Gå til innhold

Trenger du hjelp med Opera?


Anbefalte innlegg

Mange som har dette problemet, inkludert meg. Flash V.9 problemet. Men det med at VGTV ikke funker er en anne sak, du trenger noen WMP plugin filer for at skal funke. Sånt følger ikke med i Vista(antar det er det du kjører, siden du ikke får det til og funke.

 

Så hovedfeilen er Flash V.9 som ikke er helt kompitable med Opera fortiden, dårlige greier :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mange som har dette problemet, inkludert meg. Flash V.9 problemet. Men det med at VGTV ikke funker er en anne sak, du trenger noen WMP plugin filer for at skal funke. Sånt følger ikke med i Vista(antar det er det du kjører, siden du ikke får det til og funke.

 

Så hovedfeilen er Flash V.9 som ikke er helt kompitable med Opera fortiden, dårlige greier :/

 

Nå bruker jeg Xp, men det ser ut some om det er det samme problemet. Om det er flash som er problemet, er det da mulig å kjøre en eldre versjon av Flash? Det har jo virket før så da skulle det vel virke med en eldre versjon av Flash.

 

VGTV har alltid vært problematisk, eneste jeg er ute etter er å få fikset flash problemet. Skal prøve eldre versjoner, men hvor kan man laste disse den fra? Har macromedia et arkiv med gamle versjoner av flash ?

Lenke til kommentar
En del nett-tver bruker wmp (windows media player) for å vise innhold. Sjekk signaturen min :)

Youtube derimot bruker Flash - hvilket skal være enklere enn wmp å få til å fungere.

 

Jeg har prøvd å legge til dine plugins, dette virket når alt var nyinstallert, men etter første restart av PCen så spilte ikke videoer av, både på youtube og andre streams.

 

Som om noe skulle være annerledes etter en restart... :thumbdown:

Lenke til kommentar
søk:

dette er kanskje ikke helt naturlig å forstå, men normalt sett vil alt være ferdig utfylt for deg. Det du trenger å gjøre:

- finn en søkeboks (f.eks. den som er på http://wikipedia.org/)

- høyreklikk inni søkeboksen, velg "legg til søk"

- forslag til navn dukker så opp, og et tomt felt hvor du kan skrive inn nøkkelord. Ikke hak av for "use post", da ytterst få søkemotorer benytter POST istedenfor GET på web.

 

Nøkkelordet: hvert søkefelt du legger til i Opera kan ha sin egen unike nøkkelord. Dette nøkkelordet gjør at du ikke manuelt trenger å lete deg frem i søkeboksen oppe til høyre i Opera

 

La meg komme med eksempler: Marker adresselinja (F8) og skriv f.eks (ta bort hermetegna):

- "g Opera" : vil søke etter teksten Opera i google (g = google)

- "w Opera" : vil søle etter Opera på downloads.com

- "y diskusjon" : benytter yahoo til å søke etter "diskusjon"

osv, osv.

Selv har jeg lagt til søkefeltet fra http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html, www.youtube.com, www.imdb.com og mange mange fler. Til youtube har jeg assosiert nøkkelordet 'yt', hvilket betyr at jeg kun trenger å skrive "yt funny cat" for å søke etter artige katter.

Tusen takk for oppklarninga. Kjempegod forklaring :thumbs:

 

Jeg tillot meg å fremmheve "adresselinja" i quoten, for selv kuket jeg vel og lenge i søke-linja før jeg leste mer nøye gjennom posten :blush:

 

...

2) Det fungerer om ein bruker tastaturet til å navigere. Hald inne Shift og bruk piltastane for å bla mellom linker. Trykk Ctrl + Alt + C med ein link aktiv, og adressa til den linken vert kopiert.

Mange takk. Da var det oppklart :)

 

mange farger ignoreres under printing? Prøv å sett stilarket til å gjelde også print. Hvis du ikke allerede har gjort det.
Her er jeg ikke med. Hvis det kan løse problemet med å printe ut bilder, så setter jeg pris på en mer grundig forklaring.

Problemet gjelder både når jeg har markert en del av teksten og når jeg forsøker å printe hele siden.

Lenke til kommentar

min siste kommentar var beregnet til utvikleren av en side. For han/hun kan definere ulik css, alt ettersom hva for type medium siden vises på. Ideen er forsåvidt god: utviklere kan tilpasse design alt ettersom man er på en pc-skjerm, mobil, wii, for svaksynte, for printing, etc.. Men jeg tror ikke dette brukes så mye i praksis - de aller fleste leverer kun ett stilsett, som er for alle. Tror jeg. (Må også innrømme at jeg ikke vet hvilke typer kategorier man kan dele opp i, så jeg bare ramset opp det som hørtes halvveis fornuftig ut :p)

 

For oss brukere skal det ikke være noe problem å skrive ut bilder. Jeg har i alle fall ikke hatt noen problemer.

Ønsker man å kun skrive ut bildet: 1) høyreklikk -> open image. 2) File -> print

Ønsker man å kun skrive ut markert tekst: 1) marker tekst. 2) File -> print

Ønsker man å skrive ut innholdet slik det er på skjerm: 1) File -> print.

 

Og som allerede nevnt: File -> print preview (shift+p) er svært nyttig. Også har alle sakelig print-systemer mulighet til å definere hvilke siden som skal skrive ut (f.eks. side 3-7, 9, 23)

Lenke til kommentar

CSS stilark kan settes for flere dokumenttyper.

den vanligste er vanlig web, men man kan ha egne for printer, mobil, og flere andre.

som regel, så ønsker man å ha et eget stilark hvis det kan være aktuellt å skrive ut informasjonen.

 

*edit*

Halvis var litt raskere ute med litt bedre informasjon.

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

Ok, det er visst riktig at det er stilark som begrenser utskrifta.

 

For: Jeg prøvde kun på google-søk etter bilder først. Da jeg ikke fikk printet bilder så antok jeg at dette var noe med Opera.

 

Men så testet jeg på noen andre sider, og da fikk jeg med bilder.

Og da var den saken også oppklart :D

 

[edit]

Tror Opera sliter litt med å printe ut sider med frames,denne for eks.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Hei,

 

Det er to ting jeg savner med Opera som jeg ikke veit helt hvordan jeg kan få til:

 

1. Er det mulig å forhindre at Opera selv starter .torrent-nedlastninger, og i stedet åpner uTorrent til å åpne .torrent-fila?

 

2. Er det mulig å få Opera til automatisk å åpne mapper for nedlasting av forskjellige filtyper? Litt vanskelig å forklare presist, men jeg tenker på dialogboksen som dukker opp når man klikker på en link til en side. For eksempel, c:\users\[user]\pictures for .jpg, .jpeg, .gif, etc. Hadde spart meg for en del tid...

 

Takk på forhånd!

 

Edit: fikk til 1., men må man velge 2. manuelt for hver enkelt filtype? (verktøy>innstillinger>avansert>nedlastinger)

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar
tror nok det.

verktøy>innstillinger>avansert>nedlastinger

Fjern markering for "Skjul filtyper åpnet med Opera".

Finn application/x-bittorrent, trykk på den, velg rediger.

Trykk i rundingen til "Åpne med annet program", finn programmet

   (vanligvis C:\Program Files\uTorrent\uTorrent.exe)

Veldig nyttig ;)

Lenke til kommentar

Når jeg skal se videoer på nettet ser jeg en svart ramme og [no video]. Jeg trodde tidligere at det bare var for nyhetssider som Aftenposten, fremdeles med de irriterende Windows Media spillerne som aldri fungerer i Opera. Men nå kom jeg over en enkel mpg fil som tydeligvis skal spilles i Opera vil den rett og slett ikke spille av. Får samme beskjed når jeg trykker her. Hvordan kan jeg ordne dette? Har 9,5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...