Gå til innhold

Moped forran bil + idiotisk 45 km/t grense!


9drd

Anbefalte innlegg

Det er der du tar feil....   det som er falig er når mopeder ikke greier å ta følge med trafikken sånn at bilister kjører forbi... en i min klasse har nå blitt påkjørt etter at dette skjedde..

Dette blir spekulasjon fra din side, jeg har henvist til dokumentasjon fra TØI som sier det motsatte. Jeg vil gjerne utfordre deg til å understøtte dine påstander på samme måte.

 

en i min klasse har nå blitt påkjørt etter at dette skjedde.. det han forklarte til meg er at det som skjedde er at han ble presset ut av veien når mobeden ikke greide å følge fartsgrensen...dette skjedde fordi at bilisten ble lei av å ligge bak
Bilister oppfører seg alltid rart rundt tohjulinger og man oppdager daglig å ikke bli sett og må passe på sin egen plassering i forhold til dem, uansett om det er kompisen din på moped eller meg på motorsykkel. Til slutt blir det en vurdering om hvorvidt risikoen for personskader er størst av den typen forbikjøringer eller å la dem kjøre i 60 og utsette seg for potensielt større skader. All erfaring og dokumentasjon tyder på at førstnevnte er best. Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
faan kor sur æ er på denne loven!! nesten bare Norge som har denne regelen faen!

8699245[/snapback]

 

Der tar du nok feil min gode mann - det er "bare" største-parten av europa som har denne regelen.

 

Fra TryggTrafikks hjemmesider:

45 km/t kommer fra et EØS-direktiv som pålegger Norge å følge europeiske standarder. I de fleste land er mopeden et typisk bykjøretøy og uten krav om førerkort eller opplæring. Dette er nok grunnen til at EU har bestemt at den ikke skal gå fortere enn 45 km/t. I Norge hører vi fra enkelte at 45 km/t er lite i forhold til annen trafikk. Foreløpig ser det ut til at dette ikke er direkte årsak til ulykker. De fleste ulykkene skyldes som regel for høy fart i forhold til situasjonen. Presset fra andre trafikanter er mer et opplevd problem enn en årsak til ulykker. De som mener at mopeden burde gå fortere bør jobbe politisk med dette og ikke ta loven i egne hender ved å trimme mopeden.

8699287[/snapback]

 

æ ska faktisk sende inn en stor klage da. ska prøve på å få med mæ meste parten i trondheim og kansje flere;D

Lenke til kommentar

KRZT, jobbe politisk med å få høyere fart? Hvordan skal man gjøre det da? Statens Vegvesen gidder jo ikke å høre etter?? :realmad: Det er gjort reportasjer, og flesteparten av førerne vil at hastigheten skal lovlig økes til minst 60 lovlig (sånn at de klarer det i stigning også) slik at mopeden kan klare å holde følge med resten av trafikken.. Som Marius E sier:

Uansett hvor mye dette klages på, er det jo ingen politisk aktive som jobber for det. =/
Lenke til kommentar

Det er helt klart provoserende å ligge bak en moped når det går så sakte. Har opplevd det flere ganger. Dersom man øker hastigheten vil dette helt klart føre til skumlere ulykker når de skjer. Sånn sett ville jeg heller stoppet og slippe bilene forbi om jeg ser at det bygger seg opp en kø bak meg.(Nå vet ikke jeg hvor mulig dette faktisk er da jeg ikke kjører moped)

 

Vet heller ikke om det er helt lov.

Lenke til kommentar
KRZT, jobbe politisk med å få høyere fart? Hvordan skal man gjøre det da? Statens Vegvesen gidder jo ikke å høre etter?? :realmad: Det er gjort reportasjer, og flesteparten av førerne vil at hastigheten skal lovlig økes til minst 60 lovlig (sånn at de klarer det i stigning også) slik at mopeden kan klare å holde følge med resten av trafikken.. Som Marius E sier:
Uansett hvor mye dette klages på, er det jo ingen politisk aktive som jobber for det. =/

8699331[/snapback]

 

 

Da må dere (mopedførere) gjøre som alle andre politiske minoriteter som ikke bli hørt. Ta ansvar selv, ta kontakt med ett parti - politikere. Engasjer dere i politikken, hvis ingen andre vil kjempe kampen for dere må dere gjøre det selv. Det er den triste realitet desverre.

 

Problemet med dette er at det politiske system er tungrodd, og går seint. En må gjerne jobbe flere år for å komme noen vei. Og etter en stund får folk billappen - og er ikke så brennende interesert i moped "fart" lenger. Og da mister arbeidet sin kontinuitet.

 

Jeg foreslår - og dette er en utfordring. At dere (du og derbieboy kjenner hverandre right?) og kanskje flere her fra forumet setter dere ned, utformer ett brev der dere legger frem hvorfor dere mener at mopeder/scootere bør få kjøre i 60 km/h. Vær saklige og kom med gode og relevante eksempler. Så kan dere poste ett utkast her, så hjelper alle vi andre snille (og mindre snille:devil:) forumbrukere å finpusse brevet. Og så sender dere dette til f.eks Trygg Traffikk - som er en interresseorganisasjon FOR trafikanter. Og dere er jo Trafikanter, så det er deres jobb å hjelpe og veilede dere. De har politiske tyngde, og klarere dere overbevise rett man der, så er mye gjort.

 

I den grad jeg skal fortelle dere hva dere skal skrive, så vil jeg si at det er ett poeng å fremheve at det som skiller de andre EØS landenes mopedregler fra norges mopedførere er at vi har opplæring. Ett apparat som er i stand til å ruste førerene for veien. Dere kan kanskje komme med forslag som vil føre til att mopedføreropplæringen blir bedre osv. Det er tross alt dere som tar lappen nå i disse dager som VET om systemet fungerer eller ikke, hva dere bør lære mer av osv.

 

Tar dere utfordringen?

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er helt klart provoserende å ligge bak en moped når det går så sakte. Har opplevd det flere ganger. Dersom man øker hastigheten vil dette helt klart føre til skumlere ulykker når de skjer.  Sånn sett ville jeg heller stoppet og slippe bilene forbi om jeg ser at det bygger seg opp en kø bak meg.(Nå vet ikke jeg hvor mulig dette faktisk er da jeg ikke kjører moped)

 

Vet heller ikke om det er helt lov.

8699358[/snapback]

 

Det er ikke bare lov, det er faktisk påbudt (å slippe de som vil, forbi)

Se trafikkreglene §12, 4.ledd, 2. punktum, om forbikjøring: "Når kjøretøyet (som blir forbikjørt, min anm.) beveger seg sakte eller tar stor plass, og veien er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

Lenke til kommentar
Jeg vet i hvert fall av en politiker som har uttalt seg om dette. Trygve Slagsvold Vedum. Gjett hvem som signerte mopedlappen hans..

 

Og så har jeg skrevet under på www.opprop.no, der det er underskriftskampanje for å heve fartsgrensen for mopeder.

8702268[/snapback]

Det har jeg og. Skrevet under på den med 6.000 svar, og de andre som vil forbedre fartsgrensen for moped. Er litt skeptisk om det i det hele tatt trer til kraft :ohmy: ? Seff vil jeg at Statens vegvesen gjør noe med dette litt kvikt, at de innser at 45-greia ikke funker noe særlig..

Lenke til kommentar

PctsX

 

 

skjønner jo at det er større risiko;D men vill bare at mopeder skal kjør fortere.

 

men en ting æ vill si dæ: æ har kjørt lokalt der det er lov, siden æ hva 11-12 år har æ kjørt med moped:D så ikke kom her å si at jeg er en elendig kjører!! vill bare få frem meninga mi vis du skjønne?

8699134[/snapback]

 

Hvis det stemmer at du har deltatt på organiserte trenginger i NMF- regi, er du nok flinkere enn gjennomsnittet på din alder til å kjøre, ja. Det er det eneste formen man kan bedrive av lovlig kjøring fra 11- 12- årsalderen.

 

Når det er sagt, har jeg truffet veldg mange på kjøreopplæringen som kommer og forteller at "Dette går greit, jeg har kjørt moped hjemme på tunet siden jeg var ti år". De blir veldig skuffet når de opplever at de ikke behersker det mest elementære av ferdigheter. Jenter som har ridd hest tar faktisk kjøregårdsøvelser lettere, delvis fordi de ikke tror de kan alt, og tar instruksjon.. Jeg skal love deg at det kan gå på æren løs, når "hestejenta" i klassen fikser krypekjøring på planke på første forsøk, og "mopedhelten" ikke klarer det på forsøk nummer fem..

 

Generelt sett, er ikke mopedister flinke førere. Man behersker ikke et kjøretøy i løpet av to korte sommersesonger. De fleste slutter med kjøringen før man blir "god".

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Jeg vet i hvert fall av en politiker som har uttalt seg om dette. Trygve Slagsvold Vedum. Gjett hvem som signerte mopedlappen hans..

 

Og så har jeg skrevet under på www.opprop.no, der det er underskriftskampanje for å heve fartsgrensen for mopeder.

8702268[/snapback]

Det har jeg og. Skrevet under på den med 6.000 svar, og de andre som vil forbedre fartsgrensen for moped. Er litt skeptisk om det i det hele tatt trer til kraft :ohmy: ? Seff vil jeg at Statens vegvesen gjør noe med dette litt kvikt, at de innser at 45-greia ikke funker noe særlig..

8702361[/snapback]

 

Mye av problemet er at fagpersoner ikke bryr seg. Unge trafikanter har ikke noen talerør, de kjører moped i kun en kort periode, og voksne bryr seg ikke, ut over at de irriterer seg over alle mopedene som er i veien for dem. Konsulentene i vegdirektoratet henger seg opp trimming, og- etter min mening- oppfatter alle ungdommer som lovbrytere som ser på offentlig ei som en velegnet lekeplass. Slik er da faktisk ikke virkeligheten. Jeg har delt ut mopedførerbevis til mange, kun et fåtall har "rånerinnstilling".. Det skal jo sies at disse høres veldig godt, da.

 

Jeg skal love deg at hvis voksne mennesker hadde blitt tilbudt en slik start på tilværelsen som bilist, hadde det blitt rabalder. Men siden det bare er 16- åringer, hvis fremste talspersoner er mopedrånere som snakker om "biltilsynjævler", "UP- faaner", trimsett, soting av lykter og generelt sett alt som ikke er lov, er det ikke enkelt å bli tatt på alvor.

 

Aldersgruppen trenger unge mennesker som kan argumentere saklig, som ikke fremmer saken med dusteargumenter som "Det er kjekkest å kjøre girmoped fordi det er kjekkest", "Mopeden som går fortest er best" "Man kan ikke kjøre på bakhjulet på en scooter så det er myye kewlere med gir".

 

Etter hvert har Norge fått en ganske grei mopedføreropplæring. Jeg er enig med de som hevder at den burde vært bedre, men de er en annen sak. Mange kjøreskoler gjør en slett jobb med opplæringen. Jeg vil gå så langt at jeg hevder at enkelte bryter forskriften på hva opplæringen skal inneholde. Men det er en annen sak.

 

Et mopedførerbevis fører, uansett hva man legger i det, en helt annen kunnskap til grunn for møtet med trafikken, enn slik det er i mange andre EU- land, der man kan kjøre moped helt uten noe kursing i det hele tatt.

 

Mopedister bør kontakte lokale media, det være seg aviser, eller radio/TV, og få dette opp i dagen. Lokale MC- klubber med voksne kan også være gode støttespillere. Veldig mange motorsykelister synes det er skummelt med den lave hastigheten en moped har i dag.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...