Gå til innhold

Bredbånd for alle?


Anbefalte innlegg

re bolson:

 

sant nok, for om en har 10 brukere som skal ha 1Mbit hver så må en ha 10Mbit inn til sentralen. og om så 10 slike sentraler er koblet til en samlesentral så snakker vi 100Mbit inn til den sentralen.

 

dette da forutsetter at alle bruker sin linje fullt ut, hele tiden. noe ingen tilbyder regner med, og utgjør også deres forbannelse på folks bruk av p2p og annen nedlastningsteknologi.

 

samme er det med webtv. om hver bruker skal se på en kanal, og sendingen krever 1Mbit for å være brukbar, så må linjen hos sender være like antallet brukere * 1Mbit. noe som fort kan bli en del om vi snakker landskamper eller tilsvarende. greit nok, det finnes ting som multicast som gjør at en kan sende 1 strøm ut og den blir fordelt på alle mottakere. men det vil ikke være video on demand, men mer som dagens kabeltv pr datanett.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Hva skal folk med fiber blablabæ" Herregud  :roll:

 

100 Mbs over hele bygde-gnore betyr f.eks økt grad av hjemmejobbing og videokonferanser, med de transportøkonomiske og miljømessige besparelser det medfører. En enda større fordel er det at IT-student Sjur-Styrk Staurihølet kan flytte hjem til Grautbygdi og starte webhotell etter endt studium, istedenfor å bidra til forbønding og skyhøye boligpriser i byene (særlig hovedstaden).

8622468[/snapback]

 

tviler på at nevnte student vil flytte hjem til bygda uten kaffe latte på hjørnet og bar nedi gata.

 

og når det gjelder hjemmejobbing så kan det gjøres den dag i dag, en trenger ikke 100Mbit til det. en annen sak er at jobber som kan gjøres på den måten er det fint lite av ute på bygda, hvor industri og lignende fysisk arbeid fortsatt gjelder.

 

dem som jobber på kontor har allerede flyttet inn til byene uansett.

 

det er fortsatt fysisk arbeid som er hovedprosenten arbeid her i landet...

Lenke til kommentar
litt ot:

Syntes folk roter litt egentlig. Folk sammenligner ADSL med fiber. Du kan sammenligne kobberparene med fibrene og du kan sammenligne ADSL med VDSL(og lignende). Men å sammenligne ADSL og fiber blir nærmest som å sammenligne buss på landevei med en motorvei(uten å nevne hva slags fremkomstmiddel du benytter deg av).

 

Virker jo i tillegg nesten som folk tror at det ikke går an å begrense hastigheten på informasjonen som sendes over fibre og det blir jo litt misvisende. Du MÅ jo ikke ha 100Mbps/1Gbps selv om du har fiber inn i huset.

8622457[/snapback]

 

men så er spørsmålet, hvorfor strekke fiber når en likevel skal begrense farten på den til tilnærmet dsl? når det allerede henger en kobberkabel inn til de fleste hjem her i landet som kan bære den hastigheten med større eller mindre modifikasjoner?

 

og som det har blitt påpekt, telenor legger allerede fiber inn til nye hus i dag. men de gidder ikke koble det til fordi det ikke finnes noe pr i dag som krever den båndbredden som fiber kan gi vs det som kan leveres over kobberen de også legger i samme grøft.

 

forøvrig så er buss på landevei faktisk mer miljøvennlig en motorvei. for det første mindre graving, altså mindre forstyrrelse av naturen. for det andre, flere personer pr co2 hostende motor ;)

 

greit nok, en kan nå det punkt hvor en må ha en motorvei full av busser. men oe sånt i norge ville tilsi å flytte hele oslos befolkning til trondheim pr dag eller noe i den dur.

Lenke til kommentar
Ikke bare brukes det på teknologi som er langt unna å være fornyende (fornyingsminister my ASS), men de lyver med tallene!

 

80.000 husstander er 2% av norges husstander? Hva har de røyket? Det er da LANGT under 4.000.000 husstander her i landet, tallet er nok mer i retning 2.000.000 - i så fall brukes de 225 millionene enten kun på 40.000 husstander eller det er så mange som 4% som mangler bredbånd i Norge.

 

LØGN ER DEILIG, SÆRLIG NÅR DET KOMMER FRA REGJERINGEN!

8618701[/snapback]

 

Det kan lønne seg å bruke 3 sekunder på å skaffe seg faktainformasjon før du hyler ut med påstandene dine. Som vanlig er kvaliteten på journalistene i hw.no-nettverket på linje med det du finner i en middels skoleavis i barneskolen. Det er enkelt å slå opp i revidert nasjonalbudsjett og lese følgende:

 

Konsulentselskapet Nexia har på oppdrag av Fornyings- og administrasjonsdepartementet estimert bredbåndsdekningen ved utgangen av 2007 og anslår at om lag 98 prosent av husstandene i Norge på dette tidspunkt vil ha en eller annen form for bredbåndsdekning (tilbudet til skoler, offentlige institusjoner og næringsliv vil være på om lag samme nivå). De gjenstående to prosentene utgjør om lag 40 000 husstander.

 

Altså: 40 000 og ikke 80 000 som "journalisten" hevder.

Lenke til kommentar
Får FRP det som de vil så privatiserer de vel tom vann og kloakk-nett slik at vi forbrukere kan kjøpe det tilbake for dobbel pris, når aksjonærere forlanger mer utbytte.

8621978[/snapback]

det der skjedde faktisk i en sør-amerikansk nasjon.

 

noe om at dem søkte verdensbanken om støtte til å bygge ut vann og kloakknettet i landet. banken sa ja, om de lot en privat bedrift ta over driften. dette ble gjort. en stund etter så var prisen på vann fra kranen såpass dyrt at folk ikke hadde råd til å drikke det.

 

enden på visa? nasjonen tok over drifta igjen, og bedriften la inn søksmål. som de forøvrig droppet.

 

hmm, tror jeg fant en artikkel om det:

http://www.thenation.com/doc/20050214/shultz

8622269[/snapback]

Morsomt eksempel! Det burde vært obligatorisk hjemmelekse for politikerne å lese dette før de solgte telenettet og kraftnettet som det norske folk tidligere eide.

Lenke til kommentar
Får FRP det som de vil så privatiserer de vel tom vann og kloakk-nett slik at vi forbrukere kan kjøpe det tilbake for dobbel pris, når aksjonærere forlanger mer utbytte.

8621978[/snapback]

det der skjedde faktisk i en sør-amerikansk nasjon.

 

noe om at dem søkte verdensbanken om støtte til å bygge ut vann og kloakknettet i landet. banken sa ja, om de lot en privat bedrift ta over driften. dette ble gjort. en stund etter så var prisen på vann fra kranen såpass dyrt at folk ikke hadde råd til å drikke det.

 

enden på visa? nasjonen tok over drifta igjen, og bedriften la inn søksmål. som de forøvrig droppet.

 

hmm, tror jeg fant en artikkel om det:

http://www.thenation.com/doc/20050214/shultz

8622269[/snapback]

Morsomt eksempel! Det burde vært obligatorisk hjemmelekse for politikerne å lese dette før de solgte telenettet og kraftnettet som det norske folk tidligere eide.

8622741[/snapback]

 

du er klar over at "konkurranseutsettelse gjør verden bedre" er mantraet alle oppegående politikere må lære seg før de inntar ett kontor nå for tiden?

Lenke til kommentar

Jeg har bredbånd fra Get og er svært fornøyd med det. Det går jo også over kobber selv om det er coaxial kabel som har bedre yteevne enn vanlig trådpar. Her kan man med stadig nye forbedringer av transmisjonslaget øke hastigheten. DOCSIS 3.0 er på vei og Get har snakket om at de vil kjøre det ut i løpet av 2008/2009.

 

Så man trenger for all del ikke kaste seg på optiske fibere for å tilby fornuftig bredbånd til folk flest. Jeg får vel også påpeke at jeg er bortskjemt der jeg bor. Vi hadde kabel-tv fra 1980-tallet med bra kanaltilbud som nå brukes både til Bredbånd, Digital-TV og telefoni (etter at UPC/Get tok over).

Lenke til kommentar
Synes ikke staten skal sponse fiber på gud og hvermann. Fiber bør for all fremtid være forbeholdt de utvalgte, eliten i samfunnet. Den gemene hop får ta til takke med adsl, isdn, dialup osv. og være glad for at de får lov til være på nett i det hele tatt. En dag blir det vel slutt på det også...

8618976[/snapback]

Word!

 

Hvis folk ikke takler urbanisering, får de heller leve uten bredbånd.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
"Hva skal folk med fiber blablabæ" Herregud  :roll:

 

100 Mbs over hele bygde-gnore betyr f.eks økt grad av hjemmejobbing og videokonferanser, med de transportøkonomiske og miljømessige besparelser det medfører. En enda større fordel er det at IT-student Sjur-Styrk Staurihølet kan flytte hjem til Grautbygdi og starte webhotell etter endt studium, istedenfor å bidra til forbønding og skyhøye boligpriser i byene (særlig hovedstaden).

8622468[/snapback]

 

tviler på at nevnte student vil flytte hjem til bygda uten kaffe latte på hjørnet og bar nedi gata.

 

og når det gjelder hjemmejobbing så kan det gjøres den dag i dag, en trenger ikke 100Mbit til det. en annen sak er at jobber som kan gjøres på den måten er det fint lite av ute på bygda, hvor industri og lignende fysisk arbeid fortsatt gjelder.

 

dem som jobber på kontor har allerede flyttet inn til byene uansett.

 

det er fortsatt fysisk arbeid som er hovedprosenten arbeid her i landet...

8622555[/snapback]

Man kan jobbe hjemme på dialup også, men å ta backup av 20GB mot jobbserveren etter endt økt fordrer langt høyere hastigheter... derfor skrev jeg "økt grad", get it?

 

Når det gjelder jobber på bygda, så mente jeg altså at fiberutbygging vil bidra til nyetablering av IT-baserte bedrifter (webshops etc) utenfor byene, i tillegg til kalving, mjølking, fangst&fiske o.l. Bare se på Sandefjord f.eks.

Lenke til kommentar
"Hva skal folk med fiber blablabæ" Herregud  :roll:

 

100 Mbs over hele bygde-gnore betyr f.eks økt grad av hjemmejobbing og videokonferanser, med de transportøkonomiske og miljømessige besparelser det medfører. En enda større fordel er det at IT-student Sjur-Styrk Staurihølet kan flytte hjem til Grautbygdi og starte webhotell etter endt studium, istedenfor å bidra til forbønding og skyhøye boligpriser i byene (særlig hovedstaden).

8622468[/snapback]

 

tviler på at nevnte student vil flytte hjem til bygda uten kaffe latte på hjørnet og bar nedi gata.

 

og når det gjelder hjemmejobbing så kan det gjøres den dag i dag, en trenger ikke 100Mbit til det. en annen sak er at jobber som kan gjøres på den måten er det fint lite av ute på bygda, hvor industri og lignende fysisk arbeid fortsatt gjelder.

 

dem som jobber på kontor har allerede flyttet inn til byene uansett.

 

det er fortsatt fysisk arbeid som er hovedprosenten arbeid her i landet...

8622555[/snapback]

Man kan jobbe hjemme på dialup også, men å ta backup av 20GB mot jobbserveren etter endt økt fordrer langt høyere hastigheter... derfor skrev jeg "økt grad", get it?

 

Når det gjelder jobber på bygda, så mente jeg altså at fiberutbygging vil bidra til nyetablering av IT-baserte bedrifter (webshops etc) utenfor byene, i tillegg til kalving, mjølking, fangst&fiske o.l. Bare se på Sandefjord f.eks.

8623003[/snapback]

 

20 GB?! da tror jeg heller jeg hadde gått for VNC eller tilsvarende og latt dataene ligge der dem trenger å ligge...

 

æh, sandefjord? jeg kobler det til en by, ikke til ei bygd...

Lenke til kommentar
Klart fiber er framtida, men det vil ta år om ikke tiår før store deler av utkant-Norge (og også de mer sentrale områder som har svak infrastruktur på nett), om vi skulle valgt en eksklusiv fiberutbyggingspolitkk inklusive "last mile".

8622415[/snapback]

Hvorfor ikke begynne å bygge ut med en gang i dag da, i stedet for å skulle ligge 10 år etter i fremtiden? Så kan man heller ta seg "god tid" med utbyggingen :p Man trenger da ikke ha "full guffe" med en gang, man kan begrense båndbreddebruken til etterspørselen er stor nok og infrastrukturen er god nok. Og kobberbasert bredbånd er en god midlertidig løsning inntil da.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
GnoMiz: Hva er utdatert med ADSL?

Hvilke bruksområder er det vanlige folk ikke får dekket gjennom ADSL?

8618794[/snapback]

Sikkert mange som tenkte sånn da DVD'ene kom.

For ikke å snakke om datamaskinene. De tippet jo på at man trengte ca 4 i verden eller hva det var.

Fiber er dyrt ja, men vi er jo ett av verdens rikeste land, hvorfor har da svenskene som har mye mindre penger enn oss fiber i store deler av landet?

8620016[/snapback]

Kanskje fordi svenskene, som da mangler den oljerikdom'en vi sitter med, faktisk må være mer kreative for å få hjulene til å snurre rundt.

 

Svenskene har jo suksess med både mobiltelefoni (Ericsson), og med bilproduksjon. Dette er produkter det selges mye av til vanlige folk. Kanskje de ikke er så dumme disse svenskene som vi nordmenn ofte gir uttrykk for gjennom vitser og liknende.

Lenke til kommentar

Velkommen tilbake, ditt siste besøk var: 18/06-2006 : 05:58 ;)

 

Jeg har adsl +, og bor cirka 5,5 km fra sentralen.

Alle mine naober har fått negativ tilbakemelding, og også andre som bor litt nærmere sentralen enn jeg.

Begrunnelsen er at linjen er sprengt, og det er heller ingen planer om forbedringer der.

 

Slik sett, så er dette gode nyheter for oss, disse 235 millionene :D

 

Vi trenger egentlig ikke fiber på bygda. Vi trenger egentlig bare ett stabilt nett, som kan bære IP telephoni, og samtidig gi oss en mulighet å surfe rundt omkring på samme tid.

Dette er faktisk svært mye bedre for De fleste, enn å sitte på dial-up.

 

Det med å få alt på en gang (fiber), hehe, det ligner litt på den nye generasjonen ;)

Lenke til kommentar
Klart fiber er framtida, men det vil ta år om ikke tiår før store deler av utkant-Norge (og også de mer sentrale områder som har svak infrastruktur på nett), om vi skulle valgt en eksklusiv fiberutbyggingspolitkk inklusive "last mile".

8622415[/snapback]

Hvorfor ikke begynne å bygge ut med en gang i dag da, i stedet for å skulle ligge 10 år etter i fremtiden? Så kan man heller ta seg "god tid" med utbyggingen :p Man trenger da ikke ha "full guffe" med en gang, man kan begrense båndbreddebruken til etterspørselen er stor nok og infrastrukturen er god nok. Og kobberbasert bredbånd er en god midlertidig løsning inntil da.

8623097[/snapback]

Stortinget burde satt full rulle på en rekke investeringer. Kanskje en faktisk burde for en kortere periode åpnet for en stor midlertidig arbeidsinnvandring, slik at disse "helsikens" politikerne ikke kan benytte argumentet med at det vil skape inflasjon å åpne litt på oljekranene i oljefondet vårt. Så kunne en kjørt på skikkelig for ihvertfall en stund, slik at vi faktisk er forberedt med god infrastruktur som kan bære frukter senere.

 

Dessuten burde en fått vekk litt byråkrati her i landet. Jeg synes det er hårreisende at utlendinger som kommer med sin universitetsgrader ikke skal få godkjent store deler, eller hele utdannelsen sin. Selvfølgelig må en kanskje forlange at de må gjennom en liten tilpassningsfase hvor de kan bli kjent med de spesielle tingene som måtte råde i Norge. Noen ganger er det kanskje noen ekstra eksamener, andre ganger kan det gjerne være andre ting som er nødvendige. Men å kreve at disse menneskene må ta store deler av utdannelsen sin på ny, er nokså hårreisende.

 

De ender jo gjerne opp med å kjøre Taxi eller som renholdsarbeider. Det er en skam at byråkrati-tøys skal blokkere for en så fin ressurs som disse menneskene kunne ha bidratt med.

Lenke til kommentar
Det med å få alt på en gang (fiber), hehe, det ligner litt på den nye generasjonen  ;)

8623159[/snapback]

Tror dere noen graver opp disse fiberkablene en gang i framtiden og drar en parallell til romertiden, slik vi ser på romernes akvedukter? :roll:

Eller vil fiberkabelen forvitre, og ikke holde seg mot tidens tann like godt slik som med stein?

 

Informasjonsalderen vil trenge fiberoptikk. Trenger jeg si mer..

Lenke til kommentar
Synes ikke staten skal sponse fiber på gud og hvermann. Fiber bør for all fremtid være forbeholdt de utvalgte, eliten i samfunnet. Den gemene hop får ta til takke med adsl, isdn, dialup osv. og være glad for at de får lov til være på nett i det hele tatt. En dag blir det vel slutt på det også...

8618976[/snapback]

Word!

 

Hvis folk ikke takler urbanisering, får de heller leve uten bredbånd.

8622863[/snapback]

 

Hva er urbanisering for deg da??

Er det å flytte hit på bygda?

Jeg bor i vesterålen og vi har landets mest modærne fibersystem,levert av det lokale kraftselskapet :cool:

 

Med disse bredbåndtjenestene blir du tilknyttet et av Europas mest moderne nettverk. Nettverket er basert på fiberkabler, der hver enkelt kunde har et slikt fiberpar montert i sin bolig. Fiberen hjemme hos deg avsluttes i en elektronikkenhet som vi kaller hjemmesentralen. Dette er ditt knutepunkt for alle framtidsrettede tjenester.

Den fiberoptiske kabelen vi kopler opp mot boligen din, er laget for å kunne takle framtiden uten problemer. I dag er maks hastighet satt til 100 Mbit/s, men kabelen du får tåler mye større fart og vil kunne oppgraderes betydelig.

Lenke til kommentar

Og jeg som håpte jeg skulle klare å provosere litt med quote en min.

Edit: klarte vist det;) Urbanisering er å forenklet å trekke til byene.

 

Jaja, nei fiber til alle virker litt unaturlig for meg nå.

 

Men man bør jo se fremover, og i utviklingen har det alltid vert slik at tettbygde strøk, byer mm får nyvinningene først.

 

Selv kommer jeg fra en veldig stor komune, med lite folk. Infrastrukturen er det man kan kalle grisgrente strøk. Allikevell store deler av folket muligheten til bredbånd for flere år siden. Muligens grunnet forholdsvis god komune økonomi.

 

I tillegg har vi hatt fiber som har gått gjennom store deler av komunen, men som bare de største selskapene har vert tilkoblet. Nå skal denne fiber delen bygges ut, i sammerbeid med det lokale kraftselskapet.

 

Om behovet er der tviler jeg sterkt på, og når det vil være der er jeg usikker på. Hva skal folk med disse sinnsyke linje kapasitetene? Altså Ola dunk!

 

Nå ligger lyse fiberen rett utenfor der jeg bor i stavanger. Det er sammeige på leilighets komplekset, da er det greiest om alle er med. Før fristet fiber veldig, men nå føler jeg ikke behovet er der. Klarer meg meget godt med linja mi fra ngt, stabil og god.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Vi har som sagt fiber i tillegg har vi adsl og flere lokale aktører med trådløst nettverk, de som velger fiber er som regel de som ønsker en rask linje samt tv og tlf i samme pakke .

 

Edit: klarte vist det;) Urbanisering er å forenklet å trekke til byene.

 

Jepp,men argumentet blir feil da det ser ut som bygda har tilbudet de og :tease:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...