Gå til innhold

Bredbånd for alle?


Anbefalte innlegg

Det som få vet er at Telenor i flere år har trukket fiber opp til nye hus som bygges. Men det blir ikke koblet opp. Så har du et nyere hus er det god sjangs for at fiberen ligger i en liten krøll rett utafor huset ditt.

 

Den fiberkabelen de har lagt, er en hybridkabel dvs kobber og fiber i samme kappe.

Den ligger ikke i kveil utenfor huset, men i inntakspunktet til tlf (hvor den sannsynligvis er kappet for kort til å kunne sveises).

Et annet problem med denne, er at veldig mange av kablene har fått for hard behandling under trekking = knekt fiber.

 

Så har veldig liten tro på at dette går som Telenor har planlagt, men lykke til.

Telenor har uansett sagt de skal begynne utbygging av dette nettet Q3 i år, og levere tjenester til neste år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er det ikke mye dyrere og koble opp fiber, så noen folk drev og kobla fiber utti streeten her ,, de måtte ( sveise ) vært kable, på en eller rar måte , tok en rar masking på vær kable, virket tidkrevende :p

 

men håper fibern kommer snart jeg , lei av og suge pupp på alle isp folka :D

 

hilsen fra tett bebyggd størk

8626292[/snapback]

 

jeg gleder meg veldig til fiber.

Det er mer fordi alt for mange har koblet seg på adsl her i området, så linjen vår er maks ustabil, vi hadde adsl2 16mbit, nå har vi 2 med stadig "detting". Var så dum å investerte i iptelefoni :wallbash:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-45jaQkrH

tja, da skjer d ting her hjemme iallefall, gravemaskin og fiberkabel-ruller fra eidsiva litt lenger nede i veien her, wihoo :w00t:

*ødemarksbeboer, nærmere bestemt Rena*

Lenke til kommentar
er det ikke mye dyrere og koble opp fiber, så noen folk drev og kobla fiber utti streeten her ,, de måtte ( sveise ) vært kable, på en eller rar måte , tok en rar masking på vær kable, virket tidkrevende :p

 

men håper fibern kommer snart jeg , lei av og suge pupp på alle isp folka :D

 

hilsen fra tett bebyggd størk

8626292[/snapback]

 

jeg gleder meg veldig til fiber.

Det er mer fordi alt for mange har koblet seg på adsl her i området, så linjen vår er maks ustabil, vi hadde adsl2 16mbit, nå har vi 2 med stadig "detting". Var så dum å investerte i iptelefoni :wallbash:

8626716[/snapback]

 

spørsmålet er hvor problemet sitter...

 

om det er linja inn til sentralen du er koblet på som er problemet så hjelper fiber fra sentral til bolig fint lite.

Lenke til kommentar

Digresjon.... Hastigheten over fiber bestemmes av hastigheten til termineringsutstyret. " Kabelen er full... " Her leker jeg litt sånn derre teknisk sjef i telenor sitt nett... -> (inni tenkeboblen litt an lang tynn dressmann)

 

-* Hmm hvis vi begynner å grave fra Andeby til Kardemommeby nå, så er vi ferdig om 14mnd, med 10 nye kabler x 1Gbps får jeg 11Gbps, graving, kabel, terminering, mmmm NOK 140mill. Hvis jeg venter til Optiberg er leveringsklare med sitt nye termineringsutstyr om ca 18mnd, kan jeg kjøre 33Gbps på den ene fiberen vi allerede har lagt ned, kostnad mmm NOK 235000.- i termineringsutstyr. Jeg bør kansje vente? *-

 

Oppsummering av denne tråden, samt litt som ikke er nevnt enda.

 

- Stamnettet består stort sett av fiber.

- Alle nye sentraler blir lagt ut med fiber.

- Flere gamle sentraler blir oppgradert med fiber

- Banetele har fiber under eller over store deler av jernbanenettet.

- Kraftselskapene spinner fiber på høyspentledningene sine.

- Alle større nye bygg, industri, skoler osv. får innlagt fiber.

- Mange nye boligprosjekter får lagt inn fiber i kombikabel.

- Hastighetne over fiber er først og fremst begrenset av elektronikken på enden

- Fiberkabel er billig

- Elektronikk er dyrt.

- Grøftegraving er dyrt.

 

Er det noen som ser hvor jeg vil? Hvis du ser noen grave en grøft et sted, der det er naturlig å legge en kommunikasjonslinje, kan du være ganske sikker på at en av de lange tynne tingene på bunnen av grøfta inneholder fiberkabel, eller blåserør til ditto. Saken er den at så lenge fiberen mellom " din " sentral og første knutepunkt etter denne ikke kan ta unna mer data, så har det ingen hensikt å ta i bruk fiber helt inn i huset, så lenge dette koster en hel del mer. Nå har de så vidt jeg kan huske fått til mer enn 1Tbps over fiber, så vi vil komme til full fiber dekning etter hvert, men verken stamnett, eller forbruker er i stand å kunne benytte disse datamengdene i dag, men når endeutstyret i stamnettet er raskt nok, og endeutstyret mellom sentral og bolig billig nok, og vi har tunge komersielle aktører som vil levere innhold som trenger båndbredden, DA kan det hende vi får vær vår fiberterminal. Og imens vil alle aktørene melke kundene mest mulig for å ha råd til å følge med på utviklingen når de må.....

 

Selvfølgelig mener jeg at alle nye kabelføringer bør ha med minst ett fiber, og det blir nok også gjort, så når noen planter en ny sentral mellom " min " og meg er jeg temmelig sikker på at linjelengden krymper betydelig fra dagens 6880m, at den nye sentralen vil ha fiber mot stamnett, og at jeg må nøye meg med DSL i enda noen år.

 

Jeg vet det ikke er noen konkrete tall på kostnader også videre her, men en kar jeg kjenner driver et gravefirma, han bytter i disse tider ut en hel del kabel i en liten norsk by. Før grøften tettes har det vert noen der å plassert fiber. Denne mannen har fakturert over 13mill for graving siste år, han har gravd fem dager i uka i et år, i dag står gravemaskinen mindre enn to kilometer fra der han startet i fjor, han har gravd over 300km grøft. Dette bør i allefall gi et lite innblikk i hvor tidkrevende det er å bytte all kobber mot fiber. Og husk, for 30 år siden var det flere års venteliste på hustelefon, for 60 år siden var telefon noe du kunne finne på rådhus og jernbanestasjon. Jeg er sikker på at om 30 år til har jeg fibertilgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...