

Høyreklikk på lenge: Ja, om du høyreklikker på denne lenken og velger 'copy link adress', vil url'en være kopiert - ikke teksten som står der. Ønser du å kopiere kun teksten, må du merke den og velge 'copy' (ctrl+c). For å se hva som har blitt kopiert: prøv å lim inn i notepad/word/annet, og se selv :)

 

Snarveien for å kopiere lenker bruker jeg aldri - fordi Opera må vite vilken lenke som skal kopieres, hvilket ikke nødvendigvis er trivielt? Dog, navigering med taster er etter min mening kraftig forbedret med Opera 9.50 (shift + piltast).

 

---

 

Hvis du merker tekst på ei side, for så å velge "skriv ut merket område", så vil kun teksten bli med ja. Men hva med normal side-utskrift? Velg gjerne 'print preview' (shift+p i Opera 9.26) for å se hvordan det vil bli. Tips: du kan velge å kun skrive ut noen få sider - trenger ikke ta med alle.

Lenke til kommentar

Har fått en del problemer med Opera etter en formatering.

 

Installerte Opera 9.26 + flash etc. Skulle så se videoer på youtube, men disse vises ikke. Det vil si, de 2 første sekundene vises, uten lyd, så stopper filmen på 2 sekunder.

 

Dette skjer med VGTV og diverse andre steder der video blir streamet.

 

Prøvde å legge over plugins manuelt, og dette virket når jeg gjorde det første gang. Men når PCen ble restarta så stopper filmene etter 2 sekunder igjen. Så det jeg må gjøre for å se filmer på youtube, er å avinstallere flash + Opera, så reinstallere. Da virker alt frem til første restart.

 

Hva kan være galt her ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...