Gå til innhold

Moped forran bil + idiotisk 45 km/t grense!


9drd

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en mopedfører som vil gjøre noe med moped-loven!

 

Jeg bare spør: Hvor mange erger seg over når en moped kjører som en snegle forran bilen deres? Spesielt i oppoverbakker, når det bare går i rundt 30? :thumbdown: Og i en kø dær det ikke går ann å kjøre forbi..

 

Hvis Norge godtar at mopeder kan kjøre i 60 + orginalt, blir dette så mye bedre for alle parter :dontgetit: Tenk dere bilførere.. Ingen mere sneglekjøring hvis en moped kjører forran dere :)

 

Edit: De som lager disse lovene i Norge kunne unnlatt å kreve at mopedene skal bli plombert ned så sykt som de blir. Uten plombene (de er helt orginale uten plomberingene) så går de jo i 70-90 :hmm: Mopedistene må jo ha full gass hele tiden for å klare å oprettholde rundt 55 km/t på flata, og klarer kanskje 40 i oppoverbakke med full gass. Jeg har ennå ikke sett biler som må holde klampen i bånn for å maksimalt klare 100 km/t (som er maks-fartsgrensen til bil i Norge) :hmm:

 

Mange som har opplevd dette eller :dontgetit: ? At de er stuck bak en moped på veien...?

 

Edit: Sjekke denne videoen som ble laget for ikke så lenge siden:

 

Vi må da snart klare å gjøre noe med dette :realmad: ?!

Endret av 9drd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For endel år tilbkae, før ting ble farlig, gikk jo mopedene i 60. Jeg har en Yamaha DT som er giret til 60 km/h originalt, og den går greit i 70 i nedoverbakker. Ganske enkel konstruksjon, med små trommelbremser som er dårligere enn kloss-mot-felg-systemet på en tråsykkel. Etterhvert som alt her i verden ble gradvis farligere, ble hastigheten satt ned først til 50, også til 45. En moderne scooter, som er konstruert for to personer, med solid ramme og ventilerte skivebremser, har altså bare lov til å gå i 45. Før trengte man heller ikke noe opplæring. Den dagen man fylte 16 år var det bare å kjøre. I dag er opplæringen nesten på nivå med det man må ha for å ta førerkort for lett motorsykkel. Der er jo noe som er helt galt med dette systemet nå om dagen.

Lenke til kommentar

Norge har diskutert dette frem og tilbake hundreogfemti-ganger uten noe annet resultat enn at grensen er satt til 45km/t.

 

Så noen økning av denne regelen blir det nok neppe. Er jo bare å kjøpe seg en gammel moped om du vil kjøre i 60.

 

 

Dessuten, 9drd; en uplombert moped går fra 75 - 90km/t.

Lenke til kommentar
Den dagen man fylte 16 år var det bare å kjøre. I dag er opplæringen nesten på nivå med det man må ha for å ta førerkort for lett motorsykkel. Der er jo noe som er helt galt med dette systemet nå om dagen.

8676184[/snapback]

 

Det er slik over hele linja, et fint samarbeid mellom de som lager regler og de som kurser etter reglene. Dessuten har vi ett samfunn som ikke aksepterer risiko og som

omfavner oss og skal beskytte oss som ei gammal bestemor enten vi vil eller ikke.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt problemer med å ligge bak mopeder når jeg kjører bil. De holder stort sett 50 og det er som regel 50 eller 60 som er fartsgrensa der jeg pleier å kjøre uansett. Går tregere i bakkene selvsagt, men de er sjelden lange. For min del, er en evt. forbikjøring sjelden lønnsomt. Jeg ender stort sett bare opp i en bilkø anyway og da putrer jo mopeden forbi igjen. :D

 

På landeveien derimot...

 

Joda, er enig i at de burde kunne gå i 50 - 60 oppover bakker også. Kan ikke helt se at dette skulle være veldig mye farligere enn 40. Snarere tvert i mot. :)

 

Syns de fleste mopedførere kjører fint og fornuftig. Enkelte har litt å hente på å gjøre seg mer synlig og de burde legge seg såpass langt ut fra kanten at ikke bilene kan presse seg forbi når det er trangt og kommer trafikk i mot. Men jeg opplever ikke dette som noe stort problem selv, som sagt. :)

Lenke til kommentar
Joda, er enig i at de burde kunne gå i 50 - 60 oppover bakker også. Kan ikke helt se at dette skulle være veldig mye farligere enn 40. Snarere tvert i mot. :)

Helt enig! Mopeder bør gå i 60+ LOVLIG! Se f.eks på 16'åringene som kjører Lett-MC'er.. De har muligheten til å kjøre i 120+

 

De er jo fortsatt 16'åringer de og. Skjønner ikke helt hvorfor de sier at en 16'åring på en moped ikke får lov til å kjøre i lusne 60+, mens en 16'åring på en Lett-MC får kjøre i 120+..

 

Hva mener dere om det? I think it suxx **** :thumbdown:

Lenke til kommentar

16 åringen som kjører lett-mc er bedre rustet, i form av kjøreopplæring og teori, til å holde det tempoet i traffikken. Sykkelene er også bedre dimensjonert for dette, mtp bremser veigrep og sikkerhet.

 

Nå vet jeg at mange trimmer mopedene sine, og gjerne også oppdimensjonerer bremser o.l. Dere bruker flerfoldige tusen kroner på å øke hastigheten på mopedene deres, men dere er ikke villige til å investere i lett-mc lappen? Tar ikke helt logikken. Og det er vel her vi er ved kjernen i problemet. Mange ønsker å ta den billige "moped-lappen" men mener selv at de kan kjøre like fort som alle andre i traffikken - som har adskillig mer omfattende kjøreopplæring og erfaring. Mitt tips er at folket heller bruker penger på skikkelig førerkort/lett mc - og øker kunskapen proporsjonalt med at man øker farten.

 

:woot:

Lenke til kommentar

Løsningen er lett motorsykkel. Da har man tilstrekkelig opplæring og kjøretøy som er langt tryggere å kjøre i høyere hastigheter.

 

Mopeden skal være et enkelt kjøretøy som man kan bruke i nærmiljøet med minimal opplæring og kostnad, ikke noe som hører hjemme på landeveien. Det vi trenger er strengere regler for hvor mopeder har lov å kjøre, f.eks kunne man godt sett for seg forbud på alle strekninger med fratsgrense over 70km/t der det finnes omkjøringsmuligheter (og ikke bare på motorvei som nå)

 

Så kan dem som ønsker å kjøre på landevei ta en opplæring og kjøpe et kjøretøy som passer for det.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
16 åringen som kjører lett-mc er bedre rustet, i form av kjøreopplæring og teori, til å holde det tempoet i traffikken. Sykkelene er også bedre dimensjonert for dette, mtp bremser veigrep og sikkerhet.

 

Nå vet jeg at mange trimmer mopedene sine, og gjerne også oppdimensjonerer bremser o.l. Dere bruker flerfoldige tusen kroner på å øke hastigheten på mopedene deres, men dere er ikke villige til å investere i lett-mc lappen? Tar ikke helt logikken. Og det er vel her vi er ved kjernen i problemet. Mange ønsker å ta den billige "moped-lappen" men mener selv at de kan kjøre like fort som alle andre i traffikken - som har adskillig mer omfattende kjøreopplæring og erfaring. Mitt tips er at folket heller bruker penger på skikkelig førerkort/lett mc - og øker kunskapen proporsjonalt med at man øker farten.

 

:woot:

8686972[/snapback]

 

 

Lappen til moped koster fra 3000 (jeg betalte dette) til 5000.

 

Pluss at det er bare å ta plomben i orginalanlegget som følger med sykkelen for å få den til å gå knall!

Lenke til kommentar

Mopeder som går i kun 45 km/t er trafikkfarlige. Konsentrer heller kontrollene om de som trimmer mopedene sine.

Jeg har drevet kjøreopplæring på moped i mange år, og jeg vet at mange som jobber i kontrollinstansene mener det samme. De gjør bare jobben sin, men mange synes ikke det er noe gøy, fordi de ikke er enige i reglene.

Lenke til kommentar
Løsningen er lett motorsykkel. Da har man tilstrekkelig opplæring og kjøretøy som er langt tryggere å kjøre i høyere hastigheter.

8689580[/snapback]

 

Mener du at løsningen er å bruke minst 15 000 mer? Det er ikke like aktuellt for alle.

 

Jeg synes også at mopeder burde få kjøre i 60 km/t! Da hadde de i alle fall klart å holde fartsgrensa, der det er "meninga" at de skal kjøre. Og hvorfor i all verden er det akkurat 45 km/t? Det finnes jo ingen slik fartsgrense en gang.

Lenke til kommentar
Å kjøre i 45km/t på en travel vei er ærlig talt livsfarlig! 60km/t hadde gjort situasjonen ufattelig mye bedre.

8690269[/snapback]

 

Det å kjøre i 45 km/t i seg selv er ikke livsfarlig, men det skaper farlige situasjoner. Som oftest når noen skal kjøre forbi. Så det senest for et par dager siden, da jeg var på mopedkurs!

Lenke til kommentar
...Pluss at det er bare å ta plomben i orginalanlegget som følger med sykkelen for å få den til å gå knall!
Dette er ulovlig igjen, ikke sant? Blir man stoppet, får man 4200 i bot :thumbdown: Samme med trimming :nei:
..Og hvorfor i all verden er det akkurat 45 km/t? Det finnes jo ingen slik fartsgrense en gang.
Heeelt enig. Sånn som lett-MC vett, hvis de speeder opp på f.eks en 50 sone, får de bot.. Skulle lat være å plombe ned mopedene, så de kan kjøre så fort de går orginalt. Og hvis man speeder opp på f'eks en 50 sone, så kan man få fartsbot. Mye bedre dette.. Serr. Istedenfor at de såvidt klarer 40 i oppoverbakke..

 

Som mange sier, det er ikke aktuelt å punge ut mange 10tals tusen kroner mer for lett-MC lappen, og Lett-MC i tillegg..

 

LA være å plombere mopedene ned! Mopedførere må jo følge trafikkreglene, så hvis man kjører fortere enn fartsgrensen, så la de heller få bot :yes: ..istedenfor å ødelegge mopeden med alle plomberingene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...