Gå til innhold

Bredbånd for alle?


Anbefalte innlegg

Er det bare meg som reagerer på plakaten hun holder? Skjønner ikke at de kommer på å bruke penger på noe sånt?? Det ser jo utrolig dumt ut, greit nok hvis det var et seriøst beløp, dvs ca 10 ganger det de foreslår, men for 250 millioner så synes jeg de kunne spart seg poseringen med sjekken....

 

Edit, og så står det fra regjeringen til det norske folk, det er vel fra det norske folk til det norske folk....

Endret av A.Dent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det bare meg som reagerer på plakaten hun holder? Skjønner ikke at de kommer på å bruke penger på noe sånt?? Det ser jo utrolig dumt ut, greit nok hvis det var et seriøst beløp, dvs ca 10 ganger det de foreslår, men for 250 millioner så synes jeg de kunne spart seg poseringen med sjekken....

8620785[/snapback]

Som sagt, pengesløseri. Man bør heller bruke pengene på å samordne alle innholdstjenester. Da gjør man jobben en gang, og totalresultatet blir mye bedre.

Lenke til kommentar
Jepp, så hvorfor bygger vi ut ADSL da? Og ikke fiber?

Må tenket framover.

8620136[/snapback]

Riktig. Og her er sosialistene trangsynte. Unnskyld at jeg sier det, men det mener jeg faktisk, at vi må satse på et bredbåndsnett som er dimensjonert for fremtiden, ikke fortiden.

8620153[/snapback]

Ja vi må tenke på fremtiden, og ikke bygge ut noe som allerede nå er "gammelt".

8620405[/snapback]

 

Så da skal de som kun har tilgang til isdn idag vente til Fiber kommer? som sikkert ikke hadde kommet til dem på årevis.

 

nei, bygg ferdig adsl først, så kan fibersatsinga starte.

Lenke til kommentar
Som sagt, man bør bygge et skikkelig bredbåndsnett her i Norge akkurat på samme måte som at man bør bygge dobbeltspor på jernbanen og 4 felts motorveier mellom alle de store, norske byene.

8619861[/snapback]

Her i trheim presterte de å gjøre om en to felts vei på byåsen om til en felts ;)

(det var ikke motorvei, men synes nå det er merkelig alikevel)

 

når det gjelder bredbåndsutbygging, synes jeg nå man burde utbygge mest mulig fiber, da man kan bruke dette nettet igjen til å spre kraftig bredbånd ut i fra fibersemtralene (hvis det er noe som heter det da ;) )

Lenke til kommentar
Her i trheim presterte de å gjøre om en to felts vei på byåsen om til en felts ;)

(det var ikke motorvei, men synes nå det er merkelig alikevel)

 

når det gjelder bredbåndsutbygging, synes jeg nå man burde utbygge mest mulig fiber, da man kan bruke dette nettet igjen til å spre kraftig bredbånd ut i fra fibersemtralene (hvis det er noe som heter det da ;) )

8620907[/snapback]

Husker det var 4 felts vei oppover byåsen, bodde der da jeg kom opp hit som student i 2003. Jaja, nå er det sosialiststyre i byen her i likhet med regjeringen, så det er kanskje ikke så rart.

 

Edit: tror de fleste her er enige om at fiber er veien å gå i bredbåndsutbyggingen, ikke xDSL.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

ser det er en del folk som trekker frem kommunisme og annet...

 

glem ikke at om det hadde vært rein kapitalisme som skulle styrt så hadde vi kanskje ikke hatt dsl en gang. for under den formen skal ikke staten blande seg inn i markedet i det hele tatt.

 

ta en titt til usa, hvor kabeltv selskaper og annet klager inn byer som bygger ut "gratis" wifi. og hvor mobilselskaper skrur av funksjoner i mobilene slik at kundene ikke skal bruke billigere løsninger til å overføre data til og fra mobilen.

 

da er dette ett skritt i riktig retning, ett lite skritt ja, men likevel ett skritt.

 

det er ikke snakk om å gi dem som allerede har, bedre. men å gi dem som ikke har. og da går en som regel for enkleste løsning, selv om den kanskje ikke er den mest fremtidsrettede...

Lenke til kommentar
Jepp, så hvorfor bygger vi ut ADSL da? Og ikke fiber?

Må tenket framover.

8620136[/snapback]

Riktig. Og her er sosialistene trangsynte. Unnskyld at jeg sier det, men det mener jeg faktisk, at vi må satse på et bredbåndsnett som er dimensjonert for fremtiden, ikke fortiden.

8620153[/snapback]

Ja vi må tenke på fremtiden, og ikke bygge ut noe som allerede nå er "gammelt".

8620405[/snapback]

 

Så da skal de som kun har tilgang til isdn idag vente til Fiber kommer? som sikkert ikke hadde kommet til dem på årevis.

 

nei, bygg ferdig adsl først, så kan fibersatsinga starte.

8620876[/snapback]

 

Hvorfor bruke flere millioner på å bygge ut adsl ? når man heller kan satse litt langsiktig?

Lenke til kommentar
ser det er en del folk som trekker frem kommunisme og annet...

 

glem ikke at om det hadde vært rein kapitalisme som skulle styrt så hadde vi kanskje ikke hatt dsl en gang. for under den formen skal ikke staten blande seg inn i markedet i det hele tatt.

 

ta en titt til usa, hvor kabeltv selskaper og annet klager inn byer som bygger ut "gratis" wifi. og hvor mobilselskaper skrur av funksjoner i mobilene slik at kundene ikke skal bruke billigere løsninger til å overføre data til og fra mobilen.

 

da er dette ett skritt i riktig retning, ett lite skritt ja, men likevel ett skritt.

 

det er ikke snakk om å gi dem som allerede har, bedre. men å gi dem som ikke har. og da går en som regel for enkleste løsning, selv om den kanskje ikke er den mest fremtidsrettede...

8621053[/snapback]

 

Mener det er mer enn "ikke mest fremtidsrettede". Ser man litt langsiktig tror jeg det vil blir dyrere. I og med at man da først bygger ut adsl og få år etter på må bygge ut fibernette.

Endret av danif49
Lenke til kommentar

Jeg bor i Melhus kommune (Sør-Trøndelag) hvor 13 av 14 sentraler er bygget ut for bredbånd.

 

Den siste sentralen, som jeg tilhører, er det ingen i kommunen som bryr seg om å bygge ut. Det hadde ikke kostet stort, men hverken ordfører, politikere eller bredbåndsleverandør viser en minste interesse for det.

 

Problemet er ikke avstanden til sentralen, men det at sentralen ikke er utbygd.

 

Folk i nærheten, som har vært i kontakt med den lokale bredbåndsleverendøren (loqal.no) fikk til svar:" når du har vært så dum å bosette deg så langt unna, så har du kun deg selv å takke!"

 

Nå som før blir det vel til at staten v/Høykom gir tilskudd på inntil 50% mot at kommune og/eller andre lokale aktører bidrar med minimum 50%.

 

Dvs at hvis kommunen eller bredbåndsutbygger ikke viser interesse og går med på å betale 50% av kostnaden, blir det ikke bredbånd til alle inne 2007.

 

Nei, det er på tide å flytte fra den sidrumpa kommunen Melhus, og til en kommune som bryr seg om innbyggerne som bor litt utenfor sentrum også.

 

Jeg har tatt opp problemet med tidligere moderniseringsminister Morten A. Meyer (H), kommunalminister Åslaug Haga (SP), fylkeskommunen, ordføreren (A) uten at det har vært til noe nytte...

Endret av Jehro
Lenke til kommentar
Jepp, så hvorfor bygger vi ut ADSL da? Og ikke fiber?

Må tenket framover.

8620136[/snapback]

Riktig. Og her er sosialistene trangsynte. Unnskyld at jeg sier det, men det mener jeg faktisk, at vi må satse på et bredbåndsnett som er dimensjonert for fremtiden, ikke fortiden.

8620153[/snapback]

Ja vi må tenke på fremtiden, og ikke bygge ut noe som allerede nå er "gammelt".

8620405[/snapback]

 

Så da skal de som kun har tilgang til isdn idag vente til Fiber kommer? som sikkert ikke hadde kommet til dem på årevis.

 

nei, bygg ferdig adsl først, så kan fibersatsinga starte.

8620876[/snapback]

 

Hvorfor bruke flere millioner på å bygge ut adsl ? når man heller kan satse litt langsiktig?

8621073[/snapback]

 

Fordi det fortsatt er mange som bor i mindre områder som ikke har adsl. Ikke bare tenk på deg selv. Om staten hadde skrinlagt adsl og gått fullt for fiber tror du de som idag ikke har adsl ville vært først til å få fiber? Nei de ville blitt sist igjen og det er ikke rettferdig.

Lenke til kommentar
Her i trheim presterte de å gjøre om en to felts vei på byåsen om til en felts ;)

(det var ikke motorvei, men synes nå det er merkelig alikevel)

 

når det gjelder bredbåndsutbygging, synes jeg nå man burde utbygge mest mulig fiber, da man kan bruke dette nettet igjen til å spre kraftig bredbånd ut i fra fibersemtralene (hvis det er noe som heter det da ;) )

8620907[/snapback]

Husker det var 4 felts vei oppover byåsen, bodde der da jeg kom opp hit som student i 2003. Jaja, nå er det sosialiststyre i byen her i likhet med regjeringen, så det er kanskje ikke så rart.

 

Edit: tror de fleste her er enige om at fiber er veien å gå i bredbåndsutbyggingen, ikke xDSL.

8620924[/snapback]

 

Er ikke det midlertidig fordi de skal legge noe ny rør eller noe under veien?

 

For å komme tilbake til temaet:

Fiber er vel og bra. Men det vil nok ta 50 år eller noe før vi får fiber i hele Norge. :no:

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Synes det er passe frekt av sosialisten og førskolelæreren Heidi Grande Røys at hun poserer med en sjekk "til det norske folk fra regjeringen". Det er VI som er regjeringen, det er VI som er staten. Sosialistene ser ut til å ha glemt det.

8621192[/snapback]

 

heh, er nok ikke bare sosialistene som glemmer det...

Lenke til kommentar
Så da skal de som kun har tilgang til isdn idag vente til Fiber kommer? som sikkert ikke hadde kommet til dem på årevis.

 

nei, bygg ferdig adsl først, så kan fibersatsinga starte.

8620876[/snapback]

Ja, fordi fiber satsingen har startet!

Fiber er jo også mye mere gunstig for de som bor langt unna sentralene, da det ikke er noe signaltap i fiber, i motsettning til kobbernettet som Telenor tviholder på helt til de lanserer TV over nettet. Det ble en lang settning :whistle:

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
Vet ikke årsaken til det, da jeg ikke har vært på Byåsen på en lang stund. Men jeg håper jo at det er det du sier, at det er midlertidig. Er det permanent, er det en skam.

8621215[/snapback]

Det er iallefall det jeg har hørt, de skal legge ny vann/avløp under veien og må derfor stenge to av feltene. Men det er vel en-to gater i Trondheim (ikke Byåsveien) som antagelig vil bli regulert 4 felters -> 2 felters når Nordre avlastningsvei er ferdig. Ikke noe galt med det når trafikkgrunnlaget faktisk vil tilsi det. :)

Lenke til kommentar
Mener det er mer enn "ikke mest fremtidsrettede". Ser man litt langsiktig tror jeg det vil blir dyrere. I og med at man da først bygger ut adsl og få år etter på må bygge ut fibernette.

8621095[/snapback]

 

må? hvor kommer må fra? fordi noen har våte drømmer om å få inn HD on demand gjennom pluggen i veggen til sin 100" plasma?

 

hvilke tjenester vet vi kommer som krever båndbredden som bare fiber kan gi?

Lenke til kommentar
Jepp, så hvorfor bygger vi ut ADSL da? Og ikke fiber?

Må tenket framover.

8620136[/snapback]

Riktig. Og her er sosialistene trangsynte. Unnskyld at jeg sier det, men det mener jeg faktisk, at vi må satse på et bredbåndsnett som er dimensjonert for fremtiden, ikke fortiden.

8620153[/snapback]

Ja vi må tenke på fremtiden, og ikke bygge ut noe som allerede nå er "gammelt".

8620405[/snapback]

 

Så da skal de som kun har tilgang til isdn idag vente til Fiber kommer? som sikkert ikke hadde kommet til dem på årevis.

 

nei, bygg ferdig adsl først, så kan fibersatsinga starte.

8620876[/snapback]

 

Hvorfor bruke flere millioner på å bygge ut adsl ? når man heller kan satse litt langsiktig?

8621073[/snapback]

 

Fordi det fortsatt er mange som bor i mindre områder som ikke har adsl. Ikke bare tenk på deg selv. Om staten hadde skrinlagt adsl og gått fullt for fiber tror du de som idag ikke har adsl ville vært først til å få fiber? Nei de ville blitt sist igjen og det er ikke rettferdig.

8621187[/snapback]

 

Fortiden har jeg bredbånd, men om du leste tidligere post, ville du ha sett at vi har prøv å skaffe bredbånd i hjembygda. Og da satset vi på fiber, og skaffet alt av midler og leverandører, unntatt 1 million. Søkte penger fra staten / fylkeskommunen, men fikk nei.

 

Uansett grunnen til at vi satset fiber, er at dette er noe folk flest vil dra mer nytte av. Her har du tv, bredbånd og telefoni alt i et.

 

Men uansett, er det dumt å bygge ut adsl når man ser at dette ikke vil dekke behovet særlig lenge. Og ingen som sier at fiber satsing betyr at distriktene blir utelatt. I vårt tilfelle ville det ha betydd at vi mest trolig hadde fått støtten.

Lenke til kommentar
Så da skal de som kun har tilgang til isdn idag vente til Fiber kommer? som sikkert ikke hadde kommet til dem på årevis.

 

nei, bygg ferdig adsl først, så kan fibersatsinga starte.

8620876[/snapback]

Ja, fordi fiber satsingen har startet!

Fiber er jo også mye mere gunstig for de som bor langt unna sentralene, da det ikke er noe signaltap i fiber, i motsettning til kobbernettet som Telenor tviholder på helt til de lanserer TV over nettet. Det ble en lang settning :whistle:

8621235[/snapback]

 

det er fortsatt signal-tap i fiber, bare over en del lengre strekninger en hva en har i kobber iirc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...