Gå til innhold

Bredbånd for alle?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ah, gode nyheter. For tiden sitter jeg her med wannabe bredbåndet ICE og det er ikke akkurat noe å skryte av.

Problemet mitt er dette:

Pengene skal benyttes til å bygge ut telefonsentraler med ADSL i områder som ikke har mulighet for bredbånd i dag, fordi husstandene ligger lenger enn 4-5 kilometer fra sentralen. Dette gjelder rundt 80 000 (2 prosent) av norske husstander.

Håper inderlig det skjer noe her nå. :)

8618582[/snapback]

 

dei er dumme visst dei trur det kun er sentralen som må oppgraderast. rundt om kring i kommuner, så er det VELDIG masse dårlig kabel, fra 70 tallet da telenor ikkje hadde tenkt på noke anna enn vanlig analog telefon. så dei bør bygge ut mykje fyber og gi seg med kopper kabel

Lenke til kommentar
[...] så dei bør bygge ut mykje fyber og gi seg med kopper kabel

8619113[/snapback]

Mye av det som legges ut til sluttbruker nå er kombikabel med både kopper og fiber, men de terminerer bare kopperkablene, fordi fiber er for dyrt å terminere foreløpig (må oppgradere sentralen samt at mediakonverterne du trenger ute hos brukeren ikke er helt billige) og de har heller ikke stamnett kapasitet til å håndtere mange slike brukere.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
dei bør bygge ut mykje fyber og gi seg med kopper kabel

leste du i det hele tatt Simens svar ang. kostnader for fiber? At småbarn vil ha raske nettlinjer er ikke grunn nok for å bruke penger på et forbruk den norske standen ikke har.

 

Forøvrig er Norge et fint uland på selv ADSL-teknologi. :roll:

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Se på hva Sverige gjør, da. Der kan vanlige folk bestille 100 Mbps full duplex internet til en rimelig penge, og så sitter vi og knuger på ADSL på en hastighet av et par skarve Mbps. Nei til førskolelærere som IT-ministre.

8619144[/snapback]

 

Sverige begynte også med ADSL ei god stund før oss. dei brukte ikkje mange millioner på å bygge ut nettet for ISDN som Norge gjorde.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan de ikke legge fiber til alle mens de først er i gang?

8618564[/snapback]

Optiske fibre er svært dyre. Skulle de gjort det måtte de kanskje ganget budsjettet med 1000. Fiber gir også unødvendig raske linjer, slik at de i praksis ville betalt dyre dommer for noe vi ikke trenger. Det sier seg selv at de ikke synes er særlig smart pengebruk.

 

GnoMiz: Hva er utdatert med ADSL?

Hvilke bruksområder er det vanlige folk ikke får dekket gjennom ADSL?

 

Ellers så synes jeg det er godt at staten trår til selv om de gjorde idiotvalget å selge hele telenettet befolkningen har betalt utbyttingen av i ~100 år.

8618794[/snapback]

 

 

Ifølge post og teletilsynet er Bredbånd pr definisjon 2mb hver vei.....

 

så får håpe men siden artikkelen her blander ADSL og Bredbånd friskt om hverandre er det ikke godt å vite hva dem mener.. ADSL er IKKE bredbånd...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH

Tja, dette hjelper jo meg ***** lite... :nei:

 

Hygggelig for de som bor langt unna sentralen, men lite hjelp for oss som bor nært nok, ( rett over 1000m ) men med en sentral som allerede er full med brukere. Null interesse fra eier av sentralen, (s)t(j)elenor om å sette inn en adsl-box til der.

 

-så da blir det vel fremdeles ikke bredbånd her denne gangen heller... Tuuusen takk, Regjeringa :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hvorfor kan de ikke legge fiber til alle mens de først er i gang?

8618564[/snapback]

Optiske fibre er svært dyre. Skulle de gjort det måtte de kanskje ganget budsjettet med 1000. Fiber gir også unødvendig raske linjer, slik at de i praksis ville betalt dyre dommer for noe vi ikke trenger. Det sier seg selv at de ikke synes er særlig smart pengebruk.

 

GnoMiz: Hva er utdatert med ADSL?

Hvilke bruksområder er det vanlige folk ikke får dekket gjennom ADSL?

 

Ellers så synes jeg det er godt at staten trår til selv om de gjorde idiotvalget å selge hele telenettet befolkningen har betalt utbyttingen av i ~100 år.

8618794[/snapback]

 

 

Ifølge post og teletilsynet er Bredbånd pr definisjon 2mb hver vei.....

 

så får håpe men siden artikkelen her blander ADSL og Bredbånd friskt om hverandre er det ikke godt å vite hva dem mener.. ADSL er IKKE bredbånd...

8619165[/snapback]

 

Fiber kabel har ikkje så mykje høgre pris pr meter en en god kopper kabel. Fiberen støtter høgre hastigheter ja, den gir mindre signal tap. og det holder lenger, og det er lettare å utvide nettet.

Endret av Solefald
Lenke til kommentar

Jeg synes det er fint at vi har 3G og det kommende super 3G nettet til rådighet for de som kan få kontakt med disse signalene. Kanskje det utfyller ihvertfall en viss prosent av de 80.000 beboerne som ikke får bredbånd inn i heimen.

 

Det koster omtrent 500 kroner per måned hos Netcom uten fakturagebyr. Og Telenor har tilsvarende tilbud til omtrent samme pris, men muligens noen kroner mer.

Endret av G
Lenke til kommentar

"Fiber kabel har ikkje så mykje høgre pris pr meter en en god kopper kabel"

 

kanskje ikke selve kabelen, men når du trekker inn selve gravejobben og kostnader på utstyr så blir det endel dyrere..

 

det hadde blitt svindyrt å trekke helt nye og gode kobberkabler også ... synes det er flott at staten spytter inn litt penger. sitter sjøl rett ved smestadkrysset i oslo og har maks hastighet 4000/400 ...

Endret av texaco
Lenke til kommentar

I hjembygda mi skulle vi få tilgang til ADSL første gang i 2004, så fremst det var 20-25 stykker som _bestilte_ en linje. Det var godt over 30 som bestilte umiddelbart og flere som hadde meldt interesse. Men neida, Telenor ombestemte seg uten å si i fra.

 

I februar 2006 hadde Catch sagt at de var interisert i å bygge ut sentralen så fremst det var minst 20 stykker som bestilte ADSL hos dem. Det skulle ta tre-fire uker fra det var 20 bestillinger til sentralen var klar. Men neida, de gav seg faen de også.

Jeg lurer virkelig på hvorfor de lar være å bygge ut etter at de har kommet med konkrete tall og stortsett lovet at de skal bygge ut etter et vist antall bestillinger. Vi har jo gjort det de har bedt om.

Lenke til kommentar
"Fiber kabel har ikkje så mykje høgre pris pr meter en en god kopper kabel"

 

kanskje ikke selve kabelen, men når du trekker inn selve gravejobben og kostnader på utstyr så blir det endel dyrere..

 

det hadde blitt svindyrt å trekke helt nye og gode kobberkabler også ...  synes det er flott at staten spytter inn litt penger.  sitter sjøl rett ved smestadkrysset i oslo og har maks hastighet 4000/400  ...

8619322[/snapback]

gravejobb er grave jobb. dei tar ikkje meir betalt for å legge en fiber kabel i grøfta. er dyrere utstyr i enden ja. men når en først legger kabel, så bør en legge skikkelig. det er jo ei invistering.

Lenke til kommentar

Her jeg bor (utkanten av rolvsøy/fredrikstad) er det fortsatt ikke bygd ut noe skikkelig nett. I fjor ble det endelig bygget ut et trådløst alternativ, men det er ofte temmelig ustabilt. Har gått rundt i byggefeltet og samlet underskrifter som jeg har sendt til telenor, de har hele tiden sagt at hvis jeg skaffet 25 underskrifter blir det bygget ut. Jeg skaffet over 50 og hørte ingenting fra dem.

Jævelig irriterende, men så kom jo det trådløse. Funker som en midlertidig løsning, men ønsker raskere nett.

Telenor sier nå at de skal bygge ut iløpet av juni, så får se hvordan det går. De ombestemmer seg sikkert og utsetter til 2010 hvis jeg kjenner dem rett.

 

Btw, tilleggsspørsmål:

Om telenor bygger ut, vil jeg da få tilgang til andre leverandører også? Nextgentel, tele2 ++? Eller må disse også bygge ut for at jeg skal kunne bestille fra dem?

Har mye heller lyst på linje fra feks nextgentel enn telenor.

Lenke til kommentar

 

Btw, tilleggsspørsmål:

Om telenor bygger ut, vil jeg da få tilgang til andre leverandører også? Nextgentel, tele2 ++? Eller må disse også bygge ut for at jeg skal kunne bestille fra dem?

Har mye heller lyst på linje fra feks nextgentel enn telenor.

8619485[/snapback]

 

du kan bruke dei som låner utstyr av Telenor. eller dei som monterer eget utstyr i sentralen.

Lenke til kommentar

 

Btw, tilleggsspørsmål:

Om telenor bygger ut, vil jeg da få tilgang til andre leverandører også? Nextgentel, tele2 ++? Eller må disse også bygge ut for at jeg skal kunne bestille fra dem?

Har mye heller lyst på linje fra feks nextgentel enn telenor.

8619485[/snapback]

 

du kan bruke dei som låner utstyr av Telenor. eller dei som monterer eget utstyr i sentralen.

8619517[/snapback]

 

Så hvis telenor bygger ut betyr ikke det automatisk at jeg får tilgang til de?

Håper nextgentel tar å låner derifra, de har mye bedre priser for en som liker litt hastighet på uploaden også. Telenor har jo bare søplete 300 nesten igjennom alle tilbuda!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...