Gå til innhold

Moped forran bil + idiotisk 45 km/t grense!


9drd

Anbefalte innlegg

Dessuten- det er ikke nødvendig å kjøre på full gass hele tiden, uansett hvilket kjøretøy man har?

Sant, men mopedopplærningen gir ikke tilstrekkelige ferdigheter til å vurdere det til enhver tid, derfor en maksimalfart. Opplæringen for lett motorsykkel gjør derimot det og derfor er det ikke fartsbegrensninger på den.

 

Jeg kan fortelle om mange til dels ubehagelige episoder på moped, fordi bilister på død og liv skal fram foran deg, selv i en femtisone. Jeg har for eksempel blitt forbikjørt på høyre side ( i kø, i femtisone) og ved dobbelt sperrelinje, mens jeg blinket til venstre..

Godt poeng som gjentas ofte, men hva skjer om vi øker farte? Jo, man flytter problemet opp i 70 og 80 sonene der risikoen for personskader når det skjer noe er vesentlig større. Hva gir størst risiko, å forbikjørt på innsiden i 45 av en i 55, eller i 65 av en som ligger i 80?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dessuten- det er ikke nødvendig å kjøre på full gass hele tiden, uansett hvilket kjøretøy man har?

Sant, men mopedopplærningen gir ikke tilstrekkelige ferdigheter til å vurdere det til enhver tid, derfor en maksimalfart. Opplæringen for lett motorsykkel gjør derimot det og derfor er det ikke fartsbegrensninger på den.

8693679[/snapback]

 

 

Det er fartsbegrensninger på lettmotorsykkel og. Man har ikke lov å kjøre mer enn 11kw/15hk på bakhjulet.

 

Ergo en fart på rundt 130 - 140 km/t. Varierer fra sykkel til sykkel.

Lenke til kommentar

Moped: 14-28K (brukt eller ikke)

Lappen: 3-5 K (avhengig om du kjører opp ved din skole, eller en kjøreskole etc.)

Sum: 17-33K

_____________________________________________

 

Lett-MC: 38 - 65k (brukt eller ikke)

Lappen: 14K

Sum: 52-79K

 

...ikke så mange lapper unna du liksom :dontgetit:

 

Tenk da, om man kjøper trim til moped, la os si effektanlegg til 1.5K-2K, og andre div. ting til 3-6K.. Oi sann..

Skjønner hvorfor det er så få som kjører opp til Lett-MC, enn hva det er til moped. Mange velger moped pga dette. Jeg forstår fortsatt ikke hva problemet er å unngå å sette inn plomberingene i mopeder? Mopedene blir blodtrimmet fordi de bare får-lov til å kjøre i nettopp 45 km/t. Hvis de kjører i 60-70 lovlig, så blir den ulovlige trimmingen redusert kraftig :ph34r: Flere velger da å kjøre orginalt hvis farten blir lovlig øket!

Lenke til kommentar
Moped:  14-28K (brukt eller ikke)

Lappen:  3-5 K (avhengig om du kjører opp ved din skole, eller en kjøreskole etc.)

Sum:      17-33K

_____________________________________________

 

Lett-MC: 38 - 65k (brukt eller ikke)

Lappen:  10K - 20K

Sum:      52-79K

 

...ikke så mange lapper unna du liksom :dontgetit:

8693869[/snapback]

 

 

Du har tydligvis ikke snøring på pengebruk. Noen lapper? Det er snakk om 20 lapper i bestefall, det er mye penger for en 16åring det.

 

Med det der du lister opp så kan man bli tatt med trim 4 - 6 ganger uten å tape på det.

Lenke til kommentar
Moped:  14-28K (brukt eller ikke)

Lappen:  3-5 K (avhengig om du kjører opp ved din skole, eller en kjøreskole etc.)

Sum:      17-33K

_____________________________________________

 

Lett-MC: 38 - 65k (brukt eller ikke)

Lappen:  14K

Sum:      52-79K

Det koster mer, men dette er bare tull. En 4-5 år gammel lett motorsykkel går for 18-25k, det er godt mulig å ta lappen og kjøpe seg en helt kurrant sykkel (som går milevis bedre enn man noengang vil kunne trimme en moped til) til under 30k.
Lenke til kommentar
Det koster mer, men dette er bare tull. En 4-5 år gammel lett motorsykkel går for 18-25k, det er godt mulig å ta lappen og kjøpe seg en helt kurrant sykkel (som går milevis bedre enn man noengang vil kunne trimme en moped til) til under 30k.
Som sagt, det er masse penger.. Mopeder trenger da vell ikke å holde bånn gass hele tiden heller :hrm: Man må jo holde fartsgrensene ffs.. Hvis ikke, skal man få bot! Sånn er det bare.
Lenke til kommentar

Men da er dere jo tilbake på argumentasjon om at siden det er så dyrt å lære seg å kjøre i ordentlige hastighet, så burde man slippe å lære det?

 

Jeg har nyheter til deg; Når jeg var 18 og tok sertifikatet på bil - så var ikke det billig det heller. Så måtte jeg kjøpe bil, og så måtte jeg ha forsikring og betale årsavgift. Det var mye penger for en 18 åring!

 

Faktisk er det så dyrt at jeg kjenner mange på min alder (22) som ikke har sertifikat og bil, fordi det er så dyrt! Men, de kjører ikke biler for det om!

 

** Vil dere si dere enig i at siden det er så dyrt å ta sertifikatet - burde man slippe med ett enklere kurs? F.eks bare teori-kurs? **

 

Argumentasjonen blir den samme.

Lenke til kommentar
Som sagt, det er masse penger.. Mopeder trenger da vell ikke å holde bånn gass hele tiden heller :hrm: Man må jo holde fartsgrensene ffs.. Hvis ikke, skal man få bot! Sånn er det bare.

8694020[/snapback]

Hvis det er din mening diskuterer du på feil grunnlag. En moped skal nemlig være tilatt å kjøre for folk som ikke har nødvendig opplæring og ferdigheter til å vurdere sin egen fart.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Men hør nå hær lille mann ;) Bil kjører over 45, og en hvilken som heldst bil klarer å holde følge i trafikken. En moped derimot, den sinker trafikken veldig, og har da større risiko for å bli forbipassert; og eventuelt meid ned :realmad: !

Lenke til kommentar
Sorry da Wiz, prøvde bare å understreke hvor masse penger det er snakk om for en 16-åring.. ;) Det æ'kke bare-bare.. Vet at jeg kanskje skrev opp litt lite, men dere skjønner tegningen?

8693953[/snapback]

 

 

Ja det skjønner jeg og. Men en av grunnene til at jeg tok mopedlappen framfor lettlappen var nettopp pga at jeg ikke orket å betale så mye penger, når jeg kun bruker mopeden i byen og rundt her. Er ikke vits med lettmotorsykkel når man ikke kan kjøre over 80 noen plass, fordi det klarer mopeden min fint.

 

Uansett, det er mye dyrere og krevende å ta lettlappen (mer teori og kjøring med lærer + oppkjøring til biltilsynet), men er man villig til å betale 10 - 20 tusen kroner for oppkjøring, må man ihvertfall ut med 30 tusen for en godt brukt sykkel + at kjøreutstyr og vedlikehold kommer i tillegg.

Jeg er fullstendig enig i at alle mopeder i dag burde gå i 60km/t og jeg mener at ulykkesraten ikke vil øke særlig med disse 15km/t mer i hastighet. Men regjeringen/staten har tatt opp denne loven hundretusenganger og funnet ut at 45km/t er den passende hastigheten.

 

Hører mange sier at det er livsfarlig å kjøre i 45km/t, men det er det ikke. Jeg har kjørt plombert på min Aprlia RS og jeg må si det går ganske ræva. Har kanskje 50 nedover en slak bakke, og 30 i en veldig lav stigning. Dette suger selvfølgelig, så det skulle vært en annen måte å gjøre dette på --- og dette finnes; noen 07 modeller i dag har elektronisk sperre som gjør at de akser og har god kraft helt til 45km/t da slår sperren inn og stopper effekten/farten. Slik skulle plomberingsmetoden vært på alle sykler. Det er helt uholdbart at man kjører 30km/t opp en slak bakke, bilister blir sinte og jeg tilogmed blir sint, så effekten skulle vært råere opp til 45km/t.

 

Men som jeg sa før, flere har blitt skadd av trimming enn å kjøre i 45km/t på flata.

Men jeg skriver gjerne under på en underskriftskampanje på at vi bør høyne grensen til 60km/t på moped. Og da må selvfølgelig dette 07 plomberingsystemet være innlagt, ikke som dagens løsning, fordi den fungerer ræva. :)

 

** Vil dere si dere enig i at siden det er så dyrt å ta sertifikatet - burde man slippe med ett enklere kurs? F.eks bare teori-kurs? **

8694024[/snapback]

 

 

Absolutt ikke. Men hva vil du fram til? Skal alle mopeder av veien for godt?

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar

Ja TheWiz, da er det bare å lage en sånn underskriftskampanje, å sende inn til staten eller noe sånt =) Jeg er med, og jeg vedder på at hele norges mopedfører-befolkning blir med på denne kampanjen :) ! Det måååå gjøres noe med det! Serr

Lenke til kommentar

Tok meg den frihet å se om det er så enormt mye dyrere med LettMC enn moped.

 

En moped ligger fra ca 10-30k ny.

 

Her er en lettMC som koster ny 9990 (+9000 i engangsavgift) = 18000.

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...&pos=23&tot=540

 

En suzuki sak til 10.000 (brukt)

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...&pos=30&tot=540

 

Enda en av samma sort til 11000 (brukt)

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...&tot=540&page=2

 

En suzuki til 14000 (brukt)

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...&tot=540&page=3

 

En lettMC scooter til 15500:

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...&tot=540&page=4

 

 

 

Legger man til en ca 14.000 for lappen - så kan vi grovt si at det går ann å klare seg med 30.000 for lettMC og lappen... Og jeg tror det er mange som kjører moped her i landet som har brukt minst like mye totalt på moppen sin... (og mopedlappen) totalt.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg er en som kjører lett mc...... det er ikke noen stor forskjell på kursene, det eneste som er forskjeller er ett ekstra teorikurs....og med dette så koster det mange flere tusenlapper. jeg har hit til brukt over 15 tusen på oppkjøringen og mere skal til. jeg har nå kjøpt meg en sykkel som koster over 60 tusen helt ny.(2007 modell) jeg mener at det er uhørt at det skal koste så mye mere for bare ett kurs! :realmad:

 

Jeg har nå ca. 6 kjøretimer igjen og dette koster 3 tusen.....etter dette så skal jeg ta førerprøven som koster 1000 kroner. Så til slutt så er det teoriprøven.

Alt dette kommer til å koste meg VELDIG MASSE PENGER og det er på grunn av at jeg vill være sikker i trafikken med å kjøre over 45 km/t.

 

Hvis vi kunne bare forandre litt på denne regelen om plombering i mopeder så kunne alle kjøre ett kjøretøy som holder farten i både bortover og oppover i bakkene.

Denne plomberingen gjør at det er større risiko for mopedførerne å kjøre på vei i trafikken......det betyr at drapstallene i trafikken øker dramatisk! :(

 

Hele denne tingen med plombering er like dumt som

det Ivar Aasen fant opp--->nynorsk

 

Alt dette er helt :wallbash: det er det eneste som jeg vil si!

 

Med Hvenelig Hilsen: En blakk Lett mc sjåfør

Lenke til kommentar
Men hør nå hær lille mann ;) Bil kjører over 45, og en hvilken som heldst bil klarer å holde følge i trafikken. En moped derimot, den sinker trafikken veldig, og har da større risiko for å bli forbipassert; og eventuelt meid ned :realmad: !

8694068[/snapback]

 

Det kan vel diskuteres hvem som er "minst" av oss to....

 

Prinsippielt står jeg på midt. Dersom du synes det er for dyrt å få lov til å kjøre fortere enn 45 så får du ikke kjøre fortere. Synes du det er for dyrt med bil - så får du ta bussen (grøss :ph34r: )

Lenke til kommentar
Men hør nå hær lille mann ;) Bil kjører over 45, og en hvilken som heldst bil klarer å holde følge i trafikken. En moped derimot, den sinker trafikken veldig, og har da større risiko for å bli forbipassert; og eventuelt meid ned :realmad: !

8694068[/snapback]

Og øker vi hastigheten øker vi sannsynligheten for at mopedisten skader seg, så enkelt er det faktisk.

 

Mopeder vil alltid provosere frem forbikjøringer så lenge man ikke tillater dem å kjøre like fort som vår høyeste fartsgrense Lar du dem kjøre i 60 blir dem enda farligere i 60-80 soner, og det er der de alvorlige personskadene skjer, ikke i 50 sona.

Lenke til kommentar
Hei. Jeg er en som kjører lett mc......  det er ikke noen stor forskjell på kursene, det eneste som er forskjeller er ett ekstra teorikurs....og med dette så koster det mange flere tusenlapper. jeg har hit til brukt over 15 tusen på oppkjøringen og mere skal til. jeg har nå kjøpt meg en sykkel som koster over 60 tusen helt ny.(2007 modell) jeg mener at det er uhørt at det skal koste så mye mere for bare ett kurs! :realmad:

 

Jeg har nå ca. 6 kjøretimer igjen og dette koster 3 tusen.....etter dette så skal jeg ta førerprøven som koster 1000 kroner. Så til slutt så er det teoriprøven.

Alt dette kommer til å koste meg VELDIG MASSE PENGER og det er på grunn av at jeg vill være sikker i trafikken med å kjøre over 45 km/t.

 

Hvis vi kunne bare forandre litt på denne regelen om plombering i mopeder så kunne alle kjøre ett kjøretøy som holder farten i både bortover og  oppover i bakkene.           

Denne plomberingen gjør at det er større risiko for mopedførerne å kjøre på vei i trafikken......det betyr at drapstallene i trafikken øker dramatisk!  :(

 

Hele denne tingen med plombering er like dumt som

det Ivar Aasen fant opp--->nynorsk

 

Alt dette er helt :wallbash: det er det eneste som jeg vil si!

 

Med Hvenelig Hilsen: En blakk Lett mc sjåfør

8694163[/snapback]

En venn av meg som skrev dette..

Lenke til kommentar
*snip*

8694146[/snapback]

 

Alle de der er jo drittsykler som du må skru på til du blir gammel og grå!

Du kan ikke kjøpe en lettsykkel til 10K og forvente at du skal kjøre mer enn du

sitter i garasjen og skrur.

 

Hadde ikke forundret meg om du aldri hadde eid en MC.

Lenke til kommentar
*snip*

8694146[/snapback]

 

Alle de der er jo drittsykler som du må skru på til du blir gammel og grå!

Du kan ikke kjøpe en lettsykkel til 10K og forvente at du skal kjøre mer enn du

sitter i garasjen og skrur.

 

Hadde ikke forundret meg om du aldri hadde eid en MC.

8694227[/snapback]

Kan du begrunne det? Det er kurrante merker fra slutten av 90-tallet frem til 2004 alt sammen, i motsetning til alt kina-skrotet som invaderer mopedmarkedet er det sannsynligvis god kvalitet på alle de der.

 

Jeg har forresten eid 4 motorsykler i størrelse fra 250ccm opp til 850ccm, hvis det skulle bety noe.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...