Gå til innhold

Moped forran bil + idiotisk 45 km/t grense!


9drd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*snip*

8694146[/snapback]

 

Alle de der er jo drittsykler som du må skru på til du blir gammel og grå!

Du kan ikke kjøpe en lettsykkel til 10K og forvente at du skal kjøre mer enn du

sitter i garasjen og skrur.

 

Hadde ikke forundret meg om du aldri hadde eid en MC.

8694227[/snapback]

Kan du begrunne det?

 

Jeg har forresten eid 4 motorsykler i størrelse fra 250ccm opp til 850ccm, hvis det skulle bety noe.

8694276[/snapback]

 

 

Fordi hvis han hadde eid en hadde han forstått at han ikke får en ''fin'' lettsykkel til

10K. Da må man sitte og mekke hele dagen og natten.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg er en som kjører lett mc...... det er ikke noen stor forskjell på kursene, det eneste som er forskjeller er ett ekstra teorikurs....og med dette så koster det mange flere tusenlapper. jeg har hit til brukt over 15 tusen på oppkjøringen og mere skal til. jeg har nå kjøpt meg en sykkel som koster over 60 tusen helt ny.(2007 modell) jeg mener at det er uhørt at det skal koste så mye mere for bare ett kurs! :realmad:

 

Jeg har nå ca. 6 kjøretimer igjen og dette koster 3 tusen.....etter dette så skal jeg ta førerprøven som koster 1000 kroner. Så til slutt så er det teoriprøven.

Alt dette kommer til å koste meg VELDIG MASSE PENGER og det er på grunn av at jeg vill være sikker i trafikken med å kjøre over 45 km/t.

 

Hvis vi kunne bare forandre litt på denne regelen om plombering i mopeder så kunne alle kjøre ett kjøretøy som holder farten i både bortover og oppover i bakkene.

Denne plomberingen gjør at det er større risiko for mopedførerne å kjøre på vei i trafikken......det betyr at drapstallene i trafikken øker dramatisk! :(

 

Hele denne tingen med plombering er like dumt som

det Ivar Aasen fant opp--->nynorsk

 

Alt dette er helt :wallbash: det er det eneste som jeg vil si!

 

Med Hvenelig Hilsen: En blakk Lett mc sjåfør

Lenke til kommentar
*snip*

8694146[/snapback]

 

Alle de der er jo drittsykler som du må skru på til du blir gammel og grå!

Du kan ikke kjøpe en lettsykkel til 10K og forvente at du skal kjøre mer enn du

sitter i garasjen og skrur.

 

Hadde ikke forundret meg om du aldri hadde eid en MC.

8694227[/snapback]

 

Nei, jeg har aldri eid en sykkel (kun moped og biler). Men det er heller ingen menneskerett å få ha en MC. Jeg viser bare at det er mulig å kjøpe, hvis man ønsker det. Man trenger ikke å kjøpe en flett ny sykkel til 60.000 eller mer.

 

Dette gjør seg gjeldende i bilverden også, det er ikke en menneskerett å få kjøre bil. De aller fleste av bilene mine så langt har vært drittbiler som jeg har skrudd meg grå på (og de koster alle mindre enn en lett-mc). Jeg kunne ha valgt mye nyere biler, som hadde mindre kupe, mindre motor, mindre av alt som er morro. Men velger som regel større biler med større motor, fordi jeg liker å ha en bil som kan dra på litt.

 

Det samme gjelder her... Skal det være moro som må man enten kjøpe gammelt og skru seg i hel - eller slakte lommeboka og kjøpe nytt.

 

Og kom ikke å si at det er sikrere å kjøre i 60 enn i 45. Det er bevist at de som kjører fortere enn dette med mopedene skader seg oftere.

Lenke til kommentar
Fordi hvis han hadde eid en hadde han forstått at han ikke får en ''fin'' lettsykkel til

10K. Da må man sitte og mekke hele dagen og natten.

8694312[/snapback]

Jeg hadde en flott Kawasaki Z750 LTD som jeg betalte 40 000 for frem til i fjor sommer, hadde aldri et feilslag på den i flere år. Solgte den videre til en bekjent for 25 000. Mener du at den var dårlig fordi den var kjempebillig? Den ville ha ny olje og bremseklosser en gang i året, det var det.

 

At en sykkel er 5-6 år gammel betyr INGENTING. Hvis du hadde hatt litt erfaring med skikkelige saker hadde du visst det. Disse er først og fremst billig fordi de ser umoderne ut og det finnes så mye kjøpekraft i markedet at andelen nye sykler har økt dramatisk de siste årene. Det fører til at 5-6 år gamle saker blir billige. Har ingenting med kvalitet å gjøre.

Lenke til kommentar
Hei. Jeg er en som kjører lett mc......  det er ikke noen stor forskjell på kursene, det eneste som er forskjeller er ett ekstra teorikurs....og med dette så koster det mange flere tusenlapper. jeg har hit til brukt over 15 tusen på oppkjøringen og mere skal til. jeg har nå kjøpt meg en sykkel som koster over 60 tusen helt ny.(2007 modell) jeg mener at det er uhørt at det skal koste så mye mere for bare ett kurs! :realmad:

8694351[/snapback]

 

Jeg antar at det er traffikalt grunnkurs som er dette dyre kurset`? Du slipper jo å ta dette om igjen når du skal ta bil-lappen. Så i det lengre løp er ikke det en reel utgift du kan ta med i regnestykket.

 

Jeg har nå ca. 6 kjøretimer igjen og dette koster 3 tusen.....etter dette så skal jeg ta førerprøven som koster 1000 kroner. Så til slutt så er det teoriprøven.

Alt dette kommer til å koste meg VELDIG MASSE PENGER og det er på grunn av at jeg vill være sikker i trafikken med å kjøre over 45 km/t.

8694351[/snapback]

Hvor mange flere kjøretimer må du ha i forhold til på en moped da? (og at oppkjøring koster er vel ikke noe å grine for... det er jo ingen menneskerett å få kjøre hverken moped bil eller mc..)

Lenke til kommentar
Fordi hvis han hadde eid en hadde han forstått at han ikke får en ''fin'' lettsykkel til

10K. Da må man sitte og mekke hele dagen og natten.

8694312[/snapback]

Jeg hadde en flott Kawasaki Z750 LTD som jeg betalte 40 000 for frem til i fjor sommer, hadde aldri et feilslag på den i flere år. Solgte den videre til en bekjent for 25 000. Mener du at den var dårlig fordi den var kjempebillig? Den ville ha ny olje og bremseklosser en gang i året, det var det.

 

At en sykkel er 5-6 år gammel betyr INGENTING. Hvis du hadde hatt litt erfaring med skikkelige saker hadde du visst det. Disse er først og fremst billig fordi de ser umoderne ut og det finnes så mye kjøpekraft i markedet at andelen nye sykler har økt dramatisk de siste årene. Det fører til at 5-6 år gamle saker blir billige. Har ingenting med kvalitet å gjøre.

8694380[/snapback]

 

Slenger meg på den, hybelkameraten min har en cbr600(??) som er gammel og stygg - men går som fy - og den har han byttet batteri på, og tankmåleren virker ikke. Utenom dette har sykkelen fungert utmerket i over 2 år nå. (må også etterfylles noe olje på den hver 1500 km..) Den sykkelen betalte han 27.000 for...

Lenke til kommentar
...jeg valgte en bil med mere motor..

Ja, en moped har bra motor, men får ikke yte den! Skjønner tegningen? Prøv å ikke gå altfor off-topic nå, små'n.. En bil har en god motor den og sikkert, og noen er vell redusert litt med plomberinger osv.. Men den går over 150 lissom.. En moped går i 45 heeelt lovlig! Dette er ikke akseptabelt.. Flere som syns det ikke er akseptabelt å la mopedene bare kjøre i 45?? Det er frustrerende og irriterende!

 

Drit i å snakk tung-mc etc, men hold dere on-topic på moped/scooter! 60+, ikke 45 km/t !

Lenke til kommentar
Nei, jeg har aldri eid en sykkel (kun moped og biler). Men det er heller ingen menneskerett å få ha en MC. Jeg viser bare at det er mulig å kjøpe, hvis man ønsker det. Man trenger ikke å kjøpe en flett ny sykkel til 60.000 eller mer.

 

Dette gjør seg gjeldende i bilverden også, det er ikke en menneskerett å få kjøre bil. De aller fleste av bilene mine så langt har vært drittbiler som jeg har skrudd meg grå på (og de koster alle mindre enn en lett-mc). Jeg kunne ha valgt mye nyere biler, som hadde mindre kupe, mindre motor, mindre av alt som er morro. Men velger som regel større biler med større motor, fordi jeg liker å ha en bil som kan dra på litt.

 

Det samme gjelder her... Skal det være moro som må man enten kjøpe gammelt og skru seg i hel - eller slakte lommeboka og kjøpe nytt.

 

Og kom ikke å si at det er sikrere å kjøre i 60 enn i 45. Det er bevist at de som kjører fortere enn dette med mopedene skader seg oftere.

Det som er nå til dags så er det sånn at vi som har nettopp fyllt 16 år vill ha en sykkel som halle ser på....detter er noe som kan føre til popularitet. jeg kjøpte meg Derbi Gpr :love: fordi at det va sykkelen for meg. med en gang jeg så den så var det noe inne i meg som sa <3<3<3<3!!

 

alle de syklene som du har ramset opp nå er noen sykkler som ingen vill ha......prisene er så lave fordi at de ser ikke ut. de er rett og slett stygge. og jeg er helt sikker på at når jeg er 18 år og skal kjøpe med en bil så kommer den bilen og være et vrak, men dette er noe som du ikke skal nevne i denne diskusjonen fordi at vi diskuterer om mopeder og plombering og ikke dine skrapbiler!!

Hvis du ikke greier å holde deg til temaet så har du ingen tilng her å gjøre!!!

Tenk litt på det du.

Lenke til kommentar
Men the main point is:  ..mopeder burde gått i minst 60 km/h lovlig :thumbup: ! Alle vil det ;) Blitt så mye bedre, ikke sant The Wiz og alle andre :) ?

8694816[/snapback]

 

 

Burde vært 60km/t ja, de burde kanskje lagt inn litt bedre opplæring mtp dette, men det burde vært hevet.

Lenke til kommentar
Det som er nå til dags så er det sånn at vi som har nettopp fyllt 16 år vill ha en sykkel som halle ser på....detter er noe som kan føre til popularitet. jeg kjøpte meg Derbi Gpr :love:  fordi at det va sykkelen for meg. med en gang jeg så den så var det noe inne i meg som sa <3<3<3<3!!

 

alle de syklene som du har ramset opp nå er noen sykkler som ingen vill ha......prisene er så lave fordi at de ser ikke ut. de er rett og slett stygge. og jeg er helt sikker på at når jeg er 18 år og skal kjøpe med en bil så kommer den bilen og være et vrak, men dette er noe som du ikke skal nevne i denne diskusjonen fordi at vi diskuterer om mopeder og plombering og ikke dine skrapbiler!!

Hvis du ikke greier å holde deg til temaet så har du ingen tilng her å gjøre!

Tenk litt på det du.

8694497[/snapback]

 

1: For det første er du lovlig frekk i kjeften til å være ny her.

 

2: Du understreker poenget mitt i det du skriver. Man ønsker å kjøpe seg en flott moped fordi man ønsker å bli sett osv. Da har du jo tatt ett valg, jeg har vist at det er mulig å kjøpe en lettMC og få sertifikatet innenfor samme økonomiske ramme som flunka ny moped med trimsett og mopedlappen.

 

3: Biler ble dratt inn som eksempel, og ikke som off-topic. Det var ikke ment å være basis for videre debatt.

 

4: Ser du ikke selv idiotien i denne debatten dersom ingen er her for å debatere synspunktene deres?. Da er det jo ingen debatt. Jeg har anledning til å mene hva jeg vil, i hvilket som helst forum her inne. Og det er hele poenget, det blir ingen debatt hvis alle er enige.

 

Er ikke noe poeng i en debatt som går som følger:

 

At mopeder bare har lov til å kjøre i 45 og ikke i 60+ er skikkelig teit. azz

**jeg veit azz, idiotiske politikere. Norge er ett møkkaland.

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
Men the main point is:  ..mopeder burde gått i minst 60 km/h lovlig :thumbup: ! Alle vil det ;) Blitt så mye bedre, ikke sant The Wiz og alle andre :) ?

8694816[/snapback]

 

Å si at "alle" vil det, blir veldig feil. Jeg mener at mopeder burde hatt en øvre grense på 80km/t slik at de kan holde følge med de fleste fartsgrensene i Norge.

 

Om ungdommer kjører seg ihjel er da faen ikke mitt problem, om de vil kjøre som idioter (ja, det er da det går galt) så bli det deres sak. Dette høres sikkert helt forferdelig ut for mange av dere, men det er nå det jeg mener om saken. Jeg er selv 17 år, jeg kjører en uplombert moped som gjør ganske nøyaktig 80 "ekte" km/t. Dette passer meg godt, og jeg missbruker det ikke til grisekjøring. Det finnes ungdommer som garantert vil gjøre det - deres problem.

 

Det eneste jeg er sikker på er at slik det er nå ikke fungerer, og det må endres. Politiet bruker mer ressursjer på kontroll av moped enn viktigere saker - det er feil. Det finnes veldig få som kjører orginalt nå lenger, så jeg ser ikke hva vi venter på.

Lenke til kommentar
1: For det første er du lovlig frekk i kjeften til å være ny her.

 

2: Du understreker poenget mitt i det du skriver. Man ønsker å kjøpe seg en flott moped fordi man ønsker å bli sett osv. Da har du jo tatt ett valg, jeg har vist at det er mulig å kjøpe en lettMC og få sertifikatet innenfor samme økonomiske ramme som flunka ny moped med trimsett og mopedlappen.

 

3: Biler ble dratt inn som eksempel, og ikke som off-topic. Det var ikke ment å være  basis for videre debatt.

 

4: Ser du ikke selv idiotien i denne debatten dersom ingen er her for å debatere synspunktene deres?. Da er det jo ingen debatt. Jeg har anledning til å mene hva jeg vil, i hvilket som helst forum her inne. Og det er hele poenget, det blir ingen debatt hvis alle er enige.

 

Er ikke noe poeng i en debatt som går som følger:

 

Jeg undskyller på det sterkeste hvis du ble litt sur men det var nokk meg som tokk litt overhånd... så jeg sier sorry....--------> greit??

Lenke til kommentar
Jeg undskyller på det sterkeste hvis du ble litt sur men det var nokk meg som tokk litt overhånd...    så jeg sier sorry....--------> greit??

8695162[/snapback]

 

Den er helt grei. Antar at du opprettet brukernavnet i "harnisk" over debatten og sånn sett ikke fikk lest "nettiketten" først :cool:

 

Så det går helt fint du.

Lenke til kommentar

KRZT- hvor har du det fra at mopedføreropplæringen mangler elementer av vurdering av egen hastighet?

 

Det er nytt for meg, og jeg bør vite noe om det, siden jeg har drevet slik opplæring, og utstedt mopedførerbevis over en periode på ganske mange år. I standardopplæringen inngår både diverse teori om emnet, og praktisk unnamanøver og nødbremsing. Det gjorde i det minste det da jeg holdt på, og siden opplæringen er forbedret, tviler jeg på at det er tatt bort.

 

Det som er poenget her, er verken pris, problemet med at mopedhelter grisekjører på trimmede mopeder, eller prisen på trafikalt grunnkurs.

 

Poenget er at reglene utsetter ferske trafikanter for unødvendig mange farlige situasjoner. Det er det som blir feil. Det er greit at en moped ikke skal gå stort fortere enn 50-60. Mange plomberte mopeder mopeder klarer kun 45 km/t, det i lett nedoverbakke, med medvind. Dette gjelder særlig girmopeder.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Jeg undskyller på det sterkeste hvis du ble litt sur men det var nokk meg som tokk litt overhånd...    så jeg sier sorry....--------> greit??

8695162[/snapback]

 

Den er helt grei. Antar at du opprettet brukernavnet i "harnisk" over debatten og sånn sett ikke fikk lest "nettiketten" først :cool:

 

Så det går helt fint du.

8695207[/snapback]

 

:)

Lenke til kommentar
Det kalles å sette det på spissen. Det er ett språklig virkemiddel. Ingen grunn til å kaste tasturet ut vinduet.  :whistle:

 

Men nok en gang: DU som ikke har tatt lett-mc lappen ER ikke kvalifisert til å kjøre i hastigheter over 45 km/t.

 

Det er mange ting her i livet man ikke er kvalifisert for. Jeg trodde jeg var dyktig til å kjøre truck før jeg tok truckførerbevis. Nå ser jeg at mange av mine måter å håndtere gods på kunne ført til farlige situasjoner.

 

Det samme gjelder maskinførerbevis og mye mer.

 

Å bruke prinsippet "jeg har ikke råd" derfor bør jeg få lov, er ikke gangbar argumetasjon.

 

Jeg har ikke råd til å ta lastebil-lappen. Jeg er antagelig i stand til å kjøre lastebil, jeg kunne sikkert kjørt lenge uten at det hadde skadet noen, men det hadde ikke gjort meg mer kvalifisert for det, og sansynligheten for at noe hadde gått galt ville vært langt større enn for en som har lastebil-lappen (kompetanse).

 

Det er sikkert fult mulig at du kan dure avgårde i 60-70-80 på mopeden din uten at du utgjør en umidelbar fare for deg selv og andre.

 

Når det gjelder tohjulede motorfarkoster er det en del kjøreteknisk kompetanse som kommer inn i bildet - som du ikke lærer på mopedførerkurs. Dette har med bremseteknikk, unnamanøver i høy hastighet (les 70 til 80 km/h) med mer.

 

 

PS: Her på forumet forsøker vi å holde oss til å enten skrive nynorsk eller bokmål. Dialekter/sms-språk o.l er ikke ønskelig da det ikke alltid er like lett å forstå.

8691945[/snapback]

 

jeg har kjørt lett-mc noen ganger, og dt går jo bra:D mn vis du er imot dt hvorfor e du her da?

Lenke til kommentar
KRZT- hvor har du det fra at mopedføreropplæringen mangler elementer av vurdering av egen hastighet?

Det har jeg ikke skrevet. Det var en annen bruker. Men

 

Det er nytt for meg, og jeg bør vite noe om det, siden jeg har drevet slik opplæring, og utstedt mopedførerbevis over en periode på ganske mange år. I standardopplæringen inngår både unnamanøver og nødbremsing. Det gjorde i det minste det da jeg holdt på, og siden opplæringen er forbedret, tviler jeg på at det er tatt bort.

 

Det som er poenget her, er verken pris, problemet med at mopedhelter grisekjører på trimmede mopeder, eller prisen på trafikalt grunnkurs.

 

Poenget er at reglene utsetter ferske trafikanter for unødvendig mange farlige situasjoner. Det er det som blir feil. Det er greit at en moped ikke skal gå stort fortere enn førtifem. Mange mopeder klarer kun det i lett nedoverbakke, med medvind. Dette gjelder særlig girmopeder.

8695231[/snapback]

Jeg lærte ikke noe av dette, men det begynner å bli noen år siden min tid som mopedhelt. På den annen side er det en gang slik at "alle" som har sertifikat for bil , eller har fylt 20 år (dersom det ikke har skjedd noen lovendring på dette). Har anledning til å kjøre moped/scooter lovlig. Disse har garantert ikke den opplæringen.

 

Og igjen så må jeg si som andre debatanter her i tråden, at dersom man øker farten på moped/scooter så ender man opp med å flytte problemet opp i høyere fart. Da vil de farligere situasjonene oppstå i 70 sonen i stedet for i 50 sonen. Og igjen, kraften ved en kollisjon i 60 km/h er rundt 70% høyere enn ved 45. Statistisk sett så skjer i tillegg ulykker oftere med farkoster som er kapable til mer enn 45 km/h.

 

Slik mange av debattantene her utaler seg later det til at det kosmetiske ved å kjøre moped eller mc veier like tungt som det behovet for fart. Det er som nevnt tidligere mulig å ta lett-mc lappen og kjøpe en eldre sykkel av grei kvalitet uten å flå seg helt.

Lenke til kommentar
jeg har kjørt lett-mc noen ganger, og dt går jo bra:D mn vis du er imot dt hvorfor e du her da?

8695367[/snapback]

 

Jeg fløy en gang et fly, og det gikk også bra. Kan du gjøre oss en tjeneste og skrive det i steden for dt og men i steden for mn? PFT.

 

Han er her vel for å diskutere saken, slik som deg og meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...