Gå til innhold

Trenger du hjelp med Opera?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Hvorfor har Opera den tendensen til å plutselig kræsje, også når jeg starter den igjen så er alle instillinger o.l resatt?

 

Skjer kanskje en gang hver måned. Vurderer å bytte til Firefox :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg aldri opplevd. Virker som det er noe feil en plass ja. En dårlig løsning er å ta kopi av %appdata%\Opera\, for så å kopiere denne mappen tilbake hver gang du har problem. (Det er denne mappa som inneholder alle instillinger, etc.)

 

Jeg antar du har prøvd re-install, men har du prøvd reinstall hvor nevnte mappe har blitt slettet i mellomtiden? Kanskje det er noe galt med området på harddisken, og at det hjelper hvis profil-mappen til Opera legger seg en helt annen plass? (fysisk altså, behold samme filsti.) Egentlig aner jeg ikke om dette hjelper så masse, men det er verdt et forsøk!

 

Benytter du Opera 9.25, eller en av beta-utgavene? Sistnevte er nemlig ikke helt stabile - men gode nok til at jeg bruker 9.50 som eneste browser.

Lenke til kommentar
Opplevd ett mystisk flash(video) problem sammen med Opera 9.25. Opplevd samme symptomer på både hjemmePC'en + jobb PC-en. Jobb PC-en er splitter ny (fikk den nå på fredag) og har fått installert alt nytt på Win XP pro Norsk på en Intel Core2Duo. Hjemme kjører på XP pro engelsk på en AMD socket 939 maskin. Begge stedene kjører SP2.

 

Det som skjer er at plutselig så vil ikke youtube eller andre flash baserte video steder fungere optimalt. Det som skjer på youtube er at hele videoklippet lastes uten problem, men det er ikke lyd og det spiller bare av i 2-5 sekunder før det hele henger. Kjører Linken i IE 6 eller Firefox 2 så går det helt fint, så det er ett Opera problem.

 

Hjemme tok jeg å avinstallerte Flash, restartet og reinstallerte Flash, dette fungerte i ca 1 dag og vips var problemet der igjen. Jobben kom nå plutselig.

 

Så jeg har en mistanke på at det er noe i nyeste Flash versjonen som ikke Opera liker hel.

Noen som evt har link til en litt eldre (f.eks 6mnd gammel) versjon av Flash? Evt andre tips å komme med.

 

Flere som opplever dette?

Har fått nøyaktig samme problem, men dette merket jeg først i dag. Fungerte fint i går. Tror jeg. :(

 

Edit; Og hva er forresten greia med NRKs Nett-TV? WMP-pluginen funker fint andre steder, bare hos NRK nekter det å skje noe.

Endret av jH-
Lenke til kommentar

Hmmm, mystisk. Tok en liten mikro test her.

1. Stengte Opera.

2. Laget så en mappe på desktop som jeg bare navnga "flash".

3. Åpnet filutforsker og browset frem til c:\programfiler\opera\program\plugins\

4. Flyttet så alle filene fra opera\program\plugins til denne "flash" mappen.

5. Åpnet Opera på nytt, gikk til Youtube og spillte av ett videoclip uten problemer. Både lyd og video gikk helt 100% ok som det brude gjøre. Stengte så Opera.

6. Kopierte så filene fra "flash" mappen tilbake til program\plugins mappen og åpnet Opera og kjørte enda en youtube test uten problemer.

 

Bekreftet seff at før jeg flyttet filene ut av plugins mappen så hadde jeg fortsatt problem med å snurre flashbaserte videoer fra f.eks you tube. Symptom (se post på forrige side, men kort fortalt Opera spiller av to sekunder uten lyd og så henger videon seg selv om hele klippet lastes).

 

Så kan egentlig bare spekulere i at Opera ikke klarer å lese npswf32.dll fila korrekt eller noe og at når jeg flyttet dem ut fra plugins mappen så mulig opera klarte å benytte seg av en annen dll fil? Eller noe lignende.

 

Så kanskje dette hjelper for andre også, fint om noen evt bekrefter om de sitter på samme sympton og hvilken løsning de hadde om det er løst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Dette har jeg aldri opplevd. Virker som det er noe feil en plass ja. En dårlig løsning er å ta kopi av %appdata%\Opera\, for så å kopiere denne mappen tilbake hver gang du har problem. (Det er denne mappa som inneholder alle instillinger, etc.)

 

Jeg antar du har prøvd re-install, men har du prøvd reinstall hvor nevnte mappe har blitt slettet i mellomtiden? Kanskje det er noe galt med området på harddisken, og at det hjelper hvis profil-mappen til Opera legger seg en helt annen plass? (fysisk altså, behold samme filsti.) Egentlig aner jeg ikke om dette hjelper så masse, men det er verdt et forsøk!

 

Benytter du Opera 9.25, eller en av beta-utgavene? Sistnevte er nemlig ikke helt stabile - men gode nok til at jeg bruker 9.50 som eneste browser.

Har prøvd re-install (fullstendig, hvor jeg også har sletta "C:\Users\Torstein\AppData\Roaming\Opera")

 

Jeg bruker 9.25 på Vista Home Premium. Snakka med en jeg kjenner og han har også det samme problemet, men da på en helt anna maskin. Synd, da jeg liker Opera 13581362740182376401 ganger bedre enn både Firefox og IE (brukt Opera sida versjon 6, med noen pauser her og der til fordel for en av de andre).

 

Virker som ei fil blir ødelagt eller noe som gjør at alt kræsjer.

Lenke til kommentar

Har prøvd begge, men ingen av de to alternativene virker. Når jeg får en link i msn, eller noe annet program, åpner de seg i IE.

 

edit: Det funka helt fint i 9,25, men den er det blitt noe tull med, så den lukker seg automatisk hvis jeg har oppe mer enn én fane. Solutions, anyone?

Endret av Vintermåne
Lenke til kommentar

mulig det er noe tull fordi Opera Beta pr default oppretter en mappe som ser litt annerledes ut en vanlig? Mao: kanskje det hjelper med re-install, og denne gangen installere i "C:\programfiler\Opera" istedenfor "C:\programfiler\Opera 9.5Beta"?

 

Du har forøvrig ikke nevnt hvilken windows-versjon du bruker - kan jo hende det har noe å si?? (Men generellt har det vært vanskelig å få Microsoft sine messenger-klienter til å åpne linker i Opera - kanskje du kan tenke på å bytte msn-klient?)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Pidgin som msn-klient. Det funka helt fint tidligere med 9.25.

Jeg har Vista 32 bit.

Jeg prøver å innstallere på nytt i "C:\programfiler\Opera" og ser om det hjelper.

 

Men du vet vel ikke hvorfor 9.25 helt tilfeldig lukker seg uten noen som helst feilmedling?

 

edit: Det funka ikke nei. "Standarprogrammer" klarer rett og slett ikke å gjenkjenne Opera 9.5 :(

 

edit 2: Nå har den begynt å lukke seg tilfeldig i 9.5 og! Tror jeg gir opp alt og formaterer hele dritten :(

Endret av Vintermåne
Lenke til kommentar

meget merkelig. Har pidgin, Vista og Opera 9.5Beta her. Og linker spretter opp i Opera som bare det... Men: jeg har ikke Opera9.25 installert, pga en formatering tidligere i år.

 

Har ikke den fjerneste anelse om hvorfor Operaene dine lukker seg, nei. Du får ingen feilmelding eller noe som helst? Håper formatering hjelper!

Lenke til kommentar

ja.

Startknapp -> standardprogrammer -> angi standardprogram (øverste valg) -> Opera -> Velg standarder for dette programmet -> merk av for de du ønsker skal åpnes i Opera by default.

 

(Klikker man "Angi dette program som standard" istedenfor "velg standarder for..." så vil bilde-filer også få Opera som standard program. Og dette blir for meg litt i overkant... ) Hvorvidt Windows Live Messenger bryr seg om instillingene har jeg ikke fått testet (bruker Pidgin), men de fleste ganger jeg har trykket på linker spretter ting opp i Opera :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...